Widze kolega walczy ostro.
Mialem taki silniczek na LPG 100K przelatał w domu ogólnie było ok ale jakoś nigdy nie szło zejść do tych +20% ponad PB jak na PB wykręcałem 10-11L tak na LPG zawsze 14-15 nigdy nie szlo zrobić mnie jakoś taka przypadłość silnika.
Co do LPG to w sumie najważniejsze elementy to wtryski i wężyki do wtrysków absolutnie wszystkie muszą mieć taka sama długość i najlepiej jak najkrótszą. taki książkowym rozwiązaniem instalacji wtrysków sa wtryski pojedyncze na wężykach 3-5cm umieszczone w pionie nad dyszami (doskonałość to pewnie wtryski bezpośrednio wkręcone w kolektor bez wężyków
) oczywiście jeszcze nie widziałem tak wykonanej instalacji ale do ideału trzeba dążyć.
Jak widzę listwy wtryskowe budżetowe a ile to ma już na LPG przejechane.????? Wtryski LPG mocno sie rokalibrowuja i warto wykonywać kalibracje co parędziesiąt tysięcy lub wymianić na lepsze oczywiście wszystkie po jakimś przebiegu wymagają regeneracji kalibracji.
Rozjechanie wtrysków będzie miało ogromny wpływ na kulturę pracy silnika i oczywiście na spalanie.
o ile wtryski PB nie maja tendencji do zmiany wydajności w czasie (chyba ze zarosną) to LPG już maja bardzo dużą.
Wtryski PB przede wszystkim podają ciecz którą nie dość że dużo łatwiej jest dozować to jeszcze sama w sobie smaruje wtryskiwacze, dlatego też dożo słabiej się zużywają wtryski LPG już nie mają tak łatwo po pierwsze podają gaz który jest dużo trudniejszy do precyzyjnego dozowania to jeszcze pracują na sucho bo gaz raczej ich nie posmaruje dlatego tez ich żywotność jest umiarkowanie krótka.
można na sieci znaleźne testy różnych wtryskiwaczy po przebiegu 100K wyniki sa bardzo słabe rozbieżności w dawkowaniu sięgają kilkunastu procent. Co za tym idzie nie jest możliwe aby silnik pracował równo i kulturalnie.
Dla nie wtajemnicznonych opisze po krótce (jak widzie po dyskusji tu sami wtajemniczeni już są
).
Sonda lambda steruje nam składem mieszanki W ECU dla określinej grupy wtryskiwaczy (tu mamy akurat jedna V) czyli 3 wtryski czas wtrysku ustalany jest na podstawie analizy spalin 3 cylindrów niejako uśredniony i jeśli mówimy o PB i ogólnie dobrej kalibracji to praktycznie wszystkie cylindry osiągają podobne wartości i palą równo.
Sprawa troszkę się zmieni w przypadku LPG i zużytych wtryskiwaczy sterowanie mamy identyczne ECU ustala czas na podstawie analizy sondy lambda komuter LPG dodaje odpowiedni współczynnik mnożenia czasu LPG i wychodzi czas otwarcia wtryskiwaczy LPG tyle ze one maja juz miedzy sobą bardzo duże rozbieżności w wydajności i robi nam sie kaszana jeden daje powiedzmy 80% drugi 95% a trzeci 110% a nasza biedna sonda wyciąga z tego wszystkiego średnią. i tu mamy jedne cylinder kompletnie uboga drugi w miarę poprawnie trzeci znowu na bogato silnik pracuje nierówno i mamy przepał gazu.
Akurat w Audi mamy możliwość podglądu tych parametrów poprzez wyświetlenie wartości czujnika stukowego dla poszczególnych cylindrów ślicznie widać jak który pali porównawczo zróbmy to samo dla PB i już będzie wiadomo w jakiej kondycji mamy wtryskiwacze jeśli wartości pomiędzy LPG i PB mocno się rozjadą. Fabryka podaje przynajmniej dla silników jakie ja znam wartości dobre w granicach 1-4 jak mamy coś nie tak to wartości potrafią oscylować w granicach 1-20 dla stukówki.
nowe dobrze sparowane wtryski maja różnice do 1% wówczas mamy pewność (przynajmniej na jakiś czas) że to co wysteruje sonda jest adekwatne do wszystkich cylindrów i to ma sens.
pamiętajmy kilka lat do tyłu nikt nawet nie myślał o kalibrowaniu i parowaniu wtryskiwaczy LPG na dzień dzisiejszy co lepszy zakład LPG już wykonuje to w standardzie przed montażem lub samodzielnie kalibruje jeśli maja przyrządy.
Podobnie sprawa sie ma jeśli chodzi o reduktory choc nowych technologi niema to coraz lepiej potrafimy konfigurować to co jest dostępne na rynku tak na szybko dobry reduktor spełnia 2 podstawowe parametry:
1- trzyma równo ciśnienie niezależnie czy but czy lajt (ja preferuje 1,1-1,2 ale to mocno zależy od silnika i możliwości to też ustawia się do mnożnika wtrysków jeśli nie wychodzi)
2 - trzyma temperature w odpowiednim zakresie ( ja preferuje 20*- 40*)
jak juz mamy to wszystko opanowane to nic tylko lac i jeździć.