.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 19.lut.2025 07:15:28

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: A6C5 2,5 TDI Tiptronik po naprawie - czy tak ma działać ?
PostNapisane: 13.lip.2011 09:57:37 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.kwi.2008 18:50:04
Posty: 239
Lokalizacja: Poznań
Auto: A6C5 AKE
Witajcie,
po naprawie tip zachowuje się duzo lepiej niż przed awarią (płynniejsza zmiana biegów, szybsza zmiana z 1 na 2 itp.), jednak jest coś co nie daje mi spokoju.

Po kolei: silnik AKE, skrzynia FED, jest to skrzynia starszego typu bez wydzielonej pozycji "S" na wybieraku, sterownik skrzyni z literami "BF", napęd przód-ośka, obecnie bez błędów w silniku i w skrzyni.

Tym co mnie niepokoi jest zachowanie skrzyni w czasie hamowania silnikiem. Jest dużo tematów ale dotyczą hamowania poprzez ręczną zmianę biegów (wykonaną przez kierowcę) w dół.

Mnie natomiast chodzi o przypadek gdy po prostu puszczam gaz i auto samo hamuje, zwalniając.
W czasie jazdy z prędkością np. 80 km/h puszczam gaz i auto zwalnia do 60 km/h (przy zwalnianiu obroty ponad 1000 obr/min, tak coś ok 1300, zużycie paliwa pokazuje 0) - przy tej prędkości skrzynia redukuje bieg z 5 na 4 i dalej zwalnia (obrotomierz po wahnięciu przy przełączeniu jest ponownie na tych 1300, zuzycie paliwa znowu zero).

Przy 50 km/h przełącza na 3 bieg i zaraz "puszcza" całkowicie. Tak jakby zadziałał mechanizm zwany w dwusuwach "wolnym kołem". Auto się toczy na luzie, obrotomierz pokazuje obroty biegu jałowego, wyswietlacz zużycia paliwa pokazuje zużycie paliwa jakie jest na jałowym. Po przełączeniu na ręczną zmianę biegów widzę, że skrzynia ma 3 bieg, potem jak auto samo zwolni to na wyswietlaczu zmieni się na 2.
Gdy jest na 3 to po dodaniu gazu następuje załączenie napędu i zaczyna się rozpędzać od 3 biegu.

Jesli na początku jechałem wolniej, na 3 biegu przy prędkości trochę powyżej 40 km/h to po puszczeniu gazu zwalnia, hamując silnikiem do 40 km/ h i przy tej prędkości rozłącza na luz.

Te prędkości i zjawiska zawsze są takie same.

Przejechałem się inną A6 2,5 TDI Tiptronik ale Quattro i tam w tej sytuacji następowało obniżanie biegów aż do 1 biegu, cały czas z hamowaniem silnikiem, nie bylo tego "wolnego koła".

Zadzwoniłem dzis do warsztatu gdzie naprawiano skrzynię i opisałem to zjawisko. Od razu wiedzieli o "wolnym kole", jak powiedziałem, że jechałem innym i było inaczej to od razu zapytali czy to było quattro i że to normalne. Wg nich takie zachowanie skrzyni zależy od jej sterownika.

Generalnie to skrzynia działa lepiej niż przed awarią, tyle, że zużywam trochę bardziej hamulce bo od 50 km/h tylko nimi mgę zwalniać auto, no i silnik zużywa wtedy też trochę paliwa bo tyle co na biegu jałowym a nie zero (gdyby hamowal silnikiem az do 1 biegu).

Nie bardzo pamiętam jak to działało przed awarią bo nie zwracałem tak na to uwagi


Pal licho to paliwo i hamulce ale czy takie zachowanie skrzyni jest OK ?

Pytam w trosce o skrzynię i dlatego, że mam rok gwarancji i jakby co to chciałbym z niej korzystać ;)

_________________
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman

A6 C5 2,5 TDI AKE Avant 2000


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 10:51:18 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.sty.2005 10:02:49
Posty: 2719
Lokalizacja: Warszawa
Coś mi tu nie pasi - inwalida i tip - raczej masz multi a nie tip tronic.
Ale do rzeczy, ja mam tipa, i u mnie jest właśnie tak jak opisujesz, auto do samego zatrzymania redukuje biegi, czuć to i dopiero po zatrzymaniu wrzuca jedenkę, do ruszenia, jeśli toczy się choćby i 5km/h, to pojedzie z dwójki, chyba że depnięcie będzie na tyle mocne, że postanowi zredukować do 1.
Ale czy tak powinno być w multi, nie wiem, sam fakt ruszania z 3 biegu jest conajmniej dziwny :(

_________________
Pozdrawiam
Zagór

RS3 [8V] Sportback '15
S3 [8L] Nogaroblue '01
BYŁO
S6 [C5] Avant 4.2 quattro '01
A4 [B5] Avant 1.8T quattro '97


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 10:59:19 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.wrz.2009 09:50:12
Posty: 37
Lokalizacja: Wrocław
skrzynia FED to na 99,9% stary Tiptronic a nie Multitronic, tym bardziej że silnik to AKE

_________________
A4 B6 1.9 131PS AVF S-LINE Multitronic
Powered by EcuProject ~160ps/365nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 11:00:22 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.kwi.2008 18:50:04
Posty: 239
Lokalizacja: Poznań
Auto: A6C5 AKE
Zagor napisał(a):
Coś mi tu nie pasi - inwalida i tip - raczej masz multi a nie tip tronic.


Nie rozumiem, o co chodzi ???

Jakie multi ??? Przecież napisalem, że silnik AKE !

U cb redukuje sam do 1 biegu, ale masz quattro , tak ?

Rusza z 3 biegu gdy ma taka prędkość auta, że na wyświetlaczu jest 3. Gdy zwolni to na wyswietlaczu jest 2 i jak wtedy dodam gazu to rozpedza z 2 ;) Czyli po dodaniu gazu rozpedza od tego biegu który jest na wyswietlaczu. Tyle ze to na wyswietlaczu (od 3 w dół) wynika z tego, że auto samo zwolniło na skutek oporów toczenia a nie na skutek wyhamowania przez tipa.

Może nijasno to opisałem ? jak coś niejasne to napiszcie, bedę próbował inaczej wyjasnić :)

_________________
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman

A6 C5 2,5 TDI AKE Avant 2000


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 11:02:25 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.kwi.2008 18:50:04
Posty: 239
Lokalizacja: Poznań
Auto: A6C5 AKE
Xenomorph napisał(a):
skrzynia FED to na 99,9% stary Tiptronic a nie Multitronic, tym bardziej że silnik to AKE


Powiedziałbym nawet że na 1000000% tiptronik :D

_________________
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman

A6 C5 2,5 TDI AKE Avant 2000


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 12:31:26 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.lis.2010 09:12:44
Posty: 369
Też mam AKE TipTronic 2001r napęd na przód i też jest "wolne koło" na 3 biegu przy zwalnianiu.

_________________
JEST -> Pajero 3.2 DID 200KM 441Nm [od 03.2017 do teraz ] (salon PL 2009r, od pierwszego właściciela, przebieg przy zakupie 167tys km, DPF typu otwartego :-) , tuning na 240KM 520Nm)
SPRZEDANE -> : Audi A6 2,5TDi AKE avant Tip 2001 [od 01.2008 do 12.2016] => [przebieg auta tylko u mnie to ponad 200 tys km, prawie żadnych oznak "zmęczenia", na zegarach przy sprzedaży 372tys km]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 14:07:39 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.kwi.2008 22:16:10
Posty: 56
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jak bardziej normalne zachowanie skrzyni,możesz spokojnie spać.A co do inwalidy w tiptronicu,jaki problem,przecież sporo takich lata,też takim jeżdzę :)

_________________
A6 C5 Avant TIP 2.4+Lpg Prins 2000r


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 14:10:53 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.sty.2005 10:02:49
Posty: 2719
Lokalizacja: Warszawa
robroy67 napisał(a):
Jak bardziej normalne zachowanie skrzyni,możesz spokojnie spać.A co do inwalidy w tiptronicu,jaki problem,przecież sporo takich lata,też takim jeżdzę :)


Dobra, dobra, spoko panowie, nie doczytałem - przepraszam za zamieszanie :(

_________________
Pozdrawiam
Zagór

RS3 [8V] Sportback '15
S3 [8L] Nogaroblue '01
BYŁO
S6 [C5] Avant 4.2 quattro '01
A4 [B5] Avant 1.8T quattro '97


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 14:38:03 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.lis.2010 09:12:44
Posty: 369
sprawdziłem dzisiaj dokładnie w moim AKE Tiptronic 2001 ośka:
przy zwalnianiu przy delikatnej jeździe na 3 biegu "wolne koło" zaczyna się od około 40km/h tj przy obrotach silnika 1300obr/min.

_________________
JEST -> Pajero 3.2 DID 200KM 441Nm [od 03.2017 do teraz ] (salon PL 2009r, od pierwszego właściciela, przebieg przy zakupie 167tys km, DPF typu otwartego :-) , tuning na 240KM 520Nm)
SPRZEDANE -> : Audi A6 2,5TDi AKE avant Tip 2001 [od 01.2008 do 12.2016] => [przebieg auta tylko u mnie to ponad 200 tys km, prawie żadnych oznak "zmęczenia", na zegarach przy sprzedaży 372tys km]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 18:03:11 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.kwi.2008 18:50:04
Posty: 239
Lokalizacja: Poznań
Auto: A6C5 AKE
No więc wychodzi na to, że w ośce istnieje to zjawisko "wolnego koła".
Moze nie cieszę się z tego, że nie hamuje tak jak w quattro przelączając aż do 1 biegu, ale cieszę się, że to cecha konstrukcyjna a nie oznaka "inwalidztwa", haha :D

Poza tym jest to zgodne z wersją warsztatu, co podnosi moje mniemanie o nim (chociaż nie było wcale niskie) i daje poczucie "świętego spokoju" w czasie używania auta.

Dzięki za pomoc, Koledzy ! :peace:

_________________
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman

A6 C5 2,5 TDI AKE Avant 2000


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2011 22:27:13 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.lip.2011 12:41:00
Posty: 10
Lokalizacja: Żagań - Lubuskie
Zaintrygowało mnie, to o czym koledzy tu dewagują i właśnie wróciłem z testu ;)
Mam u siebie takiego samego tipa, jak kolega RomanS i napęd na przód.
Efekt "wolnego koła" u mnie występuje, ale trochę inaczej niż u kolegów:
Tryb automatu, prędkość 80km/h, 5 bieg, puszczam gaz, auto zwalnia, 60km/h, obr. 1200 zrzuca na 4 bieg, podbija obroty, nadal hamowanie silnikiem, spalanie 0, 45km/h, obr. 1200, zrzuca na 3 bieg, podbija obroty,nadal hamowanie i spalanie 0, 30km/h, obr 1200, zrzuca na 2 bieg i.. "wolne koło" obr. 800, spalanie 0,8 i nie zrzuca biegu na 1, tylko toczy się na dwójce "na podtrzymaniu", spalanie 4,5-7,0 (chyba w zależności od nachylenia terenu).
W trybie manuala - podobnie.
Podejrzewam, że wszystko "w rękach" sterownika.

Pozdrawiam,

_________________
Marcin

Jest: Audi A4 B5 Avant 2.5 TDI BCZ 2001r. S-line

Było: BMW 320d Touring 2002 r. M-Power
Było: Opel Astra Caravan 2.0 1999 r. Sportive

Nie kłóć się z idiotą, bo sprowadzi Cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lip.2011 07:51:32 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.lis.2010 09:12:44
Posty: 369
może zależy to od dynamiki jazdy, ja sprawdziłem wczoraj w mieście przy delikatnej jeździe tylko na 3 biegu, zobacz czy w warunkach turlania się po mieście max 65km/h będzie tak samo.

_________________
JEST -> Pajero 3.2 DID 200KM 441Nm [od 03.2017 do teraz ] (salon PL 2009r, od pierwszego właściciela, przebieg przy zakupie 167tys km, DPF typu otwartego :-) , tuning na 240KM 520Nm)
SPRZEDANE -> : Audi A6 2,5TDi AKE avant Tip 2001 [od 01.2008 do 12.2016] => [przebieg auta tylko u mnie to ponad 200 tys km, prawie żadnych oznak "zmęczenia", na zegarach przy sprzedaży 372tys km]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lip.2011 20:55:18 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.kwi.2008 18:50:04
Posty: 239
Lokalizacja: Poznań
Auto: A6C5 AKE
Wydawało mi się już na podstawie Waszych informacji oraz podobnych na forum A6klub że po prostu TTTM ;)

Ale po pewnym poście kolegi z A6klubu naszły mnie dalsze wątpliwości (tekst -mój- skopiowałem z A6 klub) :

////Mianowicie moja skrzynia ma sterowanie starszego typu, bez "S", ale za to mam "432". I czytając Instrukcje Obsługi :

"4- piaty bieg zostaje zablokowany. Powoduje to wzrost hamującego dzialania silnika przy zmniejszaniu nacisku na pedał przyspieszenia.

3- położenie dla tras górskich, czwarty i piąty bieg zablokowany,(...) i nastepuje dalsze zwiększenie hamującego działania silnika.

2- położenie dla stromych tras górskich (...) szczególnie przy holowaniu przyczepy. Samochód jedzie tylko na 1 lub 2 biegu, co pozwala na uzyskanie maksymalnego hamującego działania silnika"

Sprawdziłem dzisiaj jazdę na położeniach 4, 3 i 2. I nic się nie zmienia, jest tak samo jak na D
Czyli mogę np rozpędzić się na 2 biegu do ponad 50 km/h, puszczam gaz, hamuje do 50 km/h a potem wrzuca na luz !

Czyli np górska serpentyna, jedziesz w dół z przyczepą i poniżej 50 km/h mam ZERO hamowania silnikiem ! Tylko hamulce !

Poza tym przypomniało mi się, że przed awarią skrzyni przy hamowaniu miałem przed samym zatrzymaniem lekkie szarpnięcie (raz mocniejsze, raz słabsze, wyglądało że zależało to od intensywności hamowania), co wyglądało jakby skrzynia miała kłopoty z wyłączeniem na luz. O tym zjawisku (szarpnieciu przed zatrzymaniem) przeczytałem niejeden post na forum, więc nie tylko ja to miałem !

Po naprawie szarpnięcia nie ma, ale właściwie dlaczego napęd quattro ma mieć hamowanie silnikiem a ośka nie ma ? Moc silnika ta sama a dynamika auta większa nawet

I co Wy na to ? /////

_________________
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman

A6 C5 2,5 TDI AKE Avant 2000


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lip.2011 20:59:16 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.lis.2010 09:12:44
Posty: 369
no nie zupełnie. Weź się poturlaj na D np 30...20km/h albo nawet mniej , puść gaz (od razu "wolne koło") przełącz na manuala - poczujesz włączenie biegu i shamowanie silnikiem. Typowa jazda na osiedlu...

_________________
JEST -> Pajero 3.2 DID 200KM 441Nm [od 03.2017 do teraz ] (salon PL 2009r, od pierwszego właściciela, przebieg przy zakupie 167tys km, DPF typu otwartego :-) , tuning na 240KM 520Nm)
SPRZEDANE -> : Audi A6 2,5TDi AKE avant Tip 2001 [od 01.2008 do 12.2016] => [przebieg auta tylko u mnie to ponad 200 tys km, prawie żadnych oznak "zmęczenia", na zegarach przy sprzedaży 372tys km]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lip.2011 21:10:33 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.kwi.2008 18:50:04
Posty: 239
Lokalizacja: Poznań
Auto: A6C5 AKE
Ale jak napisałem już u mnie poniżej 50 km/h nie ma hamowania silnikiem, NIEZALEŻNIE od tego w którym trybie jadę :!: .

_________________
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman

A6 C5 2,5 TDI AKE Avant 2000


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 56 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: