.: AUDI KLUB POLSKA :.
https://forum.audiklub.org/

[HOW-TO] rezanie obrotomierza
https://forum.audiklub.org/viewtopic.php?f=8&t=31060
Strona 1 z 4

Autor:  mac79 [ 08.mar.2006 20:01:29 ]
Tytuł:  [HOW-TO] rezanie obrotomierza

Witam.
Moje pierwsze HOW-TO na temat mojego pierwszego rezania :D
Jak niektórzy wiedzą obrotomierze z benzyny pasują do TDI ponieważ tam jest brany sygnał z modułu czujnika prędkości, czyli impulsy są interpretowane podobnie jak z cewki przy benzynie. Niestety co z użytkownikami pozostałych traktorów, u których obroty są przekłamywane o parę tysięcy obrotów ?? Zakup licznika od diesla wiąże się z wydatkiem ok.300zł, więc dlaczego nie kupić z benzyny za 1/3 tej ceny i podrezać tu i tam conieco :P Ja kupiłem uszkodzony licznik za 40zł (nie działał wskaźnik temp. i paliwa).
Całość opiera się o układ scalony SAK215, będącym prostym licznikiem impulsów:
Obrazek

PRZYPADEK 1.
Pierwszymi informacjami znalezionymi na temat takich przeróbek obrotomierza, natknąłem się na forum MB. Niestety płytka jest zupełnie inna niż w AUDI, lecz ponieważ układ jest znacznie prostszy w skrócie omówię ten przypadek, może ktoś będzie chciał samemu wytrawić sobie płytkę.
Całość wygląda tak:
Obrazek
Parametry elementów są przystosowane do Mercedesa, i prawdopodobnie potrzebna byłaby pewna regulacja. Potencjometr u góry 100k, służy do ustawienia pełnej skali wychylenia wskazówki, czyli pedał w podłoge :diabel: i ustawiamy max obroty naszego silnika. Potencjometr 2,2k z boku, służy do ustawienia obrotów jałowych. Jeśli regulacja się nie powiedzie, należy odpowiednio wymienić potencjometry. Ważnym elementem jest kondensator 68nF na nóżce 3, jeśli wskazówka będzie pomimo wciskanego gazu opadać i rosnąć, tzn. że nasz sygnał z alternatora ma większą częstotliwość, czyli krótszy impuls, a więc trzeba dać mniejszą pojemność. Ale należy pamiętać że na wejście można podać sygnał do 10kHz i amplitudzie +- 20V.

PRZYPADEK 2.
Po kilku dniach analizowania poprzedniego schematu obrotomierza, doszedłem do wniosku iż z moim schematem w Audi ma on nie wiele wspólnego. Audi zrobiło układ znacznie bardziej skomplikowany, aczkolwiek jak się później okazało, znacznie bardziej uniwersalny i łatwiejszy w regulacji.
Schemat układu obrotomierza po znacznym uproszczeniu:
Obrazek
Jak widać zaznaczyłem rezystor dzięki któremu w końcu wywalimy „Big Bena” z naszych Audi :)
Przełożenie obrotomierza należy dokonać wraz z podstawą (inne mocowania)
Obrazek
Co należy odkręcić, oprócz obudowy:
Obrazek
Następnie należy przylutować odpowiednie piny:
Obrazek
Jeśli nie mamy na poniższym zdjęciu w zaznaczonym miejscu diody prostowniczej bądź innego elementu należy po prostu połączyć za pomocą kawałka drutu (inaczej żarówka podświetlająca zegar cyfrowy nie będzie miała masy):
Obrazek
Teraz należy odkręcić tarcze obrotomierza w celu przylutowania potencjometru (potrzebny jest potencjometr precyzyjny, cena ok.1zł) dzięki któremu wyregulujemy nasz obrotomierz (aby zdjąć wskazówkę należy kręcić w koło jednocześnie ciągnąć do góry, należy mniej więcej zapamiętać jej ustawienie „zerowe”, co nie oznacza że musi być na cyfrze zero). Chyba że spróbujemy przylutować od strony elementów, wtedy ominie nas zdejmowanie tarczy wraz ze wskazówką.
Obrazek Obrazek Obrazek
No i składamy wszystko do kupy wyciągając potencjometr na zewnątrz.

No i najważniejsze, regulacja :)
Opcja a)
Jedziemy do elektryka bądź mechanika, który podłączy swój przenośny obrotomierz pod nasz silnik, przeważnie są to „stukowe” precyzyjne obrotomierze elektroniczne, podłączane nie pod alternator lecz w miejscu gdzie idealnie liczy on „pierdnięcia” :) naszego silnika.
Opcja b)
Ale skoro już rezamy to rezajmy do końca :D (big tnx for SIMPSON)
Odpalamy Etke i spisujemy potrzebne rzeczy dla obliczenia przełożeń naszej skrzyni biegów, moja to AKM. Następnie spisujemy rozmiar opon.

********************
Final 37/9
bieg I 39/11
bieg II 39/21
bieg III 37/32
bieg IV 31/37
bieg V 28/41
Opony: 175/70 14
*********************

Obrazek Obrazek
Gotowy skrypt do obliczenia naszych przełożeń jest TUTAJ (wszystko jest ładnie opisane więc nie powinno stworzyć nikomu większych problemów)
Moje przełożenia wyglądają tak:
Obrazek
A więc w drogę !!!!!!!!!!! Nie zapomnijcie dokręcić kierownicy bo mi się zdarzyło wyjechać z parkingu wprost na ogródek pod sąsiednim blokiem :)
Wszystko powinno dać się ładnie wyregulować, najpierw potencjometrem ustawiamy wskazówkę na obrotach jałowych, następnie wybieramy np. pozycję 59km/h przy 2,5tys i ustawiamy (ale należy pamiętać żeby nie kręcić potencjometrem w trakcie jazdy, bo o czołówkę nie trudno, no chyba że kogoś zabierzecie do pomocy). Jeśli nie możemy zgrać obrotów jałowych z późniejszymi osiągami, należy ustawić wskazówkę w innej pozycji „zero”, czyli na zgaszonym silniku. Zapewniam, że wszystko daje się wyregulować tak jak trzeba:
Obrazek Obrazek Obrazek
Po skończonej regulacji można zmierzyć żądaną rezystancje i wstawić odpowiedni rezystor, bądź po prostu schować potencjometr, w razie wymiany silnika może się jeszcze przydać :D
Jak widać przy okazji zamontowałem wskaźnik temperatury zewnętrznej, jedna nocka i ponad 10 browarów na dwóch, oj działo się działo, najlepsze to zatrzaśnięcie jedynych kluczyków w środku wraz z kurtkami przy prawie -10st.C :) i przez 30min wyciąganie kluczyków przez niedomknięte drzwi za pomocą druta, prawie jak te blondynki :)
Oczywiście podświetlenie czerwone :peace: żarówki 2W+czerone kapturki :P, ewentualnie folia czerwona, np. w wyświetlaczu temperatury zewnętrznej.

Autor:  FranoF1 [ 08.mar.2006 20:27:30 ]
Tytuł: 

super rezanie :peace: jestem pod wrażeniem :D :D :D

Autor:  sadki [ 08.mar.2006 20:30:03 ]
Tytuł: 

Flaszka dla tego pana :)

Dużo prostsze to, niż rezanie impulsatorów od poloneza.

Autor:  mac79 [ 08.mar.2006 20:34:18 ]
Tytuł: 

dzięki, właśnie sobie z żonką popijamy :P

Autor:  Frodo [ 08.mar.2006 20:41:32 ]
Tytuł: 

gdy tylko kupie obrotomierz od benzynki zglosze sie do Ciebie :diabel: w razie problemow, bo na tej piorunskiej elektryce sie nie znam. Gratuluje wyniku

Autor:  Migel [ 09.mar.2006 08:06:12 ]
Tytuł: 

wszystko fajnie, rezanko pieknie opisane, szczególnie ta elektronika.
ALE, obrotomierz jest do 7tys a to troche razi w dieselku.
wolalbym sobie te 300zl wylozyc (gdybym juz mial tdi bez obrotki).
pozdro

ps, zawsze mozna wyrezac nowa tarcze...

Autor:  mac79 [ 09.mar.2006 08:40:32 ]
Tytuł: 

Migel napisał(a):
wszystko fajnie, rezanko pieknie opisane, szczególnie ta elektronika.
ALE, obrotomierz jest do 7tys a to troche razi w dieselku.
wolalbym sobie te 300zl wylozyc (gdybym juz mial tdi bez obrotki).
pozdro

ps, zawsze mozna wyrezac nowa tarcze...

Oczywiście moge wydrukować dobie nową tarcze, ale szczerze mówiąc to mnie rażą własnie te wielkie cyfry w dieslach, gdyż tam jest mniejsza skala, wygląda to jak obrotomierz dla mających problemy ze wzrokiem :)

Autor:  Fishbone [ 09.mar.2006 09:18:27 ]
Tytuł: 

mac79 napisał(a):
wygląda to jak obrotomierz dla mających problemy ze wzrokiem :)
hehehehehehe dokładnie :D

Autor:  ksenoon [ 09.mar.2006 20:04:26 ]
Tytuł: 

Ladnie to wykmbinowales-widac ze wieszo o co chodzi :)
Mi sie spodobal ten termometr... Skad go masz?? skladales czy kupiles gotowy a moze jakis zestaw??? mysle nad takim tylko zeby mial 2 sady na zewnatrz i w srodku auta i bedzie sie przelaczac co 2 sekundy.. :diabel: i moze jeszcze do tem. oleju ale to juz moze przedobrzone chyba byloby..

Autor:  mac79 [ 10.mar.2006 08:15:54 ]
Tytuł: 

ksenoon napisał(a):
Ladnie to wykmbinowales-widac ze wieszo o co chodzi :)
Mi sie spodobal ten termometr... Skad go masz?? skladales czy kupiles gotowy a moze jakis zestaw??? mysle nad takim tylko zeby mial 2 sady na zewnatrz i w srodku auta i bedzie sie przelaczac co 2 sekundy.. :diabel: i moze jeszcze do tem. oleju ale to juz moze przedobrzone chyba byloby..

Gdybym wiedział o co chodzi to bym robił 2 dni a nie 2 tygodnie :)
Czujnik i wyświetlacz z allegro, ceny ok. 60zł i 120zł.
Z tym przełączaniem to dobry pomysł, ale kupa roboty, i nie wiem czy będzie miało to wszystko efekt odpowiedni, ponieważ wyświetlacz potrzebuje ok.1-2 sek. na aktywowanie się, więc przy przełączaniu bedzie taka mini zwłoka
pozdro

Autor:  hekatek1 [ 13.mar.2006 19:05:46 ]
Tytuł: 

Wszystko super tylko szkoda ze tak daleko odemnie mieszkasz, bo mam kropny problem z moim obrotkiem, gdyż kiedyś ktoś założył mi inny śilinik (poprzedni właściciel) teraz obroty mam kosmiczne, na luzie jest ok 5tys podczas jazdy wskazówkja wychodzi poza skale.
Sam raczej temu zadaniu nie podołam a w moich okol nieznam nikogo kto by sie tym zajmował

Autor:  mac79 [ 14.mar.2006 07:34:21 ]
Tytuł: 

hekatek1 napisał(a):
Wszystko super tylko szkoda ze tak daleko odemnie mieszkasz, bo mam kropny problem z moim obrotkiem, gdyż kiedyś ktoś założył mi inny śilinik (poprzedni właściciel) teraz obroty mam kosmiczne, na luzie jest ok 5tys podczas jazdy wskazówkja wychodzi poza skale.
Sam raczej temu zadaniu nie podołam a w moich okol nieznam nikogo kto by sie tym zajmował

Lutowałeś sznury na choinke :?: :):
Przede wszystkim wyciągnij licznik (to chyba umiesz zrobić), weź go do domu, rozkręć, wyciągnij obrotomierz na stół, znajdź oryginalnie montowany potencjometr i skręć go do minimum. Złóż wszystko do kupy i do auta. Jeśli obroty nie spadną do wymaganego poziomu to musisz założyć dodatkowy potencjometr.
Opis jest chyba w miare jasny, jeśli jakiś pytań to wal śmiało.
pozdrawiam

Autor:  hekatek1 [ 14.mar.2006 18:02:28 ]
Tytuł: 

Rozebrałem kiedyś deske ale nie widziałem tam potencjometra(nie przyglądałem sie mu szczegółowo) ale ok, jesli znajde to skręcić do min, a jeżeli nadal za duzo bedzie pokazywał to wlutować precyzyjny w miejsce tego
http://img411.imageshack.us/my.php?imag ... 7016ac.jpg
opornika?? I wtedy ma być girata??

Autor:  mac79 [ 24.mar.2006 16:03:36 ]
Tytuł: 

hekatek1 napisał(a):
Rozebrałem kiedyś deske ale nie widziałem tam potencjometra(nie przyglądałem sie mu szczegółowo) ale ok, jesli znajde to skręcić do min, a jeżeli nadal za duzo bedzie pokazywał to wlutować precyzyjny w miejsce tego
http://img411.imageshack.us/my.php?imag ... 7016ac.jpg
opornika?? I wtedy ma być girata??

sorki że tak późno, potencjometr jest na płytce od obrotomierza, na pewno znajdziesz, a jak nie to zmień ten rezystor na odpowiedni
pozdro

Autor:  sadki [ 20.kwi.2006 19:38:17 ]
Tytuł: 

Kurde, nie sposób znaleść na allegro odpowiedniego obrotomierza, albo w komplecie z całą tablicą za 200zł, albo jakieś felery..
Za to znalazłem sobie od A6 2.5TDi, będzie pasował? Kij, że wielkie litery..

Autor:  mac79 [ 21.kwi.2006 07:27:42 ]
Tytuł: 

sadki napisał(a):
Kij, że wielkie litery..

:peace:
Z tego co pamiętam to Bilu pisał że od V'ek będą przekłamywać (nie wiem czy rezanie by nawet pomogło), więc trzeba by się dowiedzieć jakie to było 2,5TDI, rzedówka czy V'ka. Jeśli od rzędówki to powinno działać bez rezania.
Kolejna rzecz to jak z wielkością tego obrotomierza, może mieć inną średnice i nie zmieścisz go do swojego licznika, trza by było pomierzyć tu i tam.
Jeśli wszystko będzie pasować to będzie kolejny 1.6 turbognojek z obrotomierzem :D

ps. śmigam z obrotkiem już ponad miesiąc i nie sądziłem że nasze "suszarkowe" traktory tak łatwo wkręcają się na wysokie obroty, jak silniczek sie rozgrzeje to do 4 tys. z palcem w d..... powyżej też da rade ale po co go zarzynać

pozdro

Autor:  BiLu [ 21.kwi.2006 15:05:22 ]
Tytuł: 

mac79 napisał(a):
Z tego co pamiętam to Bilu pisał że od V'ek będą przekłamywać (nie wiem czy rezanie by nawet pomogło), więc trzeba by się dowiedzieć jakie to było 2,5TDI, rzedówka czy V'ka. Jeśli od rzędówki to powinno działać bez rezania.

w licznikach A4/A6 nie ma podzialu na ilosc cylidrow i rodzaj paliwa - dane te wprowadza sie do licznika kodujac je VAGiem.
jedynie zakres obrotka sugeruje czy to diesel czy benzyna.
licznik A4/A6 z obrotomierzem od diesla dziala bez problemu w benzynie po zakodowaniu go jako benzyna (potwierdzone testami drogowymi w B4 competition).

Autor:  sadki [ 21.kwi.2006 16:33:29 ]
Tytuł: 

Znaczy, że mogę taki obrotomierz do mojego wozu wstawić bez skalowania potencjometrem? Zresztą, jeśli trzeba go dorezać to nie problem.
Pytanie, czy bez problemu się wpasuje do obudowy B3/B4?

Autor:  radi88 [ 10.cze.2006 09:08:16 ]
Tytuł: 

Witam kupilem orginalny obrotomierz do TDI ale po zamontowaniu nie chodzi :( patrzac na to jak to robiles u mnie jest troche inaczej jakby zasilania nie dostawal wogole mam kilka fotek pokaze o co mi biega :d


W miejscu dziurek w moim obrotomierzu sa nozki, wczesniej mowiles ze trzeba cos zlutowac, a w tej sytuacji co ?? wystaja 3 nozki.

rys1
Obrazek

W miejscu dziurek gdzie mowiles o wlutowaniu kawalka drucika celem dostarczenia masy do elektoricznego zegarka rowniez wystaja 2 nozki.

rys2
Obrazek

Widok mojego obrotomierza

rys3
Obrazek

Kostki jakie mam do podlaczenia licznika moze tutaj czegos brakuje ??

Jesli wszystko jest ok to najwidoczniej jest uszkodzony obro. Prosze o pomoc PILNIE wstalem przed praca aby to zrobic a niunia rozbebeszona :peace:

Autor:  radi88 [ 10.cze.2006 09:10:18 ]
Tytuł: 

jeszcze kostki do podlaczenia calosci ...

rys4
Obrazek

Strona 1 z 4 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/