.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 02.lut.2025 23:49:03

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [ALL] zbieżność kół
PostNapisane: 18.lis.2006 10:10:34 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.cze.2005 17:39:40
Posty: 280
Lokalizacja: Brisbane/Turek
Auto: Audi 80B4/ A6C4/ A6C6/ Q74L
Witam.
Ostatnio nurtuje mnie jedna rzecz.

Kiedy podczas zajec labolatoryjnych z teorii ruchu, pewien doktor spytal mnie na temat zbieżności kół, że jeżeli zbieżność w samochodzie powoduje dodatkowe opory toczenia, to wogóle po co jest stosowana w zawieszeniach. Moja odpowiedź po długim namyśle, to że służy przede wszystkim do kasowania luzu, np. na gumach wahacza, czy gumach lożysk mc persona. Oczywiście ta zbieżność musi być optymalna bo za duża powoduje niestabilne zachowanie pojazdu na drodze, ze wzgledu na niejednakowe obciazenie koł podczas jazdy i co za tym idzie zmienne siły dzielajace prostopadle na koła. Jeżeli byście mieli możliwość zerknąć może gdzieś do książęk to był bym bardzo wdzieczny. Oczywiście takie odpowiedzi jak: ze dobra zbieżność powoduje zmniejszenie zuzycia opon, mnie nie nurtuje bo jezeli by nie bylo zbieżności to opony by wytrzymywaly o ok. 5-10% dłużej (brak oporów pochodzących od zbieżności kół), oraz ze dobra zbieżność - to stabilna jazda, tu się zgodze ale dlaczego :?: .


POZDRAWIAM :)

_________________
Jest:
Audi 80 B4 SEDAN ABT 2.0 [90km] moze mniej koni po pierwsze LPG po drugie mogly niektore zdechnac z wiekiem :P
Audi A6 C4 AVANT AMX 2.8 quattro [193km] LPG jeszcze daje rade
Audi A6 C6 SEDAN BBJ 3.0 quattro [218km] benzyna
Audi Q7 4L SUV BUG 3.0TDI quattro [233km] DIESEL


http://www.ufotki.info/uploads/67a163d91c.jpg


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.lis.2006 17:22:02 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Chodzi o kat pochylenia koła w czasie skętu.
I niech profesorek tak nie drązy tylko wyobrazi sobie że róznice od "0" to zaledwie około 0,2 do 0,5 stopnia.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lis.2006 13:26:36 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sty.2006 22:15:16
Posty: 3775
Lokalizacja: okolice Strzyżowa
Zbieżność poprawia stabilność prowadzenia w zakrętach, wyprzedzenie sworznia zwrotnicy odpowiada za wracanie kierownicy po skręcie do pozycji na wprost.

_________________
S4 3.0T CGXC S-tronic '13 srebrne 08.2021
A4 1.8T BEX '04 w srebrnym avancie [było 11.2015 - 11.2020]
A4 1.8T AEB '95 czerwień isis-metalic [było09.2008 - 09.2021]
80 '93 ABK + LPG [było: 04.2006 - 12.2008]
aha jest też ecoboost 1.0T.
Jest też TQT


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lis.2006 13:28:36 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.cze.2005 17:39:40
Posty: 280
Lokalizacja: Brisbane/Turek
Auto: Audi 80B4/ A6C4/ A6C6/ Q74L
ADAM 12 napisał(a):
Chodzi o kat pochylenia koła w czasie skętu.

Dzieki za fatyge i tak szybka odpowiedz.
Lecz mam pytanie o ten kat pochylenia kola, bo chyba jest wywolany katem wyprzedzenia kolumn.
A na zakrecie zgadzam sie ze kola powinny miec inne katy skretu, tylko ze te katy powinny byc rozbiezne, bo kolo wewnetrzne ma mniejszy promien skretu, czyli powinno posiadac wiekszy kat skretu. A zewnetrze wiekszy promien i co za tym idzie mniejszy kat skretu.
Czyli tu znowu zbieznosc objawia sie sladami na drodze (np. polnej) podczas wolnego skretu i raczej jest to zjawisko nieporzadane, jezeli chodzi o ekonomie (wieksze opory zbieznosci).
POZDRAWIAM

_________________
Jest:
Audi 80 B4 SEDAN ABT 2.0 [90km] moze mniej koni po pierwsze LPG po drugie mogly niektore zdechnac z wiekiem :P
Audi A6 C4 AVANT AMX 2.8 quattro [193km] LPG jeszcze daje rade
Audi A6 C6 SEDAN BBJ 3.0 quattro [218km] benzyna
Audi Q7 4L SUV BUG 3.0TDI quattro [233km] DIESEL


http://www.ufotki.info/uploads/67a163d91c.jpg


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.lis.2006 08:47:14 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.sie.2003 12:29:57
Posty: 456
Lokalizacja: Kraków
krychu napisał(a):
ADAM 12 napisał(a):
Chodzi o kat pochylenia koła w czasie skętu.

Dzieki za fatyge i tak szybka odpowiedz.
Lecz mam pytanie o ten kat pochylenia kola, bo chyba jest wywołany katem wyprzedzenia kolumn.

Wydaje mi się, że to dwie niezależne wielkości... Kąt wyprzedzenia kolumny stanowi o tym, że niejako oś przednia jest "wleczona" czyli jak kółka w wózku sklepowym (w duuużym uproszczeniu :) ) a kąt pochylenia koła regulujesz poprzez wysuwanie lub wsuwanie dolnej części koła poprzez regulację na śrubach sworznia wahacza.
Ale teraz pytanie jak się reguluje kąt wyprzedzenia zwrotnicy i czy podczas skrętu kąt pochylenia koła wewnętrznego się zwiększa? (mogłoby to wynikać z konstrukcji zwrotnicy ale jakoś sobie tego nie mogę wyobrazić... :?:

_________________
==========================
"Errare humanum est"...
...aż wreszcie trafiłem na AUDI
==========================

A80 B2 '82 1,8 PV 110KM - kolekcjonerski :)
Opel Vectra A '91 1,8 90KM - użytkowy


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.lis.2006 11:13:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Cytuj:
tylko ze te katy powinny byc rozbiezne,


Jezdziłeś kiedyś na rozbieżnym kącie w czasie deszczu ???

Tu coś dla Ciebie :peace:

Cztery kąty



Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół.
Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.lis.2006 22:28:13 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.cze.2005 17:39:40
Posty: 280
Lokalizacja: Brisbane/Turek
Auto: Audi 80B4/ A6C4/ A6C6/ Q74L
Jezdzilem rozbieznym autem np. renault kangoo ma rozbiezny kat zbieznosci 0 stopni i 10 minut.

_________________
Jest:
Audi 80 B4 SEDAN ABT 2.0 [90km] moze mniej koni po pierwsze LPG po drugie mogly niektore zdechnac z wiekiem :P
Audi A6 C4 AVANT AMX 2.8 quattro [193km] LPG jeszcze daje rade
Audi A6 C6 SEDAN BBJ 3.0 quattro [218km] benzyna
Audi Q7 4L SUV BUG 3.0TDI quattro [233km] DIESEL


http://www.ufotki.info/uploads/67a163d91c.jpg


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.mar.2007 16:30:28 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.sty.2005 09:12:22
Posty: 910
Lokalizacja: Pruszków
Czy ktoś mógłby jednoznacznie napisać jakie powinny byc konkretnie parametry zbieżności w B4? zbieżne czy rozbieżne i ile w stopniach i milimetrach? Bo szukam w szukajce i nie moge kurde znaleźć jasnej odpowiedzi.

_________________
Audi A4 B8 Q, 3,0TDI, 2010
dawniej: A4 B6 1,9TDI AVF; Passat 1,9TDI AVF; Audi 80 B4 2.0 ABT 90KM...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.mar.2007 21:51:58 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sty.2006 22:15:16
Posty: 3775
Lokalizacja: okolice Strzyżowa
Ramon1 napisał(a):
Czy ktoś mógłby jednoznacznie napisać jakie powinny byc konkretnie parametry zbieżności w B4? zbieżne czy rozbieżne i ile w stopniach i milimetrach? Bo szukam w szukajce i nie moge kurde znaleźć jasnej odpowiedzi.

Na każdej stacji diagnostycznej mają książkę, w której są te wartości podane.
Podjedź do nich, zagadaj to ci podpowiedzą jakie powinny być wartości.

_________________
S4 3.0T CGXC S-tronic '13 srebrne 08.2021
A4 1.8T BEX '04 w srebrnym avancie [było 11.2015 - 11.2020]
A4 1.8T AEB '95 czerwień isis-metalic [było09.2008 - 09.2021]
80 '93 ABK + LPG [było: 04.2006 - 12.2008]
aha jest też ecoboost 1.0T.
Jest też TQT


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.mar.2007 13:59:17 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.sty.2005 09:12:22
Posty: 910
Lokalizacja: Pruszków
Okazuje się że nie w każdej :). W każdym razie ustawili mi w warsztacie na +0st 10min a dokładniej lewe koło 0st 6" prawe 0st 4" lub odwrotnie.

_________________
Audi A4 B8 Q, 3,0TDI, 2010
dawniej: A4 B6 1,9TDI AVF; Passat 1,9TDI AVF; Audi 80 B4 2.0 ABT 90KM...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.mar.2007 20:57:46 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sty.2006 22:15:16
Posty: 3775
Lokalizacja: okolice Strzyżowa
Ramon1 napisał(a):
Okazuje się że nie w każdej :). W każdym razie ustawili mi w warsztacie na +0st 10min a dokładniej lewe koło 0st 6" prawe 0st 4" lub odwrotnie.

Jak to?
Przepisy wymagają aby w każdej Stacji Kontroli Pojazdów (SKP, to od przeglądów rejestracyjnych) były materiały, na podstawie których można sprawdzić geometrię zawieszenia i podstawowe dane o pojeździe.
Jeśli nie ma, nie powinna ona dostać akredytacji od organów uprawnionych.

_________________
S4 3.0T CGXC S-tronic '13 srebrne 08.2021
A4 1.8T BEX '04 w srebrnym avancie [było 11.2015 - 11.2020]
A4 1.8T AEB '95 czerwień isis-metalic [było09.2008 - 09.2021]
80 '93 ABK + LPG [było: 04.2006 - 12.2008]
aha jest też ecoboost 1.0T.
Jest też TQT


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.mar.2007 07:52:26 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.sie.2006 20:16:47
Posty: 60
Lokalizacja: Lublin
Ramon1 napisał(a):
ustawili mi w warsztacie na +0st 10min a dokładniej lewe koło 0st 6" prawe 0st 4" lub odwrotnie.


No to wszystko gra - według książki powinno być 0st 10" (+/-)10". Choć punkt gdzie robiłem podał zakres [0st 4" - 0st 16"] U mnie oba mają po 0st 6".

_________________
OOOO Audi 80 B4 2.0 ABT 90KM '93 [CGT - gearbox, IMASAF exhaust] PB95


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.sie.2007 23:47:34 
Użytkownik

Dołączył(a): 09.wrz.2004 21:38:23
Posty: 179
Lokalizacja: Katowice
podłacze sie z moim pytaniem gdzie na terenie katowickiego moge zrobic zbieznośc w moim autku bo zawieszenie po kapie :P bo kiedys w zabrzu ktos odwalil robote i oponki padly :/ musze zrobic cztery koła podpowiedzcie cos bo mam wyjazd na mazurki i szkoda opon i zawieszenia

_________________
AUDI C4 V6 2,8L QUATTRO LPG Diego
-----------------------------------------


Stare Auto Młoda Kobieta Non Stop Robota ;-)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.sie.2007 13:04:55 
Użytkownik

Dołączył(a): 09.wrz.2004 21:38:23
Posty: 179
Lokalizacja: Katowice
no i juz zbieznosc ustawiona :D czy ktos ma ksiazke i potwierdzi czy jest ok tak jak fabryczne zalecenia .
odpisze z wydruku jaki mi dali po ustawieniu
Os tylna
.........................
pochylenie koła
lewe -0'14
prawe -0'06
........................
zbieznosc
lewe +0'04
prawe +0'05
.......................
całkowita +0'09

os geometryczna jazdy +0'00
=====================
os przednia
...............................................
wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy
lewe +0'53
prawe +0'28
................................................
pochylenie osi sworznia zwrotnicy
lewe +13'31
prawe +14'11
................................................
pochylenie kola
lewe -1'02
prawe -1'01
..............................................
zbieznosc
lewe +0'01
prawe +0'00
całkowita +0'01
.........................................
przesuniecie kol przednich -0'03


to tyle moze sie komus to przyda

_________________
AUDI C4 V6 2,8L QUATTRO LPG Diego
-----------------------------------------


Stare Auto Młoda Kobieta Non Stop Robota ;-)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: