Robiłem ostatnio badanie techniczne auta i zgarnąłem wydruki z wyników. Oczywiście samochód przeszedł bez problemu przegląd, ale mi oczywiście zrodziły się jakieś pytania. W związku z tym prezentuję poniżej wyniki i pytania
Kontrola wstępna geometrii kół:
Oś przednia: + 0 m/km
Oś tylna: - 1 m/km
1) Czy ten wynik dla osi tylnej to tak ma być, czy coś jest do poprawienia?
Oś przednia (masa 718kg) - amplituda drgań:
Lewa: 31mm
Prawa: 32mm
Oś przednia - tłumienie drgań:
Lewa: 73%
Prawa: 72%
Oś tylna (masa 431kg) - amplituda drgań
Lewa: 40mm
Prawa: 42mm
Oś tylna - tłumienie drgań:
Lewa: 73%
Prawa: 72%
2) Przy jakich wartościach amplitudy drgań i tłumieniu drgań powinno się myśleć o wymianie amortyzatorów? Stwierdza się to na podstawie wyników takiego badania, czy też w inny sposób (jaki?) się o tym decyduje?
Hamulec roboczy - oś przednia:
Opory toczenia kół [kN]:
Lewe: 0.09
Prawe: 0.04
Maksymalna siła hamowania [kN]:
Lewe: 3.14
Prawe: 2.32
Różnica sił hamowania [%]: 27
Hamulec roboczy - oś tylna:
Opory toczenia kół [kN]:
Lewe: 0.08
Prawe: 0.02
Maksymalna siła hamowania [kN]:
Lewe: 1.87
Prawe: 1.82
Różnica sił hamowania [%]: 3
Hamulec postojowy:
Maksymalna siła hamowania [kN]:
Lewe: 1.83
Prawe: 1.59
Różnica sił hamowania [%]: 14
3) Czy te różnice między oporami toczenia i sił hamowanianie (27% i 14%) nie są trochę duże?
Ostatnio zmieniając kółka zmierzyłem też grubość klocków hamulcowych:
Przedni lewy: 17,1mm
Przedni prawy: 17,2mm
Tylny lewy: 15,1mm
Tylny prawy: 15,2mm
Wartości razem z płytką podłoża, ale tu się nie muszę na razie martwić.
Ostatnio pojawił mi się jednak pewien problem. Słyszę jakieś piszczenie na tylnej osi, nie wiem czy prawa czy lewa strona, bo od środka ciężko wyczuć. Brzmi tak, jakbym ruszał na zaciągniętym ręcznym. Głównie słyszę ten dźwięk przy cofaniu, przy ruszaniu do przodu raczej nie dociera on do mnie.
4) Co może być przyczyną takiego dźwięku piszczenia/tarcia?