Koko napisał(a):
Przyszedł czas na zakup mojego pierwszego samochodu. Pod uwagę biorę Seata Ibizę, VW Gofa i Audi A3. Całość ma się zamknąć w kwocie 15000zł. Samochód będzie używany głównie na niewielkie odcinki, do dojazdu do pracy (po 10 km w jedną stronę).
Mam jednak dylematy: diesel czy benzyna oraz jaka pojemność silnika.
1. W przypadku wyboru silnika benzynowego będę mógł w przyszłości założyć instalację gazową. W przypadku wyboru diesla od razu oszczędzam - mniejsze spalanie i tańsze paliwo.
2. Jak wygląda sprawa sprawności technicznej zimą? Czy 11-13 letni samochód poradzi sobie z mrozami? Zaznaczam, ze samochód nie będzie garażowany i przez całą dobę będzie narażony na mróz. Będzie stał na mrozie całą noc, następnie 8-9 godz. na parkingu przed pracą. Czy nie będzie problemów z dieslem, czy może jednak nie ryzykować i kupić z silnikiem benzynowym?
3. Eksploatacja silnika z turbiną. Diesle są doładowane co wymusza na kierowcy pewne warunki użytkowania o ile nie chcemy narazić się na koszty związane z regeneracją lub wymianą turbiny. Jaka jest żywotność turbiny w silnikach TDI z lat 97-99? Czy uciążliwe są warunki jakie musi spełnić kierowca tj. niskie obroty na zimnym silniku i odczekanie przez wyłączeniem silnika? Chodzi mi o praktyczną stronę.
4. Czy silnik benzynowy o pojemności 1600cm2 o mocy 101KM jest wystarczający do normalnej jazdy samochodem A3? Nie chodzi mi o jakieś szaleństwa, palenie gumy, ściganie się lecz o zwykłą jazdę. Słyszałem opinie, ze jest on zbyt słaby jak na A3. Mam co do tego wątpliwości, wiec pytam Was.
5. Przebieg. Czytałem gdzieś, że diesle kupowane są przez osoby, które robią wiele kilometrów rocznie i dlatego ich przebiegi są większe. Spotkałem się tez z opinią, ze w dieslach łatwiej trafić na "przekręcony licznik". Czy to prawda?
1. Po 8km diesel w najgorsze mrozy jest już nagrzany. Jeśli kupisz wersję z pakietem na zimne kraje, ciepło na nogi leci po ok 2 km jazdy.
2. Sprawny diesel zimą uruchamia się szybciej niż benzyna, tj potrzebuje mniej obrotów wałem. TDI mrozów się nie boi, tak już od 1989 roku ...
3. Oczekiwanie na wyłączenie silnika dotyczy tylko tych którzy lubią jazdę sportową. Jeżdząc w normalny sposób możesz się nie martwić o turbinę. Zarówno w dieslu jak i benzynie.
4. Silnik 1,6 to w ogóle nieporozumienie a do tego fatalna krótka skrzynia biegów ... szukaj minimum 1,8 benzyny lub 1,8 T lub TDI`ka.
Pamiętaj że oprócz jazdy czeka Cię wyprzedzanie ...
5. Prawda. Duże przebiegi w TDI`kach to norma. Nie kupuje się licznika, tylko dokonuje przemyślanego zakupu popartego kompleksową diagnostyką i zaglądnięciem w każdą dziurę ...
Moja rada: Audi A3 i Golf IV to jeden pies z tym że to pierwsze ma znaczek Audi i jest droższe. Zdecydowanie polecam w takim zestawieniu Golfa IV.