.: AUDI KLUB POLSKA :.
https://forum.audiklub.org/

98 vs 95 oktan czekam na opinie.
https://forum.audiklub.org/viewtopic.php?f=1&t=24608
Strona 1 z 2

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 21:21:57 ]
Tytuł:  98 vs 95 oktan czekam na opinie.

Czy na 98 zrobię wiecej kilometrow.
Jak sie to ma do kosztow czy oplaca sie to lać.[/code]

Autor:  Leo [ 03.lis.2005 21:28:50 ]
Tytuł: 

pytanie nie jest głupie, ale najlepiej zrobisz, jak spytasz swojego silnika i pojeździsz 1 bak tego i 1 bak tego - a potem porównasz :)

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 21:33:40 ]
Tytuł: 

Leo napisał(a):
pytanie nie jest głupie, ale najlepiej zrobisz, jak spytasz swojego silnika i pojeździsz 1 bak tego i 1 bak tego - a potem porównasz :)

Znajac moj silnik to powie ze lepiej mu smakuje 98 :) , ale nie jestem pewien czy powie mi na ktorym paliwe dalej zajedzie. :D

Autor:  Megster [ 03.lis.2005 21:37:17 ]
Tytuł: 

Jeżeli Twój silniczek nie wymaga 98 to oprócz delikatnej zmiany dźwięku silnika (na łagodniejszy) to nie odczujesz nic poza większym ubytkiem w portfelu ;)

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 21:51:32 ]
Tytuł: 

Megster napisał(a):
Jeżeli Twój silniczek nie wymaga 98 to oprócz delikatnej zmiany dźwięku silnika (na łagodniejszy) to nie odczujesz nic poza większym ubytkiem w portfelu ;)


Róznica wynosi ok 24 zl na baku.
W isrtukcji jest napisane super bleifrei mind 95 - mit geringer leistungsminderung i 98 oczywiscie co to oznacza??

Autor:  ZiPi [ 03.lis.2005 22:02:57 ]
Tytuł: 

Oznacza to doslownie: 95 okt. ze zredukowana moca (maksymalna) silnika; czyli silnik powinien jezdzic na paliwie 98 okt. Nasze ( polskie ) paliwo i tak nie trzyma oktanow, wiec... oby ta 98 okt. benzyna miala chociaz te 95. Pozdrawiam!

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 22:06:49 ]
Tytuł: 

ZiPi napisał(a):
Oznacza to doslownie: 95 okt. ze zredukowana moca (maksymalna) silnika; czyli silnik powinien jezdzic na paliwie 98 okt. Nasze ( polskie ) paliwo i tak nie trzyma oktanow, wiec... oby ta 98 okt. benzyna miala chociaz te 95. Pozdrawiam!


Czyli na 98 bede miala dopiero 193 kuce do dyspozycji.

Autor:  ZiPi [ 03.lis.2005 22:13:45 ]
Tytuł: 

To wynika z instrukcji :peace:

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 22:18:31 ]
Tytuł: 

ZiPi napisał(a):
To wynika z instrukcji :peace:
Idąc za ciosem ile mocy wyciagne Vpower Racing :D

Autor:  Hugo [ 03.lis.2005 22:20:59 ]
Tytuł: 

Krysti napisał(a):
ZiPi napisał(a):
Oznacza to doslownie: 95 okt. ze zredukowana moca (maksymalna) silnika; czyli silnik powinien jezdzic na paliwie 98 okt. Nasze ( polskie ) paliwo i tak nie trzyma oktanow, wiec... oby ta 98 okt. benzyna miala chociaz te 95. Pozdrawiam!


Czyli na 98 bede miala dopiero 193 kuce do dyspozycji.


Czy 193 to trzeba by sprawdzić na hamowni ;-)

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 22:26:18 ]
Tytuł: 

Hugo napisał(a):
Krysti napisał(a):
ZiPi napisał(a):
Oznacza to doslownie: 95 okt. ze zredukowana moca (maksymalna) silnika; czyli silnik powinien jezdzic na paliwie 98 okt. Nasze ( polskie ) paliwo i tak nie trzyma oktanow, wiec... oby ta 98 okt. benzyna miala chociaz te 95. Pozdrawiam!


Czyli na 98 bede miala dopiero 193 kuce do dyspozycji.


Czy 193 to trzeba by sprawdzić na hamowni ;-)


A czemu by nie 193.

Autor:  ZiPi [ 03.lis.2005 22:31:14 ]
Tytuł: 

Instrukcja podaje ze 193 KM to moc maksymalna Twojego silnika, wiec nie sadze, aby samo paliwo pomoglo zwiekszyc moc. Moglbys do wiekszej liczby oktanowej paliwa wyprzedzic nieco zaplon o pare stopni. zyskalbys pare koni, ale katem wyprzedzenia zaolonu pewnie steruje komputer. To czysta teoria. Pojedz na hamownie to bedziesz mial charakterystyke mocy na wykresie :D

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 23:16:04 ]
Tytuł: 

ZiPi napisał(a):
Instrukcja podaje ze 193 KM to moc maksymalna Twojego silnika, wiec nie sadze, aby samo paliwo pomoglo zwiekszyc moc. Moglbys do wiekszej liczby oktanowej paliwa wyprzedzic nieco zaplon o pare stopni. zyskalbys pare koni, ale katem wyprzedzenia zaolonu pewnie steruje komputer. To czysta teoria. Pojedz na hamownie to bedziesz mial charakterystyke mocy na wykresie :D


A nie jest tak ze moc jest sprawdzana na 98. A jak wleje Vpower zaluzmy ze ma 102 oktany czyli wieksza energia wybuchu. Moze zle mysle.

Autor:  papaj [ 03.lis.2005 23:29:27 ]
Tytuł: 

włg tego co kiedys wyczytalem...to jeśli silnik powinien mieć 95 to po zalaniu 98 moc nie wzrośnie nic. I analogicznie... Silnik przystosowany do 98 nie bedzie lepiej pracować na VPower. Ale w drugą strone to działa :) Czyli jak silnik ma mieć 98 a zalejesz 95 to odczujesz ;)
Widac to choćby po ty że jak w Niemczech lałem paliwko to mi palił po miescie 1.5 litra mniej :-)

Autor:  Krysti [ 03.lis.2005 23:39:27 ]
Tytuł: 

papaj napisał(a):
włg tego co kiedys wyczytalem...to jeśli silnik powinien mieć 95 to po zalaniu 98 moc nie wzrośnie nic. I analogicznie... Silnik przystosowany do 98 nie bedzie lepiej pracować na VPower. Ale w drugą strone to działa :) Czyli jak silnik ma mieć 98 a zalejesz 95 to odczujesz ;)
Widac to choćby po ty że jak w Niemczech lałem paliwko to mi palił po miescie 1.5 litra mniej :-)


Wlałem teraz pełen zbiornik 98 i sprawdze czy jest jakas roznica :) . Chociaz nie wiem czy ja zdołam wyczuć.

Autor:  zuru [ 04.lis.2005 07:20:28 ]
Tytuł: 

Powinienes odczuc roznice. W moim AAH wyraznie lepiej smiga sie na pb98 - auto szybciej reaguje na gaz i silnik rowniej pracuje - latwo zauwazalne na wolnych obrotach. Vpower powoduje jeszcze wiekszy wzrost kulury pracy silnika na biegu jalowym i wydaje mi sie ze ciut mocy i momentu tez przybywa. Przejezdzilem kilka bakow na roznych benzynach i najlepiej do AAH lac 98 bezsiarkowe ze statoila - moim zdaniem lepiej smiga niz Ultimate 98 z BP.
Na spadek spalania to raczej nie ma co liczyc tak mi sie wydaje - przynajmniej u mnie. Przeciez paliwo majace wiecej oktanow spala sie szybciej - dlatego kat zaplonu musi sie przestawic dzieki czujnikom spalania stukowego i dzieki temu Twoj silnik jest w stanie zuzyc go wiecej niz pb95 w tej samej jednostce czasu - wszystko zalezy od Twojej prawej stopy :)
Poprawnie mnie jak sie myle, ale nie spadlo mi spalanie - ani na pb98 ani na Vpower.

Autor:  Leo [ 04.lis.2005 07:47:31 ]
Tytuł: 

zuru, niezupełnie to jest tak.
Paliwo 98 oktanowe jest lepsze dla bardziej wysilonych silników, nie dlatego, że spala się szybciej tylko dlatego, że można je bardziej sprężyć zanim nastąpi samozapłon mieszanki, czyli zanim wybuchnie. Obrazowo można to sobie wyobrazić, że tłok na paliwie 98 w momencie zapłonu jest bliżej górnego martwego punktu, dzięki temu, w momencie zapłonu mieszanki ciśnienie wytworzone krócej działa na tłok w przeciwnym kierunku, bo jak tłok minie GMP to ciśnienie mieszanki spalanej działa już zgodnie z kierunkiem ruchu tłoka. I to właśnie odczuwa się jako złagodzenie pracy silnika. Druga sprawa jest taka, że paliwo wysokooktanowe jest mniej kaloryczne od paliwa 95 oktanowego, co oznacza, że aby wytworzyć tą samą ilość energii trzeba spalić więcej 98 oktanowego paliwa niż 95 oktanowego. Jednak nie jest to do końca tak widoczne z prostego powodu, że dla silników które mają normalnie chodzić na 98 ta mniejsza wytworzona energia jest niwelowana właśnie przez zapłon, i jeszcze jedną rzecz, czyli stosunek LAMBDA - paliwo 98 przy tej samej ilości powietrza i paliwa (przy pełnym bucie sonda lambda jest olewana, dlatego zakładam tą samą ilość powietrza i paliwa, zapisaną w mapach) daje inny AFR czyli w spalinach powinno być więcej tlenu -> wyższa temperatura w komorach spalania, czyli wyższe ciśnienie działające na tłok.
Jak widzicie nie możńa jednoznacznie odpowiedzieć czy wlanie 98 poprawi osiągi czy nie zmieni, czy też pogorszy, wszystko zależy od konkretnego silnika i elektroniki.

Autor:  Hugo [ 04.lis.2005 07:56:18 ]
Tytuł: 

Krysti napisał(a):
Hugo napisał(a):
Krysti napisał(a):
ZiPi napisał(a):
Oznacza to doslownie: 95 okt. ze zredukowana moca (maksymalna) silnika; czyli silnik powinien jezdzic na paliwie 98 okt. Nasze ( polskie ) paliwo i tak nie trzyma oktanow, wiec... oby ta 98 okt. benzyna miala chociaz te 95. Pozdrawiam!


Czyli na 98 bede miala dopiero 193 kuce do dyspozycji.


Czy 193 to trzeba by sprawdzić na hamowni ;-)


A czemu by nie 193.


A skąd wiesz , że masz akurat 193 konie w tej chwili.Może przez te lata kilka uciekło ;-)

Autor:  zuru [ 04.lis.2005 09:05:13 ]
Tytuł: 

Leo masz racje, ale nie do konca sie zgadzam - to Cie pomecze jeszcze, powiedz mi czy dobrze mysle...

1.) Zaplon mieszanki musi nastapic przez osiagnieciem GMP przez tlok na tyle, zeby maksymalna sila wybuchu mieszanki wypadla wtedy kiedy tlok jest juz ciut za GMP i sila wybuchu popchnie go w dol (mieszanka zapala sie jakis czas i to jest wlasnie czas wyprzedzenia zaplonu i dlatego zaplon musi nastapic przed GMP) - jesli zaplon nastapi za wczesnie, tlok bedzie jeszcze przed GMP w momencie eksplozji mieszanki i nastapi spalanie stukowe - wkryte przez czujniki w glowicy i ECU wyprzedzi zaplon.

2.) Wiec na 95 stopien sprezania jest mniejszy gdyz zaplon musi byc cofniety ze wzgledu na wydluzony czas zaplonu mieszanki a na 98 odwrotnie - zwiekszy sie kompresja mieszanki bo zaplon nastepuje szybciej i tlok moze podjechac blizej GMP :) Stad moj wniosek, ze etylina 98 spala sie szybciej.

No dobra, a jakie z tego wnioski jesli chodzi o sprawnosc motoru ?? Czy przez zwiekszenie komprechy wzrasta momencisko/moc ?? Zakladamy ze sterowanie silnika jest wyposazone w kontrole spalania stukowego a silnik zostal zaprojektowany do jazdy na pb 95 i wlewamy do niego 98 :D

Autor:  Leo [ 04.lis.2005 09:36:56 ]
Tytuł: 

zuru napisał(a):
Leo masz racje, ale nie do konca sie zgadzam - to Cie pomecze jeszcze, powiedz mi czy dobrze mysle...

1.) Zaplon mieszanki musi nastapic przez osiagnieciem GMP przez tlok na tyle, zeby maksymalna sila wybuchu mieszanki wypadla wtedy kiedy tlok jest juz ciut za GMP i sila wybuchu popchnie go w dol (mieszanka zapala sie jakis czas i to jest wlasnie czas wyprzedzenia zaplonu i dlatego zaplon musi nastapic przed GMP) - jesli zaplon nastapi za wczesnie, tlok bedzie jeszcze przed GMP w momencie eksplozji mieszanki i nastapi spalanie stukowe - wkryte przez czujniki w glowicy i ECU wyprzedzi zaplon.


co do pierwszej części masz rację, co do drugiej niestety nie. Zapłon zawsze występuje przed GMP , zbyt wczesny zapłon oczywiście powoduje prychanie i strzelanie do dolotu i wydechu, ale nie jest przyczyną spalania stukowego. Spalanie stukowe występuje gdy zapłon mieszanki odbywa się w wielu punktach komory spalania jednocześnie i następuje w sposób niekontrolowany , niejednorodny i gwałtowny. Nie da się również wyodrębnić jednolitego czoła płomienia. Ponieważ zapłon w takim wypadku występuje na całej objętości komory, spalanie jest bardzo szybkie i praktycznie też przed osiągnięciem GMP mieszanka jest spalona.
Cytuj:
2.) Wiec na 95 stopien sprezania jest mniejszy gdyz zaplon musi byc cofniety ze wzgledu na wydluzony czas zaplonu mieszanki a na 98 odwrotnie - zwiekszy sie kompresja mieszanki bo zaplon nastepuje szybciej i tlok moze podjechac blizej GMP :) Stad moj wniosek, ze etylina 98 spala sie szybciej.

No dobra, a jakie z tego wnioski jesli chodzi o sprawnosc motoru ?? Czy przez zwiekszenie komprechy wzrasta momencisko/moc ?? Zakladamy ze sterowanie silnika jest wyposazone w kontrole spalania stukowego a silnik zostal zaprojektowany do jazdy na pb 95 i wlewamy do niego 98 :D

oczywiście, że przez zwiększenie CIŚNIENIA w cylindrze (nie kompresji bo ona jest stała) wzrasta moment i moc. Pytanie tylko na ile potrafi to elektronika wykorzystać, skoro została domyślnie stworzona do bezproblemowej jazdy na 95 i na 95 nie występuje spalanie stukowe, to niby skąd ma wiedzieć ile jeszcze może zrobić zapłonem... Jeżeli potrafi się zaadaptować, to kto wie. Nie wiem niestety w jaki sposób "próbkowanie" się odbywa i jak się adaptuje, więc nie moge nic bliżej powiedzieć.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/