.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 15.lut.2025 18:41:13

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [AAH] Kolektor dolotowy od podszewki - CZĘŚĆ I
PostNapisane: 21.sie.2005 23:00:13 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Ciągnąc dalej serię ABC, czyli podstawowych informacji (było już o klimie i był artykuł o LPG na www.akudiklub.org) tym razem zajmę się kolektorem dolotowym w silnikach AAH.


Motor 2.8 V6 (oznaczenie AAH 174KM, 250Nm przy zasilaniu Pb98) jest niezwykle popularny w koncernie Audi. Był montowany od 1991r w modelach 80 (B4), 100 (C4), A4 (B5), A6 (C4), A8 oraz Cabrio i Coupe. Silniki te napędzały zarówno skrzynie biegów z przełożeniem na jedną jak i obie osie. Produkcję tego motoru zakończono we wrześniu 2001r (jakby nie patrzeć była to już konstrukcja 10-letnia!). Najdłużej był montowany w Audi Cabrio. Silnik charakteryzuje się nisko położonym maxymalnym momentem obrotowym (na wykresie ponizej).

<CENTER>Obrazek</center>


Aby jednak takie parametry zostały osiągnięte Audi zastosowało skracanie kolektora dolotowego. Typowa jego długość to 78cm, natomiast przy ok. 4100 rpm komputer otwiera jeden z zaworków elektromagnetycznych sterujący siłownikiem podciśnieniowym (znajduje się przy filtrze powietrza "pod" przepływomierzem), którego zadaniem jest przełączenie klapek kolektora na skrócony obieg (38cm) o większej średnicy dzięki czemu zmieniają się parametry "dostawy" powietrza i zarówno moment jak i moc wzrasta przy większej prędkości obrotowej. Prędkość rpm jest tutaj jedynym parametrem decydującym o otwarciu klapek.

<CENTER>Zdjęcie rozpołowionego kolektora (160KB) - niestety rozebrać go można dopiero po jego całkowitym zdemontowaniu z silnika (od dołu jest ok. 8 śrub, z czego 4 to długie szpilki. Przy ewentualnym rozkręcaniu należy wymienić koniecznie uszczelkę pokrywy oraz uszczelki przy głowicach</CENTER>

Prawidłowym objawem pracy takiego kolektora jest wyraźnie wyczuwalny moment przełączenia klapek i przyspieszenie prędkości wzrostu rpm, nawet w tak ciężkim aucie (najcięższym ze wszystkich w których montowano ten motor) 100/A6 C4. Niestety, w większości aut używanych system ten działa nieprawidłowo.

Najczęstrzymi usterkami są:
- nieprawidłowe podłączenie podciśnienia sterującego pracą siłownika przełączającego klapki;
- usterka siłownika (dostępny w zasadzie tylko w ASO - na szczęście koszt jest znośny).

Trzeba tutaj wspomnieć jeszcze o ewentualnych szkodach spowodowanych użytkowaniem instalacji gazowej I lub II generacji. Jak wiadomo w takich instalacjach występuje problem "strzałów" gazu co przekłada się w dużej mierze na pracę samego kolektora. Jest on na tyle duży, że przy nagromadzeniu dużej ilości mieszanki powietrzno-gazowej wystrzał potrafi powyginać klapki a w skrajnym wypadku je powyrywać. Normalną rzeczą jest też sytuacja, że śruby mocujące te klapki (na szczęście są zaklepane) potrafią się odkręcać lub zrywać gwint po kilku wystrzałach... Zdarzają się też wypadki, że klapka może się urwać (u mnie tak było), a resztki śruby mogą zostać zassane pod zawór a dalej do komory spalania... chyba nie trzeba pisać czym to grozi... sama blaszka klapki raczej się tam nie dostanie, natomiast śrubka potrafi narobić sporego bałaganu - tak jakby sypać piach do skrzyni biegów... Jest to przestroga dla osób, które uważają, że aluminiowy kolektor jest już wystarczającym argumentem za stosowaniem II generacji instalacji gazowych w AAH! Na zakończenie kilka obrazków pokazujących działanie kolektora...

<CENTER>Obrazek Obrazek
Kolektor dolotowy przed 4100 rpm i po przełączeniu na krótki dolot powyżej 4100rpm</CENTER>

<CENTER>Obrazek Obrazek
Czerwonym kolorem zaznaczono co się dzieje gdy skracanie kolektora działa nieprawidłowo tzn. działa tylko w trybie krótkiego dolotu... czyli brak mocy i momentu.</CENTER>




:diabel:


Ostatnio edytowano 11.wrz.2007 17:55:07 przez GrzesB, łącznie edytowano 4 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.sie.2005 23:34:12 
Użytkownik

Dołączył(a): 06.maja.2005 21:04:59
Posty: 356
Lokalizacja: Warszawa/Ryki
Bardzo ciekway artykul, z niecierpliwoscia czekam na cd..
Rozumie z tego ze im dluzszy dolot tym max moment obrotowy przesuwa sie w dół obrotów, a im ktoszy w górę.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 06:20:27 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Mniej więcej tak - myślę, że ten artykuł obrazuje jak istotny jest element dolotu - każda jego modyfikacja oddziaływuje znacząco na osiągi silnika...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 08:38:21 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.lip.2003 08:56:15
Posty: 439
Lokalizacja: Łuków
Nie zapomnę jak gazownicy usilnie proponowali mi kolektor od 2.8 twierdząc że to samo, do tego spotkałem kilka nieświadomych osób które poruszały sie z kolektorem od 2.8 w 2.6 ciesząc się że im nie rozerwie przy strzale ..... :diabel:

Kamill napisał(a):
Bardzo ciekway artykul, z niecierpliwoscia czekam na cd..
Rozumie z tego ze im dluzszy dolot tym max moment obrotowy przesuwa sie w dół obrotów, a im ktoszy w górę.
Pozdrawiam


Jak chcesz więcej to tu masz prawie wszystko na temat tego silnika www.12v.org strona już była kilkanaście razy podawana na forum :D między innymi o kolektorze http://www.12v.org/engine/index.php?section=hw&sm=im

Polecam dział How It Works oraz Component Locations warto zobaczyć ;)

Pozdrawiam

_________________
.... B4 2.6 Quattro .... niestety rozbite :(


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 09:05:45 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Wiem Zoltar - właśnie z tej strony mam obrazki ;) Opis jest mój...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 12:18:25 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.mar.2004 21:30:28
Posty: 494
Lokalizacja: Olsztyn
Kolejny bardzo przydatny artykuł szczególnie dla osób lubiących grzebać w aucie. Świetna robota GrzesB :) :peace:

_________________
Obrazek
Audi A8 4.2 V8 quattro pakiet S8
Audi A2 1.4 2002
Audi 100 C4 2.8 V6 - było (2002 - 04.09.2005)
Audi 4 life!!!Homie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 20:06:34 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
czerwonym to chyba jest wykres, gdy caly czas jest skrocony dolot.

P.S. w jakiej pozycji są klapki skracające, gdy np. rurka podcisnieniowa dynda sobie w powietrzu?

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 20:15:56 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sty.1970 01:00:00
Posty: 2989
Lokalizacja: łódź, ACQ 2.8 30V quattro, AR 147 Q2 Ducati Corse
JA mam tylko 1 uwage najlduzej aah bylo w cabrio a nie w coupe ;) do wrzesnia 2001

_________________
Pozdr.
Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 20:28:15 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
mq napisał(a):
JA mam tylko 1 uwage najlduzej aah bylo w cabrio a nie w coupe ;) do wrzesnia 2001


No to mnie admin upomniał :D - Masz rację Marek - dobrze myślałem, źle napisałem...

Lukasik napisał(a):
czerwonym to chyba jest wykres, gdy caly czas jest skrocony dolot.

P.S. w jakiej pozycji są klapki skracające, gdy np. rurka podcisnieniowa dynda sobie w powietrzu?


Ty też masz rację :D - tzn. tak mi się wydaje... Już nanoszę zmiany... Widać źle zinterpretowałem wykres... - ale może niech ktoś to jeszcze potwierdzi...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 21:07:13 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
i odwrotnie.

wydaje mi sie ze gdyby np ciagle byl w trybie dlugim, to wykres od dolu bylby prawidlowy, a na wyzszych wydajnosc silnika by spadla, tzn wykres opadal.

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 21:51:19 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Lukasik napisał(a):
i odwrotnie.

wydaje mi sie ze gdyby np ciagle byl w trybie dlugim, to wykres od dolu bylby prawidlowy, a na wyzszych wydajnosc silnika by spadla, tzn wykres opadal.


No to dobrze - ja napisałem pod obrazkiem, że taki efekt byłby, gdyby dolot był cały czas krótki... czyli tak jak normalnie powyżej 4100rpm... no chyba nie inaczej?? :): :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 22:23:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.gru.2003 13:05:01
Posty: 1155
Lokalizacja: -=Warszawa=-
Chcesz do tego artykułu troche fotek mojego kolektora rozebranego na części pierwsze :?:

_________________
Obrazek
www.zaluskart.com
www.audi-quattro.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.sie.2005 22:44:36 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
wyglada na to, ze tam zachodza jakies zjawiska falowe, rezonanse itp. macie jakies info na ten temat?

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sie.2005 07:36:55 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Pablo Wa-wa napisał(a):
Chcesz do tego artykułu troche fotek mojego kolektora rozebranego na części pierwsze :?:


Poproszę na maila ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sie.2005 11:33:31 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.cze.2004 22:06:22
Posty: 847
Lokalizacja: Śląsk
Auto: RS6 Avant C5 MTM
no SUPER artykulik...!!!!!!!!! DOBRA ROBOTA.!!

aaa tak w kwesti ciekawostki to moze mi ktoś wytlumaczyc czym sie rozni kolektor 2,6 od 2,8.?? w środku bo z zewnatrz niewiele się rożnią...


i druga sprawa może ktoś wie na pedale gazu jest wyczuwalny opór po jego przekroczeniu auto znacznie zwawij przyspiesza w starych autach powiedziałbyym że otwarła się druga przepustnica aa unas co się otwiera .???

Pozdrawiam.!

_________________
Audi 80 (B4) 2,6 quattro Avant - 2004->2009 :(, VW Golf III GTD 1.9 - 2006->2007, Audi A8 (D2) 4,2 quattro 2007->2011,
Chrysler Grand Voyager 3,8L AWD 2009->2011, Opel Omega 3,2 V6 kombi 2011->2012
----------------------------------------------------------------
Opel Zafira 1,8 16V + LPG 2011->jest
Triumph Rocket III Roadster blue haze + tuning 2011->jest
Audi RS6 Avant Black Edition (C5) 2013->jest
Dodge RAM van 2001 3,9L + LPG 2014->jest
----------------------------------------------------------------
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sie.2005 12:37:46 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
2.6 a 2.8 to kolosalna różnica w budowie kolektora - w 2.6 nie ma skracania kanłów... a za razem zupełnie inny przebieg momentu i mocy. Nie masz tam klapek, jest inna pojemność, inne prowadzenie powietrza no i jest z plastiku a nie aluminium... ECU 2.6 nie steuje skracaniem kanałów (bo takiego nie przewidziano) więc nie można tego stosować zamiennie z inną V-ką o innej pojemności...

Rzekł bym, że w 2.6 nic się nie popsuje... a w 2.8 :zly:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sie.2005 13:03:42 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.lip.2003 08:56:15
Posty: 439
Lokalizacja: Łuków
Korzystając z tematu chciałbym zapytać o część widoczną na zdjęciu, jest to element środka kolektora od 2.6, ponieważ wcześniej miałem gaz 2 generacji to część ta uległa zniszczeniu, przy zakładaniu sekwencji gazownicy wyrzucili to twierdząc że to normalka i nie spowoduje to jakis ujemnych skutków w pracy silnika, gdybym nie był przy montażu prawdopodobnie wogóle nie dowiedziałbym się że coś wyrzucili :P (gościu mówił że u każdego ten plastik jest połamany i go usuwają i nic nie mówią właścicielom aut). Jednak nie jestem do końca przekonany, ten element był chyba w miejscu przedstawionym na drugim zdjęciu,
szukać tej części czy jeździć bez ? pytałem przy okazji Hansa i twierdził żebym nie zawracał sobie tym głowy bo to nie ma żadnego wpływu ..... co o tym sądzicie ?


Obrazek
Obrazek

_________________
.... B4 2.6 Quattro .... niestety rozbite :(


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sie.2005 20:09:46 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Może i nie robi to dużej różnicy... ale producent pewnie nie wsadził tego tylko po to, by pękało :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sie.2005 20:26:20 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.lip.2004 12:57:58
Posty: 339
Lokalizacja: Kraków
Witam

Mam wlasnie podobny problem co Zoltar. Poniewaz walcze z moim ABC juz od dluzdzego czasu, gdzy ma - jak mi sie wydaje - zbyt mala moc, a spalanie okropne (17 litrow w miesice, na trasie do 140 schodzi do 15), wiec wymieniam pokolei wszystkie czesci. Dzisiaj wkoncu znalazelm trroche czasu i wymienilem cala przepustnice, wraz z potencjometerm, bo wydawalo mi sie ze stycznik biegu jalowego chyba nie dziala. Po zdjeciu owej przepustnicy i wsadzeniu reki do kolektora napotkalem wlasnie na taki plastik, blache czy cos w tym stylu, latajaca po calym kolektorze (gora/dol) reka mozna ja przesuwac. Nie mam nieststey zdjec kolektora ABC, ale myslalem ze wyglada podobnie do AAH i ztad moje pytanie. Czy ten element ma byc jakos przymocowany? Moze blokuje on doplyw powietrza i powoduje zmulenie silnika?

Pozdrawiam
Jurek

_________________
Żaba
Audi A4 Avant quattro, 2.8 (APR) + Tiptronic, 99r.
był - Audi 80 Avant quattro, 2.6 (ABC), 93r.
był - Audi 90, 2.3 (NG), 87r.
www.frogs.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 31.sie.2005 14:11:28 
Klubowicz

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:31:20
Posty: 900
Lokalizacja: Śląsk
Da się przymocować, ale trzeba cały kolektor zdjąć z silnika. :/
Ja nawierciłem na wylot i nagwintowałem otwór pod śróbę 6 mm na samym środku kolektora ssącego (jak zdejmę górną plastikową pokrywę). W tym samym miejscu zrobiłem otwór w tej plastikowej części i wkręciłem śróbę. U góry lekko potraktowałem ją młotkiem (żeby gwint sie nie obracał) i spiłowałem na równo z kolektorem. Jest super. :peace:

_________________
AUDI ..... to zobowiązuje
80 Avant Quattro 2.6 LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: