Potrzebne narzedzia:
płasko-oczkowy klucz 19mm
nasadka 19mm
nasadka 13mm
grzechotka
przedłużka grzechotki
długie pokrętło
ściągacze do sprężyn
przyrząd do rozkręcania kolumny(ewentualnie klucz oczkowy wygiety cienkościenny+klucz francuski)
WD40
Podnośnik(np żaba)
Nie będe pisał że trzeba odkrecic koło i uniesc samochód bo to chyba jest oczywiste
W pierwszej kolejności radze spryskać wszystkie śruby WD40
Zaczynamu od odkręcenia dolnej śruby
w tym celu bedzie nam potrzebny klucz płasko oczkowy 19mm i pokretło z nasadka 19mm,trzeba troszke szarpnąć bo jest dość mocno przykręcona.
Klucz płaski nakładamy od strony nakretki bo nic innego się tam nie zmieści i pokrętłem z nasadką 19 mm odkręcamy samą śrube,ciężko ja wyjąć i tutaj warto posłużyć się podnośnikiem który podpieramy pod dolna część amortyzatora,następnie wybijamy śrube.
W górnej części kolumna przykręcona jest 3 nakrętkami,więc potrzebna bedzie nasadka 13mm i grzechotka z przedłużką.
Po odkręceniu tych 3 nakrętek cała kolumna może opaść na ziemie więc warto nie wyjmować podnośnika z pod dolnej części amortyzatora.
Wyjmujemy cała kolumne i zakładamy ściągacze na sprężyne.
Jeśli ktoś dysponuje sprzętem do rozkręcania kolumny to w tym momencie bardzo się przyda,ja niestety takowego nie posiadam więc musiałem użyć klucza oczkowego wygiętego,jego ścianki niestety były za grube więc szlifiera w dłoń i po 15 minutach klucz został odchudzony
Kluczem francuskim blokujemy tłok amortyzatora i odchudzonym kluczem rozkręcamy kolumne.
Rozbieramy całą kolumne na części.
Ze starej kolumny napewno będzie potrzebny,metalowy talerzyk(sprężyna talerzowa) i teraz w zależności od stanu żużycia można wymienić górne łożysko,gumowy pierścień,odbój(zderzak amortyzatora,odbijak)osłone przeciwpyłową.
W moim przypadku wymieniłem tylko górne łożyska bo akurat miałem nowe wcześniej już kupione,choć nie było takiej potrzeby bo orginalne łożyska były w idealnym stanie.
Składanie nowej kolumny:
W mojej setce postanowiłem zamontować amortyzatory bilsteina,sprężyny lesjofors,górne łozysko to febi bilstein.
Składanie to odwrotna operacja rozkładania.
Dodam jeszcze że przed rozkręceniem warto sobie zrobić kilka fotek lub poznaczy jak była złożona kolumna,ponieważ sprężyna musi być ułozona w odpowiednik kierunku.
Najpierw sam amortyzator:
Ściskamy nową sprężyne
Zakładamy osłone z odbojem i pierścieniem.
Kolejno sprężyne talerzową.
Na samym końcu górne łożysko,wszystko razem skręcamy (klucz oczkowy wygięty+klucz frncuski)
Złożona kolumna w całej okazałości.
Przystępujemy do montażu w samochodzie.
Nowe sprężyny napewno będą wyższe od starych wygniecionych,przed montażem warto ścisnąć je troche ściagaczami bardzo ułatwi to montaż.
Każdorazowo stosujemy nowe nakrętki ponieważ mają zabezpieczenie przed odkrecaniem.
Gniazda w których siedzi kolumna warto wyczyścić i zabezpieczyć np smarem miedziowym
smarujemy tak aby smar nie dostał się na gumowe łożysko ponieważ guma może się uszkodzić po pewnym czasie,warto tez samo łożysko posypać talkiem,zabezpieczy to gume na długie lata.
Przykręcamy 3 górne nakrętki.
na konću dolna śruba i tutaj zznów pomocny moze okazać się podnosnik
Cała robota zakończona,opis zrobiony z lewej strony ale prawą stroną zajmujemy się identycznie.
Przypuszczam że w 200,100 C4 i A6 C4 sprawa będzie podobnie wyglądała,może komuś przyda się moje fotostory.