.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 11.lut.2025 14:02:59

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: A5 z automatyczną skrzynią - multitronic
PostNapisane: 03.lut.2011 00:26:58 
Użytkownik

Dołączył(a): 31.sty.2006 14:07:11
Posty: 14
Lokalizacja: Pomorskie
Nowe modele Audi w tym A5 w zasadzie w wariancie z automatyczną przekładnią występują tylko jako multitronic, poza drobnymi wyjątkami. Czy ktoś może coś wypowiedzieć się na temat awaryjności tych przekładni? Ze starszymi modelami były różne historie, ale skoro Audi niemal w 90% oferty automatycznej postawił na multitronic to czy coś się poprawiło? Wchodzić w to, czy raczej strach. Rozważam wariant ok 200 KM - raczej benzyna. Z góry dzięki za odzew.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03.lut.2011 08:32:57 
Użytkownik

Dołączył(a): 25.sty.2008 22:17:06
Posty: 1164
Lokalizacja: Łódź
Myślę że multitronic nigdy nie bedzie jakoś nadzwyczaj mocny (trwały) i nie można oczekiwać wiele po łańcuchu ślizgającym się po metalowych talerzach. Alternatywnie jeśli chcesz coś mocnego wybierasz wersje quattro w której nie ma multitronica ale masz lepszą ofertę bo jest 6 biegowy tiptronic lub 7 biegowa DSG .


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.lut.2011 05:47:39 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.kwi.2008 18:27:20
Posty: 102
Lokalizacja: Wielkopolskie
Przy 200HP i benzynie z max. momentem w pobliżu 300Nm nie powinno być problemu. W pierwszych generacjach Multitroników to właśnie przeniesienie momentu wyższego niż 300Nm stanowiło problem. Drugą sprawą, o której wielu userów zapominało - to okresowa wymiana oleju ATF (początkowo Audi samo nie zalecało wymiany - skrzynie sypały się jak muchy, szczególnie w TDI gdzie Nm > 300).

Obecne przekładnie (generacja 0AN) mają bardziej wydajny układ hydrauliczny i poprawione oprogramowanie, które nie ekspolatuje tej skrzynki już tak mocno (awaryjność mocno spadła mimo, że komponenty składowe praktycznie się nie zmieniły - aktualnie Multi psuje się tak samo często jak DSG/Stronic czy Tip). Przy obecnym sofcie mogą przenosić moment nieco powyżej 400Nm (LuK czyli dostawca m.in. łańcucha, bieżni i napędu pompy oleju podaje 420Nm).

Odnośnie tego co napisał kolega Lotus - bujam się z tą skrzynką w A4 B6 1.9TDI już 3 lata i nadal zero problemów - pilnuję tylko zmiany ATF co 50 000 km. Jak widać ta skrzynia potrafi być bezawaryjna jeśli używa się jej z głową. Oczywiście super odpychającego się auta przy tej skrzyni nie zrobisz ale jeśli nie jesteś demonem szybkości i nie potrzebujesz auta do upalania tylko do codziennego naprawdę komfortowego poruszania się - będziesz zadowolony :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.lut.2011 08:56:55 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.maja.2004 14:36:13
Posty: 7745
Lokalizacja: Wawa
Jeśli chcesz jeździć jak dziadek i nie wchodzisz na czerwone pole, to możesz sobie kupić to badziewie. Ta skrzynia nadaje się wyłącznie do dziadkowozu. Słabego silnika. Niemniej jednak i tak potrafi się posypać.
Jest bardziej problemowa od pozostałych skrzyń. Niemniej jak będziesz chuchał i dmuchał na nią , nie kręcił wysoko silnika , to powinno Ci posłużyć. Osobiście nie brałbym tego pod uwagę.

_________________
Obrazek
KIA CEED DAILY
BMW E61 N52 <- BYŁO
Audi Competition AWX <- BYŁO
Audi 80 AAH <- BYŁO
BMW E30 M20B25 <- BYŁO
Audi 80 KK quattro <- BYŁO
Audi 80 AAN quattro JEST DO DZIŚ 600 PS 700 NM by SLG
Audi S2 3B quattro <- BYŁO
Audi 200 MC Sport quattro <- BYŁO
Audi 100 NF Sport quattro <- BYŁO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.lut.2011 10:47:27 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.kwi.2008 18:27:20
Posty: 102
Lokalizacja: Wielkopolskie
Przesadzasz Dred (przynajmniej jeśli chodzi o dmuchanie, chuchanie i awaryjność). Z drugiej strony patrząc na listę, którą masz w podpisie nie dziwię się, że do CVT byś nie wsiadł - dla Ciebie Multi to rzeczywiście dziadkowóz ;)

3 lata jeżdżę bez wspomianego przez Ciebie dmuchania i chuchania - jedyne czego pilnuję to nie kręcenia TDI powyżej 2k na zimnym silniku (no i wyżej wspomniana wymiana ATF). Wynik - ZERO awarii (a przecież mam pierwszą generację tych skrzyń). Można się czepiać jeszcze wzmocnienia sprzęgła ale przecież użytkownicy aktualnie produkowanych modeli mają już ten problem (fabrycznie) z głowy...

BTW - poza okresem dogrzewania jednostki, mój styl jazdy odbiega od emeryckiej ;) Przynajmniej na tyle na ile pozwala 131HP ;)

Jeszcze jeden wniosek nasuwa się - skoro Multitronic to taki gniot jak sugerujecie - jego produkcja powinna się zakończyć dawno temu... A tutaj Audi przy okazji prezentacji nowych gam, ciągle brnie w temat CVT (zobaczcie ofertę dostępnych jednostek dla nowej A6). Sami kręcą na siebie bata? IMO ta skrzynia w swojej obecnej postaci psuje się jak każdy automat VAG - inna sprawa, że technologia wciąż sprawia naszym rodzimym serwisom masę problemu (tipa mamy w miarę opanowanego :)). Nawet w autoryzowanych warsztatach zdarza się, że magicy wciąż chcą odkręcać miskę olejową aby wymienić filtr - albo zamiast CVT ATF zalewają nowy rodzaj oleju przeznaczonego dla tipa :/

Zgodzę się tylko z tym, że dla kogoś kto zasmakował większej mocy - CVT będzie za słabe. Awaryjność urosła do rangi mitów - a wystarczy tylko zadbać o kilka rzeczy (także przed zakupem używanego auta). Minusem dyskwalifikującym ten produkt u większości miłośników OOOO jest brak kompatybilności z napędem 4x4 (Q to przecież kwintesencja marki :)) oraz ograniczona możliwość co do przenoszenia większych Nm.

Sorki za OT - kolega pytał o Multi, pomyślałem, że wyjaśnienie paru spornych kwestii pomoże dokonać wyboru zgodnego z oczekiwaniami :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.lut.2011 12:11:04 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.maja.2004 14:36:13
Posty: 7745
Lokalizacja: Wawa
miałem okazję jeździć niejednym multi. Z pierwszych generacji i późniejszych.
Niestety jak łagodnie obchodizło się zgazem to było wszystko ok. Jeśli chciało się szybciej pojechać , tudzież szybko wyprzedzić to potrafił zgłupieć. Znam przypadki gdzie skrzynie poprostu się potrafiły zapalić (elktronika). Pękające łańcuszki ect.

Serwis tejże skrzyni to osobne zagadnienie. Podobnie jak z naszymi rodzimymi ASO :/ Dla mnie te skrzynie mogłyby zwyczajnie nie istnieć.

Nie miałem okazji tylko pojeździć w najnowszych modelach audi z tą skrzynią.

Ja widzę jeszcze jedną wadę tej skrzyni. Lekko dodając gazu obroty nie zmieniają się i czasami można się zapomnieć. Chcąc przyśpieszyć mniej więcej do 70 możesz niezauważyć - puki nie spojżysz na licznik , że przekroczyłeś właśnie 110. Dla mnie jest to dość upierdliwe , bo "nie słyszysz" ile jedziesz.

Tyle ode mnie.

_________________
Obrazek
KIA CEED DAILY
BMW E61 N52 <- BYŁO
Audi Competition AWX <- BYŁO
Audi 80 AAH <- BYŁO
BMW E30 M20B25 <- BYŁO
Audi 80 KK quattro <- BYŁO
Audi 80 AAN quattro JEST DO DZIŚ 600 PS 700 NM by SLG
Audi S2 3B quattro <- BYŁO
Audi 200 MC Sport quattro <- BYŁO
Audi 100 NF Sport quattro <- BYŁO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.lut.2011 18:06:36 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.kwi.2008 18:27:20
Posty: 102
Lokalizacja: Wielkopolskie
Z upalonym sterownikiem jeszcze się nie spotkałem (jeśli znajdziesz chwilę czasu - aby nie zawalać tego tematu chętnie dowiem się więcej na pw, zbieram jak najwięcej informacji na temat możliwych usterek tej skrzyni). Pękające luty w sterowniku natomiast - to zmora tej konstrukcji - im większy Nm = więcej drgań = większe prawdopodobieństwo uszkodzenia, dlatego tyle tego pada w TDI i 3.0 benzynach.

Co do pękających łańcuchów... Tutaj też masz rację, takie przypadki się zdarzają ale są związane z zaniedbaniem wymiany ATF (stary olej, nieprawidłowe właściwości smarujące, opiłki, ślizganie się łańcucha = nadmierne zużycie i obciążenie co dodatkowo prowadzi także do uszkodzenia bieżni). W takim przypadku mechaniory zacierają ręce - 7-8tyś pęknie jak nic (a przecież używaną przekładnię w dobrym stanie na przeszczep można kupić za 3 tyś).

Z odczuciem co do przyśpieszania - oczywiście masz rację. Taka natura tej skrzyni. Przy czym dla codziennej jazdy dla mnie to akurat plus - brak wyraźnej zmiany biegów i płynne przejście w całym zakresie przełożeń traktuję jako komfort a nie coś złego. Każdy z nas ma inne potrzeby :) Teraz pytanie - czego od auta oczekuje kolega AVDW...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.lut.2011 22:54:36 
Użytkownik

Dołączył(a): 31.sty.2006 14:07:11
Posty: 14
Lokalizacja: Pomorskie
Dzięki za odzew i opinie. 200 KM w zupełności mi wystarczy - napęd na 4 jest ok ale to musi być w smoku 3.2 FSI albo w 3.0 TDI. Poruszam się w zasadzie w 95% po mieście więc manual odpada - teraz mam tiptronic i nie wyobrażam sobie zamiany na manualną skrzynię. Odnośnie stylu jazdy to nie mam zacięcia do wyścigów na 1/4 mili ;) i zależy mi na wygodzie nie-wachlowania-lewarkiem. Jeszcze pytanie jedno odnośnie odczucia jazdy - nigdy nie jeździłem Multitronikiem więc nie wiem jak jest. Gdzieś wyczytałem, że nowe skrzynie mają softwareowo w jakiś sposób zrobione 8 biegów tak, żeby odczucia były podobne do jazdy normalnym automatem - czy to brzmi wiarygodnie czy jakieś ploty. Trochę zniechęca mnie wizja wrażenia jakby jechało się meleksem (brak zmian obrotów), ale cóż no jeśli nie będzie innego wyjścia to trudno. Audi w zasadzie w modelach bez 4x4 zrezygnowało chyba z tradycyjnych skrzyń więc chyba aż tak źle nie jest. Będę wdzięczny za wszelkie info. Pozdrawiam,


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.lut.2011 23:49:50 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.maja.2004 14:36:13
Posty: 7745
Lokalizacja: Wawa
Tak jak słyszałeś jest możliwość "jazdy jak w manualu" Zwyczajnie przerzucasz z D na " + -" i wtedy będziesz słyszeć i widział jak Ci obroty rosną.
W pozycji "D" masz jazdę meleksem.
Najlepiej jakbyś poszedł do salonu i przejechał się takowym ustrojstwem.

PZDR

_________________
Obrazek
KIA CEED DAILY
BMW E61 N52 <- BYŁO
Audi Competition AWX <- BYŁO
Audi 80 AAH <- BYŁO
BMW E30 M20B25 <- BYŁO
Audi 80 KK quattro <- BYŁO
Audi 80 AAN quattro JEST DO DZIŚ 600 PS 700 NM by SLG
Audi S2 3B quattro <- BYŁO
Audi 200 MC Sport quattro <- BYŁO
Audi 100 NF Sport quattro <- BYŁO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 01:01:08 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.kwi.2008 18:27:20
Posty: 102
Lokalizacja: Wielkopolskie
Dred ma rację - przed zakupem obowiązkowy test jezdny :)

Na ręczną zmianę biegów się nie nastawiaj - fakt, że łopatkami robi się to wygodnie ale bardzo szybko nudzi się i ostatecznie pozwalasz skrzyni decydować o przełożeniach (no może nie do końca - umiejętnie operując pedałem gazu możesz podporządkować sobie to co zaplanował sobie sterownik :)).

Skoro nie podoba Ci się perspktywa braku wyraźnej zmiany biegów - wyjściem z sytuacji byłby zakup 2.0TFSI Quattro z Stronikiem. Niestety cena rośnie.

8 biegów o których wspominasz są dostępne w sekwencyjnym trybie pracy skrzyni (nic innego jak funkcja Tiptronic = +/-). Całkowity zakres przełożeń został podzielony na 8 części, które odpowiadają danym biegom (napisałeś, że masz Tip-a więc powinieneś dobrze znać tę funkcję).

Wrócę jeszcze do obrotów - nie ma zmiany biegów jako takiej ale wzrost obrotów nie jest całkowicie jednostajny. Na niższych przełożeniach, gdy depniesz - rpm-y lecą na 3tyś by po chwili (gdy ustabilizujesz gaz) spaść i otworzyć przed Toba nowy zakres. Jak chcesz wymusić dodatkowe podbicie RPM - wrzucasz "S"port. Najlepiej będzie jeśli po prostu się przejedziesz...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 10:34:08 
Użytkownik

Dołączył(a): 31.sty.2006 14:07:11
Posty: 14
Lokalizacja: Pomorskie
Dzięki! Faktycznie Quattro byłby rozwiązaniem, ale cena sporo rośnie i nie wiele tego jest rynku wtónym (szukam jakiegoś 2 latka z niewielkim przebiegiem), więc chyba niestety jestem skazany na Multi. Rozważałem jeszcze ew. 2.7 TDI, ale tam moment obrotowy jest 400 nm więc to sporo biorąc pod uwagę że piszecie że te skrzynie są 'delikatne' w kwestii momentu obrotowego; robię raczej symboliczne przebiegi roczne więc dlatego preferowałbym benzynę. Odnośnie łopatek przy kierownicy to mam to w Tiptroniku - fajna zabawka - ale przez 3 lata jazdy użyłem ich może z paręnaście razy ;) Chyba faktycznie pójdę do salonu spróbować na żywo tego 'meleksa' ;).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 17:22:10 
Użytkownik

Dołączył(a): 15.lis.2007 12:34:27
Posty: 1902
Lokalizacja: Wroclaw
Hi,
mowa tutaj o stosunkowo nowym aucie gdzie skrzynia ma idee i nazwe handlowa taka sama jak te "psujace sie" i nigdzie nie jest powiedziane, ze te tez musza sie psuc - bo to przeciez inne skrzynie (Vorsprung durch Technik czy jakos tak :peace: )
Pozdrawiam,
Przemek

_________________
TDI VP, PD: Analizujemy Logi - przepływomierz
TDI VP:Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 19:05:40 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.kwi.2008 18:27:20
Posty: 102
Lokalizacja: Wielkopolskie
W założeniach konstrukcyjnych jest to nadal ta sama skrzynia - na przestrzeni czasu pojawiła się wydajniejsza pompa oleju, wzmocnione sprzęgło oraz bardziej dopracowany software. W obecnej, trzeciej generacji CVT (oznaczenie 0AW), montowanej właśnie w A5 pod tym względem za dużo się nie zmieniło. Z tego co wiem to pakują tam nową wersję oleju ATF G 052 516 A2 (nie jest kompatybilny ze starszym typem czyli G 052 180 A2). Widać tutaj systematykę i ciągłą pracę AG/LuK nad tą skrzynią - potwierdza to, że dla codziennego użytku Audi będzie stawiać właśnie na ten rodzaj przekładni.

...dlatego też, nie bój się 2.7TDI ;) Nie wiem ile Nm wpakowali do A5 z tą skrzynią ale w A4 B7 z tym silnikiem i przekładnią siedziało 350/360Nm (była to II generacja skrzyń i nie znam wielu przypadków usterki CVT przy takiej konfiguracji - generalnie psuły się najczęściej 2.5TDI z I generacją 01J - do czasu aż układ hydrauliczny dostał nową pompę, sprzęgło i w końcu dopracowano soft).

Koniecznie daj znać jak już będziesz po testach ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 19:22:49 
Użytkownik

Dołączył(a): 15.lis.2007 12:34:27
Posty: 1902
Lokalizacja: Wroclaw
Hi,
audi jest marka a nie producentem- to taka naklejka z napisem na autach VAGa - wiec popatrz na to szerzej
W seacie exeo (inny samochod VAG z inna naklejka) przypadkiem tez jakos nie widze tiptronicow tylko multi - z tym, ze to odgrzany kotlet wiec skrzynia moze byc ze starego a4 (b7 - a nie mam pojecia "czy to dobrze czy zle")
Nie chce mi sie sprawdzac jak jest w autach z naklejkami vw, skoda... ale moze kupno multi to ten Vorsprung? :peace:
Pozdrawiam,
Przemek

_________________
TDI VP, PD: Analizujemy Logi - przepływomierz
TDI VP:Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 19:31:49 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2004 12:09:23
Posty: 4651
Lokalizacja: EPWR
Auto: A4 B6, A4 B5 Avant, Cabriolet
Ja slyszalem ze po 200 000 km skrzynia sie sypie. Nie warto kupowac takich niesprawdzonych wynalazkow.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 20:41:36 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.kwi.2008 18:27:20
Posty: 102
Lokalizacja: Wielkopolskie
Przemku - ale ja nie napisałem nigdzie, że Audi produkuje te skrzynie :) Producentem większej części podzespołów tej przekładni jest LuK - a gdzie jest to składane i przez kogo - tego nie wiem...

CVT wymaga:
- zmiana oleju ATF co 60 000km (5L, 400zł)
- zmiana filtra zewnętrznego co 60 000km (tutaj można próbować czyścić układ - jeśli nie uszkodzimy zaworu przelewowego, zaoszczedzić można 1000zł. Ewentualnie stopień zużycia filtra można mierzyć i wymienić go dopiero gdy będzie to konieczne)
- zmiana oleju przekładniowego co 80 000km (2L, 200zł)
- wymiana łańcucha i pompy oleju co 300 000 km (łańuch 800zł, pompa nie wiem ale z racji, że nie jest dostępna osobno tylko ze sterownikiem hydraulicznym - pęknie pewnie 5 tyś.)

CVT padnie na amen przy 200 000 tyś w 3 przypadkach (jest to 70% usterek - pozostałe to padające połączenia między płytką sterownika a zintegrowanymi czujnikami):
- na liczniku jest naprawdę 300 000 i ktoś zapomniał wymienić łańcuch
- brak regularnej wymiany ATF
- nieprawidłowa eksploatacja (nadmierne zużycie komponentów)

KORU - skrzynia jest na rynku od ponad 10 lat. Już dawno przestała być niesprawdzonym wynalazkiem. Opinia o CVT jest podyktowana niewiedzą mechaników na jej temat (bo w takim razie jak ją skutecznie naprawiać - mamy od tego tylu "speców" w PL :D) oraz konstrukcyjno-technicznymi "błędami młodości"...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2011 22:05:15 
Użytkownik

Dołączył(a): 15.lis.2007 12:34:27
Posty: 1902
Lokalizacja: Wroclaw
skrzynia bezstopniowa to bardzo sprawdzony wynalazek - jest w wiekszosci skuterow i quadach
Pozdrawiam,
Przemek
EDIT:
za wczesnie chyba ogloszono zwyciestwo ewolucyjne w VAGu skrzyn multitronic
Wiec jest tak:
w skodach, seatach poza exeo i vw poza touraqiem + niektore audi jak audi a3,tt.... automat = to dsg/stronic.
W q7+touareg jest to stary poczciwy tiptronic
A4+A6 oska multi, quattro a4 stronic , a6q to tip
Wiec szmelcwagengrupa ciagnie 3 linie skrzyn automatycznych/z automatyczna zmiana biegow ...dla suvow oferujac tylko tipa
Skrzyna multi jest wspaniala jezeli chodzi o idee ale cos wykonanie nie doroslo do tego...poczekamy, pozyjemy
W prosie cayeennka (takie lepszy q7/touareg) widze ze jest tiptronicS)

_________________
TDI VP, PD: Analizujemy Logi - przepływomierz
TDI VP:Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lut.2011 20:13:28 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2004 12:09:23
Posty: 4651
Lokalizacja: EPWR
Auto: A4 B6, A4 B5 Avant, Cabriolet
Chodzilo mi o skrzynie Multitronic w Audi. Jakby byla sprawdzona to by sie nie psuła proste. Wskazanie tu na jej mechanike i czasem tez elektronike. Dlaczego inne rodzaje automatow sprawuja sie dobrze ? O nich mozna powiedziec ze sa sprawdzone i mozne tez śmialo je polecic. Dlatego "mechanicy" jej nie polecaja. Ha 10 lat skladaja ten wynalazek i potem tylko serwis zarabia. Ktos kto sie nie zna, to kupi takie uzywane Audi. Tylko potem bedzie krzyczał gdzie jest to Vorsprung durch Technik. Skoro Technik przestalo dzialac. No ale to przedostatnie zdanie skierowane jest do inzynierow układu przeniesienia napędu, a nie do was. ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: