Może i ja się dołączę - wg mnie to torsen nie jest niczym innym, jak (elastycznym) połączeniem pomiędzy osiami - coś tak jak szpera w starych modelach audi quattro, tyle, że ta 'szpera' przydziela moment obrotowy, jak i prętkość obrotową na przód i tył elastycznie - to pozwala uniknąć uszkodzeniom mechanizmu - spekulacje o tym, że różnica w obwodzie kół jest w stanie uszkodzić mechanizm jest wg mnie jak najbardziej mylna - miało by to miejsce w przypadku starego mostu (audi z dwoma szperami), gdy zapięlibyśmy blokade pomiędzy osiami, i oczywiście jadąc długi czas testowali jego wytrzymałość na asfalcie - choć i tak pozostaje jeszcze luz pomiędzy półosiami z przodu - tego nie zblokujemy. problem mógłby nastąpić np. gdy z tyłu mielibyśmy dwie oponki, np 50 i 55 wysokości i włączyli szperę tylnej osi w ciepłe lato i puścili się na 2 km przejażdźkę po asfalcie (nie przekraczajac oczywiście 20km/h) wg mnie to jedyna możliwość 'przegięcia pały'.
A wymóg stosowania 4 tych samych opon (oczywiście w granicach rozsądku +-) daje nam pełną satysfachę z możliwości trakcyjnych, jakie daje nam napęd quattro z torsenem. Wtedy przy różnych opone sam ciekaw jestem jak auto zachowywało by się na pograniczu pośligu. I wg mnie tu leży cały sens stosowania 4 idealnych opon. Choć i tak w przypadku Audi gdzie znacza jest przewaga ciężkości przodu nad tyłem, musiało by być to zniwelowane właśnie przyczepnością (inne szerokości opony przódu/tyłu).
Na koniec proponuje jeszcze raz zerknąć (dla tych coi nie szukają
) do zlepka wg mnie najtrafniejszych opisów zasady działania Torśka (ukłon dla Hansa)
-------------------------------------
W samochodzie Audi Quattro napędzane są wszystkie cztery koła. Automatycznie blokowany
środkowy mechanizm różnicowy TORSEN (nazwa TORSEN jest zastrzeżona znakiem fabrycznym firmy DK Glaeson S.A. określającym mechanizm różnicowy kontrolujący moment obrotowy i powstałym jako skrót angielskich słów TORque SENsing ) przenosi optymalnie moc silnika w zależności od sposobu jazdy i stanu nawierzchni.
Moc silnika jest przenoszona przez skrzynię biegów i środkowy mechanizm różnicowy bezpośrednio na mechanizm różnicowy osi przedniej i przez wał na mechanizm różnicowy osi tylniej.
Na zakręcie koła samochodu pokonują różne drogi. Powstała w wyniku tego różnica prędkości obrotowej kół jest wyrównywana przez mechanizmy różnicowe przedniej i tylniej osi.
Środkowy mechanizm różnicowy TORSEN wyrównuje różnice obrotów pomiędzy osiami. Środkowy mechanizm różnicowy TORSEN jest skonstruowany przy wykorzystaniu ślimaków i kół ślimakowych tak, że na śliskiej nawierzchni powoduje przydzielanie momentu obrotowego osi, której koła posiadają większą przyczepność. Przy normalnej jeździe i suchej nawierzchni środkowy mechanizm różnicowy równo rozdziela siłę napędową na koła w przedniej i tylniej osi w stosunku 50%/50%. Jeżeli jednak na śliskiej lub sypkiej nawierzchni koła jednej osi tracą przyczepność i wykorzystują coraz mniejszy moment obrotowy, to środkowy mechanizm różnicowy płynnie zaczyna przekazywać większy moment na oś bardziej obciążoną, czyli na nie będąca w poślizgu. Rozdział siły napędowej odbywa się mechanicznie i w sposób płynny w zakresie od 25% / 75% do 75% / 25%
Mechanizm różnicowy tylniej osi można blokować ręcznie. Blokada ta służy tylko jako pomoc przy ruszaniu w trudnych warunkach drogowych i dlatego wyłącza się automatycznie po przekroczeniu prędkości około 25 km/h. Dopóki jest ona włączona następuje wyłączenie systemu ABS.
W momencie ślizgu kół na jednej osi część momentu przenoszona jest na drugą oś. W napędzie quattro do każdego koła doprowadza się jedynie 25% mocy. Mniejszy moment obrotowy oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, lepszą przyczepność i większy margines bezpieczeństwa w trakcie różnych manewrów.
W Audi quattro napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła. Jakie to niesie korzyści? W idealnym przypadku każde koło potrzebuje jedynie połowę mocy wymaganej przez normalny jednoosiowy zespół napędowy. Ponieważ całkowita moc przekazywana przez każde koło (suma siły ciągu i bocznych sił na nie działających) jest ograniczona, Audi quattro może przenieść na nawierzchnię odpowiednio większą część siły bocznej: gwarantuje to doskonałą stabilność na zakrętach oraz świetne prowadzenie na prostej zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Audi quattro posiada przewagę nad innymi samochodami ze zwykłym napędem 4x4 (tradycyjny mechanizm różnicowy pomiędzy osiami) w zakresie przyczepności zwłaszcza na nawierzchniach mokrych, szutrowych i na śniegu oraz na nawierzchniach śliskich lub częściowo oblodzonych. Elektroniczne systemy kontrolne, w które wyposażane są konwencjonalne samochody, także zapobiegają boksowaniu kół, jednak odbywa się to wyłącznie poprzez zmniejszenie dostarczonej na koła mocy. Inaczej dzieje się w przypadku Audi quattro, gdzie dzięki samo-hamującemu centralnemu mechanizmowi różnicowemu Torsena moc silnika przekazywana jest na przednią i tylną oś w sposób ciągły.
Wszelkie nagłe wahania prędkości obrotowej kół - na przykład, gdy przednia oś trafi na oblodzony fragment nawierzchni - powodują natychmiastową reakcję systemu: aż 75% momentu obrotowego może być wtedy przekazane na oś obracającą się wolniej - w tym przypadku oś tylną. Mechanizm różnicowy Torsena to system czysto mechaniczny.
-------------------------------------