.: AUDI KLUB POLSKA :. https://forum.audiklub.org/ |
|
[HOW-TO] rezanie obrotomierza https://forum.audiklub.org/viewtopic.php?f=8&t=31060 |
Strona 1 z 4 |
Autor: | mac79 [ 08.mar.2006 20:01:29 ] |
Tytuł: | [HOW-TO] rezanie obrotomierza |
Witam. Moje pierwsze HOW-TO na temat mojego pierwszego rezania ![]() Jak niektórzy wiedzą obrotomierze z benzyny pasują do TDI ponieważ tam jest brany sygnał z modułu czujnika prędkości, czyli impulsy są interpretowane podobnie jak z cewki przy benzynie. Niestety co z użytkownikami pozostałych traktorów, u których obroty są przekłamywane o parę tysięcy obrotów ?? Zakup licznika od diesla wiąże się z wydatkiem ok.300zł, więc dlaczego nie kupić z benzyny za 1/3 tej ceny i podrezać tu i tam conieco ![]() Całość opiera się o układ scalony SAK215, będącym prostym licznikiem impulsów: ![]() PRZYPADEK 1. Pierwszymi informacjami znalezionymi na temat takich przeróbek obrotomierza, natknąłem się na forum MB. Niestety płytka jest zupełnie inna niż w AUDI, lecz ponieważ układ jest znacznie prostszy w skrócie omówię ten przypadek, może ktoś będzie chciał samemu wytrawić sobie płytkę. Całość wygląda tak: ![]() Parametry elementów są przystosowane do Mercedesa, i prawdopodobnie potrzebna byłaby pewna regulacja. Potencjometr u góry 100k, służy do ustawienia pełnej skali wychylenia wskazówki, czyli pedał w podłoge ![]() PRZYPADEK 2. Po kilku dniach analizowania poprzedniego schematu obrotomierza, doszedłem do wniosku iż z moim schematem w Audi ma on nie wiele wspólnego. Audi zrobiło układ znacznie bardziej skomplikowany, aczkolwiek jak się później okazało, znacznie bardziej uniwersalny i łatwiejszy w regulacji. Schemat układu obrotomierza po znacznym uproszczeniu: ![]() Jak widać zaznaczyłem rezystor dzięki któremu w końcu wywalimy „Big Bena” z naszych Audi ![]() Przełożenie obrotomierza należy dokonać wraz z podstawą (inne mocowania) ![]() Co należy odkręcić, oprócz obudowy: ![]() Następnie należy przylutować odpowiednie piny: ![]() Jeśli nie mamy na poniższym zdjęciu w zaznaczonym miejscu diody prostowniczej bądź innego elementu należy po prostu połączyć za pomocą kawałka drutu (inaczej żarówka podświetlająca zegar cyfrowy nie będzie miała masy): ![]() Teraz należy odkręcić tarcze obrotomierza w celu przylutowania potencjometru (potrzebny jest potencjometr precyzyjny, cena ok.1zł) dzięki któremu wyregulujemy nasz obrotomierz (aby zdjąć wskazówkę należy kręcić w koło jednocześnie ciągnąć do góry, należy mniej więcej zapamiętać jej ustawienie „zerowe”, co nie oznacza że musi być na cyfrze zero). Chyba że spróbujemy przylutować od strony elementów, wtedy ominie nas zdejmowanie tarczy wraz ze wskazówką. ![]() ![]() ![]() No i składamy wszystko do kupy wyciągając potencjometr na zewnątrz. No i najważniejsze, regulacja ![]() Opcja a) Jedziemy do elektryka bądź mechanika, który podłączy swój przenośny obrotomierz pod nasz silnik, przeważnie są to „stukowe” precyzyjne obrotomierze elektroniczne, podłączane nie pod alternator lecz w miejscu gdzie idealnie liczy on „pierdnięcia” ![]() Opcja b) Ale skoro już rezamy to rezajmy do końca ![]() Odpalamy Etke i spisujemy potrzebne rzeczy dla obliczenia przełożeń naszej skrzyni biegów, moja to AKM. Następnie spisujemy rozmiar opon. ******************** Final 37/9 bieg I 39/11 bieg II 39/21 bieg III 37/32 bieg IV 31/37 bieg V 28/41 Opony: 175/70 14 ********************* ![]() ![]() Gotowy skrypt do obliczenia naszych przełożeń jest TUTAJ (wszystko jest ładnie opisane więc nie powinno stworzyć nikomu większych problemów) Moje przełożenia wyglądają tak: ![]() A więc w drogę !!!!!!!!!!! Nie zapomnijcie dokręcić kierownicy bo mi się zdarzyło wyjechać z parkingu wprost na ogródek pod sąsiednim blokiem ![]() Wszystko powinno dać się ładnie wyregulować, najpierw potencjometrem ustawiamy wskazówkę na obrotach jałowych, następnie wybieramy np. pozycję 59km/h przy 2,5tys i ustawiamy (ale należy pamiętać żeby nie kręcić potencjometrem w trakcie jazdy, bo o czołówkę nie trudno, no chyba że kogoś zabierzecie do pomocy). Jeśli nie możemy zgrać obrotów jałowych z późniejszymi osiągami, należy ustawić wskazówkę w innej pozycji „zero”, czyli na zgaszonym silniku. Zapewniam, że wszystko daje się wyregulować tak jak trzeba: ![]() ![]() ![]() Po skończonej regulacji można zmierzyć żądaną rezystancje i wstawić odpowiedni rezystor, bądź po prostu schować potencjometr, w razie wymiany silnika może się jeszcze przydać ![]() Jak widać przy okazji zamontowałem wskaźnik temperatury zewnętrznej, jedna nocka i ponad 10 browarów na dwóch, oj działo się działo, najlepsze to zatrzaśnięcie jedynych kluczyków w środku wraz z kurtkami przy prawie -10st.C ![]() ![]() Oczywiście podświetlenie czerwone ![]() ![]() |
Autor: | FranoF1 [ 08.mar.2006 20:27:30 ] |
Tytuł: | |
super rezanie ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | sadki [ 08.mar.2006 20:30:03 ] |
Tytuł: | |
Flaszka dla tego pana ![]() Dużo prostsze to, niż rezanie impulsatorów od poloneza. |
Autor: | mac79 [ 08.mar.2006 20:34:18 ] |
Tytuł: | |
dzięki, właśnie sobie z żonką popijamy ![]() |
Autor: | Frodo [ 08.mar.2006 20:41:32 ] |
Tytuł: | |
gdy tylko kupie obrotomierz od benzynki zglosze sie do Ciebie ![]() |
Autor: | Migel [ 09.mar.2006 08:06:12 ] |
Tytuł: | |
wszystko fajnie, rezanko pieknie opisane, szczególnie ta elektronika. ALE, obrotomierz jest do 7tys a to troche razi w dieselku. wolalbym sobie te 300zl wylozyc (gdybym juz mial tdi bez obrotki). pozdro ps, zawsze mozna wyrezac nowa tarcze... |
Autor: | mac79 [ 09.mar.2006 08:40:32 ] |
Tytuł: | |
Migel napisał(a): wszystko fajnie, rezanko pieknie opisane, szczególnie ta elektronika.
ALE, obrotomierz jest do 7tys a to troche razi w dieselku. wolalbym sobie te 300zl wylozyc (gdybym juz mial tdi bez obrotki). pozdro ps, zawsze mozna wyrezac nowa tarcze... Oczywiście moge wydrukować dobie nową tarcze, ale szczerze mówiąc to mnie rażą własnie te wielkie cyfry w dieslach, gdyż tam jest mniejsza skala, wygląda to jak obrotomierz dla mających problemy ze wzrokiem ![]() |
Autor: | Fishbone [ 09.mar.2006 09:18:27 ] |
Tytuł: | |
mac79 napisał(a): wygląda to jak obrotomierz dla mających problemy ze wzrokiem hehehehehehe dokładnie ![]() ![]() |
Autor: | ksenoon [ 09.mar.2006 20:04:26 ] |
Tytuł: | |
Ladnie to wykmbinowales-widac ze wieszo o co chodzi ![]() Mi sie spodobal ten termometr... Skad go masz?? skladales czy kupiles gotowy a moze jakis zestaw??? mysle nad takim tylko zeby mial 2 sady na zewnatrz i w srodku auta i bedzie sie przelaczac co 2 sekundy.. ![]() |
Autor: | mac79 [ 10.mar.2006 08:15:54 ] |
Tytuł: | |
ksenoon napisał(a): Ladnie to wykmbinowales-widac ze wieszo o co chodzi
![]() Mi sie spodobal ten termometr... Skad go masz?? skladales czy kupiles gotowy a moze jakis zestaw??? mysle nad takim tylko zeby mial 2 sady na zewnatrz i w srodku auta i bedzie sie przelaczac co 2 sekundy.. ![]() Gdybym wiedział o co chodzi to bym robił 2 dni a nie 2 tygodnie ![]() Czujnik i wyświetlacz z allegro, ceny ok. 60zł i 120zł. Z tym przełączaniem to dobry pomysł, ale kupa roboty, i nie wiem czy będzie miało to wszystko efekt odpowiedni, ponieważ wyświetlacz potrzebuje ok.1-2 sek. na aktywowanie się, więc przy przełączaniu bedzie taka mini zwłoka pozdro |
Autor: | hekatek1 [ 13.mar.2006 19:05:46 ] |
Tytuł: | |
Wszystko super tylko szkoda ze tak daleko odemnie mieszkasz, bo mam kropny problem z moim obrotkiem, gdyż kiedyś ktoś założył mi inny śilinik (poprzedni właściciel) teraz obroty mam kosmiczne, na luzie jest ok 5tys podczas jazdy wskazówkja wychodzi poza skale. Sam raczej temu zadaniu nie podołam a w moich okol nieznam nikogo kto by sie tym zajmował |
Autor: | mac79 [ 14.mar.2006 07:34:21 ] |
Tytuł: | |
hekatek1 napisał(a): Wszystko super tylko szkoda ze tak daleko odemnie mieszkasz, bo mam kropny problem z moim obrotkiem, gdyż kiedyś ktoś założył mi inny śilinik (poprzedni właściciel) teraz obroty mam kosmiczne, na luzie jest ok 5tys podczas jazdy wskazówkja wychodzi poza skale.
Sam raczej temu zadaniu nie podołam a w moich okol nieznam nikogo kto by sie tym zajmował Lutowałeś sznury na choinke ![]() ![]() Przede wszystkim wyciągnij licznik (to chyba umiesz zrobić), weź go do domu, rozkręć, wyciągnij obrotomierz na stół, znajdź oryginalnie montowany potencjometr i skręć go do minimum. Złóż wszystko do kupy i do auta. Jeśli obroty nie spadną do wymaganego poziomu to musisz założyć dodatkowy potencjometr. Opis jest chyba w miare jasny, jeśli jakiś pytań to wal śmiało. pozdrawiam |
Autor: | hekatek1 [ 14.mar.2006 18:02:28 ] |
Tytuł: | |
Rozebrałem kiedyś deske ale nie widziałem tam potencjometra(nie przyglądałem sie mu szczegółowo) ale ok, jesli znajde to skręcić do min, a jeżeli nadal za duzo bedzie pokazywał to wlutować precyzyjny w miejsce tego http://img411.imageshack.us/my.php?imag ... 7016ac.jpg opornika?? I wtedy ma być girata?? |
Autor: | mac79 [ 24.mar.2006 16:03:36 ] |
Tytuł: | |
hekatek1 napisał(a): Rozebrałem kiedyś deske ale nie widziałem tam potencjometra(nie przyglądałem sie mu szczegółowo) ale ok, jesli znajde to skręcić do min, a jeżeli nadal za duzo bedzie pokazywał to wlutować precyzyjny w miejsce tego
http://img411.imageshack.us/my.php?imag ... 7016ac.jpg opornika?? I wtedy ma być girata?? sorki że tak późno, potencjometr jest na płytce od obrotomierza, na pewno znajdziesz, a jak nie to zmień ten rezystor na odpowiedni pozdro |
Autor: | sadki [ 20.kwi.2006 19:38:17 ] |
Tytuł: | |
Kurde, nie sposób znaleść na allegro odpowiedniego obrotomierza, albo w komplecie z całą tablicą za 200zł, albo jakieś felery.. Za to znalazłem sobie od A6 2.5TDi, będzie pasował? Kij, że wielkie litery.. |
Autor: | mac79 [ 21.kwi.2006 07:27:42 ] |
Tytuł: | |
sadki napisał(a): Kij, że wielkie litery..
![]() Z tego co pamiętam to Bilu pisał że od V'ek będą przekłamywać (nie wiem czy rezanie by nawet pomogło), więc trzeba by się dowiedzieć jakie to było 2,5TDI, rzedówka czy V'ka. Jeśli od rzędówki to powinno działać bez rezania. Kolejna rzecz to jak z wielkością tego obrotomierza, może mieć inną średnice i nie zmieścisz go do swojego licznika, trza by było pomierzyć tu i tam. Jeśli wszystko będzie pasować to będzie kolejny 1.6 turbognojek z obrotomierzem ![]() ps. śmigam z obrotkiem już ponad miesiąc i nie sądziłem że nasze "suszarkowe" traktory tak łatwo wkręcają się na wysokie obroty, jak silniczek sie rozgrzeje to do 4 tys. z palcem w d..... powyżej też da rade ale po co go zarzynać pozdro |
Autor: | BiLu [ 21.kwi.2006 15:05:22 ] |
Tytuł: | |
mac79 napisał(a): Z tego co pamiętam to Bilu pisał że od V'ek będą przekłamywać (nie wiem czy rezanie by nawet pomogło), więc trzeba by się dowiedzieć jakie to było 2,5TDI, rzedówka czy V'ka. Jeśli od rzędówki to powinno działać bez rezania.
w licznikach A4/A6 nie ma podzialu na ilosc cylidrow i rodzaj paliwa - dane te wprowadza sie do licznika kodujac je VAGiem. jedynie zakres obrotka sugeruje czy to diesel czy benzyna. licznik A4/A6 z obrotomierzem od diesla dziala bez problemu w benzynie po zakodowaniu go jako benzyna (potwierdzone testami drogowymi w B4 competition). |
Autor: | sadki [ 21.kwi.2006 16:33:29 ] |
Tytuł: | |
Znaczy, że mogę taki obrotomierz do mojego wozu wstawić bez skalowania potencjometrem? Zresztą, jeśli trzeba go dorezać to nie problem. Pytanie, czy bez problemu się wpasuje do obudowy B3/B4? |
Autor: | radi88 [ 10.cze.2006 09:10:18 ] |
Tytuł: | |
jeszcze kostki do podlaczenia calosci ... rys4 ![]() |
Strona 1 z 4 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |