.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 27.sty.2025 18:00:34

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Zwiększenie mocy w Audi coupe
PostNapisane: 28.lip.2004 11:33:57 
Użytkownik

Dołączył(a): 26.lip.2004 20:23:20
Posty: 13
Lokalizacja: Przemyśl
Interesuje mnie zwiększenie mocy w moim autku. Mam Audi B3 coupe, rocznik 90, silnik 2.3E, 133 KM. Czy założenie sportowego tłumika, świec, sportowych kabli spowoduje przyrost mocy silnika? Co muszę zrobić? Pozdro.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zwiększenie mocy w Audi coupe
PostNapisane: 28.lip.2004 11:48:04 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
Arti_ napisał(a):
Czy założenie sportowego tłumika, świec, sportowych kabli spowoduje przyrost mocy silnika?

:053: :053: :053: :053: :053:

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 12:21:56 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.sie.2003 16:25:30
Posty: 999
Lokalizacja: Jelenia Góra
haha - a nie jeżdżenie spowoduje mniesze zużycie paliwa :D A tak poważnie to najpierw należało by doprowadzić to auto do serii czyli tych 133 PS.

_________________
kiedyś były: Audi 200 quattro 1B i 3B; zglebione B4 2,8 quattro; S4 2,2 T;
teraz jest błękitna Laguna i ... zostanie na dłużej, lecz jednak ... stara miłość nie rdzewieje :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 12:29:43 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
jezeli wziac pod uwage tak zwana sile sugestii to wymiana tych elementow moze spowodowac ze auto bedzie lepiej jezdzilo ... tzn ... bedziesz mial takie wrazenie .... niestety o poprawie osiagow auta nie powinna decydowac sila sugestii tylko fizyka i jej zasady ktore towarzysza przy pracy silnika .... wszelkie zmiany w silniku ktore maja miec wplyw na poprawe lub zmiane parametrow silnika musza byc najpierw potwierdzone w fizyce ... w silniku NG czyli bez turbiny inaczej znwanym wolnossacym bardzo istotne znaczenie ma pojemnosc wszystkich elementow odpowiadajaccych za dostarczenie powietrza do silnika jak i pozniej odrpowadzenie spalin .... fabrycznie ta pojemnosc jest idealnie dopasowana do silnika i jezeli nic nie zmienisz w samym silniku co bedzie powodowalo zmiane w cyklu pracy silnika lub zmiane w zapotrzebowaniu na powietrze , nie ma se=nsu zmieniac nic w dolocie lub wydechu bo tylko pogorszysz osiagi .... jezeli natomiast podialbys sie kompleksowej przebudowy silnika to musialbys przede wszystkim zmienic walek rozrzadu , ksztalt zaworow , gniazd , ksztalt komory spalania , moze i nawet zmienic sprezanie , wywazyc silnik , zmienic sterowanie zaplonem , zmienic prarametry wtrysku paliwa ... wtedy silnik zaczyna dostawac wiecej powietrza , do tego trzeba dodac wiecej paliwa i dzieki czemu jezeli jest to wszystko we wlasciwym czasie zgrane , otrzymujemy wiecej momentu obrotowego .... jezeli jeszcze do tego dodamy wlasciwej dla nowgo ukladu pracy silnika uklad dolotowy i wydech , z pewnocia uzyskamy auto ktore bedzie mocniejsze od serii ... niemniej jednak roznica nie bedzie kolosalna a jedynie odczuwalna ... bo nie mozna diametralnie zwiekszyc ilosci powietrza w komorze spalania w silniku wolnossacym .... totez dlatego mozna sie jeszcze posilkowac zwiekszeniem maxymalnych obrotow , poprzez to osiagamy wiekszy zakres obrotowy a wiedzac ze moc jest pochodna momnentu i obrotow automatycznie zwiekszamy moc auta ..... w tym miejscu oczywiscie warto zwrocic uwage na skrzynie biegow bo o ile przy dokonaniu przerobek bez zwiekszenia zakresu obrotowego silnika , skrzynia jest dopasowana do silnika o tyle przy zwiekszeniu maxymalnych obrotow silnika skrzynia juz nie jest odpowiednia do charakterystyki przebiegu momentu w calym zakresie opbrotowym .... czyli koejnym ktokiem jest zmiana skrzyni , tudziez przelozen wszystkich biegow , wczesniej dopasowywujac je tak aby po zmianie biegu na wyzszy obroty silnika spadaly o tyle aby auto moglo dobrze pzyspieszac .... w tym momencie jezeli caly zabieg jest dobrze wykonany mozemy uzyskac auto z silnikiem o mocy zblizonym do 200 KM .... tylko tym autem nie da sie juz jezdzic na codzien bo wolne obroty zaczynaja sie kolo 2000 a odczuwalne przyspieszenie zaczyna sie powyzej 6000 ;) .... :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 19:42:01 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
Cytuj:
haha - a nie jeżdżenie spowoduje mniesze zużycie paliwa A tak poważnie to najpierw należało by doprowadzić to auto do serii czyli tych 133 PS.


that right :peace: :diabel: :):

te elementy które wymieniłeś należą do zestawu który powinno sie wymieniać jezeli jest przychodzi na nie czas > a nie podnosić nimi moc > koszty napwno tak...

druga sprawa to po firmie, ich rozwiązaniach i obliczeniach trudno jest cokolwiek poprawić>usprawnić aby były pożądane róznice bo sama np długość, kształt dolotu/wylotu jest już obliczona dla danych parametrów... i często okazuje sie (np na hamowni, osobiście tego nie sprawdzałem :diabel: ) że przeróbk ma negatywny wpływ na osiągi ... / a siłę sugestii upatrywałbym np w głośności wydechu :): który w rzeczywistości moze nie wiele dać (oczywiście niekoniecznie jeżeli jest to odpowiednio zrobione !); niewątplwiwie HANS zaprezentował alternatywe która dałaby znaczny przyrost mocy :P


Ja zaproponowałby inne rozwiązanie :diabel: a mianowicie cos w rodzaju odchudzania > zaczołbym od zrzucenia zbędnych kilogramó hahaha ale tak na poważnie to może lepiej byłoby zainwestować w jakieś konkretne felgi (lżejsze), czy zaciski hamulcow ... mysle ze niapewno na gorsze by to nie wyszło

a zapytam: masz zamontowany gaz?

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Ostatnio edytowano 28.lip.2004 20:46:11 przez marek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 19:46:37 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
marek napisał(a):
niewątplwiwie HANS zaprezentował alternatywe która dała by znaczny przyrost mocy :P

I tu rodzi sie pytanie czy nie lepiej zmienić samochodu na taki z turbo (bo koszt będzie podobny a zakres możliwych modyfikacji znacznie większy ;)

Pozdro

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 19:56:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
tylko ze nie każdy moze sobie pozwolić na Mclarena :diabel: a no i warto by coś było dodać od siebie :D

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 20:36:24 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.lip.2003 08:56:15
Posty: 439
Lokalizacja: Łuków
Sprawdzałem sobie na Cartest2000 i np dołożenie do mojego 50KM i 50 Nm poprawia tyle osiągi co zdjęcie 250 kg :D, ciekawe w praktyce na ile można odchudzić auto :?:

Pozdrawiam

_________________
.... B4 2.6 Quattro .... niestety rozbite :(


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 20:38:52 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.maja.2004 14:36:13
Posty: 7745
Lokalizacja: Wawa
marek napisał(a):
tylko ze nie każdy moze sobie pozwolić na Mclarena :diabel: a no i warto by coś było dodać od siebie :D
no nie przesadzaj coupe nie kosztuje tyle co MClaren i nie kosztuje utrzymanie go. Jest jeszce inna ozliwoś SWAP na silnik z turbiną albo dokładka turbiny , ale przy tym też jest masa rezania, a koszt spory :(

_________________
Obrazek
KIA CEED DAILY
BMW E61 N52 <- BYŁO
Audi Competition AWX <- BYŁO
Audi 80 AAH <- BYŁO
BMW E30 M20B25 <- BYŁO
Audi 80 KK quattro <- BYŁO
Audi 80 AAN quattro JEST DO DZIŚ 600 PS 700 NM by SLG
Audi S2 3B quattro <- BYŁO
Audi 200 MC Sport quattro <- BYŁO
Audi 100 NF Sport quattro <- BYŁO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 21:12:15 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
Jak nie chcesz się zaje**ć tuningiem bez efektów równym nakładom to odrazu montuj TURBO - to nie są takie duże koszty i ciesz się szybkim autem...

..jest jedno ALE...

... jazda już nie jest taka tania :P :P :P ....

:peace:

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.lip.2004 22:02:14 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
Z tym odchudzaniem to chyba nie głupia sprawa :D tyle że to często jest jedna z ostatnich rzeczy jaką sie robi przy tuningu i po wyżyłowaniu motorka :D

w coupe raczej niema czego odchudzać szczególnie jak sie nie posiada quattro :): , no...i wszystko sie przyda :):

choć rozwiązania są naprawde rózne > np BMW 850 gdzie w celu zmniejszenia współczynnika oporu powietrza zajęto sie również podwoziem :diabel:

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 10:01:42 
Użytkownik

Dołączył(a): 14.sie.2003 16:25:30
Posty: 999
Lokalizacja: Jelenia Góra
marek napisał(a):
Z tym odchudzaniem to chyba nie głupia sprawa :D :diabel:


no tak tylko że to by trzeba było wyrzucić tapicerkę a jak to zrobisz to się w srodku robi strasznie głośno in ie da się jeździć bez nauszników - a więc bzdura. Można by ewentualnie zrezygnować z części wypasu - jak ABS, jakieś poduchy, Pro-conten itp. Zasze to kilka kilo mniej tylko czy warto :?:

_________________
kiedyś były: Audi 200 quattro 1B i 3B; zglebione B4 2,8 quattro; S4 2,2 T;
teraz jest błękitna Laguna i ... zostanie na dłużej, lecz jednak ... stara miłość nie rdzewieje :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 10:11:53 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.wrz.2003 20:02:10
Posty: 6695
Lokalizacja: Włocławek
Auto: A6Q C5/CQ B2/A3 8L
heheh to odchudzanie to ja ostatnio testuje z racji balcharki :peace:

Glosno jest, czuje sie doslownie wszystko, a czy spalnaie mi spadlo i osiagi sie poprawil to bym nie popwiedzial, moze minimalnie :diabel:

_________________
Strona o Audi Coupe B2/B3/B4...
'99 Audi A6 Avant quattro 2.8 V6 Tiptronic (APR), 2011-? Obrazek
'85 Audi Coupe quattro 2.2 10V (KV), 2010-9999 Obrazek
'98 Audi A3 1.8 20V Ambiente (AGN), 2013-? Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 13:25:23 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
no z tym odchudznaiem to tak sobie pisze bo wiadomo jak jest :diabel: , nikt nie zdecyduje sie wyrzucić z auta np. abs-u :D ale niewątpliwie to coś by dało bo np. przy alternatywie zmiany wtryskiwaczy, wałka rozrządu czy innych przeróbek przy motorku są spore koszty, obroty jak pisał hans zaczynać sie by mogły od 2000:), spalanie skacze w góre itd.

to dlaczeg nie lepiej np bylo by powalczyc z hebelkami ? zmiana felg i np przeróbka przy hamulcach zmniejsza siły bezwładnościowe.. co mysle napewno przełoży sie na jakieś tam osiągi, poprawi sie wygląd i oczywiście hamownie :D

to tylko jeden z pomysłów których w sumie moze być więcej :D ale

co ciekawe audi coupe bez quattro waży 1170kg, gdzie np 80tka z tym samym motorkiem waży o 100kg więcej (1270), wydaje sie mi ze taki efekt został osiągniety przez wiele rozwiązań niekoniecznie znacznych: np chłodnica gdzie górna i dolna jej cześc jest wykonan z twożywa sztucznego co mysle ujmuje jakieś 0,5kg... itd. itd. :peace: :P

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 14:05:41 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sty.1970 01:00:00
Posty: 2989
Lokalizacja: łódź, ACQ 2.8 30V quattro, AR 147 Q2 Ducati Corse
Mozesz zalozyc magnetyzer paliwa - wzrost mocy srednio 10%
magnetyzer powietrza - wzrost 5%
sportowy/basowy tlumik najlepiej KM - wrost o conajmniej 10%
wyciac kata i wstawic strumienice - srednio 10%
storzek najlepiej wystajacy nad maske (zimne powietrze i mniejszy opor) - no conajmniej 8%
Jeszcze sportowe swiece np. brisk to tez z 5% jak nie wiecej :)
Czyli policzmy wyjsciowo mamy 133 KM z modyfikacji mamy +/- 50% wiecej
to daje nam 199,5 KM kultura pracy silnika jakos bardzo diametralnie sie nie zmienia i juz masz przynajmniej 200 koniuff :D za jakies 1500pln
Do tego jeszcze nalezalo by poprawic aerodynamike furacza, czyli napewno daszek duze skrzydlo na klapie, progi i zderzaki z dyfuzorami i napewno zyskujesz kilka km/h predkosci maksymalnej :peace:

Tuning wiec na 200km i poprawa aerodynamiki bedzie kosztowac jakies 2500-3000 pln ... Wiadomo nie jest to malo ale na pewno taniej niz jakies słapy czy inne turba :peace:

_________________
Pozdr.
Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 14:45:04 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.wrz.2003 20:02:10
Posty: 6695
Lokalizacja: Włocławek
Auto: A6Q C5/CQ B2/A3 8L
Nie wiem jak to liczyles ale mi wychodzi 210 brejk hors palerow :peace:

Zapomniales jeszcze o kilku wyapsionych naklejkach :diabel: :diabel:

_________________
Strona o Audi Coupe B2/B3/B4...
'99 Audi A6 Avant quattro 2.8 V6 Tiptronic (APR), 2011-? Obrazek
'85 Audi Coupe quattro 2.2 10V (KV), 2010-9999 Obrazek
'98 Audi A3 1.8 20V Ambiente (AGN), 2013-? Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 15:52:29 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
koledzy troche powagi :>

a a co wy takiego wykombinowaliście u siebie... :<

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 18:30:42 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.sie.2003 15:05:47
Posty: 126
Lokalizacja: Jastrzebie pd-polska ;)
No koncze juz prace z zawieszeniem i wszystkimi pierdolami ktore niedomagaly :) , no i nagle ten temat .Bardzo sie ucieszylem bo mysle ze to bedzie nastepny krok ( molowanie zostawiam sobie na pozniej :) ) .Czytam i czytam i pachnie mi tu tuning.pl , co jest zadnej konkretnej odpowiedzi ?? Nie chodzi mi o to ze walek kupisz tu i za tyle i tyle a da ci to tyle i tyle wtryski wieksze tu i tu .Nie musza byc takie konkrety ale jakies rzeczowe odpowiedzi .Jak nie potrafie odpowiedziec konkretnie nie zabieram glosu !! Przynajmniej JA .Wiem ze silnik trudno tuningowany ale moze ktos cos wie i chce pomoc .Chcialbym miec szybkie i zarazem mocne 2,3 a nie od razu swap .Czy nic sie nie da zrobic ?? nie mowimy o mocach 200 wzwyz bo wiadomo jest inny model silnik ale 2,3 taka pojemnosc i only 136 hp ? nic sie nie da poprawic ?? Jezeli juz turbawka to jak ? z czym ? jaka ? jak zestroic ? jak podac wiecej paliwa ? czy przeplywka da rade ? Czy ktos sie z tym kiedys bawil czy naprawde niewarto ???

aaa dzieki za odpowiedzi :D :D :D

_________________
a4avant


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 19:12:43 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
Juz kiedys byl temat o uturbianiu 2,3 :

http://forum.audiklub.org/viewtopic.php ... 448093ad2b

Z obliczeń wynika, ze najekonomiczniej jest kupić (sprowadzić) caly silnik turbo np. mc 165KM 250Nm , lub 3B 220KM ~300Nm , wraz z calym osprzetem> sterownikiem, kablami , ukladem paliwowym, powietrznym, hamulcowym (wsp. hydrauliczne) itp. koszt w przedziale 1000-4000 tys zl (oczywiscie zalezy co gdzie i jak). Dla porownania przerobka silnika wolnossacego kosztuje w granicach 6000zl w gore. W pierwszym przypadku mamy motor firmowo przystosowany do wiekszych obciązeń i z zestrojonym komputerem i nie trzeba sie bawić w strojenie. W drugim, bedzie duzo zabawy, w przerobke wtrysku mechanicznego, wydaje mi sie ze poprostu go usuną, wstawią elektroniczny (koszty 5*wtryskiwacz po kilkaset zl :D), do tego jakis uniwersalny sterownik wtryskow/zaplonu ktory bedzie trzeba nastawic (w granicach 2000-3000zl) , przeplywomierz ( :galy: ), regulator cisnienia paliwa (kilkaset zl) , TPS, turbina ( :diabel: ), kolektor wydechowy i pewnie jeszcze duzo rzeczy + do tego wszystkiego robocizna :D >> pewnie taniej wyjdzie sprzedać ten samochod i kupić S2 w przyzwoitym stanie :D

P.S. O wiele latwiej/taniej jest przerobic samochod ktory firmowo jest z wtryskiem elektronicznym

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.lip.2004 19:48:59 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
nooo i koło sie zamyka :/ SWAP :/ no niekoniecznie > temat brzmi zwiększenie mocy a niekoniecznie o 100 KM :D (ale by sie przydało :D )

tak szczerze mówiąc większość z aut z 2,3 niestety ma gaz :/ >pierwszą rzeczą jaką bym widział jeżeli jest jak napisałem (choć to nie tuning :peace: ) to wrzucić wtrysk gazu >proste nie :D

dobrym pomysłem (tak mi się wydaje) jest dolot wymuszony :D już chyba kiedyś cos było o tym :P
http://www.typc4.de/23erTuning/RAM_AIR_Induction.html

http://www.typc4.de/23erTuning/23Tuning.html

na ile sprawdza sie to rozwiązanie osobiście nie potrafie powiedzieć ale szersza informacja zamieszczona jest na tuning.info.pl (prowadzone były testy na paru markach aut na hamowni i co ciekawe efekty były wymierne, strona jest płatna więc linka niestety niemam)

pokusić myśle warto też by sie było jak pisałem wcześniej o popracowanie nad zawieszeniem/układem jezdnym; chodziło by jak pisałem wcześniej o zmniejszenie sił bezwładnościowych (waga itp.) dodatkow twardsze amortyzatory poprawiają prowadzenie auta (co do naszych dróg miałbym wątpliwości jeżeli brać pod uwagę koleinki itd.ale samo usztywnienie zawieszenia niewątpliwie poprrawia start bo nie jest pochłaniana przez amortyzatory a bezpośrednio przeniesiona.

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: