slaid napisał(a):
Wybaczcie laickie pytanie... Czy mogę do ABZ który jeżdzi na motulu 6100 zacząć dolewać 8100 i przy następnej wymianie zalać go już 8100 ? Dodam że oleju dolewam sporo czyli ponad 0,5l na 1000km .
Oleje o takich samych specyfikach [np. do silnikow diesla na pompach glownych VP37 VP44 505.00 i specyfikacji do silnikow z pompo-wtryskiwaczami PD 505.01 (z domieszka minerala), to samo sie tyczy specyfikacji wskazanej dla aut z zasilaniem wstyskowym CR z silnikami z DPFem i normami emisji spalin ect...]
mozna mieszac nawet jesli jeden jest 5W30 a drugi 5W40.
Natomiast 0W40 z 5W40 juz bym nie polecal, chyba ze na minimalną dolewkę bo nic nie ma pod reka innego.
nie model/marka oleju sie liczy tylko specyfikacja jaka producent zaleca dla naszego silnika.
Jezeli Ci bierze ten 6100 motula 10W40 przy nastepnej zmianie zalej 8100 x-cess 5W40.
Nie miesza sie minerała z syntetykiem o takich samych symbolach, bo "poleci piana jak w wannie"
Specyfikację opracowana przez firmę Volkswagen, określająca wymogi jakościowe oleju niezbędne do stosowania w modelach tej firmy, można podzielić na trzy duże grupy:
I. Specyfikacja olejów smarnych podwójnych
500.00 Do silników benzynowych i wysokoprężnych NA
501.01 Do silników benzynowych i wysokoprężnych NA
Przewiduje wymianę oleju co 15.000 km; jest już przestarzała bowiem dotyczy wyłącznie olejów, które uzyskały certyfikat przed marcem 1997 roku.
II. Specyfikacja olejów smarnych stosowanych w silnikach benzynowych
502.00 Do silników benzynowych o wysokich osiągach, z wymianą co 15.000 km
503.00 Do silników benzynowych z wydłużonym okresem wymiany (30.000 km),o niskiej lepkości
503.01 do silników benzynowych z wydłużonym okresem wymiany, wyłącznie AUDI
III. Specyfikacja olejów smarnych stosowanych w silnikach wysokoprężnych
505.00 Do silników wysokoprężnych z intercoolerem, wymiana
co 15.000 km
505.01 Do silników wysokoprężnych, wraz z silnikami nowej generacji z pojedynczym pompowtryskiwaczem, wymiana
co 15.000 km
506.00 Do silników wysokoprężnych z wydłużonym okresem wymiany, dłuższym niż 50.000 km, nie nadaje się do stosowania w silnikach z pojedynczym pompowtryskiwaczem. Wymiana oleju jest sygnalizowana przez elektroniczny wyświetlacz obsługi pojazdu (WIV)
506.01 Specyfikacja identyczna jak numer 506.00, z większą ochroną przeciwzużyciową, wymiana po 50.000 km, dla wszystkich silników wysokoprężnych. To specyfikacja oleju o przedłużonej trwałości longlive LL do samochodu marki AUDI A2 1.4 TDI wyposażonego w silnik z pojedynczym pompowtryskiwaczem. Nie należy stosować go tam, gdzie wymagana jest specyfikacja VW503.00/506.00/505.01/505.00/502.00.
Specyfikacja VW powiązana jest ze szczególną gradacją lepkości. Wyłącznie oleje posiadające odpowiednią gradację mogą posiadać taką a nie inną specyfikację, bowiem tylko oleje danej gradacji są akceptowane przez firmę VW i poddawane testom niezbędnym do uzyskania homologacji.
jak i 507.xx ...
to tylko reguła, nie jezdzil bym ''nowoczesnym'' dieslem na oleju 50tkm... Wymienial go co 20tkm tak samo jak oleje do starszych silnikow...
jak czytac oleje -
http://www.centrum.audi80.pl/content/view/119/71/
nalezy jednak pamietac, ze silniki sa coraz nowsze i symboli do specyfikacji producentow dochodzi i trzeba na to zwracac uwage...