.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 23.sty.2025 14:17:24

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Testy, oznaczenia, przechowywanie opon - Info
PostNapisane: 25.lis.2013 15:02:20 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.paź.2013 19:27:59
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Skoda Fabia Kombi, 1,2 TSI, 90 KM
:!!: :568: :!!:
Nie raz i nie dwa razy zastanawialiśmy się nad wyborem opon do naszych autek.
Kupiliśmy jeden model, nagle na rynek wszedł jakiś nowy model oponki letniej czy też zimowej i od znajomych słyszymy który rodzaj opon jest najlepszy a w naszych głowach robi się burza mózgów :zdziw:
Ja osobiście patrzę na parametry, cenę a później opinię znajomych i z www.
Tak więc przedstawiam Wam na polskiej stronie www teścik opon letnich, zimowych i całorocznych które testował ADAC (niem.Allgemeiner Deutscher Automobil-Club)
Zapoznajcie się, porównajcie, zbierzcie pozytywne opinie od znajomych czy też ze stron www a następnie kupcie te oponki, które Wam najbardziej "przypasują" :D

Link - test opon wg. ADAC : http://www.netcar.pl/x_C_X__P_TESTY.html

Oznaczenia na oponie

Obrazek

- Przeznaczenie opony
Ten symbol określa, do jakiego typu auta może być zastosowana opona. „P" to w tym przypadku samochód osobowy, „LT" i „C" – lekka ciężarówka. Literka umieszczana jest w ciągu znaków przed szerokością opony (np. P/215/55/R16 84H).

- Szerokość opony
To szerokość mierzona od krawędzi do krawędzi ogumienia. Podawana jest w milimetrach. Na zimę nie warto kupować opon zbyt szerokich. W śniegu znacznie lepiej radzą sobie węższe. (np. P/215/55/R16 84H).

- Profil czyli wysokość
To symbol określający stosunek wysokości przekroju do szerokości opony. Np. liczba „55" oznacza, że wysokość opony stanowi 55 proc. jej szerokości. (np. P/215/55/R16 84H). Ten parametr jest bardzo istotny, zbyt wysoka lub za niska opona na standardowym rozmiarze felgi to przekłamania na prędkościomierzu i drogomierzu.

- Radialna lub diagonalna
Ten symbol Informuje o sposobie wykonania ogumienia. „R" to opona radialna, czyli taka, w której włókna osnowy ułożone w korpus biegną promieniowo w poprzek opony. „B" to opona diagonalna, w której włókna osnowy biegną ukośnie w poprzek, a kolejne warstwy osnowy dla zwiększenia wytrzymałości mają włókna ułożone po skosie. Opony różnią się budową w warstwie kordu. W radialnej nitki sięgające do stopek są ułożone pod kątem prostym do linii środkowej bieżnika, a osnowa jest ograniczona przez obwodowe, nierozciągliwe opasanie. Taka budowa zapewnia lepsza trakcję, ponieważ opona lepiej przylega do nawierzchni. Niestety jest bardziej narażona na uszkodzenia. (np. P/215/55/R16 84H).

- Średnica
To symbol oznaczający wielkość felgi, na której może być założona opona. Podawany jest w calach. (np. P/215/55/R16 84H).

- Indeks nośności
Indeks nośności określa maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości (co opisuje indeks prędkości). Dla przykładu indeks 84 oznacza, że maksymalne dopuszczalne obciążenie opony to 500 kg. Można jej więc używać (gdy pozostałe opony są takie same) w aucie o dopuszczalnej masie całkowitej, wynoszącej 2000 kg (przy autach osobowych, które posiadają cztery koła). Nie wolno stosować opon o niższym indeksie nośności niż wynikający z maksymalnej DMC samochodu. (np. P/215/55/R16 84H)

Obrazek

- Indeks prędkości
Wskazuje maksymalną prędkość, jaką powinien jechać samochód wyposażony w taką oponę. „H" oznacza, że maksymalna prędkość to 210 km/h, „T" – 190 km/h, a „V" – 240 km/h. Najlepiej wybierać opony z indeksem prędkości wyższym niż maksymalna prędkość samochodu, podana w danych producenta. (np. P/215/55/R16 84H)

Obrazek


BasePen - Opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne.
BLT - Opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters.
BSW - Opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall.
COLD - Przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach.
DOT - Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – 4 ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.
DSST - Oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop.
ECE, e, E - Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
EMT - Skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat.
FP - Fringe Protector - albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
FR - Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.
G1 - Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE - Występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu.
JLB - Jest to skrót od Jointless Band, opisuje bezkońcowe nylonowe opasanie.
LI - Jest skrótem od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach.
LT - Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony.
MAX - Maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
M+S - Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.
OWL - Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.
OUTSIDE - Oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz umieszczane jest na oponach asymetrycznych. Informuje o sposobie montażu opony. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być na zewnątrz auta, tak, by dany bok był widoczny.
P - Symbol stosowany na oponach w Stanach Zjednoczonych. Informuje, że dana opona jest przeznaczona do samochodów osobowych.
PAX - Informuje, że opona wyposażona jest w system zero ciśnieniowy. Stosowane na oponach Michelin.
PSP-Beta - Informuje, że opona posiada system redukcji hałasu.
R - Określa typ opony: radialna
RBL - Informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku – Recessed Black Lettering.
RETREAD - Określa, że opona była bieżnikowana.
RF - Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.
RFT - Jest skrótem od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIM PROTECTOR - Informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
ROF - Jest skrótem od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa.
ROTATION - Wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa.
RSC - Występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component.
RWL - Raised White Lettering - wypukłe litery w kolorze białym.informuje, że na oponie występuą białe, wypukłe litery – Raised White Lettering.
SST - Występuje na oponach Bridgestone. Informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym.
SI - Informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką dana opona może być użytkowana – Speed Index.
TL - Informuje o bezdętkowej konstrukcji opony – Tubeless Tyre.
TT - Informuje o dętkowej konstrukcji opony – Tubed Type Tyre.
ULW - Występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony.
XL - Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load.
ZP - Występuje na oponach Michelin, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.


Dlaczego Unia Europejska wprowadziła nowe oznaczenia opon?

Unia Europejska chce aby konsumenci otrzymali ustandaryzowany zestaw informacji dotyczących zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Dlatego też zdecydowała o wprowadzeniu obowiązkowych oznaczeń na wszystkich nowych oponach. W listopadzie 2012, w całej Europie została wprowadzona standardowa etykieta na opony.
Oznaczenia te mają informować konsumentów o podstawowych parametrach opon, tak by pomóc im w wyborze.

Jak czytać oznaczenia?

Obrazek

Opory toczenia (zużycie paliwa)

Obrazek

Obniżanie zużycia paliwa jest istotne zarówno dla zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery jak i obniżania kosztów utrzymania pojazdów. Wyszczególniono oceny od A (zielona) do G (czerwona). Różnice między ocenami to zmniejszenie lub zwiększenie zużycia paliwa od 0,10 do 0,15 litra na 100 kilometrów w samochodzie ze średnim spalaniem na poziomie 6,6 l/100 km.

Przyczepność na mokrej nawierzchni (hamowanie)

Obrazek

Hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D ani G. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania z prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów).
Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania.

Hałas (generowanie hałasu zewnętrznego)

Obrazek

To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach.
Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona.

Informacje:

Faktyczne oszczędności paliwa oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w znacznym stopniu zależą od zachowania kierowców, a zwłaszcza od następujących czynników:

- ekologicznego prowadzenia pojazdu, które może znacznie przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa,
- ciśnienia w oponach, które powinno być regularnie sprawdzane w celu zapewnienia lepszej optymalnej na mokrej nawierzchni i optymalnej efektywności paliwowej,
- ścisłego przestrzegania bezpiecznej odległości między pojazdami.

Przykład etykiety

Obrazek

Podstawa prawna oraz wymiary etykiety

Obrazek
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (WE) NR 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów: http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=12284

Opony asymetryczne i kierunkowe

Opony asymetryczne łatwo rozpoznać, kierując się wzrokiem - ich bieżnik po obu stronach ma inną rzeźbę. Jednak odpowiednie oznaczenie, informujące o asymetryczności, znajduje się również na boku opony - warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ pomaga to we właściwym zamontowaniu opony. Warto pamiętać, że za wyjątkiem asymetrycznych opon kierunkowych, nie ma asymetrycznych modeli lewych i prawych - opony można zakładać po dowolnej stronie samochodu, zgodnie z jej oznaczeniami.

Charakterystyka:

- bardzo dobre prowadzenie w zakręcie, na nawierzchni suchej i mokrej, podczas przyspieszania i hamowania,
- mniejsze i bardziej równomierne zużycie bieżnika,
- mniej podatne na efekt ząbkowania,
- mniejszy hałas,
- możliwość założenia po obu stronach auta nawet bez konieczności demontażu i ponownego montażu.

Obrazek Obrazek

Opony kierunkowe posiadają właściwe dla siebie oznaczenie, widniejące na ich boku. Trzeba je poznać, ponieważ informuje ono o kierunku toczenia opony - wskazaniem dla kierowcy będzie napis "rotation" uzupełniony o strzałkę, wyznaczającą kierunek.

Charakterystyka:

- lepsze odprowadzania wody,
- może być głośniejsza niż opona asymetryczna,
- ładny wygląd.

Przechowywanie opon

Koła przechowujemy zawieszone lub ułożone na sobie. Użycie haków na których powieszone są felgi, to bardzo praktyczny sposób, należy jednak zwrócić uwagę, by haki nie uszkodziły lakieru. Bezpieczniejszą metodą jest ułożenie kół na sobie, należy przy tym zadbać, by koła nie stykały się ze sobą. Nie wolno przechowywać kół zamkniętych w worki foliowe. Przy różnicach temperatury wewnątrz worka będzie skraplała się woda, i z upływem czasu sytuacja ta może niekorzystnie wpłynąć na warstwę lakieru.

Kilka porad jak przechowywać felgi w okresie zimowym.

1. Felgi należy dokładnie umyć i wysuszyć.
2. Jeżeli na felgach są nałożone opony to należy usunąć z bieżnika wszystkie ciała obce.
3. Dobrze jest sprawdzić czy na felgach nie ma uszkodzeń, jeżeli są to należy dokonać ich naprawy.
4. Dobrym rozwiązaniem na okres zimowy jest zabezpieczenie felg preparatami na bazie wosku.
5. Przechowywać koła zawieszone na specjalnych wieszakach, lub ułożone na sobie ( między felgami należałoby zastosować kartonowe przekładki).
6. Pomieszczenie w którym przechowywane są koła powinno być suche i przewiewne.

Wymiana opon letnich na zimowe powoli staje się regułą. W takim przypadku pozostaje nam komplet starych opon które musimy przechować do następnego sezonu.
W wielu firmach możemy przechować opony, koszt waha się w granicach 30 - 100zł. Możemy je oczywiście przechować u siebie w garażu, piwnicy lub innym pomieszczeniu, zgodnie z poniższymi zasadami:

- opony powinno się przechowywać w pomieszczeniu zamkniętym,
- pomieszczenie powinno być suche, chłodne i nie nasłonecznione oraz czasami wentylowane,
- temperatura w pomieszczeniu powinna wahać się w okolicach temperatury pokojowej, w ogrzewanych pomieszczeniach opony powinne być umieszczone z dala od źródła ciepła,
- powinne być chronione przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego i ozonu,
- przechowywane opony nie powinny być składowane w bezpośredniej bliskości rozpuszczalników, smarów oraz środków chemicznych,
- opony zamontowane na obręcze powinne być przechowywane z normalnym ciśnieniem,
- opony należy wyczyścić i usunąć wszelkie ciała obce z bieżnika.

Obrazek Obrazek


źródło: superauto24.se.pl, continental.pl, opony.com.pl, agros-bopss.pl

_________________
Obrazek FABIA III Kombi


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 72 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: