.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 15.lut.2025 17:45:00

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [80 100C4 A6/S6C4 A8/S8] Oringi pompy wspomagania
PostNapisane: 06.lip.2009 16:25:53 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.wrz.2005 11:57:51
Posty: 1859
Lokalizacja: Wrocław
Auto: noo... ford :]
Witam.

Niewiele jest o tym informacji.

Otóż popuszcza mi oring na pompie wspomagania na zdjęciu z tej strony http://www.audi200.mastel.eu/pompa_wspomagania.html oznaczony jako nr 5.

Pan w ASO znalazł jeden zestaw naprawczy oringów oznaczony w ETCE 035 198 049A, lecz nie jest on w stanie podac żadnych szczegółów (wymiar, ilosc).
Na zdjęciu ze strony http://www.audi200.mastel.eu/pompa_wspomagania.html pod pozycjami 5 i 6 jest mowa o oringach.
Czy są to te same rozmiary, czy może powinny byc dostępne 2 zestawy naprawcze?
Przerabiał ktoś temat :?:

Ponoc te oringi dosc często się niszczą, a wszelkie zamienniki (co potwierdziło się u mnie) wytrzymują kilka dni.
Może ktoś inaczej rozwiązał problem cieknącej pompy wspomagania? Zestaw naprawczy z numeru, który podałem kosztuje w ASO 98zł.


p.s. Jako ciekawostka. Jeden z największych u nas serwisów zrobił wielkie oczy na wiadomosc o istnieniu S6 plusa w C4 i o tym, że VIN zaczyna się WUA :peace: . Za to Pan z ASO Wrocław po podaniu wszelkich informacji o aucie zapytał, czy to 2.2T :helm:

_________________
100 C4 2.0 2004-2007, 80 B3 1.8, 90 q NG
A6 C4 2,5 AEL Quattro 2007-2008 ;(
S6 PLUS C4 4.2 V8 2008-2012
JEST: F Explorer, A8 D2 i 80 B4
ObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [80 100C4 A6/S6C4 A8/S8] Oringi pompy wspomagania
PostNapisane: 07.lip.2009 20:30:00 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
Chyba wszystkie pompy dwusekcyjne mają takie same oringi.
Wymiary simmeringu do pompy z C3, z zestawu za ok. 20 zł (made in Germany).

średnica zewnętrzna - 28
średnica wewnętrzna - 16
grubość - 7

wymiary są na nim "napisane" od przodu.

Cena takiego simmeringu to 5-15 zł. Jego uszkodzenia wynikają raczej z nierówności na wałku lub złego osadzenia, bo w tym miejscu pompy brak znaczącego ciśnienia oleju.

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.lip.2009 14:00:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.wrz.2005 11:57:51
Posty: 1859
Lokalizacja: Wrocław
Auto: noo... ford :]
Witaj!

Niestety z mojego egzemplarza nic nie odczytam, chyba od czasów fabryki nikt tam nie zaglądał. Jest nieźle zmasakrowany. Średnica zewn. to 21mm.

Obrazek

Wałeczek nie ma ma absolutnie żadnych śladów zużycia. Osadzic go źle też nie wiem jak można, bo przecież ciasno siedzi na śrubie.

Do tej pory nie udało mi się namierzyc takiego zestawu naprawczego. No nic walczymy dalej. :)

_________________
100 C4 2.0 2004-2007, 80 B3 1.8, 90 q NG
A6 C4 2,5 AEL Quattro 2007-2008 ;(
S6 PLUS C4 4.2 V8 2008-2012
JEST: F Explorer, A8 D2 i 80 B4
ObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.lip.2009 21:01:53 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
Przepraszam, chyba źle Cię zrozumiałem i pisałem o simmeringu na osi wałka. A chodziło o pierścień gumowy (o-ring) pod śrubą "krzyżową"?

Dorabiałem coś takiego z arkusza gumy olejoodpornej (sklep z wszelkiego rodzaju uszczelkami) o grubości 2 mm (lepiej trochę ponad 2 mm jak się trafi). Ważne jest bardzo silne dokręcenie śruby krzyżowej tak, żeby nie wypchnęło uszczelki między śrubą i gniazdem. O-ringi z "zestawu fabrycznego" padł po 2 dniach.

O-ringi, które były w zestawie:
średnica zewnętrzna - 21
średnica wewnętrzna - 17
z czego wychodzi wysokość o-ringu 2 mm

Zamiast gumy widziałem zastosowane w tym miejscu pierścienie wytoczone z miedzi, lub podkładki miedziane ze sklepu z częściami do ciężarówek (kupujemy na wymiar wewnętrzny, a zewnętrzny nadwymiar obcinamy nożycami i piłujemy pilnikiem do wymiaru 21 mm) - koszt ok. 50 gr za podkładkę. Podobne podkładki są stosowane w pompie wspomagania pod wężami ciśnieniowymi i świetnie spełniają swoją rolę.

W moim przypadku, wycieki oleju występowały zawsze tylko w sekcji hamulcowej - dwie śruby "krzyżowe" umieszczone bliżej koła pasowego.

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.lip.2009 21:15:18 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.maja.2006 16:18:42
Posty: 124
Lokalizacja: warszawa
Jeżeli nie znajdziesz o-ringa w serwisie zmierz go suwmiarką,
grubość w miejscu nie naruszonym
i średnicę wewnętrzną i zewnętrzną
Zadzwoń do firmy z linku i poproś o-ringi o podwyższonej wytrzymałości na ścieranie, do hydrauliki.
Wykorzystywałem produkty tej firmy w przemysłowych pompach i się sprawdzały.
tu link:
http://www.ggtrading.pl/profile7.htm

_________________
audi 4ever however whenever


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lip.2009 15:50:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.wrz.2005 11:57:51
Posty: 1859
Lokalizacja: Wrocław
Auto: noo... ford :]
Tak, chodziło własnie o tą śrubę z wielkim krzyżem. :)
Nie jest łatwo mocno dokręcic tą śrubę bez odpowiedniego narzędzia.

Dzięki za rady.
Podkładki miedziane to dobry pomysł, a jeszcze lepiej porządny oring+cieniutka podkładka miedziana. Zielone w temacie ASO w takim razie sobie podaruje.


W swoich poszukiwaniach trafiłem też na wspomnianą firmę ggtrading.
Jako, że nie chcę czekac na przysłanie kilku oringów, jutro będę działał w podobnej firmie z Wrocławia.

Dam znac jakie będą efekty.
Pozdrawiam

_________________
100 C4 2.0 2004-2007, 80 B3 1.8, 90 q NG
A6 C4 2,5 AEL Quattro 2007-2008 ;(
S6 PLUS C4 4.2 V8 2008-2012
JEST: F Explorer, A8 D2 i 80 B4
ObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lip.2009 18:40:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
Nie miałbym zaufania do "kompozycji" o-ring/podkładka.
Warstwa gumy spowoduje słabsze "wprasowanie" podkładki w powierzchnię metalu pompy (lub śruby).
PS. Przypomniało mi się, po obejrzeniu strony Firmy, że często o-ringi wykonuje się z odpowiednio przyciętego olejoodpornego sznura gumowego, klejąc dobrym klejem powierzchnie czołowe: C --> o

Na stronie Firmy: "Posiadamy także sznury gumowe, silikonowe, poliuretanowe, z których kleimy oringi stosowane przy połączeniach statycznych."

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lip.2009 19:17:15 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
Ja miałem podobny problem. Zastosowałem o-ring ze sklepu za 2 zł - ale nie wiem czy był jakiś specjalny. Odkręcałem i zakręcałem śrubokrętem i młotkiem. Od 2 lat jest spokój ;)

pozdro :peace:

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.lip.2009 11:19:42 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.maja.2006 16:18:42
Posty: 124
Lokalizacja: warszawa
Lake napisał(a):
Nie miałbym zaufania do "kompozycji" o-ring/podkładka.
Warstwa gumy spowoduje słabsze "wprasowanie" podkładki w powierzchnię metalu pompy (lub śruby).
PS. Przypomniało mi się, po obejrzeniu strony Firmy, że często o-ringi wykonuje się z odpowiednio przyciętego olejoodpornego sznura gumowego, klejąc dobrym klejem powierzchnie czołowe: C --> o

Na stronie Firmy: "Posiadamy także sznury gumowe, silikonowe, poliuretanowe, z których kleimy oringi stosowane przy połączeniach statycznych."


Klejenie to dogodne rozwiązanie w przypadku gdy średnica wewnt. o-ringa przekracza 1500mm, ale musi być zastosowany rowek wpustowy inaczej nie zdaje egzaminu.
Firma do takiego sznura oferuje również klej.
O-ringi o podwyższonej wytrzmałości różnią się kolorami, do hydrauliki to bodajże zielone i czerwone.

_________________
audi 4ever however whenever


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.lip.2009 13:59:11 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.wrz.2005 11:57:51
Posty: 1859
Lokalizacja: Wrocław
Auto: noo... ford :]
Wróciłem właśnie z tej firmy www.wiak-trade.pl

Założyłem, po raz kolejny wlałem 2 litry zielonego Febi i... widac bardzo powoli wychodzące pęcherzyki :<
To samo miałem z zielonym oringiem BOSCHa - następnego dnia poleciał.

:612:

_________________
100 C4 2.0 2004-2007, 80 B3 1.8, 90 q NG
A6 C4 2,5 AEL Quattro 2007-2008 ;(
S6 PLUS C4 4.2 V8 2008-2012
JEST: F Explorer, A8 D2 i 80 B4
ObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.lip.2009 16:51:29 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
Za cienki lub za miękki o-ring.
Za słabo dokręcona śruba - miałem do odkręcania i dokręcania przyrząd z hartowaną "płetwą", żeby sobie palców nie pokaleczyć:
http://www.tarkus.zafriko.pl/kat/klucz_do_srub

Czy przypadkiem nie leci spod śruby na górze pompy przy wężu (u mnie zawsze tam).

Gdybym miał to jeszcze raz naprawiać, to albo podkładka miedziana, albo bym się postarał, żeby śruba krzyżowa dawała się wkręcić o około 0,2 mm głębiej. Nie mając "potrzeby" i pompy "pod ręką" nie wiem na razie, co lepsze.

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.lip.2009 17:33:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.maja.2006 16:18:42
Posty: 124
Lokalizacja: warszawa
Kup o-ringi o 0,5 lub 1mm grubsze, zmontuj i sprawdż.
Jeżeli to nie poskutkuje, drastyczny sposób to zakup tego kleju
http://www.chester.com.pl/POL/produkty/ ... rupy_C/10/
lub z tej strony:
http://www.loctite-kleje.pl/
loctite 270
wyczyść dokładnie gwint śruby i gwint w pompie,
nanieś bardzo mało kleju na gwint śruby, tak żeby klej nie dostał się do pompy
i wkręcaj jednocześnie cofając o pół obrotu co jakiś czas.
Takimi połączeniem już nic nie wycieknie.

_________________
audi 4ever however whenever


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.lip.2009 17:38:58 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.wrz.2005 11:57:51
Posty: 1859
Lokalizacja: Wrocław
Auto: noo... ford :]
Dzięki za wszelkie porady.
Miałeś ciekawy przyrząd, ten projekt fiaciora 2.0 to Twój? :peace:

Dokładnie leci spod górnej śruby przy wężu.
Za lekko napewno nie dokręciłem, sam pewnie wiesz, że przy dokręcaniu tej śruby jak poczujesz opór, to zostaje jeszcze minimalny zakres do dociągnięcia.

Zwracałem uwagę na twardośc oringu, ale jutro jeszcze kupie milimetr grubszy. Myślałem też o owinięciu gwinta taśmą telfonową, ale to chyba w ostateczności.

Dokręcałeś śrubę po osuszeniu kanału, czy kręciłeś `na tłusto` :?: :)


p.s. Des nie ma to jak klubowe rezanka :peace:

_________________
100 C4 2.0 2004-2007, 80 B3 1.8, 90 q NG
A6 C4 2,5 AEL Quattro 2007-2008 ;(
S6 PLUS C4 4.2 V8 2008-2012
JEST: F Explorer, A8 D2 i 80 B4
ObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11.lip.2009 14:51:29 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
PF - projekt syna.
O milimetr grubszy, to chyba za dużo.
Zamiast taśmy teflonowej, lepiej klej Loctite.
Kręciłem na 'tłusto', żeby się o-ring dobrze ułożył.
Jak już pisałem, gdybym to robił jeszcze raz, to bym tak "spreparował" śrubę, żeby wkręcała się minimalnie głębiej, bo za pierwszym razem to wypchnęło mi o-ringa między korpusem i śrubą, gdzie szczelina wynosi ok. 0,3 mm.
Pod wszystkimi śrubami widać lekko wypchnięte o-ringi, ale ciekło zawsze spod jednej, górnej hamulcowej. Na szczęście, jest do niej w miarę dobry dostęp.
PS. Nie spróbujesz podkładki, lub 2 podkładek miedzianych?

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2009 13:59:48 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.wrz.2005 11:57:51
Posty: 1859
Lokalizacja: Wrocław
Auto: noo... ford :]
12.07.2009r.

Wczoraj pojechałem w końcu do firmy (25km od Wrocławia), która jedyna ma tu w rejonie umowę z Boschem na naprawę ich pomp hydraulicznych.

Nabrałem od nich podkładek miedzianych i niesamowicie wytrzymałych oringów - robiłem testy, niby są miękkie, ale przy rozciąganiu niewiele się poddają i nie ma szans ich rozerwac.

Po powrocie zacząłem od miedzianych - klapa. Mimo mocnego dokręcenia troszkę popuszczał.
Gosc mówił, że jeśli w gnieździe przy pompie jest fazka na oring, to miedziana nie będzie trzymac. Czy fazka jest to nie wiem, bo nie dosc, że motor 4.2 ogranicza widocznosc, to jeszcze wszystko jest tłuste. Ja paluchem starałem się, aby ubyło jak najmniej oleju :), a ojciec podmieniał kolejne podkładki.

W końcu założyłem oring 1mm grubszy, lecz o dokładnie takiej samej średnicy wewnętrznej co oryginał (mierzone elektroniczną suwmiarką.
Siedzi idealnie, nic nie przepuszcza. Wczoraj jeszcze zrobiłem trochę km, kręciłem auto na obroty, na postoju kręciłem kierownicą na skrajne położenia (wtedy generowanie jest najwyższe ciśnienie) i narazie jest obiecująco. Jeśli ten oring wystrzeli, to spycham plusa do odry :P

Lake pisałeś, że wypchnęło Ci oring przez szczelinę między korpusem, a śrubą. U mnie też jest taka minimalna szczelina, lecz oring jest 1milimetr grubszy. Mam nadzieje, że nie wyskoczy.

Dziękuję wszystkim za pomoc, taka pierdoła, a tyle kłopotów... :peace:

EDIT: Oring wystrzelił... kolejne próby opiszę, jak będę miał chwilę.

19.07.2009r:


Lake miałeś rację, milimetr grubszy to stanowczo za dużo, o-ring przeciął się o rant gniazda. Zresztą rozpadł się też na klejeniu, beznadzieja.

Obrazek

Znalazłem w końcu niemiecką firmę Gossler, która m.in. robi na zamówienie o-ringi z prawdziwego zdarzenia.
Podjechałem, na stanie z katalogu panowie dobrali mi zielony o parametrach: 17mm średnica zewnętrzna i 2mm grubości z materiału FKN (nie jestem pewny, czy dobrze zapamiętałem). Stwierdziłem dobra, oryginał miał 2mm, to może będzie pasowac. W katalogu miał oznaczenie twardości 80 (nie wiem wg jakiej skali), zwykły o-ring ma twardość 60.

Obrazek

Poskręcałem wszystko do kupy. Próba i... trzyma, jednak bardzo powoli było przepuszczanie bąbli powietrznych... no cóż pomyślałem, że dokręciłem za mocno (naprawdę go dowaliłem) i uszkodziłem o-ring. Oczywiście miałem 5 sztuk w razie czego.
Po odkręceniu okazało się jednak, że o-ring nie ma najmniejszych uszkodzeń, czy odcisków, więc materiał ok.
Przyłożyłem `na sucho` w gniazdo...

Obrazek


...i chyba jednak ma być minimalnie grubszy niż 2mm

Pojechałem jeszcze raz do firmy i powiedziałem na czym stoimy. Pan zmierzył zielony o-ring elektroniczną suwmiarką i okazało się, że ma 1.91mm grubości, lecz katalog dopuszcza +/- 0,1mm.

Pokazałem mu śrubę i gniazdo pompy. Na miejscu zaprojektował mi o-ring o grubości 2,2mm z materiału HPU (w katalogu ma twardosc 90 +/-5) z płaskim osadzeniem na dno gniazda.
Obrazek
Maszyna Siemensa wykonuje taki o-ring z odlewu walcowego, nie ma na nim żadnych cięc, łączeń, klejeń.
Idealna robota. Suwmiarka pokazała 2,2mm grubości. O to chodziło.

Było to w zeszłym tygodniu, od tego czasu zrobiłem kilkaset km na nowym o-ringu i w końcu wszystko jest porządku. Oczywiście trauma pozostała i na stałe do skrzyneczki w aucie weszły 4 o-ringi czerwone, narzędzia bez których taka robota na drodze jest niemożliwa i 2l zielonego oleju do wspomagania. :)

Różnica grubości, którą widac na zdjęciu, to dokładnie 0.29 milimetra. Jednak rozmiar ma znaczenie :peace: :diabel:

Obrazek

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc.

_________________
100 C4 2.0 2004-2007, 80 B3 1.8, 90 q NG
A6 C4 2,5 AEL Quattro 2007-2008 ;(
S6 PLUS C4 4.2 V8 2008-2012
JEST: F Explorer, A8 D2 i 80 B4
ObrazekObrazek


Ostatnio edytowano 20.sty.2012 17:38:38 przez toms001, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2009 14:17:27 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
GRATULACJE!
To jeszcze zdradź ceny tych o-ringów...
Pozdrawiam

PS. Nie przetrenowałeś jeszcze wycinania uszczelek z płaskiego arkusza gumy olejoodpornej:)))

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2009 14:40:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.wrz.2005 11:57:51
Posty: 1859
Lokalizacja: Wrocław
Auto: noo... ford :]
Mam nadzieję, że to już koniec kłopotów tego rodzaju. :)

Zielony był w rozmiarze katalogowym (czyli wymiar co 1 milimetr) - cena 1zł/sztuka

Czerwony robiony na zamówienie miał byc po 9,6zł/sztuka, jednak ostatecznie bardzo miła pani pani w kasie wzięła 3,6zł za sztukę i wraz z paragonem dała swoją wizytówkę :P

Lake napisał(a):
PS. Nie przetrenowałeś jeszcze wycinania uszczelek z płaskiego arkusza gumy olejoodpornej:)))
:)

W tym temacie zacznę się edukowac, jak polecą czerwone o-ringi. :peace:

_________________
100 C4 2.0 2004-2007, 80 B3 1.8, 90 q NG
A6 C4 2,5 AEL Quattro 2007-2008 ;(
S6 PLUS C4 4.2 V8 2008-2012
JEST: F Explorer, A8 D2 i 80 B4
ObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2009 15:25:03 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
ja miałem przetrenować coś takiego

Obrazek

ale ostatecznie zakład regenerujący pompy dał wszystko swoje

gdzieś mi się to jeszcze przewala numer z nalepki to oring + śruba

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2009 17:04:08 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
Niestety, ale te systemy wysokiego ciśnienia dają się we znaki. Trzeba jednak pamiętać, że to wysokie ciśnienie broni naszego życia ;)

Tak czy inaczej Toms, gratuluję zgłębienia tematu. Oby nikt nie musiał z tego korzystać :peace:

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2009 20:49:24 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
bezpieczenstwo gwarantuje nam grucha ja z kolei gwarantuję
że wiele osób jeszcze z tego skorzysta w końcu to jedna z bolączek audi

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: