Automatu/tiptronika nie możesz zakręcić wyżej niż 7300 obrotów z powodu ograniczeń w budowie skrzyni i hydrauliki.
Tuning przez podniesienie obrotów ma sens jedynie w przypadku zmiany walków dolotowych/wydechowych, by zwiększyć stopień napełniania cylindra.
Oprócz tego trzeba wyważyć układ korbowo-tłokowy żeby nie nie powodował zbyt dużych wibracji przy wysokich obrotach.
Powyżej 7500 obrotów trzeba wywalić hydraulike zaworową i zastosować mechanike.
I tak dalej... im wyżej chcesz kręcić tym więcej zmian, Audi to nie Honda
morgothdbma napisał(a):
To że silnik może odfrunąć to wiem, ale nie sądzę aby po wkręceniu go np. na 7500 RPM kilka razy odfrunął
Ale bez żadnych zmian będzie na baaaardzo dobrej drodze do tego zwlaszcza że seryjnie kręci sie do ilu? 6500?
morgothdbma napisał(a):
Bo chyba problemu "nienadążania" spalania paliwa to odpadają, bo są benzynowe silniki kręcące ponad 10000 RPM (np. motocykle...)
Gfdzie jest problem - który powoduje że obroty max. ustalono na 6000 RPM, przecież to chyba prosta droga do sporo większej mocy?
Problemem jest budowa silnika, silniki benzynowe najlepiej pracują przy określonych obrotach, do ktorych dobierane są wałki dolot/wydech tak by efektywność napełniania była najlepsza przy określonych obrotach.
Jeśli silnik ma sie kręcić do 10 tys obrotow to np do 4-5 tyś obr może sie nie dziać nic, a dopiero później nastąpi przyrost momentu i kop.
W przypadku Hondy z szerokim zakresem oborotów użytecznych, by to wszystko miało sens i auto jechało od niskich do wysokich obrotow zastosowali system zmiennych faz rozrzadu v-tec (jak dziala obejrzysz na youtube).
Dzięki temu nie ma problemu z brakiem mocy/momentu przy danych obrotach, a to jest główny problem przy silnikach wysoko kręcących się.
Problem polega też na żywotności jednostki napędowej. Im wyżej kręcisz tym mniej km możesz przejechać do awarii silnika.
Dla przykładu leniwe amerykańskie V8 kręcące sie do 5.5tyś obrotów mogą zrobić 1-1,5 mln km i nie będzie wyraźnego śladu zużycia, w przypadku silnika kręcącego sie do 7500 jego żywotność będzie mniejsza z powodu zastosowania lżejszych materiałów, a przez to mających mniejszą wytrzymałość (by nie powodować zbyt dużych przeciążeń korb/tłoków podczas pracy). Tak samo jest z motocyklami (popularne ścigacze), gdzie żywotność jednostki napędowej to około 40-50 tyś km?
Ograniczenie obrotów to kompromis między kosztem wytworzenia silnika (dokładności produkcji), mocy jaką silnik ma wytwarzać, a jego żywotnością jaką ma pracować bez awarii.
To tak w skrócie
