Na stronach Audi można przeczytać natomiast:
Audi Quattro - samochody czterech pór roku
Idea napędu na wszystkie koła w samochodach osobowych ma już
65 lat historii, a jej źródeł można dopatrzyć się w samochodach
produkowanych dla potrzeb wojska, które później odrzucając
elementy typowo militarne "przechodziły do cywila".
Wkrótce okazało się, że zaletą tego typu napędu jest nie tylko możliwość
pokonywania różnego rodzaju przeszkód terenowych, ale lepsze
zachowanie trakcyjne samochodu także na normalnych
nawierzchniach - w szczególności zaś w trudnych warunkach
atmosferycznych, a to oczywiście oznaczało poprawę
bezpieczeństwa.
W Audi myślano nad seryjnym, zaawansowanym technicznie
rozwiązaniem od roku 1970, ale dopiero w 1980 na Salonie
Genewskim zaprezentowano samochód, którego napęd
na wszystkie koła stał się technologicznym hitem: Audi Quattro.
Co więcej - innowacja ta znalazła swe natychmiastowe
zastosowanie w wozach sportowych, przyczyniając się do wielu
sukcesów w rajdach i wyścigach, a także w normalnych, rodzinnych,
samochodach osobowych.
Grono naśladowców Audi Quattro powiększało się bardzo szybko,
wśród nich znaleźli się Mercedes - Benz i BMW.
Na czym polega idea Quattro?
Lapidarnie można by stwierdzić, że siła napędowa rozdzielana jest
automatycznie i w sposób ciągły pomiędzy cztery koła.
A znaczy to akurat tyle iż w porównaniu do napędu na jedną oś,
gdzie na każde koło przypada 50% mocy silnika - w systemie Quattro
do każdego koła doprowadza się jedynie 25% mocy.
Mniejszy moment obrotowy oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, lepszą
przyczepność i większy margines bezpieczeństwa w trakcie różnych
manewrów.
Przy rozdziale momentu obrotowego pomiędzy obie osie, zmiany
w ich obciążeniu spowodowane przyspieszaniem czy hamowaniem
- są znacznie mniejsze niż w przypadku napędu na jedną oś.
Dzięki temu samochód znacznie szybciej przyspiesza i lepiej sobie
radzi ze stromymi podjazdami. Zaobserwowano to po raz pierwszy,
kiedy pojazd prototypowy Audi, o nazwie ILTIS dysponujący jedynie
silnikiem 75 konnym, ale również napędem na wszystkie koła
- pokonał na śniegu i lodzie prototyp Audi 200. Wtedy z inspiracji
konstruktora Jorgena Bensingera ruszył projekt zastosowania
takiego napędu w samochodach osobowych i co ciekawe bez
specjalnego, początkowego zainteresowania władz koncernu,
a zaważył przecież na lwiej części produkowanych przez Audi
samochodów o typowo sportowym, czy tylko usportowionym
charakterze.
Napęd Quattro jest stałym napędem na wszystkie koła.
Ponieważ samochody Audi mają w wersji z napędem na jedną oś
- napędzane wyłącznie koła przednie, toteż w wersji Quattro
zastosowano dodatkowy wał napędowy i most dla osi tylnej.
Ponadto konieczne stało się opracowanie specjalnego układu różnicowego,
którego zadaniem jest wyrównanie obrotów kół osi przedniej i tylnej
na przykład przy jeździe po łuku.
W pierwszym okresie zastosowano klasyczny mechanizm
różnicowy, który w roku 1987 ustąpił miejsca systemowi typu
Torsen, wyróżniającemu się dużą trwałością, cichą pracą i bardzo
płynnym rozdziałem momentu obrotowego między osiami w zakresie
25 do 75%. Dodatkowo konstruktorzy zastosowali automatyczne,
elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych, które
zabezpieczają koła tej samej osi przed wpadnięciem w poślizg
w trakcie ruszania lub kontaktu z nawierzchnią o różnej
przyczepności.
Praktycznie automatyka działania napędu Quattro nie wymaga
od kierowcy żadnych dodatkowych umiejętności jazdy czy obsługi,
a oferuje jemu wszelkie zalety systemu: lepsze przyspieszenie
i przyczepność, skuteczniejsze hamowanie, równomierne zużycie
opon itp.
Podsumowując można powiedzieć, że napęd Quattro w łatwo
odczuwalny sposób poprawia bezpieczeństwa jazdy i zwiększa
możliwości samochodu. Stąd też rozwiązanie to znajdując duże
uznanie wśród kierowców oferowane jest w przypadku wszystkich
aktualnych modeli Audi, od najmniejszego po flagowy model A8.
Nie ma więc przesady w stwierdzeniu, że samochody wyposażone
w system Quattro są doskonałymi pojazdami, gwarantującymi
najwyższy standard jazdy oraz bezpieczeństwo w każdej z czterech
pór roku, bez względu na zmienność warunków atmosferycznych
i terenowych.