Od jakiegoś czasu powracał w moim aucie problem zamykania okna po stronie pasażera z przodu. Szyba dojeżdżała do 3/4 wysokości i zwalniała - czasem dojechała do końca, czasem odbijała i zjeżdżała do dołu. Dowiedziałem się, że lekarstwem na tą bolączkę będzie smar silikonowy wpuszczony w uszczelkę prowadzącą szybę. Faktycznie pomogło (kupiłem Sonax spray), ale po jakimś czasie problem powracał. Postanowiłem przyjrzeć się temu dokładniej. Zdjąłem tapicerkę z drzwi i odnalazłem przyczynę - uszkodzony ślizg podnośnika szyby (od strony zamka drzwi). Ponieważ w ASO nie sprzedają samych ślizgów tylko komplet podnośnika (kupa kasy

), poszukałem i znalazłem na Alledrogo oryginalny ślizg w cenie 25zł. W porównaniu z ASO ten z allegro posiada metalowe wzmocnienie (szkielet) - powinien więc być trwalszy.
Zabieramy się do roboty
Opuszczamy szybę do połowy, by ułatwić sobie dostęp do ślizgu. Na początek demontaż tapicerki - należy odkręcić 2 śrubki "krzyżakiem", a następnie unieść całą tapicerkę do góry i odchylić.
Pierwsza śrubka.
Druga śrubka koło lusterka.
Poprzez dziurkę pod przełącznikiem szyby wciskamy cienki śrubokręt lub drut i wypychamy delikatnie przełącznik, po czym odpinamy przewód.
Sterowanie szyby.
Teraz rozpinamy 3 wtyczki w drzwiach i odpinamy drut od zamka. Po tej operacji mamy zdjętą tapicerkę więc odkładamy ją żeby nie przeszkadzała.
Na kolejnym zdjęciu widać uszkodzony ślizg, który należy wymienić.
Ślizg na prowadnicy.
Ponieważ ślizg jest zamocowany od wewnętrznej strony drzwi to niezbędne okazało się lusterko dziewczyny - wypasiony model, taki z zoomem
Opieramy lusterko na wzmocnieniu drzwi i już widzimy jak wygląda to od środka.
Ślizg od środka.
Teraz za pomocą klucza torx-20 wykręcamy widoczny wkręt. Po wyjęciu będzie tak:
Zdjęty wkręt
Teraz odchylamy do dołu odstającą część niebieskiego plastiku trzymającego szybę, następnie z wyczuciem odpychamy szybę i wyjmujemy cały niebieski plastik.
Zdejmujemy plastik trzymający szybę.
Zsuwamy uszkodzony ślizg (u mnie zielony) i odchylamy w prawo o 90' aby zdjąć z prowadnicy.
Na poniższym zdjęciu widać uszkodzenie ślizgu. Wyłamany plastik, który powinien blokować tulejkę na lince podczas podciągania szyby.
Zepsuty ślizg.
Po porównaniu starego i nowego ślizgu okazało się, że nowy trzeba stuningować. Niebieski plastik trzymający szybę ma dwa kołki, które mają wejść w ślizg, lecz nowy ślizg nie posiadał otworów.
Porównanie.
Za pomocą lutownicy udało się szybko rozwiązać problem.
Po tuningu
Zakładamy nowy ślizg na prowadnicę i przekręcamy w lewo o 90'.
Po założeniu... ... i przekręceniu w lewo.
Podsuwamy ślizg do góry aby umieścić w prawidłowym miejscu.
Ślizg na swoje miejsce.
Dlatego przed wymianą opuściliśmy szybę do połowy by bez problemu dotrzeć do tulejki widocznej na zdjęciu. Teraz odciągamy z wyczuciem w lewo stalową linkę by znalazła się nad ślizgiem. Odpychamy szybę, zakładamy na ślizg niebieski plastik tak by bolce weszły w dziurki ślizgu, przyciągamy szybę, dociskamy drugą niebieską część i przykręcamy wkręt.
Po złożeniu.
Teraz zostało trochę gimnastyki artystycznej

t.j. lewą ręką odciągamy linkę z tulejką, a prawą próbujemy tak unosić/opuszczać szybę by trafić tulejką do dziury w ślizgu. Po włożeniu należy dopchnąć tulejkę, by linka wskoczyła do końca szczeliny.
Tulejka na swoim miejscu.
Teraz podpinamy sterowanie szyby i sprawdzamy czy działa. Proponuję umyć tą część szyby, która nie wysuwa się z drzwi tylko zbiera brud w środku. Zostało nam tylko podpięcie przewodów i założenie tapicerki.
U mnie szybka śmiga jak szalona - góra, dół. Ułamany ślizg powodował niedociąganie szyby do końca uszczelki w ramie drzwi (kilka mm). Po przyłożeniu dłoni podczas jazdy w okolicach końca szyby czuć było lekkie podmuchy. Po wymianie ślizgu szyba dojeżdża do końca - nic nie wieje i jest ciszej w środku.
Jeśli ktoś nie jest pewny czy padł ślizg w szybie to proponuję zacząć diagnostykę od tego czy po zamknięciu okna da się którąś jego część jeszcze podciągnąć ręcznie do góry.
Możliwe, że łatwiej by się wymieniło ślizg odkręcając całą ramę drzwi ale czytałem, że trzeba wiele cierpliwości przy jej składaniu - ciężko ustawić ramę w dobrym położeniu. Trzeba ją regulować, a po każdej zmianie testować podczas jazdy czy nie ma szpar i halnego w aucie
Mam nadzieję, że mój opis okaże się przydatny.
pozdro
Tommi