Krótkie info z upgrade'u hamulców w 2002 ALLROAD C5 2.7BiT - jak ktoś będzie chciał modzić, to może się przyda
W standardzie na tylnej osi w Allroad C5 (po lifcie, ale przed jest chyba to samo) jest tarcza niewentylowana 255mm średnicy i 10mm grubości oraz zacisk z tłoczkiem 43mm. Przód to tarcza 320mm i zacisk jednotłoczkowy FNR-G60 ATE (przed liftem był zacisk dwutłoczkowy).
Identyczny zestaw jest w A6 2.7BiT - wiem, bo miałem
. Już w A6 skuteczność hamowania mnie nie zadowalała, więc na tył poszły zaciski z S6 C5 i tarcze wentylowane 269mm z A8 D2. Powyższe znacząco polepszyło hamowanie - tarcza niby niewiele większa, ale pewnie mniej grzała klocek i hamulec był sporo skuteczniejszy. Niestety na tym skończyły się mody hamulców w A6, bo auto zostało upolowane przez jakiegoś seata i nadawało się na szrot.
Od niedawna mam Allroad'a 2.7BiT, chip na ok. 300hp, waga "słuszna", średnica kół większa niż w A6 - wszystko powyższe wzmocniło odczucie słabych hamulców, więc trzeba było działać.
PRZÓD:Tym razem na pierwszy ogień poszedł przód, a ponieważ zależało mi na pozostaniu przy 17' felgach, to znalazła się tam tarcza 330mm/32mm i sześciotłoczkowy zacisk Brembo Z17. Prawdopodobnie przy moim "kroju" felgi wszedłby tam też Z18 i tarcza 345mm, ale to niewiele by poprawiło siłę hamowania, ze względu na nieco mniejsze średnice tłoczków w Z18, więc wybór padł na bardziej uniwersalny zestaw. Należy pamiętać, że w Allroad felga ma ET25, natomiast standard w A6 to ET40, 45 - na wiosnę sprawdzę, jak w taką felgę mieści się zacisk.
Powyższe piszę tylko w celach informacyjnych, bo sporo w necie opisów "how to" na temat Front BBK, więc każdy może sobie to poszukać, potem potrzeba tylko $, zakup gratów i wszystko powinno pasować plug&play.
Po zamontowaniu wygląda to tak
TYŁ:Z tyłem było więcej zabawy i jest to pewnie jedyny zestaw zbudowany na takich podzespołach
. Na początek napiszę, że standardowy upgrade, jakich sporo można znaleźć w necie bazuje na użyciu zacisków z poliftowego S4 B5, które przyjmują tarczę grubą na 22mm i we wspomnianym S4 pracują z tarczą o średnicy 256mm. Ich zastosowanie pozwala na łatwy upgrade do tarczy 300mm/22mm z S4 bB/B7 przy zastosowaniu prostego adaptera.
Ale ja miałem zaciski z S6 C5 i też chciałem mieć tarczę 300mm/22mm
. Na czym polega problem - najlepiej to widać na zdjęciu poniżej
Jak widać, otwory do mocowania jarzma zacisku "zachodzą" z uszami zwrotnicy, co wyklucza zastosowanie zwykłych śrub.
Dlatego zastosowałem śruby z łbem stożkowym - zdjęcie poniżej wyjaśnia wszystko
Oczywiście pod takie śruby trzeba zrobić odpowiednie "gniazdo" w adapterze, śruby też trzeba "przerobić", bo zakup gotowych (gwint 10x1.25mm) jest praktycznie niemożliwy.
Adaptery piękne może nie są, bo to "ręczna manufaktura", ale zrobione ze stali konstrukcyjnej C45 i spełniają swoje zadanie
. Jak ktoś będzie zainteresowany to pisać - wyślę wymiary (CAD'y do obrabiarki cyfrowej też mam)
Dalej to już prosta sprawa - poskładać, odpowietrzyć i cieszyć się z hamulców
Małe porównanie