Cytuj:
Historia hybrydy
Firma Audi już od 15 lat pozostaje liderem w dziedzinie technologii hybrydowej. Więcej informacji na ten temat prezentujemy poniżej.
Innowacje dzięki doświadczeniu
Audi może się pochwalić wieloletnim doświadczeniem w konstruowaniu pojazdów z napędem hybrydowym. Już od 15 lat marka z logo czterech pierścieni wiedzie prym na tym polu. W całym okresie rozwoju, inżynierowie z Audi - poprzez różnorodne opracowania przyczyniali się do dopracowywania samochodów hybrydowych i ich wprowadzania do seryjnej produkcji.
Pierwsza generacja Audi duo
Już w 1989 roku firma Audi zaprezentowała pierwszą generację eksperymentalnego pojazdu Audi duo, opartego na modelu Audi 100 Avant. Wyposażono go w silnik elektryczny o mocy 12,6 KM, który zastąpił Cardana w roli źródła napędu dla tylnej osi. Energię silnikowi dostarczał akumulator niklowo-kadmowy. Napęd przedni był zasilany z pięciocylindrowego silnika o pojemności 2,3 litra i mocy 136 KM.
Druga generacja Audi duo
Dwa lata później zaprezentowano drugą generację „duo” – również bazującą na Audi 100 Avant quattro. Także w tym przypadku tylne koła były napędzane przez trójfazowy silnik elektryczny (o mocy 28,6 KM). Dodatkowa moc dla tylnej osi była jednak przekazywana przez mechanizm różnicowy Torsena z umieszczonego z przodu czterocylindrowego silnika spalinowego o pojemności 2 litrów.
Trzecia generacja Audi duo – produkcja seryjna
W 1997 roku firma Audi ponownie potwierdziła swoją pionierską pozycję w Europie, wprowadzając pojazd hybrydowy do seryjnej produkcji: było to Audi duo, oparte na modelu A4 Avant. Był to pojazd napędzany 1,9-litrowym silnikiem TDI o mocy 90 KM i silnikiem elektrycznym o mocy 29 KM. Moc obydwu silników była przekazywana przednim kołom. Energię elektryczną magazynował umieszczony z tyłu pojazdu akumulator ołowiowo-żelowy.
www.audi.pl
Trochę przesadzili z tym, że "od 15 lat pozostają liderem w dziedzinie technologii hybrydowej", chyba że piszą to z perspektywy roku 2000.
Nie zmienia to faktu, że jako pierwsze w Europie, Audi wprowadziło do produkcji seryjnej model z napędem hybrydowym. Sprzedano tylko około 60 sztuk (planowano 500) z powodu sporo wyższej ceny i dużej masy akumlatora, która zwiększała zużycie paliwa silnika TDI, przez co autko nie było specjalnie ekonomiczne.
Plus dwa linki ze strony
www.deravant.de
+
Audi 100 Avant quattro duo
+
Audi duo (Typ B5)