.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 25.lut.2025 14:36:01

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 10.mar.2013 12:25:15 
Użytkownik

Dołączył(a): 02.mar.2012 20:36:28
Posty: 6
Lokalizacja: Kraków
Auto: 2003 A4 Avant Quattro był Tip
Witam wszystkich!
W podziękowaniu za nieocenioną pomoc, jaką wspólnym wysiłkiem zgromadzili wspólniewszystkowiedzący :d forumowicze, postanowiłem założyć i udokumentować ten wątek.

Auto (A4 B6 2003r 2.5tdi BAU Avant Quattro Tiptronic GBG) posiadam prawie pięć lat, w moim posiadaniu przejechało 140kkm, całkowity przebieg z licznika 304kkm. Przeciętne spalanie ok 8,5l. Z grubszych awarii:
- pompa wtryskowa - marzec 2012 ok 260 kkm,
- konwerter (sprzęgło hydrokinetyczne)- maj 2012 ok 270 kkm.
Poza tym drobiazgi typu: rozszczelniony IC, jakiś wahacz raz albo dwa na rok, pęknięta obudowa ECU i w związku z tym przekaźniki w kąpieli ;)

A teraz do rzeczy: tiptronic
Olej w międzyczasie wymieniałem ok 200kkm i 210kkm. Skrzynia cały czas działała bez żadnych niekorzystnych objawów. Ok 250 kkm zaczęły się objawy zużycia konwertera - czyli rozpinanie lockupa na piątym biegu pod górkę. Potem na czwartym. Rozpinanie przy wyprzedzaniu na trzecim i decyzja o wymianie. Po demontażu skrzyni ocena stanu szyjki konwertera - brak oznak zużycia tulei (mosiężny kolor na wałku) - robimy tylko konwerter. Skrzynia miała oznaki wcześniejszego (przed moją erą) demontażu. W lipcu 2012 konwerter wymieniony na regenerowany, oleje, filtry, całość 1500pln (cena w KRK). Auto jeździło bez uwag do listopada 2012, kiedy jadąc w sznurku aut 70km/h, leniwie aż sennie, bez szarpnięcia ani hałasu - obroty w górę, prędkość w dół, pobocze, awaryjne, i żadnego biegu ani do przodu ani do tyłu. W warsztacie który robił konwerter diagnoza: złamany w miejscu otworu olejowego wałek sprzęgłowy (podobno rzadkie), uszkodzony mechanicznie konwerter i obudowa skrzyni. Koszt z pompą, uszczelkami ok 5000 - 5500pln. Głęboki wdech, tydzień googla i decyzja - przekładka na manual.

Co potrzebne?
Skrzynia FTM, ENV na pewno. Może GBB
Siłownik sprzęgła (wysprzęglik) 8E0 721 257 M

Zestaw sprzęgła do V6 tdi (wiele modeli):
- Koło zamachowe (dwumas) na 8 śrub
- Tarcza sprzęgła, średnica 240mm
- Docisk, łożysko, dźwignia docisku

Rama pomocnicza (sanki) 8E0 399 313 BG
Wzmocnienie poprzeczne (siodło) 8E0 399 263 BB
Podpora skrzyni poduszka) 8E0 399 105 HH

Półoś lewa 8E0 407 271 AT
półoś prawa 8E0 407 272 AT
wał napędowy 8e0 521 101 h (ori za krótki ok 10cm. Można przedłużyć, np w Ropczycach)

Lewarek z cięgłami
Mieszek z gałką
Pedały z europejczyka z siłownikiem sprzęgła
Przewód sprzęgła. Od anglika jest dłuższy, ale da się dopasować.

Całość wyszła ok 3000pln. Numery części w razie potrzeby uzupełnię.

Część mechaniczna: Trzeba zdemontować tuleję pod kołem zamachowym do tiptronika. Podobno wredne. Problem z dostępem do pedałów, podobno lepiej poluzować lub wykręcić serwo. Problem z przeciągnięciem przewodu sprzęgła. Wydech obija się o podporę poprzeczną. Palnik i młotek powinien rozwiązać sprawę. Wąż z płynem do pompy sprzęgła trzeba pociągnąć od zbiornika serwa. Ma być tam zaślepiony króciec. Reszta przekładki raczej typowa. Info wydobyte od mechanika.

Część elektryczna:
- rozrusznik. Tip daje sygnał czy można kręcić (lewarek w poz P lub N) zwierając przekaźnik J60. Trzeba usunąć i zmostkować przekaźnik rozrusznika - lokalizacja: pod maską, podszybie, pod osią lewej wycieraczki jest plastikowa osłona na 5 śrub torx (30?), zdjąć tą osłonę. Pierwsze co widać to ECU. Odpiąć (najpierw akumulator!). Pod ECU jest TCU - odpiąć. Przekaźnik jest pierwszy z prawej. Zrobić mostek na wyjściu przekaźnika (grube wsuwki). Podpiąć ECU, TCU już nie :).
- Swiatła wstecznego. Podobno trzeba na 7 i 8 pin wtyczki TCU podpiąć stycznik ze skrzyni. Jeszcze nie zrobiłem
- prędkościomierz. zmarnowałem dwa wieczory szukając okablowania, i nie znalazłem, bo ich nie ma. Prędkość ECU bierze zABSu. Żadnych kabli.

Kodowanie sterownika 8E0 907 401 N:
- ECU soft coding było 02006, ma być 02005.
- ABS soft coding było 04457, login 09455, soft coding ma być 04455
- wgranie map?

No i teraz problemy:
Kręci, odpala, ale na wolnych obrotach pracuje nierówno, kopci, 2000obr max i tryb serwisowy.
Błędy - start of injection regulation - control difference.
Logi, grupa czwarta, uzyskany kąt zapłonu - zero
Czujnik obrotu wału podmieniony.
Pompa odpowietrzona.
Może trzeba ustawić kąt wtrysku?
Zła mapa? Na chiptuners org znalazłem info, że mapy są w tym samym pliku, a kodowanie ECU decyduje, której używać.
Skrzynia nie ta i czujnik nie wtym miejscu? Z ELSY wynika, że FTZ, z ETKI, że FTM.
Sabotaż :/ poprzedniego mechanika od skrzyni, który coś odpiął, przepiął, przeciął, żeby nie było tak różowo?

Za wszelkie sugestie będę wdzięczny. Jeśli coś niejasne, przeedytuję.
Pozdrawiam i miłego swapowania.

_________________
Straciłem wiarę w postęp napędzany potrzebami korporacji


Ostatnio edytowano 11.mar.2013 18:19:08 przez uosiu, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 10.mar.2013 13:47:58 
Użytkownik

Dołączył(a): 15.lis.2007 12:34:27
Posty: 1902
Lokalizacja: Wroclaw
tak, mapy do tipa sa w sofcie
nie wiem jak bau ale w przypadku starszych 2,5 sa inne pompy wtryskowe (i chyba nawet wtryski) w wersji tipowej i nietipowej (sprawdz to sobie najlepiej w jakiejs etce/nawet gdzies ruska jest online)
Cos kojarze ze z podobnymii problemami po swapie ktos tam rozwiazal problem u ogarnietego tunera???
Podrzuc czesci, foty.. co masz:)
Sprzeglo miales uzywke czy "nowke"? szukales czesci kazdej z osobna czy ktos przygotowal Ci "SWAP-KITa"?
Ile czesc mechaniczna przekladki trwala? (pomijam kompletowanie czesci)
Pozdrawiam,
Przemek

_________________
TDI VP, PD: Analizujemy Logi - przepływomierz
TDI VP:Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 10.mar.2013 15:01:33 
Użytkownik

Dołączył(a): 02.mar.2012 20:36:28
Posty: 6
Lokalizacja: Kraków
Auto: 2003 A4 Avant Quattro był Tip
Na początek podziękowania. Kojarzę Twój nick z wielu dyskusji forumowych, i dzięki tym dyskusjom i Twoim merytorycznym (to nie wazelina!) wpisom ocaliłem parę razy d**ę, o portfelu nie wspominając. Czytam forum od ponad pięciu lat, decyzja o zakupie tego a nie innego modelu została podjęta dzięki tutejszej treści. Raz jeszcze wielkie dzięki!
Do tematu: Na ale*cośtam kitów do quattro chwilowo nie było. Znalazłem zestaw: półosie, ramy, lewarek, dwumas-sprzegło-docisk, pedały od anglika. Za całość 1000pln. Pedały z myślą że coś się spasuje. Brakło czasu, ale jeszcze im się przyjrzę. Sprzęgło okazało się być na sześć śrub, a potrzebowałem na osiem. Namierzyłem niedaleko siebie pedały, przewod sprzęgła i komplet sprzęgła. Obejrzałem, i kupilem za 800pln. Uwaga! Pedał gazu wg ETKI automat a manual są inne! Skrzynię namierzyłem w Bielsku, odebrałem przy okazji, kolejny 1000pln. Po montażu skrzyni wał okazał się krótki, jeszcze 300. Auto stoi od końca listopada. Pierwszy tydzień to diagnoza, dwa tygodnie kompletowanie części, potem auto stało u mechanika przez półtorej miesiąca, i jedyne co udało się przez ten czas zrobić to odśnieżyć przed moją zapowiedzianą wizytą i przerysować drzwi :zly:
U drugiego mechanika póki co trzy tygodnie, i już jakby widać koniec korowodu. Temat jest do zrobienia w mniej niż tydzień, tylko dramatycznie brak spójnej wiedzy co i jak. Można znaleźć np info nt swap tiptronic to manual a4 b6 2003 1.8T, ale to nie 2.5tdi... Znalazłem nt AKE i AFB multitronic, ale to nie BAU i tiptronic, etc...

_________________
Straciłem wiarę w postęp napędzany potrzebami korporacji


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 10.mar.2013 17:01:53 
Użytkownik

Dołączył(a): 15.lis.2007 12:34:27
Posty: 1902
Lokalizacja: Wroclaw
Hi,
jak rozwiazesz problem z kulaniem silnika to super by bylo jakbys to zebral do kupy ale tak wg mojej wstepnej oceny to:
z robota mechanikow, wysylkami, nietrafionym zakupami (a bo nie pasuje .. a bo "idealny stan" okazal sie nie tak idelany jak w ogloszeniu) to z 5 kola wyjdzie albo i lepiej (dobrze strzelilem?) - moze troche za tipa uda sie odzyskac ale ze jest niezle trafiony wiec moze niekoniecznie.
Jezeli to auto warte jeszcze ze 20kola np to jeszcze pol biedy... mozna sie pobawic. Jezeli to jednak komus "w aucie z 98r" skrzynia walnie to lepiej ja naprawic jak sie da w ogranicznych kosztach albo wystawic od 1pln na allegro (maly sens widze wsadzenia 5+kola w auto majace wartosc niewiele wieksza)
Mnie szczerze mowiac najbardziej interesuje czesc operacji, ktora jest przed Toba... czyli walka z elektronika
Jezeli sprawa obije sie o tunera co bedzie w sofcie musial cos grzebac... spraw sobie czipa... auto zyska podwojnie na przyspieszeniu (bo manual i bo czip - troche bedzie radochy z calej tej operacji)
Niewatpliwy plu to pewnie z 1L mniej wachy w miescie bedzie wciagal
Pozdrawiam,
Przemek

_________________
TDI VP, PD: Analizujemy Logi - przepływomierz
TDI VP:Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 10.mar.2013 22:40:35 
Użytkownik

Dołączył(a): 02.mar.2012 20:36:28
Posty: 6
Lokalizacja: Kraków
Auto: 2003 A4 Avant Quattro był Tip
Przepis na swap był mglisty, to i wypiek jakiś... nieświeży ;)
Poprawka: mój ECU to 8E0907401J. Pewnie jeszcze będzie potrzebny HW i SW :/
Podaż/popyt definiuje cenę, starsze auto, tańsze części (do progu kolekcjonerskiego ;) - tym modelom to nie grozi).
Póki co części ok 3kpln, mechanik wymyśli uczciwe 1 - 1,5kpln. Całość i tak poniżej wyceny naprawy tipa, nawet z moimi błędami w zaopatrzeniu. Część gratów się sprzeda. A z opisów innych forumowiczów wynika, że automaty z końca lat 90 i pocz. 00 to produkt o ograniczonej przydatności. Ja o swój dbałem, logowałem, olej zmieniałem, nie pałowałem na zimnym, a czasu poświęconego zgłębianiu tajemniczej formy komunikacji pod nazwą tiptronic to żona jeszcze jakiś czas mi nie daruje. I tak się spieprzył. Maksymalny deklarowany przebieg tipa jaki znalazlem na tym forum to 370kkm. A przeciętnie - 150 do 250kkm. Wniosek: spieprzy się. Naprawię jedno - spieprzy się drugie. Albo trzecie. Katalog usterek tipa: konwerter, wycierająca się szyjka, pompa, kosze, wałek sprzęgłowy :), obudowa też. I elektronika. Tip jest piekielnie! dobrze zaprojektowaną konstrukcją. Żadnych bonusów. Zmieniaj olej dmuchaj, chuchaj, oszczędzaj pedał (z taką mocą!?!). Ale jego resurs i tak się skończy ok 200 - 300kkm. I nasze myślenie życzeniowe, ani voodoo (nadprogramowa zmiana oleju) tego nie zmieni. Koszt naprawy tipa (zgodnie ze sztuką naprawy) w porównaniu z wartością auta z czasem będzie stawał się coraz bardziej - hmmm - nieprzystający. Pozostaje - sprzedać póki jeździ, sprzedać bo nie jeździ, połatać i sprzedać, albo usunąć przyczynę efektu śmierdzącego jaja - automat. Podaż pierwszych trzech przypadków dusi cenę. A auto jest wg mnie solidnie zrobione. No szkoda go. A co do wyboru z młodszych? Utrata wartości, awaryjność, koszty napraw, dostępność do części, nieznane jeszcze choroby wieku średniego? Wszystko na minus w porównaniu z porządnym, przetestowanym w setkach tysięcy kopii ośmiolatkiem :).
Czas postoju auta trudny do oszacowania. Ale parę stów na tydzień/miesiąc trzeba liczyć.
Czas poświęcony na zgłębianie tematu naprawy kontra czas na wybór następcy. Ja wolę poświęcić czas na pierwsze, aż do śmierci technicznej (koszt naprawy kontra wartość niesprawnego auta). Mniej niewiadomych.
I tak na marginesie. Od czasu, kiedy w połowie lat dziewięćdziesiątych do zarządu korporacji dorwali się fachowcy od analizy wartości, nie oczekujcie od produktów zaskakującej trwałości. Trwałość jest projektowana. Wcześniej projektowało się: ma wytrzymać minimum tyle. Od 20 lat projektuje się: minimum tyle, ale nie więcej niż tyle. Nie opłaca się robić za dobrych produktów. Za długi czas zwrotu z inwestycji. I dotyczy to nie tylko aut.

I jeszcze dwa argumenty: chcę pozbyć się wózka naszego radnego :), i chcę zmienić napis na drzwiach automaciarzy. Było: "Wydoję każdego", będzie: "Doiłem każdego" :D

Podsumowanie - poszukuję tunera z: Kraków, Myślenice, Dobczyce, Mszana, Nowy Sącz, Nowy Targ, i okolice do rozwiązania problemu. Bo wiele wskazuje na to, że trzeba wgrać odpowiednie mapy.

Ponadto. Mam do pozbycia się, w pełni sprawne: półosie, wał napędowy, wybierak Tiptronic, pedały ze stelażem, TCU (komputer, sterownik skrzyni), do auta: A4 B6 2003r 2.5tdi BAU Avant Quattro Tiptronic GBG. Wiadomość na priva.

Pozdrawiam
Gregor

_________________
Straciłem wiarę w postęp napędzany potrzebami korporacji


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 11.mar.2013 18:42:38 
Użytkownik

Dołączył(a): 02.mar.2012 20:36:28
Posty: 6
Lokalizacja: Kraków
Auto: 2003 A4 Avant Quattro był Tip
przemekk74 napisał(a):
nie wiem jak bau ale w przypadku starszych 2,5 sa inne pompy wtryskowe (i chyba nawet wtryski) w wersji tipowej i nietipowej (sprawdz to sobie najlepiej w jakiejs etce/nawet gdzies ruska jest online)
Przemek

Sprawdziłem - to samo.
Co do chipa - to najrozsądniej - ECU do tunera, chipy OUT, podstawki, kości z ori programem IN, stare do zwrotu. Jak pojeździ chwilę, to chyba się flashowaniu nie oprę :)

_________________
Straciłem wiarę w postęp napędzany potrzebami korporacji


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 24.mar.2013 10:31:42 
Użytkownik

Dołączył(a): 02.mar.2012 20:36:28
Posty: 6
Lokalizacja: Kraków
Auto: 2003 A4 Avant Quattro był Tip
Temat rozwiązany. Auto jeździ jak trzeba. Konieczna była wizyta tunera. Nie zdradził oczywiście, w czym rzecz.
Podsumowując: Przekładka w modelach a4, a6, modele silnikowe AKE, BAU, to koszt części ok 3000, robocizna ok 1000, programowanie ok 500. Dylemat, czy bardziej opłaca się reanimować Tipa, czy przekładka, każdy zainteresowany rozważa sam.
Czas pracy to 2 - 3 dniówki. Auto jeździ po tym jakby nigdy nie widziało Tipa.
Zainteresowanym służę pomocą. Kontakt do tunera na terenie małopolski, śląska, podkarpackiego, świętokrzyskiego, - na priva.
Pozdrawiam

_________________
Straciłem wiarę w postęp napędzany potrzebami korporacji


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 21.kwi.2013 19:01:49 
Użytkownik

Dołączył(a): 02.mar.2012 20:36:28
Posty: 6
Lokalizacja: Kraków
Auto: 2003 A4 Avant Quattro był Tip
Update:
- Swiatła wstecznego: Do skrzyni idą (szły :p) dwie wtyczki: okrągła 20-pinowa (nieistotna - zabezpieczyć przed wilgocią) i prostokątna 10-pinowa do multifunction switch (F125). Włącznik ze skrzyni podpiąć na pin 7 i 8 tej wtyczki.
Pinologia:
1 3 5 7 9
2 4 6 8 10
6 pinu we wtyczce fabrycznie nie ma. Napięcie 12V pojawia się na 7 pinie po przekręceniu kluczyka. Pin 8 zasila światła wstecznego.
- tylny dyfer. Oryginalnie był EUB o przełożeniu 37/10. Powinien być ETS o przeł. 35/9. Chwilę jeździłem na oryginalnym, nie zauważyłem negatywnych objawów, ale dla świętego spokoju i szacunku dla Torsena :) założyłem ETS. Dyfer może być inny niż ETS, najważniejsze: do A4, A6 z roczników 2001-2005 o przeł. 35/9.
- Spalanie w mieście spadło (bez pieszczenia się jak z Tipem) z 11 do 9 (KRK). Na trasie z 8,5 do 7. Zasięg na pełnym baku (60l) pow. 700km.
- ale to przyspieszenie :D

_________________
Straciłem wiarę w postęp napędzany potrzebami korporacji


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [A4 B6 2.5tdi BAU] tiptronic manual swap
PostNapisane: 27.gru.2013 10:08:45 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.gru.2013 10:03:47
Posty: 2
Lokalizacja: Toruń
Auto: a4 b6
Witam . Również jestem po przekładce z 2,5 na 1.9 Wszystko chodzi ok lecz mam problem z podłączeniem swiateł wstecznych Opisałes tu delikatnie jak to zrobic ale nie do konca wiem jak sie do tego zabrac .
Dodam tylko ze przekładki nie robiłem sam .
Mam jakas kostke przy lewarku zmiany biegów czy wystarczy pociagnac 2 przedowdy od czujnika w skrzyni do tej kostki i podłączyc je pod 7 i 8 pin ?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 97 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: