pawelb napisał(a):
1. W takim razie jak wygląda mapa dawkowania przy standardowym tuningu AEL-a na ~170kM - czy jest podnoszona jeszcze ponad tą fabryczną z AAT i powiedzmy o ile %, jeżeli nie to z jakich czynników wynika dodatkowy wzrost mocy ?
2. Czy można założyć, że ilość paliwa wtryskiwana do uzyskania nominalnej mocy w AAT z wtryskami 205 i AEL z wtryskami 210 jest taka sama (pomimo jak piszesz "niższej" mapy dawkowania w AEL ale za to wtrysków z otworkami o 5% większymi), jeżeli tak, to z czego wynika różnica mocy ?
3. Pytam, bo nabyłem chipa pod AAT (standardowe +35hp) tyle, że ja mam wtryski 210 co zapewne nie jest w mapach uwzględnione i zastanawiam się jakich cudów mogę się spodziewać, bo zapewne mapa dawkowania została dodatkowo podniesiona co z większymi wtryskami i podniesionym ciśnieniem T może dać już to, co się uzyskuje z AEL-ów czyli te 170hp ??? Zastanawiam się, czy są jakieś przeciwskazania do takiego tuningu w AAT czy przeszkodą są wyłącznie fabryczne wtryski 205 (turbina jest ta sama, pompa zdaje się także, sprzęgło ???).
ad.1) Po pierwsze nie można mylić mapy dawkowania pompy z mapą max dawkowania w funkcji obrotów (są to dwie różne mapy). Tak więc pierwsza odpowiada za właściwe wysterowanie nastawnika w pompie tak by pokrywało się z dawkowaniem założonym przez producenta - czyli zawiera charakterystykę kompletnego układu wtryskowego (pompa, wtryski ) dla całego obszaru pracy silnika. Jeżeli zmieniamy tę mapę to rzeczywista dawka wtryskiwana zaczyna się rozmijać z tym co podaje VAG.
Oczywiście czasami robi się takie trick'i aby uzyskać max dawkowanie poza zakresem przewidzianym w sofcie lub gdy nie da się odnaleźć limiterów dawek max. Wiąże się to jednak z przekłamaniem wskazań BC - czyli symuluje "ekonomię
![Very Happy :D](./images/smilies/002.gif)
"
Prawidłowy tuning polega na zastosowaniu mapy dawkowania pompy zgodnej z zastosowanym układem wtryskowym i odpowiednim wymodelowaniu mapy max dawkowania w funkcji obrotów.
Oczywiście często "tunerzy" zmieniają obie mapy tak aby dodatkowo zaniżyć zużycie wskazywane przez BC.
ad.2) Z tego co wiem to fabryczne wtryski w AAT mają ~195 a nie 205(AFN). Zasadniczo AEL ma niższą mapę sterowania pompą ale wyższą mapę max dawkowania co wzajemnie się troszkę znosi. Dodatkowo zmiana średnicy otworków wchodzi w kwadracie do wzoru na przekrój przepływu (powierzchnię koła), oraz przy tak małych otworkach znaczący jest wpływ strefy "przyściennej" która znacząco zmniejsza rzeczywisty przekrój przepływu - jednakowo dla wszystkich otworków, co jednak zwiększa różnice w proporcji końcówek.
ad.3) Zasadniczo AAT z wtryskami 210 można traktować jak AEL z większą turbiną (k16). Czyli można się spodziewać tylko troszkę większej turbo-dziury.
Jednak nie jest dobrze gdy soft nie uwzględnia charakterystyki układu wtryskowego gdyż traci kontrolę nad max dawkowaniem (wpisane w soft jest realizowane z błędem mapy dawkowania pompy). Może to przyczynić się do powstawania drgań spowodowanych zbytnim przeciążeniem układu korbowego i sprzęgła co może doprowadzić do uszkodzeń silnika (trwałościowe zmęczenie materiału).
Jeżeli chodzi o max moce które można osiągnąć a tych silników to 170PS jest granicą trudną do przekroczenia bez wymiany turbiny i układu wydechowego gdyż silnik zaczyna się dusić spalinami przy wysokich obrotach, dla dalszego wzrostu dawki i doładowania silnik zmniejsza moc i zwiększa dym, oraz "pobiera" coraz mniej powietrza na jeden cykl.
Pozdrawiam Tomek.