Witam. Mam mały problem. Otóż jakiś czas temu zakupiłem auto - Audi S4 1994 rocznik 4.2 V8 kod silnika ABH.
Po odebraniu S4 od mechanika z nazwijmy to kompleksowego remontu, wymienione zostało w zasadzie wszystko co wykazywało jakiekolwiek zużycie - wachacze, tuleje met-gum zawieszenia, cztery amortyzatory, kompletny rozrząd, wiskoza, pompa wody, tłumik drgań paska rozrządu, poduszki pod silnikiem, końcówki drążków, klocki, łączniki stabilizatorów, wymienione zostały filtry, oleje, płyny wszystkie, paski i kupa innej drobnicy typu szczotki w alernatorze etc, etc. Generalnie - ładnych kilka tysięcy złotych, no ale auto gania teraz jak nowe i nie sprawia absolutnie żadnych problemów, z jednym małym wyjątkiem...
Robiąc rozrząd, jako, że w V8 dostęp do termostatu jest bardzo problematyczny poprosiłem mechanika żeby go wymienił na wszelki wypadek, ale mechanik zasugerował, że skoro siedzi oryginalny i bardzo dobrze wygląda (kanały wodne absolutnie bez żadnego osadu, jeszcze tak czystego układu chłodzenia nie widziałem w żadnym aucie) to lepiej będzie go sprawdzić i jeżeli jest ok założyć spowrotem, bo różnie to z termostatami bywa - termostat do garnka i gotujemy i jeżeli jest ok to założyć z powrotem. Tak też zrobiliśmy, termostat był ok, a przed wstawieniem auta do roboty temperatura po chwili pięknie wstawała na zegarze do 90 stopni.
S4 zostało złożone do kupy, po czym pojechałem ustawić zbieżność, geometrię, kąty, pochyły i mnóstwo innych dupereli, nabić klimę, itp itd. Niestety zauważyłem, że na zegarze temperatury cieczy chłodzącej temperatura generalnie nie wstaje powyżej 75 stopni, co mnie zaniepokoiło i niepokoi dalej.
Natomiast na klimatronicu - kod 51 temperatura bardzo ładnie rośnie aż osiąga 90 stopni (i w momencie osiągnięcia 90 stopni, ani drgnie, nie ważne, czy auto stoi, czy toczę je 100km/h na szóstce, czy pędzę ponad 200 na piątce...).
Co ciekawe - odpaliłem motor i włączyłem kod 51, zerkałem co raz na wyświetlacz klimy i zegar temperatury
na wyświetlaczu klimy temperatura sukcesywnie rosła od 10 stopni w górę, aż do 90 i dopiero gdy osiągnęła około 80 stopni na zegarze na desce ruszył się wskaźnik...
Ogrzewanie jest - wieje ciepłym, może nie jest to wrzątek, ale po jakichś dwóch kilometrach od ruszenia w samochodzie jest już ciepło. Wieje bardzo podobnie jak w innym C4, które mamy w domu (A6 2.8V6 12V).
Pali stosunkowo niedużo (podobnie jak A6, może odrobinę więcej) i chodzi bardzo ładnie, nie wydaje się żeby motor był niedogrzany (jak kiedyś w BMW miałem walnięty termostat, to kiepsko jechało i paliło astronomiczne ilości paliwa).
Węże układu chłodzenia jednak nie parzą w ręce... a przynajmniej ten do którego jest dostęp - powrót do zbiorniczka wyrównawczego.
Podczas wizyty u mechanika zostało zrobionych kilka rzeczy które mogą mieć z tym coś wspólnego tzn:
- razem z rozrządem wymieniona została pompa wody, Ruville
- rozbierane był zegary
przepalone dwie żarówki w zegarach były
- wymieniana była wiskoza na nową (oryginał z ASO - numer na nowej zgodny z numerem na starej)
stara miała lekkie luzy
- odpinana była chłodnica
zlewany stary płyn, wlewany nowy
poziom płynu sprawdziłem jest idealnie pomiędzy minimum a maximum
Może ma to jakiś związek z tymi naprawami? Może rozbierając zegary coś nie zostało złożone tak jak trzeba? Może nowa wiskoza musi się "rozchodzić"?
Nie bardzo chce mi się po raz kolejny rozbierać cały przód auta żeby rzucić okiem na termostat i podmienić go na próbę - czy trzeba to robić? Czy może jest możliwość bez kompletnej rozbiórki wymienienia termostatu? Czy klimatronic pobiera sygnał z tego samego czujnika co zegar na desce? Dlaczego temperatura cieczy na klimatronic'u po osiągnięciu magicznych 90 stopni, ani drgnie? Co powinienem jeszcze sprawdzić/czym/jak? Żeby mieć pewność, że wszystko jest w porządku?
Może jestem nieco przewrażliwiony, ale wolałbym mieć pewność, że wszystko jest ok. Bardzo proszę o odpowiedź. Żeby nie było, że nie korzystam z szukajki i się lenię, to przeczytałem już:
Ten temat:
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... sc&start=0
I ten temat:
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... 85&start=0
I ten:
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... rmostat+v8
I ten:
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... 60&start=0
I jeszcze kilka innych... ale konkretnej odpowiedzi na pytania, które mnie dręczą w zasadzienie znalazłem. Pozdrawiam serdecznie. Wroniasty