Jakiś czas temu postanowiłem zrobić retrofit kierownicy, jakoby moja była co prawda multifunkcyjna, ale nie dawała radości zmiany biegów manetkami , a do tego zima strasznie zimna

ze trzymałem ja jak kostkę lodu

no może trochę przesadzam ...
Teraz już po wszystkim , wszystko zmontowane i postanowiłem podzielić się z wami moimi spostrzeżeniami z montażu
Oczywiście aby zmienić kierownice, potrzebujemy nowej

... na Allegro mamy dość duży wybór , wiec na pewno coś nam się trafi , być może komuś wystarczą same manetki tiptronic , bez podgrzewania , to nawet mniej będzie miał roboty z przekładką a i taniej z pewnością wyjdzie całość. Mi udało się kupić kierownicę jak nową z łopatkami i podgrzewaniem , oczywiście multifunkcyjną w stanie ideał - jak nowa za 600 zł, bywają i tańsze, ale różnie to bywa z ich stanem.
Jak mamy już kierownicę musimy sprawdzić jaki sterownik siedzi w naszych przełącznikach zespolonych ... u mnie oryginalnie występował 4F0 953 549 A ( sprawdzamy VAGiem najlepiej ) jest to sterownik wystarczający do obsługi kierownicy z tiptronikiem i multifunkcją obsługuje też tempomat, ale już np do podgrzewania się nie nadaję i według mojej wiedzy nie da rady obsłużyć też distronic , .. mi zależało na kierownicy z podgrzewaniem wiec ....potrzebny jest wiec moduł 4F0 953 549 C , co więcej !!! Ważne !!! trzeba zwrócić uwagę aby była odpowiednia taśma airbag ! z wyprowadzonymi pinami w gniazdku podgrzewania kierownicy !
Apropo tempomatu i distronica ... opis montażu poniżej może być też przydatny przy wymianie samych manetek, modułu zespolonego przy modzie distronica , tempomatu lub komputera pokładowego na FIS .
Jak mamy kierę , przełącznik zespolony z odpowiednim sterownikiem kierownicy i taśmą airbag, możemy zaczynać

))
Odkręcamy więc kierownice: za kierownicą znajdziemy 2 zaślepki
ukrywające śrubki torx przytrzymujące na miejscu AIRBAG kierownicy ... ( oczywiście zakładam, że mamy VAGa aby usunąć ewentualne błędy poduszki po jej rozłączeniu )
ostrożnie zdejmujemy airbag połączony z kolumną kolorową wtyczką
należy pociągnąć "do góry" jej fioletową część i wtyczka ładnie wypnie się z gniazda airbag
dalej jeszcze mała czarna wtyczka od multifunkcji ( jeżeli już są

i mamy poduszkę w garści i możemy ją spokojnie odłożyć w bezpieczne miejsce

)
pod poduszką widok taki ,
z centralnie umieszczoną śrubą trzymającą kierownicę , niestety nie znam dokładnej nazwy potrzebnego klucza , ale bez problemów można to wykręcić odpowiednio dobranym torxem .... trzyma dość mocno więc przydałoby się przytrzymać kierownicę

po odkręceniu tej śrubeczki najlepiej zapamiętać , zaznaczyć jej miejsce na wieloklinie , żeby ją później tak samo włożyć , coby krzywa nie byla
następnie po zdjęciu kiery mamy już widok taśmy airbaga
( tutaj prace mogą zakończyć osoby które nie chcą mieć dodatków w manetkach , typu distronic, tempomat czy komputer), jezeli wystarczy sama kiera multi. z łopatkami tiptr ew. to poprostu ja zakładamy i przechodzimy do kodowania , niżej ...
My pokusimy sie jednak o zdjecie przelacznika zespolonego

) wiec, odkręcamy dolna obudowe , 2 srubki torx z przodu ( uwaga bo są małe chyba torx 7 i potrzebny długi śrubokręt )
oraz 2 srubki z tylu

,
przydaje się tez poluzowanie całej obudowy dolnej pod kierownica , w tym celu zaczynamy od osłony bezpieczników
pod nia pierwsza śrubka
następnie jeszcze dwie od spodu obudowy ( sorry za ciemne zdjęcia )
trzeba też koniecznie zdjąć uchwyt ustawiania kiery ( blokowania ) 2 x torx
ja nie zdejmowałem tego z zatrzasków bo samo odkręcenie umożliwia już zdjęcie obudowy kolumny kierownicy , rozchylamy , dolna cześć zdejmujemy
przełącznik zespolony przytrzymany jest tylko przez jedna śrubkę torx od dołu
no i na 2ch kabelkach

( da się zdjąć bez odpinania , ale polecam najpierw odpiąć a później zdejmować , mniej gimnastyki

)
jak mamy zdjęty przełącznik to jesteśmy już pod koniec naszych prac , tj w odwrotnej kolejności zakładamy nowy , i składamy całość do kupy
jak ktoś chce można rozebrać przełącznik , taśma airbag trzyma się na 3 plastikowych zaczepach i lekko schodzi jak ją pociągniemy ku górze. Co do taśmy uwaga żeby jej nie zwolnić i nie przekręcić bo będą kłopoty z kalibracją czujnika kąta skrętu. Chętni rozkręcają manetki , torx 7 i wkładają co komu potrzeba jeżeli nie mają kompletnego modułu ....
Zakładam że mamy wszystko poskładane tak samo jak rozłożone , teraz trzeba naszą nową kierownicę zakodować
Podłączamy VAGA no i kodowanie :
Otwieramy sterownik Steering wheel
x?xxxxx: L/P
0 = Kierownica po lewej stronie konsoli
1 = Kierownica po prawej stronie konsoli
xx?xxxx: Rodzaj sterowania kolumny
0 = Kolumna manualna
1 = Kolumna regulowana elektrycznie
xxx?xxx: Funkcje kierownicy
0 = Standardowa (bez multi funkcji - 4 ramienna)
1 = Sportowa (bez multi funkcji - 3 ramienna)
2 = Komfortowa (z multi funkcjami - 4 ramienna)
3 = Sportowa (z multi funkcjami - 3 ramienna)
xxxx?xx: Doposażenie
1 = z łopatkami Tiptronic +/-
2 = ogrzewana
3 = z łopatkami Tiptronic +/- oraz ogrzewana
xxxxx?x: Komputer pokładowy FIS / Tempomat (CCS) / Adaptive Cruise Control - RADAR (ACC)
0 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
1 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
2 = Bez komputera FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
3 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
4 = Z komputerem FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
5 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
xxxxxx?: Nadwozie
1 = Sedan (bez tylnej wycieraczki)
2 = Avant (z tylną wycieraczką)
Nie będzie też niczym dziwnym jeżeli po tej całej operacji będziemy mieli błąd poduszki ( z wiadomych przyczyn ) oraz błąd ESP ze względu na wymianę taśmy airbag z czujnikiem kąta skrętu. Gdzieś spotkałem się że sam gaśnie , ale chyba tylko jak włożymy tą samą taśmę , ja potrzebowałem taśmy z pinami pod podgrzewanie więc nie zgasło , znów ratuje nas VAG z kalibracją czujnika kąta skrętu:
Odpalamy samochód, skręcamy jeden obrót kierownicą w prawo , jeden obrót kierownicą w lewo , przejeżdżamy niewielki dystans z prędkością niższa niż 20 km/h prosto , zatrzymujemy samochód - jeżeli kierownica jest prosto , nie ruszamy jej już i :
Wybieramy
[03 - ABS Brakes]
[Security Access - 16]
Wpicujemy login: 40168
[Zrób to!] następnie
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Idź!]
Powinno nam wyświetlić OK
Cieszymy się pełną funkcjonalnością nowej kiery , manetek i co najważniejsze , mamy ciepłe łapki zimą

)
Jeżeli wkradły sie do opisu jakieś błedy proszę poprawcie mnie , bo lama jestem , ale starałem sie opisać najlepiej jak mogłem

)
