.: AUDI KLUB POLSKA :. https://forum.audiklub.org/ |
|
Rok 2005 rokiem 25-lecia quattro https://forum.audiklub.org/viewtopic.php?f=1&t=13329 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Vanilla I [ 09.lut.2005 15:49:35 ] |
Tytuł: | Rok 2005 rokiem 25-lecia quattro |
Wszystkiego najlepszego i następnych co najmniej 25 lat !!! A to było tak .... 1980 rok - Audi prezentuje napęd quattro !! Na owe czasy była to nie lada sensacja, ponieważ do tej pory jedynymi samochodami wyposażonymi w tego typu systemy były ciężkie auta terenowe lub samochody budowane na prywatne zamówienia. Zachwyt, jaki wzbudził Audi quattro Coupé, nie był tylko jednorazowym wybuchem entuzjazmu. Liczne sukcesy osiągane przez ten samochód w rajdach samochodowych odbywających się w kolejnych latach, potwierdziły jego doskonałe walory jezdne. Nieoficjalna premiera quattro w sportach rajdowych miała miejsce w 1981 roku. W trakcie jednego z rajdów zaliczanego do Mistrzostw Europy, samochód Audi quattro kierowany przez Fina Hannu Mikkola, wówczas pełniący jeszcze tylko funkcje techniczne, pokonał trasę wyścigu w czasie krótszym o pół godziny niż oficjalny wynik zwycięzcy. Pierwszym samochodem seryjnym wyposażanym na życzenie w napęd quattro, było Audi 80 w wersjach dostępnych już począwszy od 1982 roku. W tym samym czasie Audi zdobyło rajdowy tytuł mistrza świata w kategorii producentów, a prowadząca Audi quattro Michele Mouton zapisała się w historii jako pierwsza kobieta, która odniosła zwycięstwo w jednym z rajdów zaliczanych do punktacji Mistrzostw Świata. Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł rajdowego mistrza świata, zaś Audi zajęło drugie miejsce w klasyfikacji producentów. W 1983 roku rozpoczęto również produkcję Audi Sport quattro z silnikiem o mocy 306KM (255KW), który dziś jest obiektem westchnień kolekcjonerów. W następnym sezonie zarówno marka Audi, jak i indywidualnie kierowca Audi, Stig Blomqvist, zdobyli tytuły mistrzowskie. Pionierskie osiągnięcia Audi w dziedzinie napędu na wszystkie koła zostały nagrodzone tytułem Sportowego Samochodu Roku 1984. Słynny rajd górski Pikes Peak w stanie Colorado (4.302 m. n.p.m.), stał się areną dla wyczynów Michele Mouton, która jadąc Audi Sport quattro zapewniła sobie zwycięstwo w edycji z 1985 roku. Nikt nie spodziewał się wówczas, że w rok później wyczyn ten powtórzy Bobby Unser, a w 1987 roku Walter Röhl. Obaj prowadzili samochody Audi. Z biegiem czasu paleta modeli Audi z napędem quattro była konsekwentnie poszerzana tak, że w 1987 roku w sprzedaży znajdowało się już 20 wersji samochodów wyposażonych w ten system. Rok później Audi zaprezentowało pierwszą limuzynę klasy wyższej z napędem na wszystkie koła. Był to model V8. Dzięki quattro charakteryzował się on doskonałymi warunkami jezdnymi, co w połączeniu z dynamicznym silnikiem gwarantowało wysoki poziom bezpieczeństwa bez konieczności rezygnowania z przyjemności z jazdy. Napęd quattro daje przewagę kierowcom nie tylko podczas jazdy w trudnym terenie. Dowodem tego niech będzie seria siedmiu zwycięstw w Hansa-Joachima Stucka w wyścigach IMSA-GTO, dzięki którym zdobył tytuł najlepszego kierowcy sezonu 1989. Rok później Audi świętowało 10-lecie quattro. Przez ten okres na drogach pojawiło się 200.000 samochodów korzystających z tego napędu. Był wśród nich protoplasta serii, zwany po prostu Audi quattro, którego produkcję zakończono 17 maja 1991 roku. Ostatni 11.452 egzemplarz jest w posiadaniu historycznej kolekcji Audi. Popularność napędu stale rosła. W 1992 już co dwunaste auto było zamawiane przez klientów właśnie z tym rozwiązaniem. O przewadze quattro świadczyły też kolejne zdobywane tytuły: Mistrzostw Niemiec 1991 (Hans-Joachim Stuck - Audi V8), Francji 1993 i Włoch 1994 (Frank Biela - Audi 80 quattro). Również w 1994 oku zaprezentowano połączenie quattro z systemem EDS (Elektronische Differenzial Sperre - Elektroniczna Blokada Mechanizmu Różnicowego). Pozwoliło to na niezależne hamowanie każdego koła z osobna, co przy przenoszeniu siły napędu między osiami gwarantuje jeszcze lepszą przyczepność. Rok 1995 przyniósł kolejne udane połączenie, tym razem napędu quattro z technologią TDI. W ten sposób ogromna moc 2,5-litrowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem Audi A6 mogła być przeniesiona na wszystkie koła, zapewniając doskonałe własności trakcyjne samochodu. W tym samym roku Audi odniosło kolejny sukces w sportach motorowych. Było to podwójne zwycięstwo w FIA Touring Car World Cup w kategorii kierowców i producentów. Dobra passa podtrzymana została także w 1997 roku. Pod koniec sezonu w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Hiszpanii, Australii i Afryce Południowej zwycięzca był tylko jeden - Audi z napędem quattro. Kolejne udane połączenie napędu quattro z innymi systemami poprawiającymi właściwości jezdne nastąpiło w 1997 roku, kiedy to Audi zaprezentowało - jako pierwsza firma na świecie - samochód wyposażony w napęd na wszystkie koła i ESP (Elektornisches Stabilitäts Programm - Elektroniczny Program Stabilizacji Toru Jazdy), rozpoznający zawczasu możliwość poślizgu i korygujący zachowanie pojazdu tak by do niego nie doszło. W 2001 roku Audi ma co świętować : 1 000 000 egzemplarzy z napedem quattro . W tym samym roku zaprezentowano Audi A8 L - standardowo wyposażone w napęd quattro . W 2003 na targach motoryzacyjnych w Genewie , Detroit i Frankfurcie zaprezentowano trzy modele które łączyło jedno - quattro . Były to : Audi Pikes Peak Quattro , Audi Nuvolari quattro i Audi Le Mans quattro Rok 2005 firma Audi ogłosiła rokiem 25-lecia napędu Quattro . Z tej okazji na stronie internetowej Audi pojawiła się ta oto prezentacja do obejrzenia której serdecznie zapraszam . prezentacja z 25-lecia quattro Dzięki uprzejmości Hansa ( który materiał przesłał ) i Simpsona ( który go wpisał na serwer ) możemy obejrzeć film o gekonie będącym symbolem napędu quattro : Gekon materiały za www.audi.com.pl i www.audi.com oraz Hans ![]() |
Autor: | maciu [ 09.lut.2005 18:39:43 ] |
Tytuł: | |
było... http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=12129 ale dzięki za wykładzik i przypomnienie... ![]() |
Autor: | Warm [ 09.lut.2005 18:44:41 ] |
Tytuł: | |
eomaciu napisał(a): było...
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=12129 ale dzięki za wykładzik i przypomnienie... ![]() było nie było ale o 25-leciu nikt nie napisał ![]() |
Autor: | maciu [ 09.lut.2005 18:47:23 ] |
Tytuł: | |
Warm napisał(a): eomaciu napisał(a): było... http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=12129 ale dzięki za wykładzik i przypomnienie... ![]() było nie było ale o 25-leciu nikt nie napisał ![]() rzuć okiem na temat ![]() |
Autor: | jmm [ 09.lut.2005 19:23:21 ] |
Tytuł: | |
Ale bledy ale bledy ![]() NIe bylo Audi quattro Coupe, to sie nazywalo Audi Quattro ![]() A pierwxsze sryjne auta z napedem na 4 kola Audi zaczelo wypuszczac w 1980 a nie w 1982 ![]() Pierwsze 80 quattro to rok 1983 ![]() |
Autor: | piotr [ 09.lut.2005 20:37:59 ] |
Tytuł: | Re: Rok 2005 rokiem 25-lecia quattro |
Vanilla I napisał(a): 1980 rok - Audi prezentuje napęd Quattro !!
a nie quattro ?? ![]() ![]() |
Autor: | Vanilla I [ 10.lut.2005 08:42:41 ] |
Tytuł: | |
jmm napisał(a): Ale bledy ale bledy
![]() NIe bylo Audi quattro Coupe, to sie nazywalo Audi Quattro ![]() A pierwxsze sryjne auta z napedem na 4 kola Audi zaczelo wypuszczac w 1980 a nie w 1982 ![]() Pierwsze 80 quattro to rok 1983 ![]() to są dane ze strony audi ,, takie dane podają oni Piotrze artykuł jest tu po to by poprawić ewentualne błedy Dodatkowo poszukuje informacji o gekonie będącym symbolem quattro . Dzięki Hansowi mam już filmik ale szukam też innych ciekawostek |
Autor: | Baskecior [ 10.lut.2005 09:46:33 ] |
Tytuł: | |
Warm napisał(a): eomaciu napisał(a): było... http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=12129 ale dzięki za wykładzik i przypomnienie... ![]() było nie było ale o 25-leciu nikt nie napisał ![]() http://forum.audiklub.org/viewtopic.php?t=12129&highlight=25lecie |
Autor: | Vanilla I [ 10.lut.2005 11:06:32 ] |
Tytuł: | |
a czy możemy zając się merytoryczną stroną wątku co by ewentualnie potem zamieścić go na stronie głównej ?? zamiast się spierać co było a co nie ... Leo tez napisał artukuł o quattro ale trzeba przyznać że się różnią i licze bardziej na waszą pomoc w kwesti szczegółów i dopracowania a nie licytacji się na wątki ![]() |
Autor: | hans [ 11.lut.2005 12:01:05 ] |
Tytuł: | |
jmm napisał(a): Ale bledy ale bledy
![]() NIe bylo Audi quattro Coupe, to sie nazywalo Audi Quattro ![]() A pierwxsze sryjne auta z napedem na 4 kola Audi zaczelo wypuszczac w 1980 a nie w 1982 ![]() Pierwsze 80 quattro to rok 1983 ![]() od 80 roku wyjezdzaly tylko urki ...a pierwsze wolnossace Audi z nepedem quattro zaczeto produkowac od 82 roku a co do nazwy to Audi quattro jest zrobione na bazie Coupe wiec nazwa Coupe quattro jest rowniez poprawna a tymbardziej poproswna dla Coupe quattro z silnikami wolnossacymi , producent zas Audi quattro i Audi Sport quattro nazwal inaczej niz Audi Coupe quattro aby wyroznic je w gamie aut z nadwoziem typu Coupe |
Autor: | Vanilla I [ 11.lut.2005 13:50:00 ] |
Tytuł: | |
hans napisał(a): jmm napisał(a): Ale bledy ale bledy ![]() NIe bylo Audi quattro Coupe, to sie nazywalo Audi Quattro ![]() A pierwxsze sryjne auta z napedem na 4 kola Audi zaczelo wypuszczac w 1980 a nie w 1982 ![]() Pierwsze 80 quattro to rok 1983 ![]() od 80 roku wyjezdzaly tylko urki ...a pierwsze wolnossace Audi z nepedem quattro zaczeto produkowac od 82 roku a co do nazwy to Audi quattro jest zrobione na bazie Coupe wiec nazwa Coupe quattro jest rowniez poprawna a tymbardziej poproswna dla Coupe quattro z silnikami wolnossacymi , producent zas Audi quattro i Audi Sport quattro nazwal inaczej niz Audi Coupe quattro aby wyroznic je w gamie aut z nadwoziem typu Coupe Dzięki Hans ![]() dodałbyś coś jeszcze ?? |
Autor: | hans [ 11.lut.2005 14:21:46 ] |
Tytuł: | |
Hans quattro story ? ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Vanilla I [ 11.lut.2005 14:27:35 ] |
Tytuł: | |
ok to ja poproszę o przeniesienie posta fa forum www i jesli władze chcą o zamieszczenie na stronie głównej ![]() Hans dla mnie zaczniesz od 1977 roku na nastepnym zlocie ![]() |
Autor: | hans [ 11.lut.2005 14:30:56 ] |
Tytuł: | |
dobrze ![]() reszta na zlocie ![]() |
Autor: | jmm [ 11.lut.2005 14:32:49 ] |
Tytuł: | |
hans napisał(a): od 80 roku wyjezdzaly tylko urki ...a pierwsze wolnossace Audi z nepedem quattro zaczeto produkowac od 82 roku
a co do nazwy to Audi quattro jest zrobione na bazie Coupe wiec nazwa Coupe quattro jest rowniez poprawna a tymbardziej poproswna dla Coupe quattro z silnikami wolnossacymi , producent zas Audi quattro i Audi Sport quattro nazwal inaczej niz Audi Coupe quattro aby wyroznic je w gamie aut z nadwoziem typu Coupe dobra ale tam jest napisane ze pierwsze seryjne auto zostalo wypuszczone w 1982 roku, a nie w 1980 ![]() Co do modelu Audi 80 quattro to koncowka 1982, bo byl to juz rok modelowy 1983 ![]() Co od nazwy Coupe quattro to owszem jest ona poprawna ale nie dla Urki, pojawila sie pierwszy raz w modelach z roku modelowego 1985 (Czy ja gdzies pisalem ze jest niepoprawna ![]() A Audi Quattro zostalo nazwane Quattro w celu zaznaczenia wyjatkowosci tego modelu, wtedy jeszcze o Coupe quattro nie slyszeli, a gdyby nie pan Treser mowilibysmy teraz o Audi Carat ![]() Co do tego na czego bazie powsatlo Audi Quattro to tez mozna dyskutowac, oni tylko wybrali bude projektowanego wtedy Coupe za najodpowiedniejsza ![]() |
Autor: | Baskecior [ 11.lut.2005 14:41:35 ] |
Tytuł: | |
hans napisał(a): Hans quattro story ?
![]() ![]() ![]() ![]() ... opowieść trwa juz drugi zlot a ciągle jesteśmy w roku 1983 ... Wtedy Hans miał już 6 lat a Audiki z quattro śmigały sobie w najlepsze ... Ale nadal nie miał upragnionego quattro, stanie się to dopiero za kilka długich lat ... Za 7 lat wypuszczone zostanie pierwsze TDI, ale pierwsze TDI w quattro zostanie wypuszczone dopiero za kolejne 5 lat... [W międzyczasie w 2004 trwa Zlot Rezaczy w pieczyskach ...] ![]() |
Autor: | Leo [ 11.lut.2005 14:50:01 ] |
Tytuł: | |
baskecior, ale te 20 lat to bardzo skrótowo opisałeś ![]() |
Autor: | Baskecior [ 11.lut.2005 15:02:00 ] |
Tytuł: | |
Leo napisał(a): baskecior, ale te 20 lat to bardzo skrótowo opisałeś
![]() Eeeeee, tak ? ![]() To zapowiedż tego co was czeka hehe ![]() ![]() |
Autor: | piotr [ 11.lut.2005 17:03:28 ] |
Tytuł: | |
baskecior napisał(a): ... opowieść trwa juz drugi zlot a ciągle jesteśmy w roku 1983 ...
No włąśnie, a na tym zlocie nie posunęła się ani o miesiąc ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Simpson [ 11.lut.2005 17:28:04 ] |
Tytuł: | |
Na tym zlocie nie było warunków do kontynuacji Hans quattro story ![]() Pozostaje mi czekać z urodzeniem sie do następnego zlotu ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |