Witajcie,
po naprawie tip zachowuje się duzo lepiej niż przed awarią (płynniejsza zmiana biegów, szybsza zmiana z 1 na 2 itp.), jednak jest coś co nie daje mi spokoju.
Po kolei: silnik AKE, skrzynia FED, jest to skrzynia starszego typu bez wydzielonej pozycji "S" na wybieraku, sterownik skrzyni z literami "BF", napęd przód-ośka, obecnie bez błędów w silniku i w skrzyni.
Tym co mnie niepokoi jest zachowanie skrzyni w czasie hamowania silnikiem. Jest dużo tematów ale dotyczą hamowania poprzez ręczną zmianę biegów (wykonaną przez kierowcę) w dół.
Mnie natomiast chodzi o przypadek gdy po prostu puszczam gaz i auto samo hamuje, zwalniając.
W czasie jazdy z prędkością np. 80 km/h puszczam gaz i auto zwalnia do 60 km/h (przy zwalnianiu obroty ponad 1000 obr/min, tak coś ok 1300, zużycie paliwa pokazuje 0) - przy tej prędkości skrzynia redukuje bieg z 5 na 4 i dalej zwalnia (obrotomierz po wahnięciu przy przełączeniu jest ponownie na tych 1300, zuzycie paliwa znowu zero).
Przy 50 km/h przełącza na 3 bieg i zaraz "puszcza" całkowicie. Tak jakby zadziałał mechanizm zwany w dwusuwach "wolnym kołem". Auto się toczy na luzie, obrotomierz pokazuje obroty biegu jałowego, wyswietlacz zużycia paliwa pokazuje zużycie paliwa jakie jest na jałowym. Po przełączeniu na ręczną zmianę biegów widzę, że skrzynia ma 3 bieg, potem jak auto samo zwolni to na wyswietlaczu zmieni się na 2.
Gdy jest na 3 to po dodaniu gazu następuje załączenie napędu i zaczyna się rozpędzać od 3 biegu.
Jesli na początku jechałem wolniej, na 3 biegu przy prędkości trochę powyżej 40 km/h to po puszczeniu gazu zwalnia, hamując silnikiem do 40 km/ h i przy tej prędkości rozłącza na luz.
Te prędkości i zjawiska zawsze są takie same.
Przejechałem się inną A6 2,5 TDI Tiptronik ale Quattro i tam w tej sytuacji następowało obniżanie biegów aż do 1 biegu, cały czas z hamowaniem silnikiem, nie bylo tego "wolnego koła".
Zadzwoniłem dzis do warsztatu gdzie naprawiano skrzynię i opisałem to zjawisko. Od razu wiedzieli o "wolnym kole", jak powiedziałem, że jechałem innym i było inaczej to od razu zapytali czy to było quattro i że to normalne. Wg nich takie zachowanie skrzyni zależy od jej sterownika.
Generalnie to skrzynia działa lepiej niż przed awarią, tyle, że zużywam trochę bardziej hamulce bo od 50 km/h tylko nimi mgę zwalniać auto, no i silnik zużywa wtedy też trochę paliwa bo tyle co na biegu jałowym a nie zero (gdyby hamowal silnikiem az do 1 biegu).
Nie bardzo pamiętam jak to działało przed awarią bo nie zwracałem tak na to uwagi
Pal licho to paliwo i hamulce ale czy takie zachowanie skrzyni jest OK ?
Pytam w trosce o skrzynię i dlatego, że mam rok gwarancji i jakby co to chciałbym z niej korzystać
