Lukasik napisał(a):
na pewno te obroty, aktualne napełnienie cylindrów czyli przeplywka, otwarcie przepustnicy,temperatura silnika, w tym np faza nagrzewania katalizatora opoznia zaplon, stabilizacja wolnych obrotów też może pomagać sobie delikatnie zapłonem, jakość paliwa, takze sygnal ze stukowcow (spalanie detonacyjne, ew. stuki w silniku np od zaworow). pewnie jeszcze inne pierdóły delikatnie wpływają na zapłon, jakieś adaptacje, może włączanie obciążeń typu klima.
oczywiscie awarie czujnikow, beda wprowadzaly motronic'a w tryby awaryjne.
Kolego... napełnienie cylindrów to nie tylko przepływka

Powietrze wtórne z potocznie zwanego EGR, powietrze wtórne osiągane poprzez pracę zaworów wydechowych (zanim wymyslono EGR powietrze wtorne osiągano poprzez otwieranie równocześnie zaworów ssących i wydechowych - do dziś się to stosuje tzw "mijanka" wspólnie z EGR).
Stukowiec... wykrywa szybkie detonacyjne spalanie mieszanki a nie stuki zaworów

Czy mieszanka spala się płynniej, mniej wybuchowo tym większą energię zamienianą w moc silnika można z niech osiągnąć w całym procesie spalania i suwie tłoka.
Stabilizacja jałowych jak najbardziej pomaga sobie kątem zapłonu... obciążenia typu klima / grzanie szyb / lusterek czy powodują wyprzedzenie zapłonu + zwiększenie dawki paliwa.