.: AUDI KLUB POLSKA :.
https://forum.audiklub.org/

[ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ???
https://forum.audiklub.org/viewtopic.php?f=25&t=142689
Strona 1 z 5

Autor:  drookash [ 30.lip.2017 22:58:22 ]
Tytuł:  [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ???

Kiedyś sprawa była prosta - w centralnym dyferencjale był torsen - mechanicznie dzielił siłę napędu. Moc dostawał z wałka odbiorczego dzielił i podawał na przedni otwarty dyfer i wałem do dyfra tylnego w większości modeli również otwartego.
Bywało, że torsena wkładali do tylnego dyfra (droższe modele np. Audi V8) by polepszyć trakcję na tyle. Audi V8 było też pionierem dyferencjałów płytkowych - to tam w 1988 roku zastosowano po raz pierwszy blokowanie centralnego sprzęgiełkami ciernymi - dzięki temu można było nawet 100% na tył podać.

Licencję na Torsena wstarej postaci obecnie posiada Toyota a Audi... niestety nie :(

Zainteresowało mnie w jaki sposób realizuje się dziś napęd "pseudo-quattro".
Sprawa dotyczy aktualnie produkowanych modeli - czyli oferta Audi na 2017.
Takie oto wnioski - wszelkie uwagi mile widziane :) Może zostanie dla potomnych.

Wszędzie tam gdzie silnik poprzednie - zawsze tył dołączany jest haldexem
Gdy silnik wzdłużnie - stosuje się kilka różnych typów centralnego dyfra a w niektórych modelach technologię "ultra" która odłącza wał napędowy.
R8 jest specyficzne bo ma silnik z tyłu i podane 15% mocy do przodu... tak to prawie RWD jest w rzeczywistości.

Szeroko pojęta technologia "ultra" to wszelakie sposoby oszczędzania paliwa - poprzez odpinanie napędów, zastosowanie osłon od spodu zwiększających aerodynamikę czy gruntowne zmiany w budowie karoserii polegające na stosowaniu lekkich kompozytów.

Lecimy po modelach :

A1 - brak quattro w ofercie

S1 - silnik poprzecznie, napęd tyłu realizowany przez haldex. NIE UZNAJEMY za stały napęd
Tutaj widać jak to działa : https://www.youtube.com/watch?v=baVVALi2veU
Zastanawia mnie gdzie jest schowany mechanizm różnicowy w tylnym dyfrze ? Brak ? Również sprzęgła ?

A3 - silnik poprzecznie, dopiero w najmocniejszym dieslu 2.0 150PS dostajemy możliwość quattro ale tylko z manualną skrzynią 6-bieg. Napęd tył poprzez haldex. NIE UZNAJEMY

S3 - silnik poprzecznie 2.0TFSI 310PS - tylko taki. Napęd na tył leci również przez haldexa - niestety... NIE UZNAJEMY

RS3 - najnowsze 400PS również ma silnik poprzednie i haldex na tyle :( NIE UZNAJEMY

A4 - silnik wzdłużnie i tutaj jest kilka opcji... (sprawdzam jeszcze czy najnowsze z roku 2017 też mają takie same napędy jak w dniu premiery).

- słabsze A4 w TDI / TFSI z quattro mają skrzynię stronic z oznaczeniem 0CL gdzie istnieje centralny mechanizm różnicowy ciągle spięty - nowa odmiana Torsena C oznaczona jako CSM (https://www.jtekt.co.jp/e/csr/pickup05.html). Napęd przedniego dyfra podany jest wałkiem idącym wewnątrz wałka odbiorczego skrzyni - uniknęli prowadzenie wału napędzającego przód po boku, wewnątrz skrzyni biegów = mniejsza obudowa tyłu skrzyni. Napęd jest stały, przekładnia centralna jest podobna do starego torsena lecz ma większe możliwości. UZNAJEMY za stały napęd.
Tutaj bebechy skrzyni z widocznym torsenem CSM - https://photos-3.carwow.co.uk/blog/1600 ... earbox.jpg

- mocniejsze A4 z V6 TDI mają 8 biegowego tipa z oznaczeniem 0D5... klasyczne rozwiązanie jak w modelu B8 poprzedniej generacji z tym, że posiada funkcję "sprzęgła" a więc potrafi żeglować odłączając skrzynię od silnika gdy np. jedziemy na tempomacie z górki. Torsen również typu CSM. Pełne stałe napędzanie - UZNAJEMY

- A4 allroad - pierwsze auto Audi z technologią quattro-ultra. I tutaj jest porażka na całej linii :( Nie dość, że miejsce centralnego dyferencjału zajął zespół sprzęgieł to jeszcze w tylnym dyfrze znajdziemy mechanizm odłączający wał. Skrzynia biegów stronic jest identyczna wewnątrz jak w przednionapędowym zwykłym A4 (gdzie była skrzynia 0CK) i doczepili sprzęgło odbierające napęd z wałka odbiorczego skrzyni. Czyli - przód pędzony jest zawsze a wał dołączany sprzęgłem wielopłytkowym sterowanym elektronicznie. Na domiar złego w tylnym moście zrobili coś ala haldex co odłącza wał od tylnego dyfra poprzez odpięcie osi napędowych od zębatek dyferencjału. Efekt - zatrzymuje się tylny dyfer (osie kręcą się napędzane kołami), wał stoi, napęd jest stały ale tylko na przód. Gdy dochodzi do konieczności załączenia tyłu najpierw ściskane jest sprzęgło wielopłytkowe w skrzyni a następnie po zsynchronizowaniu obrotów wału z tylnym dyfrem następuje jego zazębienie. Mamy więc opór rozkręcającego się wału + opóźniona reakcja napędu. Na moje to gorsze to od zwykłego Haldexa. NIE UZNAJEMY a szkoda... bo Allroad powinien mieć pewne 4x4 zawsze !
Jak działa to w A4 i Q5 można zobaczyć tutaj : https://www.youtube.com/watch?v=paHJZw58BEA
albo tutaj : https://www.youtube.com/watch?v=FiRBLANj6w4
Mnie zastanawia ile pożyją te zębatki w tylnym dyfrze co spinają napęd ?
Więcej tutaj : https://audi-illustrated.com/en/a4_2015/transmissions

- S4 ze względu na większą moc i moment 3.0T ma skrzynię tiptronic z centralnym dyfrem takim samym jak w A4 oraz dodatkowo tylnym dyfrem z rozdziałem mocy. Rozwiązanie podziału mocy na tylnym dyfrze pierwszy raz pojawiło się w 2010 roku w RS5. Napęd jest więc stały... UZNAJEMY :)
Skrzynia wewnątrz wygląda tak : https://i.wpimg.pl/985x0/m.autokult.pl/ ... 10f858.jpg
Jest tiptronic z przekładniami planetarnymi oraz torsen CSM jak wszędzie. Do S4 przewidziano także stronic znany wcześniej z modelu A7 ale na tą chwilę w salonie można kupić jedynie tipa ZF 8 biegowego.

A5 - rozwiązania na rok 2017 to ogólnie manual i stronic dla słabszych motorów i tiptronic dla najmocniejszego 286KM diesla 3.0 który w PL i tak nie do kupienia z salonu.
Zastanawiający jest fakt, że manualna skrzynia dla quattro nie ma centralnego dyfra - przypuszczać można, że manual spięto z haldexem na tyle by osiągnąć 4x4. Natomiast stronic i tip mają taki sam centralny jak A4 czyli typu CSM. Tip jak w A4 posiada również "freewheeling" czyli potocznie żeglowanie.
Tutaj widać to wszystko jak na dłoni : https://audi-illustrated.com/en/audi-a5 ... bertragung

S5... cdn

Autor:  mały v8 [ 31.lip.2017 07:01:10 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

No i chu..y i m w karabin. Jak bym kupował jakieś nowsze auto i potrzebował bym 4x4, to pewnie wybrał bym jakiegoś mercedesa 4-matica , albo coś z BMW z X-em. Te wszystkie nowe audi to się porobiły takie skody w lepszych obiciach.

Autor:  Leo [ 31.lip.2017 07:15:30 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

zrób zestawienie tylko z manualami 4x4.

Autor:  Zarathustra [ 31.lip.2017 07:43:16 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

fajny topic Tomku, dzięki, czekamy na resztę :)

Autor:  Gustav [ 31.lip.2017 08:07:10 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Przydatne info.

Autor:  drookash [ 31.lip.2017 08:41:00 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Manuali w nowych jak na receptę - wszędzie mechatroniczne manualne stroniki :(
Jarek - zarówno X w BMW jak i MB 4 matic to tak samo jak w Audi - jedna wielka ściema z "vectoringiem" napędu, stałym napędzaniem itd... wszędzie sprzęgła i hamowanie kołem które ma poślizg :( Może to i dobre ale dla purystów odpada :/

Ciekawe napędy ma Acura... ale to na inny wątek.

Autor:  Leo [ 31.lip.2017 08:46:58 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

trzeba przemianować forum, na klub starych pierdzielowatych ale prawdziwych audi :P

Autor:  mały v8 [ 31.lip.2017 09:20:48 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

drookash napisał(a):
:(
Jarek - zarówno X w BMW jak i MB 4 matic to tak samo jak w Audi - jedna wielka ściema z "vectoringiem" napędu, stałym napędzaniem itd... wszędzie sprzęgła i hamowanie kołem które ma poślizg :( Może to i dobre ale dla purystów odpada :


Dlatego mówię że wolał bym jeździć Mercedesam albo Bmw jak lepszym modelem skody .

Autor:  drookash [ 31.lip.2017 09:29:02 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Wybacz... teraz kumam, nie wyspałem się :)

Wieczorkiem siądę do dalszego pisania i podeślę linki z filmikami / jpg by to wszystko zobrazować.
Ręce opadają... bo każde Audi na stronie Audi.pl opisane jest jako "quattro - stały napęd na cztery koła".
Dobrze, że z rozpędu nie napisali, że na 5 kółek włącznie z kierownicą bo się przecież sama kręci !

Autor:  metyoo [ 31.lip.2017 12:22:14 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

dobrze, że to nowe kłatro nie napędza jeszcze koła zapasowego :D

Autor:  Baskecior [ 31.lip.2017 12:32:10 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Ciekawa lektura, niemniej współczesny kupujący ma w nosie to czy tam siedzi zestaw zębatek , elektronika czy Pan Kazio, który wajchami rozdziela moment.
Liczą się gwiazdki, marketing i czy żona depnąwszy na lodzie wjedzie do rowu czy nie.
My stare pierdziele spuszczamy się nad jakimiś zębatkami w Torsenie a kupujący nowe auto ma to w d... a i tak jeśli coś źle pójdzie to z AC zapłaci ubezpieczyciel ...

Autor:  Leo [ 31.lip.2017 12:50:45 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

i po 100.000 auto jest do wyrzutki, bo nie będzie się opłacać naprawiać, vide Tesla.

Autor:  bloku [ 31.lip.2017 13:57:00 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Niestety oni nie patrzą na to tak jak my. Dla nich liczy się aby helmut czy jorg miał możliwość wyjechania z zaspy bez względu na to czy umie korzystać z auta czy nie. Torsen jest już nieco przestarzałym napędem z punktu widzenia technologi - pokazali to w pierwszej generacji RS3 zestawiając je z RS4. Praktycznie w każdej sytuacji RS3 miał lepsze wyniki. Jedynie w przypadku zakopania się w dość grząskiej nawierzchni stały napęd okazał się praktyczniejszy.

Najgorsze jest to, że tylko mocne auta będą miały tipa. Reszta to multilotek - tak przynajmniej jest zaplanowane na lata 2020-... Ale już chyba teraz do B9 montują taką konfigurację.

Autor:  Leo [ 31.lip.2017 14:03:13 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

źle, Bloku, dla nich liczy się, żeby helmut i jorg miał możliwość pracy, bo dzięki temu mają robotę, że robią auta takie jakie robią. To, że żeby mieli pracę to muszą sprawę komplikować, czyli napędy, to już druga sprawa, vide biurokracja ;)

Autor:  giganteusz_997 [ 31.lip.2017 15:03:06 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

multilotka już mieli nie wsadzać zamiast tego DSG http://magazynauto.interia.pl/wiadomosc ... Id,1473719
co za różnica co siedzi jak kręci się dokoła na śniegu jak ten https://www.youtube.com/watch?v=ri3_tUf7ktc to już dobrze jest zabawa.

Autor:  Morgi [ 31.lip.2017 15:13:02 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Fajne info. Ciekawe jak w większych audi?
A5..A8?

Autor:  hubi_pl [ 31.lip.2017 19:44:48 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Temat prawie fajny, wolałbym poczytać więcej merytoryki niż tylko użalenie się nad Haldexem....miałem 2 auta z tym napędem, codziennie z nim pracuje i nie uważam że jest zły. Pisanie "NIE UZNAJEMY" jest trochę dla mnie jak wystąpienie Pani Brożki i powiedzenie - jest źle...

Szacun za spisanie, tzn początek spisu, ale jak mówisz a to powiedz B. Haldex w dzisiejszych autach jest bardzo zaawansowany, więc jak ktoś miał wspomnienie z 1 gena (chociaż ten miałem prywatnie i był super) to nijak sie ma do 5.

PS1> dla tych piszących że woleliby 4matica ze stajni MB - Mercedes też zaczyna używać Haldexa ;)
PS2> a propos zakopania się autem w grząskim terenie jak np. śnieg popatrz na filmach jak się torsen zachowuje....znajomi tak wyciągali Q7, jedno koło w górze i zapomnij o wyjechaniu. Haldex wyjedzie...

Pzr
hubi

Autor:  bloku [ 31.lip.2017 19:53:45 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Jak się zagotuje to nie wyjedzie. Kilka uwalonych w ten sposób A3jek już wyciągałem. Chłopaki do końca wierzyli, że uda im się wyjechać. Torsen nie jest idealny ale są na niego sposoby ;-)

Autor:  hubi_pl [ 31.lip.2017 20:08:32 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Jak się zagotuje - torsen niezagotowany utknie, taka prawda. Równie dobrze można napisać że na Haldex też są sposoby.

Zawsze powtarzam - każdy system ma + i - ale nie uważam za poprawne mówienie o pseudo napędach itd...

Autor:  drookash [ 31.lip.2017 21:10:39 ]
Tytuł:  Re: [ALL] Quattro... zostało tylko wspomnienie po torsenie ?

Forum pasjonatów i częściowo purystów - tu nigdy nie powinno się haldexa nazywać napędem quattro :)
Oczywiście patrząc moim okiem prawdziwe quattro to stałe 4x4 stąd moje oceny - nikt nie musi się z tym zgadzać i po to właśnie jest wątek by w nim pisać uwagi.

Hubi... na codzień śmigam właśnie haldexem 5 gen... tak Skoda YETI takowy posiada i teraz podam Ci przykłady :
- stań na skrzyżowaniu - skręć koła, pedał w podłogę i strzał ze sprzęgła - co się dzieje ? Przednie koła buksują jak w FWD. Co lepsze... ESP nie będzie ingerować bo gdyby zdusiło przód to by nigdy tył napędu nie dostał - popatrz sobie skąd brany jest napęd wału w haldexie pierwszej i piątej generacji i zapraszam na pokaz jak nie wierzysz :)
- jedziesz 120-130km/h wciskasz gaz i... czym gwałtowniej go wciśniesz tym wolniej przyspieszy - powód : delikatne / średnie dawkowanie gazu to auto pojedzie przodem jak FWD a jak dasz "w palik" musowo dopina tył który stawia dodatkowe opory w napędzie - tu czuć... nie na pierwszej czy trzeciej jeździe testowej ale po 30 tyś używania auta gdy już wiesz co w trawie piszczy
- zakręt na pewnej łącznicy... jak brałem ten zakręt S6 nawet na starej zawieszce to ustawiałem kierę i czy dawałem czy ujmowałem gazu Audi pięknie szło jak po sznurku - ten sam manewr z haldexem powoduje raz nad a raz podsterowność, żeby nie zwalać winy na YETI powiem - ten sam zakręt testowym Passatem alltrackiem i to samo - woziło go na haldexie V gen.
- jazda przed zakupem golfa VI R 2.0TFSI po programie w CompSport na 360PS... cóż - ochy i achy sprzedającego a przy wyjściu z ronda zrobił pod moim butem na 2 biegu piskacza takiego z 50 metrów. Zanim się koła nie wyprostowały haldex zastanawiał się czy to już czy jeszcze nie łapać i spinać tył... a wcale nie była to I gen haldexa :)
- popatrz sobie na bloki pomiarowe... jak masz za duży przyrost momentu obrotowego a koła mają różną prędkość obrotów to haldex baaaardzo delikatnie podejmuje działanie. Najchętniej spina jak koła mają mniej więcej ten sam obrót i nie ma znaczącego skrętu kierą.
- haldex bez hamowania przodu NIGDY nie poda więcej na tył niż 50%... i tu odsyłam do lektury w jaki sposób odbierany jest napęd wału z ze skrzyni przekładniowej. Nie ma bezpośredniego podania ze skrzyni. Napęd tyłu podany jest koła talerzowego przedniego dyfra dla którego napęd wału jest trzecim wyjściem. Nie można mylić siły momentu obrotowego z prędkością obrotową. Gdy pomylisz... wydaje się, że haldex tyłem zamiata... ale tylko dzięki temu, że koła na śniegu oporu nie stawiają i się kręcą a ciężki przód dociskany silnikiem mimo większego momentu i tak się nie ślizga... fizyka :)

- torsen centralny ZAWSZE sam z siebie się zakleszczy w stopniu mniejszym lub większym (np. koronowy A6C6 25/75%) - taka jego kontrukcja. Nie myl zakopania się z powodu otwartego dyfra przedniego lub tylnego z zakopaniem się z powodu braku napędu na cały tył ! Torsen ZAWSZE poda moc do tyłu a jedynie dyfry jak wyłączysz ESP i EDS staną się całkowicie otwarte i niekontrolowane i moc ujdzie w luźne koło.

-testowe filmiki pokazujące jak wisi auto z quattro ni jak się mają do realnych warunków. Proszę bardzo - jak uniesiesz tył to na przód w takim A6C6 trafi nadal 25% momentu z silnika. Jeżeli teraz uniesiesz jedno przednie koło to na drugie stojące na ziemi trafi 0%... nie z powodu złego centralnego dyfra a z powodu otwartego przedniego . Tu do akcji wkracza EDS i hamuje koło będące w powietrzu by moc uszła na to stojące na ziemi - ile przyhamuje ? Jak za dużo...to auto zgaśnie :/ Tak - przy sprawnym torsenie zatrzymanie jednej osi powoduje zduszenie silnika. Jak torsen nie domaga (a w A6C6 często) to uźlizgnie się i zgrzejei nie wyjedzie.

Nie mam nic przeciwko haldexowi bo mądre głowy to stworzyły ale wkurza mnie aktualna polityka Audi które zawsze twierdzi, że ma stały napęd na 4 kołą a faktycznie tak nie jest :/

Strona 1 z 5 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/