Witam.
Drodzy koledzy, posiadam motor 2,5TDI BDG, od jakiegoś czasu borykam się z problemem odpalenia mocno wychłodzonego samochodu. Trzeba długo kręcić, jakby już startuje i gaśnie potem odpala nierówno - nie na wszystkie cylindry na raz itd. Problem zaczyna się poniżej temperatury -10'C i jak auto długo stoi. Jak nie może zapalić to z rury dym i zapach jak mi się wydaje nieprzerobionej ropy. Po odpaleniu dymi słabiej i tylko chwilę, potem już idzie OK. Podczas rozgrzewania czuć jeszcze poszarpywanie silnika. Jak mocno wieje to sytuacja pojawia się szybciej. Błędów brak, filtr paliwa wymieniony, w układzie paliwowym nie widać powietrza.
Kiedy rozmawiam o swojej sytuacji, co chwila pojawia się pytanie: a co ze świecami. Więc postanowiłem je sprawdzić.
Pierwsze podejście polegało na sprawdzeniu czy iskrzą/mają przejście. Jednak, że zawodowo jestem związany z elektryką drążyłem dalej i tak: wszystkie świece działają, wszystkie pobierają prąd udarowy 9A, po ok. 3 sekundach prąd spada do 7A, wtedy rozłączałem świece i dotykałem ponownie - pobierany prąd to 5A. Prąd sumaryczny wszystkich świeć to 54A

35A.
Zacząłem szukać informacji o parametrach świec. Znalazłem informacje Beru, Bosch że prąd świecy to 18A, NGK podaje 5A. Zakupiłem świece Beru i poddałem je testom na stole probierczym. Przy zasilaniu stabilizowanym napięciem 11V nowa świeca w udarze pobiera 20A, nagrzewa się w 3 sek. i po tym czasie pobiera nadal 12A.
Ta sama świeca zasilona z ograniczeniem prądowym 8A (średni prąd świecy w moim układzie) po 45 sek. nie jest nawet wiśniowa!
Więc oczywistą decyzją było wykręcenie świec z silnika i porównanie ich zachowania. Niestety mam chyba zapieczone na amen wszystkie 6 świeć - ani drgną. Przed podjęciem bardziej drastycznych prób ich wykręcenia chciałbym się upewnić co do zachowania świeć w innych egzemplarzach.
Stąd też moja prośba do forum: czy ktoś z kolegów ma możliwość sprawdzenia prądu świec w swoim samochodzie i jego zachowania? Szczególnie prądu udarowego jednej świecy i szybkości spadku tego prądu?