trewor 1.8 napisał(a):
czy juz nikt na forum nie moze sluzyc pomoca............................
ależ oczywiście, że może.
proszę bardzo:
Wstęp.
Celem przeprowadzenia pełnej diagnostyki samochodu wyposażonego w złącze OBD należy zaopatrzyć się w następujące komponenty:
-
interface diagnostyczny [np.:
KKL USB]
*;
-
oprogramowanie diagnostyczne [np.:
VAG-Com 311.2 bądź 409.1]**;
-
komputer klasy PC [zalecany laptop] z systemem operacyjnym MS WindowsXP.
*przykładowo wskazany interface. w ofercie są również inne rodzaje. wskazany model jest uznany za najbardziej uniwersalny - diagnozuje samochody z okresu 1990-2004.
**przykładowo wskazany program diagnostyczny - jest to bez wątpienia najlepsze oprogramowanie diagnostyczne dostępne komercyjnie. wersja angielska to shareware.
Know-how.
Po instalacji interface'u [zgodnie z instrukcjami producenta] należy przeprowadzić diagnostykę z użyciem programu VAG-Com:
- instrukcja w języku angielskim;
- opis programu w języku polskim;
- opis bloków wartości mierzonych dla silników TDI cz. I;
- opis bloków wartości mierzonych dla silników TDI cz. II;
- lokalizacja złącz diagnostycznych w samochodach Audi/VW/Seat/Skoda;
- wskazania prawidłowych parametrów bloków wartości mierzonych dla popularnych silników TDI;
- erWin: elektroniczny system informacji naprawczej i warsztatowej AUDI AG;
- doskonała strona autorstwa Sebastiana Stange poświęcona kodowaniu i adaptacji sterowników;
- popularne procedury diagnostyczne w języku polskim;
- diagnostyka czyni cuda .
Diagnostyka silnika właściwa.
Diagnostykę wykonujemy trójetapowo:
1. poprzez odczyt błędów;
2. poprzez odczyt bloków wartości mierzonych:
a. w tzw. próbie statycznej;
b. w tzw. próbie dynamicznej.
Po uruchomieniu programu VAG-Com wykonujemy następujące operacje:
1. dla odczytu błędów w sterowniku silnika [ECU]:
Select [z okienka Select Control Module] > 01-Engine > 02-Fault Codes
po czym zapisujemy wyświetlone błędy [o ile w ogóle są] do pliku .txt i oczywiście zamieszczamy na forum.
2. dla odczytu bloków wartości mierzonych:
Select [z okienka Select Control Module] > 01-Engine > 08-Meas. Blocks [bloki wartości mierzonych].
a. próba statyczna
warunki konieczne: samochód stoi na biegu jałowym; silnik włączony; robocza temperatura silnika - temperatura płynu chłodzącego min. 80*C [czyli 90*C na wskaźniku deski rozdzielczej].
grupy normalnie: 000, 001, 003, 004, 007, 013, 014, 018.
grupy Basic Settings: 000, 003, 004, 011:
- grupa 000 > basic settings: logować całość przez ok. 20s;
- grupa 003 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [zawór recyrkulacji spalin [EGR] będzie się cyklicznie otwierać i zamykać];
- grupa 004 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [pompa będzie się cyklicznie przestawiać].
W przypadku tej grupy ważne jest, by wcisnąć przycisk LOG w chwili, gdy nastawnik ustawi się na Late [będzie to widać w polu drugim], a następnie, natychmiast rozpocząć logowanie przyciskiem START;
- grupa 011 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [kierownice w turbinie [VTG] będą się cyklicznie przestawiać]
*. po zakończeniu logowania można dokonać obserwacji pracy sztangi w turbinie - powinna poruszać się tak, jak na
filmie**.
*tylko w przypadku silników wyposażonych w turbinę ze zmienną geometrią łopatek [VTG].
**©carlnova - silnik AFB.
b. próba dymaniczna
warunki konieczne: samochód jedzie; robocza temperatura silnika - temperatura płynu chłodzącego min. 80*C [czyli 90*C na wskaźniku deski rodzielczej]; III bieg [choć lepiej IV - należy wziąć pod uwagę względy bezpieczeństwa w ruchu ulicznym], przy 1500rpm należy całkowicie wcisnąć pedał gazu [100%]* i trwać aż silnik uzyska 4200rpm; w tym czasie należy dokonać odczyty i zrobić log.
próba dynamiczna powinna być bezwględnie wykonana przez dwie osoby - kierowcę i diagnostę.
procedura powinna wyglądać następująco: film instruktażowy - jak przeprowadzać testy dynamiczne (dla bloku 003 i 011).
grupy normalnie
**: 000, 001, 003, 004, 008, 010, 011.
*uwaga dla posiadaczy automatycznej skrzyni biegów TIPTRONIC: pedał akceleratora należy użyć z wyczuciem - tak, by był w pozycji 255 (max) - wciśnięcie pedału [mocno] do oporu spowoduje włączenie procesu Kickdown i tiptronic zredukuje bieg.
KICKDOWN - jest to proces występujący w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów polegający na gwałtownej redukcji biegu. Elektroniczny układ zmienia przełożenie na niższe (nawet o dwa miejsca np. z "czwórki" na "dwójkę") w wyniku gwałtownego naciśnięcia na pedał gazu, zwykle jest to sygnał rozpoczęcia manewru wyprzedzania. Obecnie systemy są tak zaawansowane, że przystosowują się do stylu jazdy kierowcy.
©carlnova
**zaleca się logować grupy pojedynczo w próbie dynamicznej [ze względu na sample ratio].
Logi.
Proces tworzenia logów
[tzw. logowanie] przebiega wg
wskazanej procedury.
Po wykonaniu operacji logowania należy przekonwertować pliki *.CSV do formatu nie grożącego permanentną utratą wzroku posługując się w tym celu aplikacją CSVConv.exe, która znajduje się w folderze, w którym zainstalowany jest program VAG-Com 409.1:
- uruchamiamy aplikację
CSVConv.exe;
- podajemy ścieżkę dla pliku z logami -
Source file;
- wybieramy lokację i nazwę dla pliku przerobionego
Target file;
- naciskamy
OK.
W tym momencie mamy już przerobiony plik .CSV na format obowiązujący na niniejszym forum.
Następnie zamieszczamy logi w formacie .JPG na forum. By tego dokonać należy:
- otworzyć plik z logami w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym
[np.: MS Excel];
- zaznaczyć myszką pola zapełnione cyferkami i literkami
[tak, tak to nasze logi ];
- wybrać opcję Kopiuj [
Edycja > Kopiuj albo po prostu
CTRL+C];
- uruchomić program
Paint [jest w każdym Windows'ie] i wybrać Wklej [
Edycja > Wklej albo
CTRL+V];
- zapisać do formatu JPEG [
Plik > Zapisz jako].
Uzyskane pliki należy zamieścić na jednej ze stron zajmujących się darmowym hostingiem obrazków -
http://imageshack.us bądź
http://fotosik.pl.
Uzyskane w powyższy sposób linki wklejamy na forum.
Filmy instruktażowe.
Film instruktażowy - jak przeprowadzać testy dynamiczne (dla bloku 003 i 011)*.
Film instruktażowy - prawidłowa obserwacja pracy sztangi w turbinie po włączeniu Basic Settings w grupie 011**.
*©baskecik
**©carlnova
Porady techniczne.
A6 C5 2,5 TDI V6 (wszystkie): bezpieczne odpowietrzanie VP44*
A6 C5 2,5 TDI V6 AFB, AKN, AKE: odma - samodzielna wymiana*
A6 C5 2,5 TDI V6 AFB, AKN, AKE: czyszczenie turbiny VTG Garrett*
*©carlnova