Witam . Audi A3 silnik 1,6 BFQ - termostat nie otwiera a w zasadzie nie wtedy kiedy trzeba. Opiszę od czego się zaczęło. Poprzedni właściciel dał do naprawy auto w sensie uszczelki pod głowicą. Z tą świadomością kupiłem to auto wiedząc o błędzie w komputerze dotyczącym uszkodzenia grzałki termostatu. Doszedłem do wniosku że usunięto skutek a nie przyczynę. i tak też było więc wymiana, dla uniknięcia nieporozumień oryginał i odpowietrzenie niestety wynik nie taki jak się spodziewałem. Na pierwszy rzut oka wszystko jest ok. Wskazówka na 90 stopni i zero błędów. Jednak zainteresował mnie poziom temperatury silnika po podłączeniu do vag com. Okazuje się że rzeczywista temperatura to 110 stopni i dopiero przy 112 załączają się wentylatory. Oczywiście klimatronik wyłączony. Układ jest dobrze odpowietrzony i nie ma się pod tym względem do czego przyczepić. Przeprowadziłem dalsze testy i okazało się że sterownik silnika wystawia sygnał na termostat kiedy temperatura jest mniej więcej w okolicach 80 stopni ale muszą zaistnieć warunki ku temu a mianowicie gwałtowne wdepnięcie gazu. Nie mniej jednak wtedy termostat się otwiera można zaobserwować zmianę temperatury. Poszedłem dalej i zrobiłem równolegle wskaźnik w postaci diody wystrowania termostatu. I mogę napisać że w przypadku uszkodzenia czujnika temperatury na przerwę bądź za dużą oporność termostat startuje na stałe otwierając się i włącza wentylatory. (To jest info dla innych jakby w trasie się coś podziało to zwalamy wtyczkę od czujnika temperatury i do domu.) Uprzedzam podpowiedzi o czujniku temperatury bo mam dwa i na każdym to samo a poza tym logika by nakazywała że skoro sterownik widzi 110 stopni to ma otwierać a on to robi tylko wtedy kiedy się mu przyciśnie. Ciekawe że nie zgłasza żadnego błędu. Termostat jest dobry sprawdzałem otwiera się po zaistnieniu siły od termiki i dodatkowym sterowaniu. Czujnik temperatury też, tor zasilania także a nie powstają warunki do wysterowania. Zrobiłem próbę i stary termostat podgrzałem w oleju i okazało się że sam bez prądu otwiera się przed 120 stopniami więc układ nie może prawidłowo pracować bez wspomagania napięciem. Moje pytanie jest takie co może powodować brak synału sterującego podczas normalnej jazdy. Mam koncepcję że jest drugi czujnik temperatury który steruje pracą termostatu ale tego nie jestem pewien. I czy można programowo obniżyć temperaturę pracy silnika. Proszę o koncepcje.
|