Witam Może kogoś zainteresuje historia wymiany płynów eksploatacyjnych po zakupie samochodu – S5 4.2 V8 Tiptronic rok prod. 2011. Aktualny przebieg: 227490 km. Samochód kupiłem w październiku 2023 r. w Niemczech z przebiegiem 222800 km. Auto było zupełnie sprawne (wszystkie elementy mechaniczne i elektryczne) działały bez zarzutu, więc przyjechałem nim do domu pokonując ok. 1200 km. Oczywiście po zakupie, jak w każdym kupowanym używanym aucie kolejno wymieniłem wszystkie płyny (oprócz skrzyni i klimatyzacji). Należy dodać, iż od wyjazdu z salonu do przebiegu 161678 km auto było serwisowane w Audi w Niemczech. W tym czasie, poza drobnymi usterkami, wymianami opon letnich na zimowe i odwrotnie oraz wymianami oleju silnikowego (Castrol 5W30 + filtry), w aucie wymienione zostały: przednie i tylne tarcze hamulcowe wraz z klockami, płyn hamulcowy, kilka węży (podciśnienia, cieczy chłodzącej, klimatyzacji), świece zapłonowe, przednia szyba, kolektor ssący (120294 km), a przy przebiegu 161669 km: - sprawdzono ciśnienia sprężania w cylindrach, - sprawdzono cewki zapłonowe, - wyczyszczono układ dolotowy wraz z wymianą uszczelek pod kolektorem ssącym (górne i dolne: 2 x 8 szt.), - wymieniono uszczelnienia wtryskiwaczy (8 szt.), - wymieniono pompę wysokiego ciśnienia (1 szt.) - wymieniono zbiornik płynu chłodzącego. Przy przebiegu 161678 km sprawdzono sterowanie zaworów oraz wymieniono wtryskiwacze wraz z uszczelkami (2 szt.). Po zakończeniu obsługi przez ASO Audi, inne serwisy wymieniły jeszcze świece zapłonowe (8 szt.), klocki hamulcowe (przód + tył). Przed zakupem auta, przy przebiegu 222000 km, poprzedni właściciel wymienił olej silnikowy (Mannol Longlife 5W30) wraz z filtrami oleju, powietrza i kabinowym (wszystkie marki Kamoka). I na tym skończył się niemiecki okres życia auta. Zwyczajowo wymieniam wszystkie płyny w kupowanych samochodach używanych i tak też zrobiłem w tym wypadku (zwłaszcza, że olej silnikowy i filtry były raczej niskiej jakości). Ponadto, nie wiedziałem nic o wymianach olejów przekładniowych (dyferencjały przód + tył, przekładnia międzyosiowa Torsen) oraz płynach (wspomagania, hamulcowym i chłodzącym). Ponadto, tuż po przyjeździe do domu i przejechaniu kilkuset kilometrów wystąpił missfire na cylindrze nr 3, więc wymieniłem cewkę zapłonową na używaną (VAG 06E905115E), ponieważ najbliższych planach miałem wymianę wszystkich cewek. I teraz krótka, z detalami, historia serwisowa ostatnich miesięcy: - 224725 km: wymiana oleju silnikowego Shell Helix Ultra 5W-40 + filtr oleju (VAG 079198405E) + filtr powietrza (Bosch F 026 400 394), olej w tylnym dyferencjale (VAG G052145S2); - 225147 km: wymiana łączników rur wydechowych 60x95mm (VAG 1K0253141N); - 225550 km: wymiana cewek zapłonowych 8 szt. (Beru ZSE032 Red); - 225760 km: wymiana świec zapłonowych 8 szt. (NGK PFR6W-TG); - 226382 km: wymiana płynu wspomagania (VAG G004000M2), wymiana płynu hamulcowego (VAG B000750M3+B000750M1), wymiana płynu chłodzącego (Shell Coolant Longlife G12+); - 226862 km (permanentny missfire na cylindrze nr 7): czyszczenie układu dolotowego powietrza (klapy, gniazda zaworów dolotowych), wymiana wtryskiwaczy 8 szt. (VAG 079906036C), wymiana uszczelek i mocowań wtryskiwaczy (VAG 06E998907G – zestaw naprawczy), wymiana uszczelek pod kolektorem ssącym: część górna (VAG 079198717) i dolna (VAG 079129717B), wymiana uszczelki przepustnicy (VAG 079133073G), wymiana uszczelki separatora oleju (VAG 079133073E); - 227460 km: wymiana płynu wspomagania (VAG G004000M2), wymiana oleju w przednim dyferencjale (VAG G052145S2), wymiana oleju w przekładni międzyosiowej Torsen (Ravenol AWD‑TOR), wymiana świec zapłonowych 8 szt. (Beru 14F-6DTPR02 - Z295), śruby, klipsy i podkładki mocujące osłony pod silnikiem i skrzynią biegów oraz korki wlewowe i spustowe oleju. Niebawem, za ok. 1000 km nastąpi wymiana oleju silnikowego (Ravenol Turbo VST 5W-40) z filtrem oleju (VAG 079198405E) i powietrza (Bosch F 026 400 394) oraz płynu chłodzącego (Shell Coolant Longlife G12+). Zlane oleje z przekładni międzyosiowej Torsen (ubytek ok. 0,05 l) i przedniego dyferencjału (ubytek ok. 0,05 l) były bardzo ciemne (prawie czarne). Zlany olej z tylnego dyferencjału miał znośny wygląd (ubytek ok. 0,2 l), a zlany po poprzednim właścicielu płyn chłodzący był raczej w kiepskiej kondycji.
Może ta historia oraz zastosowane części i materiały eksploatacyjne okażą sie przydatne dla "przyszłych pokoleń". Dodam tylko, że teraz auto jeździ bardzo dobrze (brak przerw w zapłonie, gładka praca silnika przy każdych obrotach), przeniesienie napędu (dyferencjały, Torsen), hamulce i wspomaganie kierownicy są subiektywnie jakby "miększe i cichsze", jak metal po dobrym smarowaniu.
|