Są takie urządzenia... owszem. Ale ich wyniki nie są aż tak miarodajne... i nikt nie podchodzi do nich zbyt poważnie.
Miarodajne są jedynie badania laboratoryjne. One pozwalają określić skład chemiczny przepracowanego oleju i na tej podstawie ustalić co złego stało sie w silniku.
PIERWIASTKI W OLEJACH SMAROWYCH (świeżych i przepracowanych)ŹRÓDŁA POCHODZENIA
Pierwiastek - Symbol - Źródła pochodzenia
--------------------------------------------------------------------------
Aluminium Al Tłoki, fożyska, kurz, dodatki
Antymon Sb Smary, łożyska
Bar Ba Dodatki, woda, smary
Bor B Płyn chłodniczy, dodatki, woda morska
Kadm Cd Łożyska, platerowanie
Wapń Ca Dodatki, woda, smary
Chrom Cr Tuleje, pierścienie, smary, płyn chłodniczy
Kobalt Co Łożyska, elementy turbin
Miedź Cu Łożyska, płyn chłodniczy, tuleje
Żelazo Fe Cylindry, popychacze, woda, rdza
Ołów Pb Łożyska, smary, benzyna, farby
Magnez Mg Łożyska, dodatki, woda morska
Mangan Mn Zawory, paliwo, wal korbowy
Molibden Mo Dodatki, pierścienie
Nikiel Ni Wał, smary, pierścienie
Fosfor P Dodatki, płyn chłodniczy, smary
Potas K Płyn chłodniczy, dodatki
Krzem Si Dodatki antypienne, kurz
Srebro Ag Łożyska
Sód Na Płyn chłodniczy, dodatki, woda morska, (olej opałowy czyszczony NaCl)
Cyna Sn Łożyska, chłodnice
Tytan Ti Elementy turbin, pierścienie, zawory
Wanad V Zawory, łopatki turbin, katalizatory
Cynk Zn Dodatki, łożyska, platerowanie
|