.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 21.kwi.2025 00:21:18

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Tuning przez zwiększanie max. obrotów
PostNapisane: 14.lut.2008 08:19:11 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8330
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Nie bijcie mam pewne teoretyczne pytanko.....
W silniku wolnossącym ciężko podnieść parametry czip-tunningiem - to wiadomo, do tego w automacie nie bardzo mozna zwiększać moment obrotowy (bo na podstawie niego skrzynia zmienia przełożenia)

Ale co np. z tuningiem elektronicznym typu: podniesienie momentu w całym zakresie obrotów o ile się da bez modyfikacji mechanicznych (ale nigdzie ponad max. moment obrotowy) oraz "przedłużenie" obrotów (o ile tam sie da bez mechanicznycjh przeróbek) np z 6200 RPM na 7000 RPM (konieczna tez byłaby korekta programu w skrzyni aby przy max-throttle nie zmieniał na wyższy bieg aż do tych obrotów)

Pytanko: czy coś właściwie stoi na drodze by zastosować tuning polegający głównie na pozwoleniu silnikowi wkręcić się wyżej?? ew. lekko podnieść moment w całym zakresie? Czy to wogóle mozliwe (jeśli nie to co stoi na przeszkodzie - oczywiście wiem że to byłoby delikatnie niezdrowe dla silnika)

Ostatnio jakoś lubie wysokie obroty.....

PS: oczywiście nic takiego nie mam zamiaru robić bo boje się o skrzynię, ale zapytać można.....

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 09:08:02 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12011
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
Można przesunąć rev-limiter jednak zawsze jest jakieś ALE. Nie bez powodu producent dał taki a nie inny ogranicznik obrotów, bo raz, może hydraulika nie wyrabiać (przerabia się w poważniejszych modach na mechanikę spowrotem - twardsze sprężyny i talerzyki tytanowe), a dwa mogą wystąpić za duże siły w tłokach/korbach i mogą się urwać po prostu. To można wszystko policzyć, na pałę to można podnieść limiter max o 500 obr.min. a i tak nikt Ci gwarancji na to nie da. oprogramowanie skrzyni można zmienić , to nie problem.
Podniesienie momentu wiąże się w ingerencję przede wszystkim w dawkę paliwa -> cziptuning elektroniczny. może ktoś ma program do Twojego auta, albo potrafi programować Twój sterownik.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 09:19:31 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8330
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Pytam teoretycznie, nie będę tego robił, jestem ciekawy jakie są "problemy" przy tuningu w tą strone skierowanym, bo o takim nie słyszałem
A widziałem na inecie audiczki które kręciły do 8000 RPM (i chyba nawet ponad), była to ta sławna eSa 814 HP - powiem szczerze że dźwięk i efekt super.
Może ktoś jeszcze coś wie na ten temat (wysokie obroty), generalnie z ciekawości interesuje mnie czy audicowe 9nie Hodny) V-ki (V6, V6) wolnossące dałoby się po odpowiednich modyfikacjach wkręcać np do 7500-8000 RPM?

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 10:00:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12011
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
żaden problem, to jest kwestia policzenia przeciążeń w silniku, i ewentualnego wyważenia układu korbowotłokowego tudzież jego odelżenia. zasady są takie same przy wszystkich silnikach.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 10:44:39 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8330
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Rozumiem że np w seryjnym V6 np AAH mozna w sofcie zwiększyć limiter obrotów i poprzestawiać mapy wtrysku benzyny i silnik powinien wkręcić się na sporo wyższe obroty - tj. uzystać stosunkowo łatwo wiekszą moc (a moment bez zmian), czy np. pompa paliwowa nie wyrobi ... ? To że silnik może odfrunąć to wiem, ale nie sądzę aby po wkręceniu go np. na 7500 RPM kilka razy odfrunął
Inna sprawa: co ze stopniem sprężania, nie będzie problemów ze spalaniem stukowym przy wzroście RPM?
Bo chyba problemu "nienadążania" spalania paliwa to odpadają, bo są benzynowe silniki kręcące ponad 10000 RPM (np. motocykle...)
Gfdzie jest problem - który powoduje że obroty max. ustalono na 6000 RPM, przecież to chyba prosta droga do sporo większej mocy?

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 11:13:25 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
Automatu/tiptronika nie możesz zakręcić wyżej niż 7300 obrotów z powodu ograniczeń w budowie skrzyni i hydrauliki.
Tuning przez podniesienie obrotów ma sens jedynie w przypadku zmiany walków dolotowych/wydechowych, by zwiększyć stopień napełniania cylindra.
Oprócz tego trzeba wyważyć układ korbowo-tłokowy żeby nie nie powodował zbyt dużych wibracji przy wysokich obrotach.
Powyżej 7500 obrotów trzeba wywalić hydraulike zaworową i zastosować mechanike.
I tak dalej... im wyżej chcesz kręcić tym więcej zmian, Audi to nie Honda :peace:

morgothdbma napisał(a):
To że silnik może odfrunąć to wiem, ale nie sądzę aby po wkręceniu go np. na 7500 RPM kilka razy odfrunął

Ale bez żadnych zmian będzie na baaaardzo dobrej drodze do tego zwlaszcza że seryjnie kręci sie do ilu? 6500?

morgothdbma napisał(a):
Bo chyba problemu "nienadążania" spalania paliwa to odpadają, bo są benzynowe silniki kręcące ponad 10000 RPM (np. motocykle...)
Gfdzie jest problem - który powoduje że obroty max. ustalono na 6000 RPM, przecież to chyba prosta droga do sporo większej mocy?

Problemem jest budowa silnika, silniki benzynowe najlepiej pracują przy określonych obrotach, do ktorych dobierane są wałki dolot/wydech tak by efektywność napełniania była najlepsza przy określonych obrotach.
Jeśli silnik ma sie kręcić do 10 tys obrotow to np do 4-5 tyś obr może sie nie dziać nic, a dopiero później nastąpi przyrost momentu i kop.
W przypadku Hondy z szerokim zakresem oborotów użytecznych, by to wszystko miało sens i auto jechało od niskich do wysokich obrotow zastosowali system zmiennych faz rozrzadu v-tec (jak dziala obejrzysz na youtube).
Dzięki temu nie ma problemu z brakiem mocy/momentu przy danych obrotach, a to jest główny problem przy silnikach wysoko kręcących się.

Problem polega też na żywotności jednostki napędowej. Im wyżej kręcisz tym mniej km możesz przejechać do awarii silnika.
Dla przykładu leniwe amerykańskie V8 kręcące sie do 5.5tyś obrotów mogą zrobić 1-1,5 mln km i nie będzie wyraźnego śladu zużycia, w przypadku silnika kręcącego sie do 7500 jego żywotność będzie mniejsza z powodu zastosowania lżejszych materiałów, a przez to mających mniejszą wytrzymałość (by nie powodować zbyt dużych przeciążeń korb/tłoków podczas pracy). Tak samo jest z motocyklami (popularne ścigacze), gdzie żywotność jednostki napędowej to około 40-50 tyś km?
Ograniczenie obrotów to kompromis między kosztem wytworzenia silnika (dokładności produkcji), mocy jaką silnik ma wytwarzać, a jego żywotnością jaką ma pracować bez awarii.
To tak w skrócie ;)

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 11:42:39 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8330
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Dzięki za info, o takie coś mniej więcej mi chodziło... interesowała mnie tak kwestia bardziej teoretycznie niż z praktycznego punktu widzenia - i dokładnie takich odpowiedzi oczekiwałem.
Pozdry

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 11:59:34 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.paź.2006 22:11:31
Posty: 469
No i należało by jeszcze wspomnieć że wraz ze wzrostem prędkości obrotowej przeciążenie na każdy tysiąc obrotów zwiększa się czterokrotnie na tłokach i wale korbowym. Można by pomyśleć że tysiąc obrotów w te czy we wte to niewiele ale wzrost obciążenia w tych wartościach o ten przysłowiowy patyk jest ogromny

_________________
Audi It's all about drive


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 12:06:15 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
GreenGreen napisał(a):
No i należało by jeszcze wspomnieć że wraz ze wzrostem prędkości obrotowej przeciążenie na każdy tysiąc obrotów zwiększa się czterokrotnie na tłokach i wale korbowym.

Napisałem o tym, ale nie w liczbach. Dobrze że wspomniałeś, bo dużo lepiej to obrazuje siły działające na układ korbowo-tłokowy :peace:

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 12:06:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12011
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
no i w uzupełnieniu tego co simpson napisał - co z tego jeśli zakręcimy silnikiem nawet do 10000 skoro moment powyżej 5500 obrotów w seryjnym aucie leci na łeb na szyję? Moc wcale a wcale nie wzrośnie.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 12:16:16 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8330
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
O momencie też pisąłem, że możnaby próbować go zwiększać na wyższych obrotach..... (w granicach konstrukcyjnych i wydajnościowych pompy paliwa)
No tak siła odśrodkowa mV^2/r, m = const, r = const, czyli z kwadratem prędkości (m omega^2 r ), czyli z 6000 na 7000 wzrośnie (7/6)^2 = +/- 36 %

Swoją drogą wydaje mi się że np. moje V8 by poszło spokojnie do 7200-7500 RPM, to widać po przyspieszeniu, na początku przyspiesza szybko, ale powyżej 4500-5000 to juz ogień i nagle mięknie po 6000 (chyba cięta jest dawka a mógłby więcej), a przy 6200 to juz tiptronik sie wtrąca.....

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 12:20:10 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12011
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
e-e :) to wałki.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 12:21:22 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8330
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Mozliwe że wałki - chociaż mam wrażenie że on chce iść dalej i nagle jest kastrowany....

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 13:14:21 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.paź.2006 22:11:31
Posty: 469
Zmiana pompy paliwa przy tych prędkościach obrotowych jakie chciałbyś osiągnąć nic nie da bo już przy 6k obrotów mieszanka paliwowo powietrzna jest pełna w zaledwie 75% a w niektórych przypadkach nawet mniej innymi słowy więcej paliwa będziesz dopalać w kolektorze wydechowym po otwarciu zaworu niż w cylindrze. I nie zmienisz tego bez zmiany programu, kątów zapłonu itp - najlepszym sposobem było by dostarczyć większe ciśnienie powietrza ale jak wiemy to już sporo wykracza poza metodę tuningu jaką chciałeś osiągnąć.

W sumie wychodzi na to samo jakbyś się pozbył jedynie odcięcia bo choćbyś nie wiem co robił wykresu mocy i momentu nie rozciągniesz na ten dodatkowy tysiąc. Coś takiego można robić w oplach gdzie silnik za 4 stówy kupisz ale nie w audi no chyba że w garażu masz ich kilka :D

_________________
Audi It's all about drive


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lut.2008 15:06:01 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8330
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Nie no wiadomo że nie mam zamiaru tego robić - czysta teoria

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.lut.2008 14:50:28 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
Simpson napisał:
Cytuj:
Tak samo jest z motocyklami (popularne ścigacze), gdzie żywotność jednostki napędowej to około 40-50 tyś km?

Skróciłeś tu ich żywotnosc o ponad połowę :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: