Pisałem kiedyś na forum na temat moich problemów z audiczką, ale pod innym tematem "spalanie(C4 2.0 pali za dużo)". Tam też wrzuciłem w którymś kolejnym poście informacje o problemach z utrzymaniem własciwych obrotów. Pomyślałem jednak, że wypadałoby wrzucić to do nowego post-u, ponieważ trafiłem w końcu do gością, który sobie z tym poradził.
Więc, tak:
1. auto, kiedy było zimne chodziło bez zarzutu, bądź gubiło obroty, tj. spadały do ok. 700 - 750 (ale tylko podczas toczenia się auta - kiedy auto stało, obroty były równe w okolicy 850)
2. po osiągnięciu pewnej temperatury, wskakiwało na obroty ok. 1200 i tak już zostawało (do czasu wyłączenia zapłonu), działo się to niezależnie czy auto stało cały czas w miejscu, czy jakiś czas jechało (zdarzała się również, że zatrzymywało sie na około 1600 - w czasie jazdy na skrzyzowaniu)
3. nawet delikatne popchnięcie samochodu skutkowało spadkiem obrotów,
4. po wskoczeniu na obroty 1200, włączenie klimy powodowało spadek obrotów do wymaganych 850, wyłączenie spowrotem skok do 1200.
Wcześniej byłem u elektroników samochodowych (laptopy, VAG, mierniki - generalnie cuda niewidy) - wymienić sondę - wymieniłem, wymienić silnik krokowy - wymieniłem. Ostatnia diagnoza - wymienić włącznik regulatora biegu jałowego (silnika krokowego). No to się wkur...... iłem. Sam go wyjąłem i rozebrałem. Niby cały. Zaniosłem do zakładu napraw rtv - sprawdzili niby w porządku. W sklepie (nie w serwisie) szok - cena 517 zł.
A tu w końcu na "naszym" forum trafiam na posta z odesłaniem do schematów systemów wtryskowych w firmie autobodex. Wszedłem na ich stronę, poczytałem, pokorespondowałem z właścicielem - panem Bogumiłem. Pierwsza jego diagnoza (bez oglądania auta) - walnięta ścieżka potencjometra przy przepustnicy. Pomyślałem, że czaruje. Nic to - z dalszej korespondencji internetowej wynikało, że ten ktoś ma naprawdę pojęcie o systemach wtrysku mechanicznego. Zaryzykowałem, umówiłem się i pojechałem 350 km. Na miejscu pan Bogumił podłączył ten "symulator systemów" i wskazał na zbyt duże napięcie wychodzące z potencjometra przepustnicy (powinno być ok. 0,2, a u mnie było ok. 1,2). Wskazał, że to jest najprawdopodobniej przyczyna, ale bez rozebrania potencjometra nie był w stanie tego jednoznacznie stwierdzić. Więc zostawiłem auto na nastepny dzień. Na drugi dzień - Eureka. Autko chodzi tak, jak powinno chodzić. Ale płonne moje nadzieje na zakończenie walki z nierównymi obrotami.
Okazało się, że miałem rzeczywiście wytartą ścieżkę potencjometra i to było jedyną przyczyną gubienia obrotów i wchodzenia w tryb awaryjny (1200 obrotów). Samo przeczyszczenie ścieżki i nieznaczna korekta przesunięcia, pozwoliło na umożliwienie szczotce "łapania" właściwego napięcia. Niestety, starania pana Bogumiła były działaniem doraźnym i wskazał mi on, że sytuacja niebawem może sie powtórzyć (wskazał, iż przebieg 200.000 km to przebieg graniczny dla prawidłowego działania potencjometra). Po zabiegach reanimacyjnych potencjometra wracałem 350 km i aż przyjemnie było patrzeć, jak obrotomierz schodził do 850 i dalej stop. Zadarzało się, że czasami obroty lekko głupiały, ale to rozumiem, bo rzeczywiście ścieżka jest totalnie wytarta (pan Bogumił zrobił zdjęcie, tak że wszystko było widać gołym okiem). Krótko mówiąc - teraz bedę szukał przepustnicy z potencjometrem albo samego potencjometra, który nie będzie miał wytartej ścieżki albo wezmę kredyt i kupię nowy przepływomierz z potencjometrem (podobno można kupić tylko całość i to w serwisie i to wydatek około 2500 - 3000 zł).
Naprawdę polecam warsztat pana Bogumiła.
Mam nadzieje, że ten post nie zostanie potraktowany jako reklama i nie zostanie zablokowany, ale chciałem opisać swoje problemy z autem i w jaki sposób zostało ono naprawnioe (chociażby nawet doraźnie). Może i jest on trochę przydługi, ale myślę, że może komuś pomoże. Gdybym wrzucił namiary na warsztat pana Bogumiła do działu "warsztaty polecane", z pewnością zginąłby on "w tłumie". A tak .... Jeżeli chciażby jednemu z forumowiczów pomoże ten post - to warto.
AUTOBODEX -
www.autobodex.waw.pl
Z pozdrowieniami dla walczacych z obrotami
Audi 100 C4 2.0 AAD