.: AUDI KLUB POLSKA :.
https://forum.audiklub.org/

tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70
https://forum.audiklub.org/viewtopic.php?f=25&t=123383
Strona 1 z 2

Autor:  tomeczekcbr [ 26.maja.2013 21:11:39 ]
Tytuł:  tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Jakiś czas temu stałem się właścicielem wersalki volvo V70. Silnik D5252T czyli AEL 2,5 R5 TDI, 375kkm przebiegu. Piszę bo jest tutaj jest pare osób, z odpowiednią wiedzą nt tego silnika, jeśli chodzi o volvo to mało kto dłubie te diesle.

Sytuacja ma się tak: kompresja oprócz skrajnych cylindrów do których nie mogliśmy podejść naszym manometrem wynosi 32,5; 32,5; 33bar na zimnym (odpalany 6 godzin wcześniej, więc w sumie zimny). Ciśnienie oleju jeszcze nie mierzone, z wlewu oleju i bagnetu nie dmucha. Po zachowaniu silnika podejrzewam, że leją wtryski dlatego, że mimo dobrej kompresji i poprawnie ustawionego rozrządu słabo pali poniżej zera i zamiast katalogowych 10s do 100 ma jakieś 12, trochę kopci na czarno. Nigdy niebiesko. Mokro w dolocie, na pewno leje turbina związku z tym ciężko stwierdzić konsumpcję oleju przez sam silnik. Przez 2000km wypił 2mm na bagnecie na tej turbinie. Więcej grzechów nie pamiętam, sprzęgło, dwumas, okej; silnik nie hałasuje nadmiernie. Próba na hamowni jeszcze nie robiona.

Plan jest wykrzesać z tego silnika około 260 koni. Ustaliłem, że będą mi potrzebne:

-turbo k24.2 mercedes 300TD W124-147KM - opcja tanio, nie wiem czy nie za mało dmuchnie; k24-7000; może TD04HL-15G-7 z volvo tzw "T5" 250km; co brać? VNT to next stage raczej.
-pompa wtryskowa VW T4 AHY,AXG - jakie numery powinna miec ta pompa, "R" na końcu?
-wtryski 0.210 zregenerować na 0.260 - kupię, zlecę jak coś to szukam
-FMIC od volvo S80 - myślę czy nie dać dwóch, seryjny jest dość duży; i drugi: wąski, a długi z s80; łączyć równolegle czy szeregowo?
-mapsensor 3bar
-wałek rozrządu - od Świątka - czy to wystarczy, żeby AEL się nie dusił spalinami? Przy zmianie wałka osiuje się głowicę?
-egr out; katalizator out, poza tym wydech seria 2,5"
-kolektory - na razie nie mam pomysłu, chyba zostają seryjne bo flansze pasują.
-program - i tu się zwracam do Was, Kto w Warszawie albo okolicach jest godny polecenia. ponadto szukam pompiarza który zbada mi pompę pod kątem wydajności czy to się nadaje do czegokolwiek.

Moich rozważań tyle, w miarę możliwości odpowiedzcie, zwróćcie uwagę na rzeczy o których zapomniałem:)

Autor:  lucas3512 [ 26.maja.2013 23:05:57 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Proponuję prześledzić ten temat:
viewtopic.php?f=8&t=110622
Będziesz miał wiedzę, czego trzeba dokonać, by uzyskać 260KM ;)

Autor:  Zarathustra [ 26.maja.2013 23:32:23 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Dobry tuner z okolic Wawy to Spanky rzecz jasna :)

Autor:  tomeczekcbr [ 27.maja.2013 20:25:33 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

turbo mitsubishi TD04HL-16T nie za duże? fabrycznie siedzi w benzynowych volvach 2,3 ale tylko tych 250km. na 225/240km są ....15G i ....14T. ma chłodzenie wodą. pasuje i tylko trochę muszę przerobić flasze i przyciąć downpipe.

nie za duże? bo wydajnościowo starczy:) później będzie wstawać czy podobnie jak Arka k24.2 (mercedes) i k24-7000? analizaowałem te wykresy mocy to źle nie jest bez vnt:

K14 ma 150Nm @1500; 180Nm @2000; 240Nm @2500 (seria z katalizatorem)
k24.2 ma 200Nm @1500; 280Nm @2000; 390Nm @2500
k24-7000 ma 200Nm @1500; 360Nm @2000; 450Nm @2500
vnt 2260 ma 220Nm @1500; 400Nm @2000; 470Nm @2500

jutro albo pojutrze jade po pompe AHY, AXG za 1400zł. drogo to czy tanio?

edit: skoro turbo bedzie jak stodoła to sprawa wtryskow. podobno silnik jest troszke mniej ekonomiczny na 260 niż na 230 i glośniejszy. jak to odpala podczas mrozów na takich bosio 0.260? pompa j.w. pociągnie te 260?

Autor:  Gustav [ 29.maja.2013 17:52:26 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Spanky nie ogarnie D5252T.

Autor:  tomeczekcbr [ 29.maja.2013 19:29:06 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

chodzi o sterownik? MSA15.7 czyli ten starszy z klapowym przepływomierzem. nr bosch 0 281 001 592. wredny jest w diagnostyce bo idzie po k-lini ale za posrednictwem immobilizera i nie wszystko chce go czytać. Wiecie może w jakim samochodzie siedzi MSA15.7 albo z czym jest spokrewnione co jest dobrze rozpracowane? ogólnie jak to jest z programowaniem MSA15. Przez obd czy pamięć się wylutowuje? Ktoś gdzieś napisał o tym w necie?

Autor:  spanky [ 29.maja.2013 21:28:56 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Gustav napisał(a):
Spanky nie ogarnie D5252T.


To ze odmowilem Ci modyfikacji auta Twojego kolegi nie znaczy ze nie ogarniam starego sterownika jakim jest MSA ;)

Autor:  spanky [ 29.maja.2013 21:30:04 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

tomeczekcbr napisał(a):
chodzi o sterownik? MSA15.7 czyli ten starszy z klapowym przepływomierzem. nr bosch 0 281 001 592. wredny jest w diagnostyce bo idzie po k-lini ale za posrednictwem immobilizera i nie wszystko chce go czytać. Wiecie może w jakim samochodzie siedzi MSA15.7 albo z czym jest spokrewnione co jest dobrze rozpracowane? ogólnie jak to jest z programowaniem MSA15. Przez obd czy pamięć się wylutowuje? Ktoś gdzieś napisał o tym w necie?



Wylut ... Choc jak mnie pamiec nie myli to i moze sa juz podstawki , w kazdym badz razie nie przez OBD

Autor:  Gustav [ 29.maja.2013 21:44:01 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

spanky napisał(a):
Gustav napisał(a):
Spanky nie ogarnie D5252T.


To ze odmowilem Ci modyfikacji auta Twojego kolegi nie znaczy ze nie ogarniam starego sterownika jakim jest MSA ;)


Dlaczego nie chciałeś się tego podjąć ?

PS: nie pisz posta pod postem

Autor:  tomeczekcbr [ 01.cze.2013 23:48:52 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

znalazłem taki ciekawy projekt na AELu. http://forums.t5d5.org/topic/8749-v70-2 ... 0hp-600nm/ gosc twierdzi, że ma seryjny silnik i jedynie założone twardsze śruby podpór wału / korb od 1.9tdi 150km. ma 600nm i nic nie pisze o układzie korbowo tłokowym, a jedynie o słabej przepustowości głowicy. Pisze, że fabryczny wałek rozrządu daje największy zysk ok 2000obr, a później dusi, sportowy wałek poprawia górę, a po wykresie nawet widać, że dół to ma marny. 2 strona.

Czy mógłbym poznać okoliczności w których pogięło korby u Arka przy 450Nm? Panewka stanęła i z korby strzelił, śruby puściły, co się tam stało? I co zostało zrobione, że udało się osiągnąć 505Nm i te korby się trzymają.

PS: mierzyłem dziś ciśnienie oleju, zalany motul 10w40 polsynt 6100. zimny, obroty jałowe 4,5bar; olej rozgrzany do ok 60st obroty jałowe 3,3bar; 4,8bar @2000obr; 5,2bar @3000obr;.

edit------------------------

pierwsza turbina td04hl-16t-7 wrocila tam skąd przyszła bo miala luzy, druga taka sama juz lezy u mnie. przyszedł zamówiony mapsensor 3 bar i intercooler z renault master.

zostały jeszcze wtryski, troche węży i primo: zastanawiam się nad chłodnicą olejowo - powietrzną. fabrycznie jest kanapka olejowo - wodna pod filtr oleju, sluzy za chlodnice oleju, ale podczas rozgrzewania silnika to ona nagrzewa olej od wody, która nagrzewa się szybciej. zastanawiam się: 1. usunąć fabryczną kanapkę na rzecz chlodnicy powietrznej; 2. dołozyc chlodnice przed lub za nia 3. nie montowac zadnej chlodnicy.

secundo: mój intercooler jest dość duży - ma jakies 60x50cm i cienki - ok 30mm zamontowany za klimą, a przed chłodnicą wody.
Ten z mastera jest długi 680mm, a wąski 175mm grubość 40mm. Łaczyc je równolegle czy szeregowo? Szeregowo - bardziej zapcham turbosprężarkę; równolegle to nie wiem w jakich proporcjach powietrze popłynie, jakieś rozgałęzienia trzeba by robić... Jak łączyć?


na zdjęciu pompa vw transporter 150km ahy i turbo,

Obrazek

Autor:  arwam [ 26.lip.2013 15:57:36 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

u Arka z tego co wiem korby zostały zastąpione odpowiednikami z AWX'a lub ARL'a. i tłoki chyba z craftera.

Autor:  arekr [ 23.paź.2013 20:29:50 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Jak już zostałem wywolany do tablicy to odpowiadam :)
korby od AELa nie nadaja się do mocy powyżej 230hp dwa razy mi pogielo bo myslaelm ze od AELa sa
pancerne:) Obrazek korba AEL vs korba polo AMF
teraz mam od trzycylindrowego klekota i daja rade :)

Autor:  tomeczekcbr [ 16.sie.2015 20:19:47 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Witajcie. Trochę wody w Wiśle upłynęło, w między czasie zmieniłem auto.... na takie samo tylko w lepszym stanie (trafiło mi się). I tak się stało, że zrobiłem to auto. Roboty nie było mało, problemy pojawiały się na każdym etapie także dobrze, że w tej Wiśle nie wylądowało ale pozostała wisienka na torcie. Mianowicie są:

-Wtryski nowe firad 270 od Cowboya
-pompa wtryskowa od ahy/axg ze zdjęcia powyżej (mam co do niej mieszane uczucia, skok tłoczka 2,5mm czyli tj orginał... tłoczek 11mm)
-turbo mitsubishi td04hl-16t chłodzone wodą (największe od benz volvo 2,3 t5 240km) drugie które przyszło nie ma luzów i nie zlało się do tej pory, natomiast słabo ładuje o czym później. Zaślepiony dump valve na turbinie.
-wydech fabryczny przelot (seryjny tłumik ma dwa zakręty 180 stopni w środku) 2,25" bez katalizatora, downpipe niestety 2,25" kolektor seria z sondą egt.
-usunięty i zaspawany egr.
-fmic od mastera podłączony równolegle do serii. Seria jest duża ale lepiej przechładza ten fmic od reno w praktyce. cały dolot wyspawany od nowa kolektor dolotowy seria trochę przymały ale umyty.
-mapsensor od vw 3bar zamiast 2,5 barowego
-rozrząd ustawiony na ok 0,30-0,40mm zegarem i na 2 stopnie komputerem na wolnych obrotach (na włączonej klimie, na wyłączonej obroty falują nie idzie zmierzyć)
-słupek seria, korby seria,tłoki seria przez ostatnie 2-3 tysiące kilometrów rżnięcia nie wziął oleju, w razie czego odma wyrzucona pod auto. Temperatura oleju z podstawki pod filtrem o dziwo 90 stopni przy rżnięciu.

Finał jest taki, że auto na zimno odpala zajebiście, w gorące dni na ciepłym silniku słabo - łapie na wszystkie gary ale bardzo powoli. Słyszałem, że przy wtryskach 270 zamiast 210 spada dawka rozruchowa. Czy to prawda? Czy odwrotnie, wzrasta?

Jak odpali to falują wolne obroty 700-800. Rytmicznie i bez szarpania typowego dla uszkodzonego nastawnika. A może to jednak nastawnik? W każdym razie włączenie klimatyzacji powoduje zwiększenie obciążenia i obroty nie falują. Dawka, za duża za mała?

Jak auto jeździ? Nie bardzo. 0-100 ma 8,5s jeśli bardzo się postarać. 0-200 robi na odcinku ok 2km. Przyspiesza tylko i wyłącznie w zakresie obrotów 3000-4200. I mocno dymi. standardowo, na czarno. Ja to się już przyzwyczaiłem ale kiedyś ktoś z pod świateł za mną włączył długie światła.... w dzień. Największy dym jest właśnie w okolicach 2000obr kiedy turbiny jeszcze niema i wtedy silnik ma najgorszego muła. Przy 3000 mniej dymi. No właśnie turbina.

Turbo dmucha ok 0,4bar @2000; 0,8bar@2500; 1,1bar@3000; 1,3bar@3500-4000; 1,25bar@4500. Czyli nie wstaje. Teraz uwaga: przy 190km/h (niecałe 4000obr) turbina ładuje 1,5bar, prawdopodobnie przez doprowadzenie powietrza z pod zderzaka do airboxu. Wszystko mierzone manometrem przy zamkniętym i odpiętym od sterowania zaworze wg. Ogólnie słabo i już nie bardzo można go podlać z niskich obrotów bo dymi, może da się coś zrobić kątem wtrysku? Może coś wcześniej go dać i jakie będą tego skutki? Na chwilę obecną egt (sonda ta droższa za 200zł przed turbiną) nie przekracza 700 stopni, głównie utrzymuje się do 650st. Przy zdjętym tłumiku końcowym, turbo dmucha 1,4 bar max (i chyba egt nieco mniej ale może z 630), także 0,1 bar więcej niż z tłumikiem, tłumik przelotowy, drożny, czy coś więcej mogę zrobić?

Program. Tak trzeba zrobić program. Auto pokazywałem Tunerom, nie byli zachwyceni. Także postanowiłem program zrobić sam. Posiadam programator i przejściówkę(*), do ecu wlutowałem podstawki i odczytałem zawartość pamięci. Program będę edytował winols 'em którego udało mi się cudem zainstalować.

Na pewno muszę usunąć przepływomierz klapowy albo w jego miejsce włożyć ta na gorący drut. Kupiłem ten nowszy przepływomierz od V70 TDi 2 lata młodsze na ecu msa15.8 (ja mam 15.7) ale nie wiem jak do zmienić w programie. Jak usunąć? Pomożecie?

Przesunąć odcinkę. Jest na 4500. Może 5000, może z hakiem? Jak mapę zrobić żeby wyszła poza skalę? W winols.

Launch control. How to? Ze względu na turbo laga rusza się nim tragicznie.

Autor:  tomeczekcbr [ 06.wrz.2015 23:00:19 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

przeszczepiłem dziś przepływomierz od v70 / s80 tdi po 98 roku. Całkiem inne auto. szybsza reakcja na gaz nawet z tych 1000obr, elastyczność, przestał dymić, a dymił bardzo bo go klapa ograniczała fizycznie, doładowanie się poprawiło z 1.3 na 1.4 bar. Mam rozpiske pinów i jednego i drugiego przepływomierza, przy czym ten drutowy potrzebuje dodatkowo zasilania 12V, które trzeba ukraść z zasilania zaworka n75 sterującego pracą turbiny (blisko). Z kolei ten klapowy ma w sobie termistor ntc do pomiaru temp powietrza, którego nie posiada termiczny (posiada diodę, która dla nas jest bezużyteczna). Przy pomiarze masy powietrza gorącym drutem czujnika temp powietrza nie potrzeba, on jest potrzebny tylko do obliczenia masy powietrza z objętości powietrza. Termistor zastąpiłem rezystorem 2kohm (komp widzi ok 32 stopnie), ale zastąpienie go rezystorem 22kohm powoduje, że komp widzi -20 stopni inlet air więc myśli, że ma dużo większą masę powietrza, a co za tym idzie - zwiększa się maksymalna dawka wynikająca z mapy dymienia. Czy ten termistor jest wykorzystywany do czegoś jeszcze - w audi wiem, że nie.

Mam świadomość, że przepływomierze klapowy i termiczny mają inną charakterystykę napięcia w funkcji przepływu powietrza (zrobiłem nawet logi napięcie/obroty) i wniosek jest taki, że termiczny powyżej ok 3,3V zaczyna wolniej rosnąć niż klapowy, przez co może kastrować dawkę w zakresie dużych obrotów. w programie trzeba będzie podkręcić go.

Film z dzis. Chłodno ok 15st, ale mokro brak trakcji, auto przed strojeniem, egt 630 st max, 1.4 bar max (1.3 by starczyło przy tej ilości paliwa), bezdymnie

https://www.youtube.com/watch?v=0DJ_Gtyhm6E
https://youtu.be/0DJ_Gtyhm6E

Co ciekawe przepływomierz stosowany w v70 i s80 w tdi ma tą samą wkładkę co przepływomierze poniżej (i ten sam układ pinów co np opel zafira 2.2 dti - tylko gardziel mniejsza)
Bosch 0 280 217 531
Bosch 0 280 218 001
Bosch 0 280 218 004
Bosch 0 280 218 019
Bosch 0 280 218 045
Bosch 0 280 218 108
Bosch 0 281 002 182
Bosch 0 281 002 199
Bosch 0 281 002 207
Bosch 0 281 002 208
Bosch 0 281 002 308
Bosch 0 281 002 309

cdn, Pozdrawiam, Tomek

Autor:  Leo [ 07.wrz.2015 06:28:39 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Wykres?

Autor:  Gustav [ 07.wrz.2015 07:11:39 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

tomeczekcbr - wiesz że w v70 były sterowniki msa15.7 i mas 15.8 ? Ten drugi sterownik który miałem w swoim volvie 2000r miał właśnie przepływkę na drucie. Odnalazłeś limiter w sofcie odpowiedzialny za cięcie doładowania powyżej 1.3 bar'a ? Czy może jeździsz na chwilowym wielkim przeładowaniu 1.7 bar'a ?

Autor:  spanky [ 07.wrz.2015 13:20:09 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

Zrobiles linearyzacje MAPsensora ?

Pokaz logi 001/003/004/007/008/010/011 dynamiczne ?

Autor:  tomeczekcbr [ 07.wrz.2015 22:07:48 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

O, fajnie, że się coś ruszyło.

Właśnie mam tą przepływkę od msa 15.8. ale sterowniki silnika nie są zamienne maja inaczej piny w zasadzie od wszystkiego, mam schematy volvo bardzo wielu modeli jakby ktoś potrzebował.

Właśnie nie znalazłem limitera od doładowania i nawet nie wiem która mapa od doładowania jest i paru innych rzeczy w programie także nie mogę go przerobić, a za bardzo nikt nie chce zdradzić tajemnicy co gdzie w nim jest, więc jeżdżę na seryjnym programie póki co.

Mapy przepływomierza też nie znalazłem, nie wiem która to, a by się przydała bo wtedy ustawiłbym ją pod drutową przepływkę. Ktoś coś?

Mapy mapsensora też nie znalazłem tak samo, a przydało by się przeskalować go 2500mbar na 3000mbar. Jutro z pracy z laptopa pospisuje adresy map które znalazłem. ale ograniczników żadnych.

Właśnie - muszę zrobić drugie gniazdo obd bezpośrednio podpięte pod k linie ecu. to fabryczne złącze idzie przez immobilizer zewnętrzny nie łączy się na nim vag, tylko komp volvo, a on logów nie robi. Jakoś jutro pojutrze zrobię to gniazdo wreszcie.

Wykres z hamowni? nie byłem jeszcze. ale porównując filmiki yt jeszcze nie zbliżam się do niebezpiecznej granicy 230km 420nm także niema co mierzyć.

Autor:  spanky [ 07.wrz.2015 22:25:15 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

tomeczekcbr napisał(a):

Mapy mapsensora też nie znalazłem tak samo, a przydało by się przeskalować go 2500mbar na 3000mbar.


bez tego nawet nie podchodz do tematu , albo zacznij ogarniac pomalutku na seryjnym (2.5kPa)

tomeczekcbr napisał(a):

Właśnie nie znalazłem limitera od doładowania i nawet nie wiem która mapa od doładowania jest i paru innych rzeczy w programie także nie mogę go przerobić, a za bardzo nikt nie chce zdradzić tajemnicy co gdzie w nim jest, więc jeżdżę na seryjnym programie póki co.

Mapy przepływomierza też nie znalazłem, nie wiem która to, a by się przydała bo wtedy ustawiłbym ją pod drutową przepływkę. Ktoś coś?


tak czytam i chyba porywasz sie " z motyką na słońce " :D

wstaw tu ten swoj oryginalny soft ... ;)

Autor:  tomeczekcbr [ 10.wrz.2015 09:42:20 ]
Tytuł:  Re: tuning pod 260km 2,5 TDI AEL w volvo V70

To, że trzeba ten program zrobić cały to jest oczywiste, że to nie będzie tylko dawkę podnieść tylko jeszcze nie wiem jak. Mechanicznie wszystko bangla, więc jest na czym robić.

http://przeklej.org/file/CfLpQh/591.rar wsad org.

http://przeklej.org/file/utZrA3/v70.591.ols plik ols powyszukiwane coś tam mapy.

klika się pobierz plik wyskakuje reklama i jest skip ad na gorze po prawej stronie i pobiera się ten plik. dwie części wsadu lll i hhh.

Jakby ktoś chciał zarobić - szukam osoby do wyszukania wszystkich potrzebnych map i opisania osi (driver wish, ogr dymienia, momentu, mapa mapsensora, przepływomierza, napięcia, nastawnika, egr, doładowania i pewnie coś jeszcze). Trzeba by znaleźć też wartość gdzie jest odcinka i tempomat. ustalenia np na priv.

Pozdrawiam, Tomek

PS. wysypał mi się nastawnik w pompie. Całkiem. To on byl przyczyna słabego odpalania na ciepło i falowania obrotów. przez dziurę w charakterystyce rsw. Aktualnie poznaję konstrukcję pompy wtryskowej i będę coś ją dłubał, podniosę ciut ciśnienie jeśli pomka łopatkowa pozwoli. Jak nie pozwoli to pompa warta tyle co waży.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/