.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 29.sty.2025 20:50:51

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Czy zalałbyś do swojego auta olej silnikowy który w 50% wyprodukowany jest z oleju poddanego recyklingowi, który m.in ogranicza emisję zanieczyszczeń przy czym spełnia wysokie wymagania producentów silników?
tak 20%  20%  [ 15 ]
nie 80%  80%  [ 60 ]
Liczba głosów : 75
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 14:49:04 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
Mały w V8 może i nie trzeba, bo tam jest ciągły obieg na dolewkach :lol:

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 14:53:09 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Simpson napisał(a):
Mały w V8 może i nie trzeba, bo tam jest ciągły obieg na dolewkach :lol:


No tam tak, ale ja już pare lat nie mam żadnego v8 ,to muszę zmieniać :D

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 16:24:52 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2004 12:09:23
Posty: 4651
Lokalizacja: EPWR
Auto: A4 B6, A4 B5 Avant, Cabriolet
BiLu napisał(a):
Trochę dziwi mnie postawa większości, bo skoro olej ma spełniać rygorystyczne wymogi producentów silników to jakie są merytoryczne argumenty na NIE? Trąca to trochę inżynierem Mamoniem...

Ogólnie na tym sie nie znam, dlatego zadałem pytanie ciekawe jak bedzie spełniał te wysokie wymagania producenta silników ? Technicznie wydaje sie to trudne do spełnienia. To nie jest część mechaniczna typu rozrusznik, tylko płyn eksploatacyjny dlatego są wątpliwości.

Tak wymiany olejów nie dotycza silników V8 bo tam na bieżąco jest. Dlatego ich kierowcy wożą w bagazniku 5 litrowe bańki w trasę :D ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 19:00:11 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.sty.2005 13:44:57
Posty: 2391
Lokalizacja: Milanówek/Warszawa
Auto: 8QB31.8T Coupe 7A automatic
Panowie, panowie, nie będę rozpisywał o opowieściach chłopaka z serwisu forda, bo mi nie uwierzycie, ale ja się tak zastanawiam, skąd macie pewność, ze wasi macherzy nie oszukują na oleju :?: :?:
Że w beczce po Castrolu nie ma Lotosu, czy też innego sporo tańszego oleju, skąd w ogóle wiecie, z czego olej kupowany w małych bańkach jest, czy właśnie nie jest już z przetworzonego przepracowanego oleju...o ile wiem, nie ma obowiązku informowania o tym na danym produkcie...
Jak wam się wydaje, gdzie trafia przepracowany olej z warsztatów, nie zawsze do pieca w danym warsztacie :!!: :!!: , bo przecież gdzieś trafia...
Ja kliknąłem na tak, bo mam gdzieś z czego jest dany olej, skoro ma specyfikację wymaganą przez silnik..

_________________
wino, kobiety, śpiew.....
C5 FL AFN 160KM 370NM of spanky Coupe 7A automatic
R5 - rules,


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 19:12:10 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18.paź.2011 17:36:22
Posty: 34
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Audi 100
myszon90 napisał(a):
Panowie, panowie, nie będę rozpisywał o opowieściach chłopaka z serwisu forda, bo mi nie uwierzycie, ale ja się tak zastanawiam, skąd macie pewność, ze wasi macherzy nie oszukują na oleju :?: :?:
Że w beczce po Castrolu nie ma Lotosu, czy też innego sporo tańszego oleju, skąd w ogóle wiecie, z czego olej kupowany w małych bańkach jest, czy właśnie nie jest już z przetworzonego przepracowanego oleju...o ile wiem, nie ma obowiązku informowania o tym na danym produkcie...
Jak wam się wydaje, gdzie trafia przepracowany olej z warsztatów, nie zawsze do pieca w danym warsztacie :!!: :!!: , bo przecież gdzieś trafia...
Ja kliknąłem na tak, bo mam gdzieś z czego jest dany olej, skoro ma specyfikację wymaganą przez silnik..


Mam pewność bo sam serwisuje audice i u mnie wymiana oleju trwa 3 minuty, olej również kupuje sam i nigdy z "beczki" tylko w bańkach 5L, a z czego to robią, to wiedzą to tylko Ci którzy go produkują ;/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 19:15:29 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.wrz.2006 18:00:11
Posty: 2733
Lokalizacja: Kr
Kupować od zaufanego mechanika ;) Nie zalewam bio tak samo nie zalewałbym ekooleju

_________________
Na stanie:
B3Q US/B3Q/B4Q/C5Q
/986/A4 B5Q FL avant/T25 Tojka/A4 B5/A6 C5 Q/Patat B5FL
R5/R5efi/1.8T/V8 manual/2.7 H6/PB V6 manual/1.8PB/1.8T AWT/2.7BiT/AWX

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 19:34:55 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18.mar.2006 22:43:09
Posty: 1346
Lokalizacja: Września ....... Upomnień:12
Tak bo:
- skoro spełnia surowe wymogi, to w zasadzie nie trzeba dawać więcej myślników
- Bo robi się to już od dawna, jest to proceder znany i praktykowany, nie ma w nim nic nadzwyczajnego. Chyba nie myśleliście, że 100% zużytego oleju się spala?
- zużyty olej pod względem właściwości jest rarytasem w porównaniu z berbeluchom, która znajduje się pod skorupom ziemską, a z której to się produkuje olej >>nie recykingowany<<
- jeżeli miałbym wątpliwości, to przy mineralnym... Syntetyk w zasadzie nie starzeje się prawie w ogóle w porównaniu z mineralnym...
-... w porównaniu z mineralnym jest w pytę bardziej trujący dla środowiska, a ja jestem eco-frendly (nie mylić z eko-dump'ly), więc syntetic :peace:
- pod wątpliwość trzeba by wziąć wtedy też jakość i certyfikaty wszystkich firm, oraz procesów pośredniczących w tym procesie. Jest to jednak dość trudne, gdyż [patrz 2 pkt]

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010
E38 740i (I 2011 - 2018)
Teraz: bmw E60; cbr1100xx


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 19:51:57 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
Dyskusja "nie, bo nie" :diabel:
Parówek też pewnie nikt nie jada na śniadanie ;)
KORU napisał(a):
Tak wymiany olejów nie dotycza silników V8 bo tam na bieżąco jest. Dlatego ich kierowcy wożą w bagazniku 5 litrowe bańki w trasę :D ;)

Miałeś kilka takich silników, czy tylko w internecie o tym czytałeś? :):

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.lis.2011 20:37:31 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04.kwi.2010 17:25:44
Posty: 533
Lokalizacja: Liegnitz bierkenau
Auto: kibitka
Cena nowego oleju jest za niska żeby cudować z regenerowanym


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 11:47:59 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2004 12:09:23
Posty: 4651
Lokalizacja: EPWR
Auto: A4 B6, A4 B5 Avant, Cabriolet
BiLu napisał(a):
Miałeś kilka takich silników, czy tylko w internecie o tym czytałeś? :):

Nie akurat nie miałem, ale zuzycie oleju w silniku v8 jest naturalnym procesem. Nie mów że nie dolewasz wogóle oleju od wymiany do wymiany.

Przypominam ze 5 litrowa bańka, nie jest tutaj wyznacznikiem ilości zuzycia oleju przez silnik. Równie dobrze można wozić tylko litr na ewentualną dolewkę. Póki co bez urazy ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 12:40:15 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
mroova81 napisał(a):
Tak bo:
- skoro spełnia surowe wymogi, to w zasadzie nie trzeba dawać więcej myślników
- Bo robi się to już od dawna, jest to proceder znany i praktykowany, nie ma w nim nic nadzwyczajnego. Chyba nie myśleliście, że 100% zużytego oleju się spala?
- zużyty olej pod względem właściwości jest rarytasem w porównaniu z berbeluchom, która znajduje się pod skorupom ziemską, a z której to się produkuje olej >>nie recykingowany<<
- jeżeli miałbym wątpliwości, to przy mineralnym... Syntetyk w zasadzie nie starzeje się prawie w ogóle w porównaniu z mineralnym...
-... w porównaniu z mineralnym jest w pytę bardziej trujący dla środowiska, a ja jestem eco-frendly (nie mylić z eko-dump'ly), więc syntetic :peace:
- pod wątpliwość trzeba by wziąć wtedy też jakość i certyfikaty wszystkich firm, oraz procesów pośredniczących w tym procesie. Jest to jednak dość trudne, gdyż [patrz 2 pkt]


Popieram!
W końcu z ropy naftowej jeszcze trudniej zrobić dobry czysty olej niż z używanego.
Oleje syntetyczne właściwie trzeba tylko dobrze oczyścić i uzupełnić "zagubione" składniki. Oczywiście mogą też stanowić "magazyn elementów" niezbędnych do wyprodukowania nowego oleju syntetycznego tańszy od wydobycia ropy.

Pozdrawiam!

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 15:44:26 
Moderator

Dołączył(a): 31.lip.2006 12:05:41
Posty: 5399
Lokalizacja: mazowieckie
Auto: S6 C4
KORU napisał(a):
BiLu napisał(a):
Miałeś kilka takich silników, czy tylko w internecie o tym czytałeś? :):

Nie akurat nie miałem, ale zuzycie oleju w silniku v8 jest naturalnym procesem. Nie mów że nie dolewasz wogóle oleju od wymiany do wymiany.


Może i jest naturalnym procesem, ale w silnikach po przejściach, ja napiszę kolejny już raz, że tego nie potwierdzam... Więcej musiałem lać do B4 ABT, które nawet bąków nie puszczało niż do obecnej V8.

Ja jestem na nie, ponieważ jest dobrze tak jak jest i po co to zmieniać :?: Chyba, że leję olej po recyklingu i o tym nie wiem :): W sumie to wolę nie wiedzieć.

_________________
S6+Avant 4.2 V8 AHK quattro Gmbh LZ5M Nogaro Blau - jeeest
S6 C4 limo 4.2 V8 AEC quattro manual LZ5U - jest
A4 B7 Avant 1.8T BFB LPG quattro - jest...

+
CFFB


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 20:17:51 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.kwi.2009 14:32:43
Posty: 260
Lokalizacja: Kraków
Ja tez jestem na nie. Z przyczyny wymienionej wcześniej czyli oleje są za tanie żeby eksperymentować z bioolejem to raz a dwa jak kogoś nie stać to już lepiej w ogóle nie zmieniać. Będzie w moim przekonaniu bezpieczniej.

_________________
Audi C6 3,0 TDI (10,VI ,2011-2013)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 21:18:16 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.sty.2008 13:55:30
Posty: 1324
Lokalizacja: lubelskie
BiLu napisał(a):
Trochę dziwi mnie postawa większości, bo skoro olej ma spełniać rygorystyczne wymogi producentów silników to jakie są merytoryczne argumenty na NIE? Trąca to trochę inżynierem Mamoniem...


Na NIE z tego samego powodu, z jakiego jestem na NIE dla ON Bio :):
Dlaczego? przecież ON Bio "musi" spełniać te same "rygorystyczne" wymogi, by był dopuszczony...

Wytłumaczenie jest proste: mój znajomy ma firmę transportową i ON Bio wziął raz do swojej floty...
Efekt: auta więcej spaliły paliwa i były słabsze, co na ciężarówce kierowca wyłapie od razu, więc gdzie był sens? :):

Więc sorry, ale niech Cię nie dziwi postawa ludzi troszkę głębiej znających temat...
Każde Bio jak na razie, to wielkie gó.no :):

_________________
Obrazek Piszę poprawnie po polsku
(staram się)
A6 C6 Allroad 3.0TDI Q+TIP 2009r 239KM - jest :) :) :)
A3 8L 1.9TDI 130KM 02r. 5D - jest
Peugeot 307 2.0HDI 90KM 03r. - jest
Peugeot Partner Multispace 1.6Pb 05r. - jest
Peugeot Partner Multispace 1.6Pb 03r - jest
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 21:31:22 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8317
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
U mnie bardzo prosto. Skoro jest dobrze to po co to zmieniać?

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 21:55:57 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
lucas3512 napisał(a):
BiLu napisał(a):
Trochę dziwi mnie postawa większości, bo skoro olej ma spełniać rygorystyczne wymogi producentów silników to jakie są merytoryczne argumenty na NIE? Trąca to trochę inżynierem Mamoniem...


Na NIE z tego samego powodu, z jakiego jestem na NIE dla ON Bio :):
Dlaczego? przecież ON Bio "musi" spełniać te same "rygorystyczne" wymogi, by był dopuszczony...

Wytłumaczenie jest proste: mój znajomy ma firmę transportową i ON Bio wziął raz do swojej floty...
Efekt: auta więcej spaliły paliwa i były słabsze, co na ciężarówce kierowca wyłapie od razu, więc gdzie był sens? :):

Więc sorry, ale niech Cię nie dziwi postawa ludzi troszkę głębiej znających temat...
Każde Bio jak na razie, to wielkie gó.no :):

A co ma piernik do wiatraka?
Biodegradowalne worki w marketach też? :):

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 22:10:22 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.sty.2008 13:55:30
Posty: 1324
Lokalizacja: lubelskie
BiLu napisał(a):
A co ma piernik do wiatraka?
Biodegradowalne worki w marketach też? :):


A co mają worki do motoryzacji i silników spalinowych :| :?:
Nie zrozumiałeś chyba przekazu :(
Chciałeś mieć powody dlaczego nie, bo nie, to podałem Ci przykład z życia wzięty, jak się ma takie Bio paliwo do zwykłego. To samo tyczy się Bio oleju, lecz tu nie można podać przykładów z życia, gdyż niestety autor nic nam nie sprecyzował i chyba nikt nie testował na "własnej skórze".
Można więc domniemywać, że z Bio olejem może być ta sama kupa co z bio ON i chodzi tu głównie o nabicie sakiew tych samych ludzi w imię pseudo ochrony środowiska :):

_________________
Obrazek Piszę poprawnie po polsku
(staram się)
A6 C6 Allroad 3.0TDI Q+TIP 2009r 239KM - jest :) :) :)
A3 8L 1.9TDI 130KM 02r. 5D - jest
Peugeot 307 2.0HDI 90KM 03r. - jest
Peugeot Partner Multispace 1.6Pb 05r. - jest
Peugeot Partner Multispace 1.6Pb 03r - jest
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 22:34:16 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18.mar.2006 22:43:09
Posty: 1346
Lokalizacja: Września ....... Upomnień:12
lucas3512 napisał(a):
BiLu napisał(a):
A co ma piernik do wiatraka?
Biodegradowalne worki w marketach też? :):


A co mają worki do motoryzacji i silników spalinowych :| :?:
Nie zrozumiałeś chyba przekazu :(
Chciałeś mieć powody dlaczego nie, bo nie, to podałem Ci przykład z życia wzięty, jak się ma takie Bio paliwo do zwykłego. To samo tyczy się Bio oleju, lecz tu nie można podać przykładów z życia, gdyż niestety autor nic nam nie sprecyzował i chyba nikt nie testował na "własnej skórze".
Można więc domniemywać, że z Bio olejem może być ta sama kupa co z bio ON i chodzi tu głównie o nabicie sakiew tych samych ludzi w imię pseudo ochrony środowiska :):

Nie mówimy o BIO oleju - zamienniku oleju silnikowego, a o zwykłym syntetycznym, poddanym filtracji na poziomie 1um lub mniej, przepuszczonym przez komin rafineryjny i z odnowioną bazą dodatków. Na razie nie padł w tym wątku ani jeden rzeczowy argument na nie, zwłaszcza dla syntetyków.
Jak dla mnie to ten wątek, to prowokacja, w dodatku jak widać wyjątkowo udana, bo jak napisałem wcześniej, każdy jeździ na takim oleju, ale nikt by go nie zalał, jakby wiedział. Dokładnie jak z parówkami, nikt by krowich cycków i oczów nie zjadł, no chyba, że by nie wiedział.. (zwłaszcza w bułce, z surówka i keczupem, lub z naklejką potwierdzającą najwyższą jakość Liqui moly, czy motul etc...)
Przetwórstwo wtórne jest czymś normalnym i koniecznym (zwłaszcza w tym przypadku). Nie jedno nowe audi, było kiedyś przystankiem autobusowym. Z tym, że metamorfoza nie odbyła się u blacharza, a w hucie, ale pewnie jakby spytać, nikt by takiego auta nie kupił :D

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010
E38 740i (I 2011 - 2018)
Teraz: bmw E60; cbr1100xx


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 22:58:54 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.sty.2008 13:55:30
Posty: 1324
Lokalizacja: lubelskie
A spojrzałeś na pytanie w ankiecie? nie ma tam nic, jakiej klasy jest to olej :):

Krowie cycki zostaw w spokoju - dobre są :peace:

_________________
Obrazek Piszę poprawnie po polsku
(staram się)
A6 C6 Allroad 3.0TDI Q+TIP 2009r 239KM - jest :) :) :)
A3 8L 1.9TDI 130KM 02r. 5D - jest
Peugeot 307 2.0HDI 90KM 03r. - jest
Peugeot Partner Multispace 1.6Pb 05r. - jest
Peugeot Partner Multispace 1.6Pb 03r - jest
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.lis.2011 23:18:29 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8317
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Jeszcze lepsze są ludzkie :) :peace:

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: