.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 29.lis.2024 19:41:33

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: subaru vs quattro
PostNapisane: 24.lis.2005 11:30:40 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.paź.2005 11:48:44
Posty: 19
Lokalizacja: solina
Buszując po sieci, na forum Subaru znalazłem cos takiego cyt:

Torsen (od Torque Sensing) to dyferencjał o zazębieniu ślimakowym; przy zróznicowaniu momentu obrotowego (pomiędzy osiami, pomiędzy kołami) zaczyna blokować.
Haldex stosowany jest w systemach z dołączanym automatycznie napędem drugiej osi (np. Golf, A3, Vovo 60, XC90) - przy róznicy obortów pomiędzy osiami sprzęgło mokre wielopłytowe zaczyna blokować przkazując napęd na drugą oś.
Subaru ma zawsze stały napęd obydwu osi.
Przy skrzyni manualnej dyfer centralny jest wyposażony w równoległe sprzęgło wiskotyczne działające jako blokada przy różnicy obrotów; standardowy podział momentu obrotowego to 50% na przód i 50% na tył.
Innymi słowy system b.podobny do Audi (od A4 w górę), gdzie jednak blokowanie centralnego dyfra przejmuje wspomniany Torsen.


1.co moze oznaczaś stwierdzenie od "A4 w górę"? czy jest jakaś róznica pomiedzy quattro" A4 w górę" a quattro "A4 w dół"?
2.Które rozwiązanie jest najlepsze z punktu widzenia użytkownika śliskiej drogi ?
3. Czy jest tu ktoś kto empirycznie doświadczył zalet tych napędów i może mi powiedzieć czym w praktyce rózni sie syncro, 4motion, quattro, napęd subaru.
dzieki za odpowiedzi

_________________
B4 Q, 2.8
Saab 900 NG
LR Discovery


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 12:02:19 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12018
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
Jesli chodzi o subaru, to jest to zbyt duże uogólnienie, bo w samym modelu IMPREZA są conajmniej trzy różne wersje napędu na 4 koła, od najprostszego , w SI GT, gdzie jest jeden międzyosiowy mech. oparty na sprzęgle wiskotycznym, do 3 aktywnych dyfrów w topowych wersjach, gdzie też w niektórych wersjach występuje torsen, jeśli się nie mylę.
W przypadku quattro, jego budowa w zasadzie nie zmienia się od Audi B3, dokłada się tylko trochę elektroniki.
Przyznać trzeba , że w subaru, dzięki elektronice, można blokować napęd wg życzenia, quattro na torsenie robi to samo z siebie. Przywoływanie A4 w kwestii jest nie trafione, gdyż wspomniane rozwiązanie stosuje się, jak mówiłem, od połowy lat 80, w B2 urquattro począwszy, poprzez B3, B4...

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: subaru vs quattro
PostNapisane: 24.lis.2005 12:43:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
saabina napisał(a):
...i może mi powiedzieć czym w praktyce rózni sie syncro, 4motion, quattro, napęd subaru.


to nazwy handlowe napedu 4x4...
były modele 4motion z torsenem i ze sprzeglem wiskotycznym
zalezy to od ustawienia silnika, wzdłużnie - torsen
poprzecznie - haldex

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 12:56:06 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
a ja jako byly posiadacz corolli 4WD moge powiedziec, ze wiskoza moze niezle zasmierdziec, gdy sie troche przekatuje pojazd lub gdy sie centralny dyfer na sniegu zblokuje :D

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 12:58:03 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
typson napisał(a):
a ja jako byly posiadacz corolli 4WD moge powiedziec, ze wiskoza moze niezle zasmierdziec, gdy sie troche przekatuje pojazd lub gdy sie centralny dyfer na sniegu zblokuje :D


czy to ma być zaleta napedu?

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 13:02:45 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
maciu napisał(a):
czy to ma być zaleta napedu?


no raczej nie ;/

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 13:34:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.paź.2005 11:48:44
Posty: 19
Lokalizacja: solina
TO w takim razie czy jest mozliwe by samochód miał stały napęd na 4 koła 50% przód i 50% tył bez zadnych wiskoz i torsenów ? Nie doczekalem sie odpowiedzi na pytanie o zaletach i róznicach w napędach z punktu widzenia kierującego :) (co jest lepsze quattro czy syncro czy naped subaru i dlaczego)

_________________
B4 Q, 2.8
Saab 900 NG
LR Discovery


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 13:47:54 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lip.2005 17:20:19
Posty: 324
Lokalizacja: wawa
saabina napisał(a):
TO w takim razie czy jest mozliwe by samochód miał stały napęd na 4 koła 50% przód i 50% tył bez zadnych wiskoz i torsenów ?


wydaje mi sie, ze wisko czy torsen to logika rozdzielenia momentu na przednia i tylna os. Torsen to w pelni mechaniczne rozwiazanie (trybiki, zebatki, slimaki) a visko to troche inna wilozofia. Ale jedno i drugie musi byc bo po to takze czesci to centralny mechanizm roznicowy, bez ktorego tylko gorskie spychacze dają rade

_________________
pozdr.
t.
________
ABC@8G7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 15:38:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12018
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
saabina napisał(a):
TO w takim razie czy jest mozliwe by samochód miał stały napęd na 4 koła 50% przód i 50% tył bez zadnych wiskoz i torsenów ? Nie doczekalem sie odpowiedzi na pytanie o zaletach i róznicach w napędach z punktu widzenia kierującego :) (co jest lepsze quattro czy syncro czy naped subaru i dlaczego)


Można spiąć napęd na stałe - jasne, czemu nie, tylko, że bedzie to jechało tylko na wprost.

Nie można powiedzieć, który napęd jest lepszy. Jeden jest lepszy do jednego a jeden do drugiego.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 15:39:23 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
Leo napisał(a):
saabina napisał(a):
TO w takim razie czy jest mozliwe by samochód miał stały napęd na 4 koła 50% przód i 50% tył bez zadnych wiskoz i torsenów ? Nie doczekalem sie odpowiedzi na pytanie o zaletach i róznicach w napędach z punktu widzenia kierującego :) (co jest lepsze quattro czy syncro czy naped subaru i dlaczego)


Można spiąć napęd na stałe - jasne, czemu nie, tylko, że bedzie to jechało tylko na wprost.

Nie można powiedzieć, który napęd jest lepszy. Jeden jest lepszy do jednego a jeden do drugiego.


Leo ale tu chodziło o spiecie osi na stałe a nie wszystkich kół...

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 16:06:13 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
no dobra, jestem po obiedzie wiec napisze cos ...
ad 1. A4 w gore to znaczy ze A4 , A6 A6 allroad, A8 , A2 wogole nie ma quattro a A3 i TT ma silnik poprzecznie prez to ma haldexa
ad 2. niewazne rozwiazanie jak masz lyse opony i brak wiedzy pod sufitem
quattro na torsenie jest podsterowne z racxji budowy auta czyli silnik zwisajacy poza przednia os ale to daje przyjemne dla uzytkownika odczucie pokonywania zakretow , przod cisnie sie na zewnatrz zakretu co daje uzytkownikowi wrazenie ze auto jest do opanowania bo trzeba tylko mocniej krecic ... nic bardziej mylnego... nie jezdzilem subaru , wiem to z opowiadan , ale we wszystkich autach z napedem na 4 kola gdzie silnik jest poprzecznie , duza czesc masy silnika nie dziala jak wahadlo z przodu i dzieki temu auto jest mniej podsterowne w Subaru natomiast jest lekki efekt nadsterowosci co przy neutralnej jezdzi daje przyjemny efekt neutralnosci natomiast przy ostrym deptaniu gazu auto zaczyna szorowac tylkiem stajac sie nadsterowne. niemniej jednak jest kilka rodzajaw napedow w Subaru i to o ktorym pisze tyczy sie tej najtanszej wersji.
ad 3.
syncro - sprzeglo wiscotyczne ktore z opoznieniem zalacza tylni naped , jest dosc malo przewidywalne i nie mozna tego uzywac do wykorzystywania nadmiaru mocy w zakretqch, poprostu rozlatuje sie
4motion/syncro(nazwa handlowa wieloznaczna) - haldex - w autach po 98 roku z silnikiem umieszczonym poprzecznie glownie w koncernie VW,
- torsen w autach z silnikiem umiesczonym wzdluznie czyli VW Passat , Tuareg , Pheaton i moze gdzies jeszcze :D
napedu Subaru nie studiowalem ale jest tak jak wyzej zostalo to powiedziane. ogolnie wiekszosc napedow na 4 kola stosowanych na stale jest realizowana za pomoca polaczen sprzeglowych na ktorych roznicawana jest predkosc obrotowa osi . w przypadku torsena jest to uklad zebaty bezposlizgowy ktory zarowno roznicuje predkosc obrotowa jak dzieki wykorzystaniu praw fizyki dystrybuuje moment obrotowy tak wiec polaczenie takie daje natychmiastowa reakcje na kola . druga zaleta i chyba najbardziej fundamentalna dla przecietnego uzytkownika to fakt ze rozwizanie typu torsen , generujace duzo mniej tarcia i ciepla niz pozostale jest najbardziej wytrzymalym rozwiazaniem.
oczywiscie i na torsena jest sposob ale o tym przy innej okazji :diabel:

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-
A2 '01 1.4 - 24-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 18:54:27 
Użytkownik

Dołączył(a): 26.paź.2005 16:43:50
Posty: 57
Lokalizacja: Rawa Maz.
Auto: Audi: A8 D2
tak przy okazj, w audi b4 competition jest torsen? prawda???
(ciężko opanować to auto i cieżko przewidzieć zachowanie na śliskim, ale to chyba brak doświadczenia :/ )

_________________
...AUDI...A8 D2...4.2...AKG.. JEST:)
Mercedes w210 2.7 - jeszcze jest
...AUDI...80...B4...QUATTRO...16V.DOHC...COMPETITION...1994 - BYŁO :(

GG: 6898457


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 19:03:10 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20.mar.2005 22:19:08
Posty: 619
Najprościej od strony kierowcy, nie mechanika/amatora - w każdym Audi xx Quattro poza starszymi (dwa kółeczka na desce do włączania blokad) i A3,TT - jest torsen. A jeśli masz, lub zobaczysz kiedykolwiek blokade tyłu przy ręcznym, to poza w/w na pewno jest torsen..

_________________
AllRoad 2,7T '02, 240g/s :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.lis.2005 19:32:28 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12018
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
piotras87 napisał(a):
tak przy okazj, w audi b4 competition jest torsen? prawda???
(ciężko opanować to auto i cieżko przewidzieć zachowanie na śliskim, ale to chyba brak doświadczenia :/ )


tak , jest torsen. a co do zachowania na śliskim, ja dokładnie wiem co się dzieje z napędem, podejrzewam, że u Ciebie albo jest ch... zawieszenie (zbieżność itepe) albo nie wyczułeś jeszcze auta

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.lis.2005 15:48:57 
Użytkownik

Dołączył(a): 26.paź.2005 16:43:50
Posty: 57
Lokalizacja: Rawa Maz.
Auto: Audi: A8 D2
dzieki Leo, mam jeszcze jedno pytanko bo to stwierdzenie o zbiezności jest całkiem prawdopodobne, w mojm aucie po diagnostyce jest tak:
przód +10 do srodka / \ ,
a tył -7 czyli na zewnątrz \ /
wydaje mi sie ze w quattro z przodu powinno byc na 0 lub tylko lekko zbiezne
a jak powinno być to już nie wiem.

_________________
...AUDI...A8 D2...4.2...AKG.. JEST:)
Mercedes w210 2.7 - jeszcze jest
...AUDI...80...B4...QUATTRO...16V.DOHC...COMPETITION...1994 - BYŁO :(

GG: 6898457


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.lis.2005 16:21:00 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.kwi.2005 21:55:05
Posty: 236
Lokalizacja: Mrągowo
ad 3.
syncro - sprzeglo wiscotyczne ktore z opoznieniem zalacza tylni naped......




HANS ja mam SYNCRO i u mnie jest centralny układ różnicowy a nie jakaś wiskoza.......


VW PASSAT SYNCRO 2.2 GT


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.lis.2005 16:25:43 
Klubowicz

Dołączył(a): 08.cze.2004 11:42:13
Posty: 2535
Auto: b8q caeb '09
[ot]Piotras: tył masz na "-" , ale pamietaj, że zmienia się w zależności od obciązenia tyłu / przechyłu na strone - bo zwrotnice przez coś a'la drążki kierownicze są jakos podczepione do podwozia (obserwacja z B2). Wydaje mi się - ale wydaje, że tył też powinien być minimalnie zbieżny przy obciązeniu tylko kierowcą albo w pustym aucie.[/ot]

wracając do topiku: zapomnieli o Audi Quattro B2 które nie ma ani Torsena ani Haldexa (czy wiskozy jak kto woli) tylko afaik centralną (międzyosiową) róznicówkę

edit: czyli tak jak kolega powyżej


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.lis.2005 16:48:53 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
syncro 2.2 napisał(a):
ad 3.
syncro - sprzeglo wiscotyczne ktore z opoznieniem zalacza tylni naped......




HANS ja mam SYNCRO i u mnie jest centralny układ różnicowy a nie jakaś wiskoza.......


VW PASSAT SYNCRO 2.2 GT


wogole nie pisalem od starych autach a to ze tak jest to wiem :D

Scob , nie zapomnieli ale temat jak sie dokladniej wczytasz tyczyl sie aut po 95 roku ...

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-
A2 '01 1.4 - 24-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.lis.2005 17:58:17 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
saabina napisał(a):
TO w takim razie czy jest mozliwe by samochód miał stały napęd na 4 koła 50% przód i 50% tył bez zadnych wiskoz i torsenów ? Nie doczekalem sie odpowiedzi na pytanie o zaletach i róznicach w napędach z punktu widzenia kierującego :) (co jest lepsze quattro czy syncro czy naped subaru i dlaczego)


Nie jestem pewien czy mój UAZ nie ma takiego napędu tzn 50%-50%
Bo wiskoz i innych to na pewno nie :D ma


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25.lis.2005 20:50:10 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.wrz.2003 12:29:44
Posty: 601
Lokalizacja: Stolyca
Jakas roznicowke musi miec bo by jezdzil tylko do przodu :D

Neme

_________________
Audi A6 2.5TDi AEL Avant Quattro
odjechalo Audi 100 C3 2.3NF Avant Quattro
odjechalo Audi Coupe 2.3NG Quattro
odjechala Manta 2.0 GSI (Never ever Opel again)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: