Tu można sprawdzić co pasuje do konkretnego auta -
wymiary aku i
pojemności i jaki przewiduje producent.
http://www.akumulatorybosch.pl/numeracj ... odu=151373
cyt.: Jeżeli do wybranego samochodu pasuje więcej niż jeden akumulator to przy wyborze prosimy kierować się następującą wskazówką. Należy wybierać akumulator o większej pojemności, kiedy samochód posiada dużo odbiorników energii t.j. Audio Hi-Fi, TV, elektryczną regulację, okien, siedzeń, szyberdachu, lusterek, ogrzewanie siedzeń, telefon, nawigację itp.
Zakładając, że nie ogranicza nas kasa to brałbym największy z przewidzianych dla danego typu samochodu.
Tak naprawdę to akumulator kupuję się na zimę - czasami trzeba dłużej kręcić, w dieslu dochodzą jeszcze świece żarowe i pojemność baterii dobrze jest mieć wiekszą. Pojemność aku przy dużych mrozach spada nawet do ok. 30% pojemności znamionowej. Proszę też nie wierzyć "głupotom gadanym przez sprzedawców", że mniejszy alternator nie doładuje większego akumulatora, albo, że większy alternator ugotuje mniejszy akumulator. To wszystko zależy od regulatora napięcia, ma on trzymać 14,0-14,3 V i nieważne czy będzie aku 74Ah czy 95Ah. Prąd (natężenie prądu) ładowania będzie
malał wraz ze wzrostem napięcia na akumulatorze. Kiedyś tłumaczyłem to znajomemu obrazowo: jeśli z beczki 74 litrowej zabierzemy 1 litr i z beczki 95 litrowej zabierzemy 1 litr, to po ile litrów brakuje w każdej beczce? Tak samo zachowuje się np. rozrusznik zabiera taka sama ilość amperogodzin i z mniejszego i z większego akumulatora, a alternatory maja za zadanie uzupełnić ten ubytek. Jeśli będziemy mieli
bardzo dużo rozruchów, to może okazać się, że żaden alternator nie doładuje akumulatora i trzeba będzie używać prostownika. Tak ma czasami mój sąsiad listonosz jeżdżący w terenie.