.: AUDI KLUB POLSKA :.
https://forum.audiklub.org/

Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info
https://forum.audiklub.org/viewtopic.php?f=32&t=132554
Strona 1 z 1

Autor:  Tracha [ 08.lut.2015 10:56:26 ]
Tytuł:  Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Cześć! :)

Dzisiaj podjąłem decyzję o zakupie Audi A6 C5 w Sedanie. Posiada silnik 1.9 TDI 131 KM, jest z 2001 roku oraz posiada przebieg 321 000 km (W miarę normalny przebieg jak na Diesla 14-letniego?).

Ogólnie powiem tak... Swego czasu miałem "na dobicie i naukę" rodzinnego Opla Vectre B 1.6 16v 96' jednak po tym jak ją sprzedałem z powodu kompletnego rozsypywania się, a pozytywnych opiniach brata o Dieslu (Opel Insignia 2.0 CDTI) postanowiłem sobie sprawić traktora. Wpierw myślałem o Astrze czy Zafirze ale postanowiłem odkupić od rodziny ww. Audi. Praktycznie nonstop było serwisowane (14 lat udokumentowane fakturami, wujek się postarał). I jedyne co to zbliża się wymiana oleju i filtrów oraz mniej więcej na słuch brat ocenił, że za 30 000 km mogą być problemy z dwumasą (Rzekomo już ją słychać).

Zastanawiają mnie usterki typowe dla tego egzemplarza, czego mogę się spodziewać, w jakim przedziale kosztów itp. oraz jak mniej więcej dbać o ten samochód od samego początku, gdyż nigdy nie jeździłem stale Dieslem (W formie posiadania Diesla) i nie mam doświadczenia w klekotach.

Zastanawia mnie jeszcze jak sprawa wygląda z tymi "sławnymi" pompowtryskami, czy rzeczywiście takie są kosztowne przy wymianie oraz czy w Audi ogólnie jak się dba to wytrzymuje bardzo długo.

I ostatnia kwestia... Chodzi o jazdę tym samochodem. Słyszałem, że do 60*C nagrzania się oleju nie wolno przekraczać 2000 RPM, a dopiero po przekroczeniu tej temperatury można jechać więcej. Trochę mi się to kłóci z moim starym stylem jazdy ale wolę się was zapytać. Jest to pytanie śmieszne i wręcz jak "od laika" ale nie chcę na dzień dobry jeździć klekotem jak benzyną i przypadkiem nie przesadzić. Więc za wszelkie poradniki (linki do nich lub posty tutaj) o jeździe Dieslem będę wdzięczny. Bo przyznać się do tej niewiedzy to jak uniknąć w przyszłości kosztów.

Pozdrawiam z pierwszego mojego postu tutaj :peace:

Autor:  Zarathustra [ 08.lut.2015 11:02:21 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Wykuj, wymaluj lub wydrukuj i powieś w garażu:

viewtopic.php?f=1&t=27498

PS. Diesla zimnego nie kręć wysoko, do 2 tys jest OK, za to rozgrzany motor kręc wysoko do 3,5 - 4 tys.

Autor:  Tracha [ 08.lut.2015 11:05:11 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Hmm... Na benzynie wkręcałem na zimnym do 2.5k RPM, a potem na rozgrzanym jechałem do 3,5-4k RPM. Na Dieslu rozgrzanym także do tylu można w miarę grzać? Nie jest to może zbyt duży zakres jak na ropniaka o 5-6k RPM max na tablicy?

Rozgrzany motor to mam patrzeć po temperaturze cieczy chłodzącej czy oleju :D?
Powiem szczerze, że pierwszy raz się spotykam z licznikiem temperatury oleju.

Autor:  martab99 [ 08.lut.2015 11:39:29 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Tracha napisał(a):

Rozgrzany motor to mam patrzeć po temperaturze cieczy chłodzącej czy oleju :D?

Oleju.
Jeśli masz dwa wskaźniki to wyraźnie widać że zanim temperatura oleju się ruszy to temperatura cieczy chłodzącej już dawno ma wartość "roboczą" (+/- 90 st C)

Autor:  Tracha [ 08.lut.2015 12:04:27 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Po prostu wcześniej nie miałem wskaźnika temp. oleju stąd moje zdziwienie. No, a rozumiem że temperatura "robocza" to już ok. 60*C tak? Powyżej 60*C już mogę go wkręcać?

Autor:  martab99 [ 08.lut.2015 12:24:47 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Generalnie stosuj się do informacji z linka którego dostałeś powyżej.
Aktualnym dieslem (silnik taki sam jak Twój) do osiągnięcia 50-60 st (wg wskaźnika, realnie to nawet 10 stopni mniej, pięknie to widać po podpięciu VAG) nie przekraczam 2k obrotów, potem trochę wyżej a kilka minut później kiedy wskaźnik temperatury jakąś chwilę stoi już na 90 st jadę już bez ograniczeń.

Autor:  Tracha [ 08.lut.2015 12:42:22 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Czyli najlepiej do 60*C oleju jechać do 2k RPM, jak przekroczy to sobie mogę lekko folgować na 2,5k RPM. Jak temp. oleju dojdzie do 90*C to można wyciągać Nm z traktora? :)

Ogólnie VAG to nazwa tego "opcoma od grupy VAG" ?

Autor:  martab99 [ 08.lut.2015 12:52:07 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Te 60 st miałem na myśli temperaturę cieczy chłodzącej bo wskaźnika temperatury oleju nie posiadam.
Pisząc o VAG miałem na myśli możliwość diagnostyki po podpięciu się przez OBD.

Krótko mówiąc- do 60 st C wody delikatnie, potem można coraz mocniej a kiedy masz 90 st możesz korzystać z Nm ;)

Autor:  Tracha [ 08.lut.2015 13:16:03 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Dobra, to rozumiem mniej więcej. Po prostu ten termometr oleju mnie trochę zmylił, a nagrzewa się stosunkowo długo. Stąd właśnie te moje pytania. Dziękuje za wyrozumiałość dla młodego traktorzysty :D

Jeśli chodzi o kwestie utrzymania samochodu, awaryjność, problemy Diesla. Ogólnie to co wypytałem się w pierwszym poście. To także by mnie interesowało :)

Autor:  andrzejA8 [ 15.lut.2015 04:59:14 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Mógłbyś sie zdziwić 1.9tdi latają bezproblemowo po 600000km,sam miałem kilka pod pół miliona dochodziło i oleju nie dolewałem,znajomy sprzedawał golfa 620000km ,jeżdził nim kilka lat i nie narzekał.

Autor:  Tracha [ 27.lut.2015 00:47:30 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Wojtek_Osowa napisał(a):
Przy takim przebiegu to ciężko bedzie go przytrzec na zimno bo zrobił sobie już troche miejsca tu i tam . Ten rytuał, z obrotami i temp był dla tego silnika ważny jakieś 200 tyś km temu.
Ale ostrożność nie zaszkodzi.



Ostrożność, ostrożnością ale ja wciąż dopóki nie przekroczy magicznych 60*C nie przekraczam 2000 RPM.

I w sumie inne pytanie, dosyć głupie ale... Podobno nie warto go trzymać na niskich obrotach kiedy dojeżdża się do świateł czy coś, bo podobno układ korbowo tłokowy obrywa. Tak samo z hamowaniem silnikiem, aby nie robić tego na mieście, bo dwumasa się za szybko zużywa. Jak dla mnie to jest cholernie pedantyczne, a wręcz nieprawdopodobne, ale wole znać waszę opinie :diabel:

Autor:  ernieball [ 27.lut.2015 06:34:18 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Chłopie, przecież A6C5 1.9TDI to nie pojazd księżycowy żeby się tak cackać.
Hamowanie silnikiem jest zawsze wskazane, niezależnie od auta i silnika.
I nie hamowanie a jazda na zbyt niskich obrotach zabija dwumasę.

Autor:  Tracha [ 27.lut.2015 07:57:47 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

ernieball napisał(a):
Chłopie, przecież A6C5 1.9TDI to nie pojazd księżycowy żeby się tak cackać.
Hamowanie silnikiem jest zawsze wskazane, niezależnie od auta i silnika.
I nie hamowanie a jazda na zbyt niskich obrotach zabija dwumasę.


Wiedziałem, że to za głupio brzmi aby było prawdziwe. I rozumiem, że jazda na zbyt niskich obrotach to jak ktoś dłużej jedzie poniżej 1500 RPM? W benzynie miałem w sumie wyrąbane, a tutaj wole się upewnić czy mogę w mieście jeździć poniżej tego zakresu czy ew. ruszać.

Autor:  jmm [ 27.lut.2015 09:41:17 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Nie przesadzaj. Wiadomo, że niskie obroty wpływają kiepsko na układ korbowy. Szczególnie, gdy gwałtownie dasz mu po garach. Jezdzij normalnie, co z tego, że dbasz jak nie wiesz jak jeździł poprzednik przez ostatnie pół miliona km. Ty już mu wiele nie dołożysz

Autor:  Tracha [ 27.lut.2015 12:38:33 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

jmm napisał(a):
Nie przesadzaj. Wiadomo, że niskie obroty wpływają kiepsko na układ korbowy. Szczególnie, gdy gwałtownie dasz mu po garach. Jezdzij normalnie, co z tego, że dbasz jak nie wiesz jak jeździł poprzednik przez ostatnie pół miliona km. Ty już mu wiele nie dołożysz



Akurat poprzednik zaufany, bo rodzina. Więc mam pewność, że nie kręcony (Ewentualnie w Niemcowni 7 lat temu, tego już nie sprawdzę). Ale ogólnie tak jak dzisiaj gadałem z wujkiem to on mi mówił, że nie trzymał się tych reguł co usłyszałem, bo to zwyczajna przesada. Zresztą podobno, aby coś zaszkodziło temu silnikowi to trzeba się postarać :D

Sam jestem zdania, że samochód ma służyć mi, a nie ja jemu. Jednak zrozumcie moje obawy, skoro pierwszy raz zasiadam za Diesla, o którym usłyszałem już tyle mitów i opinii, że wręcz książkę mógłbym napisać. Ale nie mam zamiaru pińdrzyć się z furką, jest dobra i fajna ale to dalej samochód :diabel:

Wiem, że te moje posty brzmią jak kompletny laik ale wolę was wypytać i mieć pewność, że usłyszę opinie fachowców :D

Autor:  Zarathustra [ 27.lut.2015 14:03:27 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Chłopie. 1.9 tdi to pancerna jednostka. Jeździj normalnie, z tym że na zimnym go nie kręć wysoko, a na ciepłym kręć do 3 - 4 rpm. Zmieniaj filtry jak trzeba i lej dobre paliwo i olej. Koniec filozofii :)

Autor:  Tracha [ 27.lut.2015 14:50:41 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Zarathustra napisał(a):
Chłopie. 1.9 tdi to pancerna jednostka. Jeździj normalnie, z tym że na zimnym go nie kręć wysoko, a na ciepłym kręć do 3 - 4 rpm. Zmieniaj filtry jak trzeba i lej dobre paliwo i olej. Koniec filozofii :)



I wszynio, tylko te 4k RPM to trochę dużo :D

No i po sprawie.

Autor:  Zarathustra [ 27.lut.2015 15:15:39 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

ja krece tak do 3,5 RPM.

Autor:  Probe041 [ 27.lut.2015 15:34:29 ]
Tytuł:  Re: Zakup Audi A6 C5 - Koszty, Usterki i ogólne info

Kręć do czerwonego jak trzeba, po coś ta skala jest przecież :peace:

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/