.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 01.lut.2025 16:49:28

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [wszystkie] opony i quattro
PostNapisane: 16.kwi.2005 18:29:36 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
chciałbym poruszyć znowu kwestie opon i quattro...


Czarek_S napisał(a):
e tam gadanie - kumpel oryginalnie w coupe quattro ma na przykłąd dojazdówkę a nie normalne koło zapasowe. Poza tym przecież wystarczy zacząć skręcać i już się prędkości kół zaczynają różnic więc po to jest torsen żęby sobie z tym radzić. Pewnie zę jak byś na jedną oś załozył koło 13 cali a na drugie 19 to by się zepsuło ale przy takiej różnicy to są poprostu śmiechy - takie moje zdanie ale oczywiście mogę się mylić :diabel: (jeździłem 3 lata audi 200 Q na różnych oponach i jakoś nic się nie stało)


Sharqi napisał(a):
Mam z przodu 205/55/16 z a z tylu 225/50/16 i jakos nic mi sie nie dzieje.... podobnie... tylko chyba wieksze szerokosci mialem w C4 quattro i jezdzilem tak przez okolo roku... i nic sie nie stalo... a mnoze sie stalo tylko ja o tym nie wiem ?? ;)


Leo napisał(a):
Słuchajcie, po co ryzykować? Na sieci są bardzo ładne kalkulatory wysokości i rozmiarów opon. Dobierajcie takie opony w quattro, żeby różnica wysokości przód-tył wynosiła MAX 1.5-2 mm .
Pozatym pamiętajcie że także w czasie eksploatacji zaleca się raz na jakiś czas zamieniać opony przód-tył (w końcu się ścierają).


Leo skąd wziąłeś te różnice?
ma ktoś jakies zalecenia od producenta po za tym żeby wszystkie 4 były
identyczne?

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2005 19:19:39 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26.maja.2004 21:24:31
Posty: 1659
Lokalizacja: Malbork
Słyszałem nawet, że bieżnik na czterech musi być identyczny ze względu na opory toczenia...

Ale co ja tam wiem... - w końcu ośkarzem jestem :D ;)

_________________
Audi Coupe quattro 2.2T '86 design by VOTEX


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2005 19:39:05 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
bieżnik będzie oczywiście taki same ale moze byc problem ze
znalezieniem wszystkich 4 równo zużytych - różnica będzie
na srednicy góra 4mm...

czym sie rozni np brak powietrza w jednej oponie na osi a inne wymiary
o milimitery na całej osi?

jakies udokumentowane przypadki wysrania napędów przy takich różnicach?

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2005 20:40:48 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
maciu napisał(a):
bieżnik będzie oczywiście taki same ale moze byc problem ze
znalezieniem wszystkich 4 równo zużytych - różnica będzie
na srednicy góra 4mm...

czym sie rozni np brak powietrza w jednej oponie na osi a inne wymiary
o milimitery na całej osi?

jakies udokumentowane przypadki wysrania napędów przy takich różnicach?
Mase pytań temat znany wiadomo opony warto mieć takie same (bieżnikowo przód i tył) dla bezpieczeństwa nawet na osce, rozmiar bezwzglednie musi bys ten sam, zużycie?? ciekawa sprawa, ale w tym chyba nie ma kolosalnych róznic komplet to komplet nawet z używki . A co do padnięcia napedu to słyszałem kilka razy ale to z winy właściciala , ekstremalnie rózne wymiary opon przez długi czas eksploatacji ew brak oleju .

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2005 20:49:37 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.wrz.2003 12:29:44
Posty: 601
Lokalizacja: Stolyca
Wysrania nie wysrania...
Jak to cheba Hansik mowil "buda sie rozsypie a naped zostanie" :) ale jezeli sie o niego dba. Roznica wielkosci opon powoduje niemale pewnie naprezenia na wale i mechanizmie roznicowym, co znow przeklada sie zywotnosc napedu.
Taka mala pierdolka wlasnie jest pewnie jedym z wielu elementow ktore wplywaja na lifetime tego na czym jezdzisz - oczywiscie negatywnie.

Pzdrw
Neme

W obu moich Quattro trzymalem sie tego samego rozmiaru opon z tego samego kompletu.

_________________
Audi A6 2.5TDi AEL Avant Quattro
odjechalo Audi 100 C3 2.3NF Avant Quattro
odjechalo Audi Coupe 2.3NG Quattro
odjechala Manta 2.0 GSI (Never ever Opel again)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2005 20:58:43 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
NemeretH napisał(a):
Roznica wielkosci opon powoduje niemale pewnie naprezenia na wale
AA to mnie bardzo ciekawi w jaki sposób objawia sie to naprężenie i ew zuzycie??????

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2005 21:38:15 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12008
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
różnica wysokości opon powoduje, że torsen non stop pracuje i się zużywa nadmiernie. a potem to wystarczy raz ruszyć ze sprzęgła i sru. I nie tłumaczcie, ze Was to nie spotka, nie wiecie, czy poprzedni właściciel tak nie robił oraz czy następny włąściciel na Was nie będzie psioczył, rownoczesnie potwierdzajac, ze jedyna wada audi to poprzedni wlasciciel czyli WY!

Skad mam dane? z Biedrzychowic.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2005 22:19:17 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
leo daj konkrety... znaczy sie przebieg i roznice...

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 01:00:24 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.sty.2005 13:14:04
Posty: 484
Lokalizacja: Gdańsk
Witajcie,

Przestudiowałem chyba wszystkie wątki w temacie. W większości jesteśmy zgodni, że zastosowanie opon różnych rozmiarów (średnic) powoduje naprężenia w układach przeniesienia napędu, co ma wpływ między innymi na zużywanie dyferencjałów. Załóżmy, że zdarzy się sytuacja, kiedy auto zbliży się do granicy przyczepności bocznej. Wówczas owe naprężenia będą chciały znaleźć ujście i zrobią to na powierzchni styku opon z nawierzchnią. Mamy gotowy poślizg. Dzięki temu że nasze autka mają środki ciężkości przesunięte mocno do przodu, przednia oś jest bardziej dociążona, co zwiększa szanse że to właśnie 'tyłek' rozpocznie wędrówkę ku zewnętrznej krawędzi zakrętu. ..for whom the bell tols?

Kolejna sprawa to bieżniki różnego rodzaju na osiach. Jeśli mamy identyczne (rozmiarami) opony, to jedyną istotną różnicą w stosunku do pierwszego przykładu jest teoretycznie brak naprężeń w układzie napędowym. Teoretycznie, bo nie łudźmy się całkowitym ich brakiem ponieważ auto z napędem 4x4 ma moment obrotowy na każdym kole. W zależności od różnic w przyczepności opon oddalamy lub przybliżamy granicę utraty przyczepności bocznej. Lecz kiedy to już nastąpi nawet nie chce sobie wyobrażać 'dzwona' jaki wykonamy próbując ratować się z opresji.

Pominę już dywagacje na temat: "..szersze z przodu czy lepiej z tyłu?" bo szkoda prądu i Waszego czasu na czytanie.

Reasumując, w rzeczywistości i tak każde z kół jedzie po innym kawałku nawierzchni, jest różnie dociążona i działają na nie inne siły boczne. Stosowanie czterech identycznych opon zwiększa przewidywalność w sytuacjach 'podbramkowych', oraz ewentualnie ułatwi zapanowanie nad niunią, kiedy już do poślizgu dojdzie.

Mantra quattro: Zawsze cztery identyczne opony!!! Czy logo naszej stajni czegoś nie sugeruje?

Myślę, że właścicielom 'osiek' również powinno dać do myślenia.

pozdrawiam
Andrzej

_________________
ex: Audi coupe quattro B2 '86 2.2 KV
ex: Audi A6 2.5 TDi AKE @200PS quattro tip avant
Audi allroad quattro 2.5 TDi BAU tip
Audi Q8 e-tron 55 s-line

..member of room 119


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 01:17:39 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
co do rozmiaru opon to nie ulega watpliwosci ze wskazane jest aby kola mialy ten sam obwod (predkosc obrotowa) ale z takim samym bieznikiem (typem) to juz lekka przesada ;-)
ps. zakladam u siebie 2 x Pirelli P Zero Rosso i 2 x Pirelli P Zero Asimmetrico
wszystkie 225/40/18 :diabel: wiec w razie jak sie torsen wysra z racji roznego bieznika na osiach niezwlocznie poinformuje :P

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 01:38:14 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.sty.2005 13:14:04
Posty: 484
Lokalizacja: Gdańsk
Bilu napisał(a):
co do rozmiaru opon to nie ulega watpliwosci ze wskazane jest aby kola mialy ten sam obwod (predkosc obrotowa) ale z takim samym bieznikiem (typem) to juz lekka przesada ;-)
ps. zakladam u siebie 2 x Pirelli P Zero Rosso i 2 x Pirelli P Zero Asimmetrico
wszystkie 225/40/18 :diabel: wiec w razie jak sie torsen wysra z racji roznego bieznika na osiach niezwlocznie poinformuje :P


Bilu
co do tego, że torsen się nie wysra z racji Twojego setup'u to nie ulega wątpliwości, jak również nie ulega wątpliwości że będziesz miał wiecej kłopotów z odzyskaniem kontroli gdy już zdarzy Ci się poślizg.

respect
Andrzej

_________________
ex: Audi coupe quattro B2 '86 2.2 KV
ex: Audi A6 2.5 TDi AKE @200PS quattro tip avant
Audi allroad quattro 2.5 TDi BAU tip
Audi Q8 e-tron 55 s-line

..member of room 119


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 05:41:08 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
geeza nie do unikniecia jest sytuacja minimalnych róznic między obwodami
(średnicami opon), rozchodzi sie mnie o to jaka róznica jest dopuszczalna...

przykładowe sytuacje: różnice w cisnieniu, obciążona tylna oś (jedziemy
na wakacje) - zwiększeniem cisnienia nie zniwelujesz tych roznic do zera...

w dodatku inna kwestia: kupujemy do quattro 4 oponki i mamy przesrane
jak sie nam jedna wysypie tak ze sie nie da naprawic - kupujemy cały
nowy komplet... nie wspomne juz np o niedopuszczalnym np na
niemieckim rynku łataniu opon z indeksem predkosci wiekszym niz jakis
tam (nie pamietam jaki) - wiekszy gwóźdź i albo ciągłe pompowanie
albo nowy komplecik...

kupujemy pięć i dokonujemy rotacji - co ile? też zawsze jedno koło będzie
miało różnice...

w/g mnie tak jak dyfry wyrównują różnice między kołami na jednej osi
tak torsen między osiami... musi to umiec...
ktoś liczył jakie są różnice w drogach pokonywanych na danym odcinku
między kołami jednej osi w łuku a dwiema osiami przy różnicy bieznika
x mm?



?

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 07:15:45 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
nigdy nie bedzie idealnie chocbysmy nie wiem co robili z oponami bo srodek ciezkosci auta nie jest w srodku jego osi podluznej.

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 07:43:08 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20.mar.2005 22:19:08
Posty: 619
Może i ja się dołączę - wg mnie to torsen nie jest niczym innym, jak (elastycznym) połączeniem pomiędzy osiami - coś tak jak szpera w starych modelach audi quattro, tyle, że ta 'szpera' przydziela moment obrotowy, jak i prętkość obrotową na przód i tył elastycznie - to pozwala uniknąć uszkodzeniom mechanizmu - spekulacje o tym, że różnica w obwodzie kół jest w stanie uszkodzić mechanizm jest wg mnie jak najbardziej mylna - miało by to miejsce w przypadku starego mostu (audi z dwoma szperami), gdy zapięlibyśmy blokade pomiędzy osiami, i oczywiście jadąc długi czas testowali jego wytrzymałość na asfalcie - choć i tak pozostaje jeszcze luz pomiędzy półosiami z przodu - tego nie zblokujemy. problem mógłby nastąpić np. gdy z tyłu mielibyśmy dwie oponki, np 50 i 55 wysokości i włączyli szperę tylnej osi w ciepłe lato i puścili się na 2 km przejażdźkę po asfalcie (nie przekraczajac oczywiście 20km/h) wg mnie to jedyna możliwość 'przegięcia pały'.
A wymóg stosowania 4 tych samych opon (oczywiście w granicach rozsądku +-) daje nam pełną satysfachę z możliwości trakcyjnych, jakie daje nam napęd quattro z torsenem. Wtedy przy różnych opone sam ciekaw jestem jak auto zachowywało by się na pograniczu pośligu. I wg mnie tu leży cały sens stosowania 4 idealnych opon. Choć i tak w przypadku Audi gdzie znacza jest przewaga ciężkości przodu nad tyłem, musiało by być to zniwelowane właśnie przyczepnością (inne szerokości opony przódu/tyłu).
Na koniec proponuje jeszcze raz zerknąć (dla tych coi nie szukają ;) ) do zlepka wg mnie najtrafniejszych opisów zasady działania Torśka (ukłon dla Hansa)

-------------------------------------
W samochodzie Audi Quattro napędzane są wszystkie cztery koła. Automatycznie blokowany
środkowy mechanizm różnicowy TORSEN (nazwa TORSEN jest zastrzeżona znakiem fabrycznym firmy DK Glaeson S.A. określającym mechanizm różnicowy kontrolujący moment obrotowy i powstałym jako skrót angielskich słów TORque SENsing ) przenosi optymalnie moc silnika w zależności od sposobu jazdy i stanu nawierzchni.
Moc silnika jest przenoszona przez skrzynię biegów i środkowy mechanizm różnicowy bezpośrednio na mechanizm różnicowy osi przedniej i przez wał na mechanizm różnicowy osi tylniej.
Na zakręcie koła samochodu pokonują różne drogi. Powstała w wyniku tego różnica prędkości obrotowej kół jest wyrównywana przez mechanizmy różnicowe przedniej i tylniej osi.
Środkowy mechanizm różnicowy TORSEN wyrównuje różnice obrotów pomiędzy osiami. Środkowy mechanizm różnicowy TORSEN jest skonstruowany przy wykorzystaniu ślimaków i kół ślimakowych tak, że na śliskiej nawierzchni powoduje przydzielanie momentu obrotowego osi, której koła posiadają większą przyczepność. Przy normalnej jeździe i suchej nawierzchni środkowy mechanizm różnicowy równo rozdziela siłę napędową na koła w przedniej i tylniej osi w stosunku 50%/50%. Jeżeli jednak na śliskiej lub sypkiej nawierzchni koła jednej osi tracą przyczepność i wykorzystują coraz mniejszy moment obrotowy, to środkowy mechanizm różnicowy płynnie zaczyna przekazywać większy moment na oś bardziej obciążoną, czyli na nie będąca w poślizgu. Rozdział siły napędowej odbywa się mechanicznie i w sposób płynny w zakresie od 25% / 75% do 75% / 25%
Mechanizm różnicowy tylniej osi można blokować ręcznie. Blokada ta służy tylko jako pomoc przy ruszaniu w trudnych warunkach drogowych i dlatego wyłącza się automatycznie po przekroczeniu prędkości około 25 km/h. Dopóki jest ona włączona następuje wyłączenie systemu ABS.
W momencie ślizgu kół na jednej osi część momentu przenoszona jest na drugą oś. W napędzie quattro do każdego koła doprowadza się jedynie 25% mocy. Mniejszy moment obrotowy oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, lepszą przyczepność i większy margines bezpieczeństwa w trakcie różnych manewrów.
W Audi quattro napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła. Jakie to niesie korzyści? W idealnym przypadku każde koło potrzebuje jedynie połowę mocy wymaganej przez normalny jednoosiowy zespół napędowy. Ponieważ całkowita moc przekazywana przez każde koło (suma siły ciągu i bocznych sił na nie działających) jest ograniczona, Audi quattro może przenieść na nawierzchnię odpowiednio większą część siły bocznej: gwarantuje to doskonałą stabilność na zakrętach oraz świetne prowadzenie na prostej zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Audi quattro posiada przewagę nad innymi samochodami ze zwykłym napędem 4x4 (tradycyjny mechanizm różnicowy pomiędzy osiami) w zakresie przyczepności zwłaszcza na nawierzchniach mokrych, szutrowych i na śniegu oraz na nawierzchniach śliskich lub częściowo oblodzonych. Elektroniczne systemy kontrolne, w które wyposażane są konwencjonalne samochody, także zapobiegają boksowaniu kół, jednak odbywa się to wyłącznie poprzez zmniejszenie dostarczonej na koła mocy. Inaczej dzieje się w przypadku Audi quattro, gdzie dzięki samo-hamującemu centralnemu mechanizmowi różnicowemu Torsena moc silnika przekazywana jest na przednią i tylną oś w sposób ciągły.
Wszelkie nagłe wahania prędkości obrotowej kół - na przykład, gdy przednia oś trafi na oblodzony fragment nawierzchni - powodują natychmiastową reakcję systemu: aż 75% momentu obrotowego może być wtedy przekazane na oś obracającą się wolniej - w tym przypadku oś tylną. Mechanizm różnicowy Torsena to system czysto mechaniczny.
-------------------------------------

_________________
AllRoad 2,7T '02, 240g/s :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 09:13:24 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.sty.2005 13:14:04
Posty: 484
Lokalizacja: Gdańsk
Vanderlei napisał(a):
.... A wymóg stosowania 4 tych samych opon (oczywiście w granicach rozsądku +-) daje nam pełną satysfachę z możliwości trakcyjnych, jakie daje nam napęd quattro z torsenem. Wtedy przy różnych opone sam ciekaw jestem jak auto zachowywało by się na pograniczu pośligu. I wg mnie tu leży cały sens stosowania 4 idealnych opon. ...


Brawo :)

pozdrawiam
Andrzej

_________________
ex: Audi coupe quattro B2 '86 2.2 KV
ex: Audi A6 2.5 TDi AKE @200PS quattro tip avant
Audi allroad quattro 2.5 TDi BAU tip
Audi Q8 e-tron 55 s-line

..member of room 119


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 09:48:07 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
brawo można bić ale nie zapominajmy że idealnie równe to one nie będą...

chyba że przez przypadek

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 10:23:16 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.sty.2005 13:14:04
Posty: 484
Lokalizacja: Gdańsk
Panowie, zanim zrobi się offtopowo, śpieszę z ostatnimi wyjaśnieniami.
W zasadzie wszystkie przypadki o których pisałem dotyczą teorii w "środowisku doskonałym" ;) , dopiero w podsumowaniu przedstawiłem subiektywny stosunek do rzeczywistości. Każdy z Nas ma własny dystans teorii do realizmu i według tego podejmuje decyzje, a forum służy do wymiany poglądów i niczego nie narzuca. :peace:
Jest piękna niedziela, więc zabierzmy nasze niunie na przejażdżkę i oby nasze napędy i opony dawały nam jak najwiecej satysfakcji, a jak najżadziej ratowały nas z opresji.

"Wszystko jest sztuką możliwego"

maciu, ciekawe spostrzeżenie dot. "..co zrobić, gdy zepsuje się jedna z opon?"

PS. Cholerka, chyba dostanę żółtą kartkę ;) heheee

respect
Andrzej

_________________
ex: Audi coupe quattro B2 '86 2.2 KV
ex: Audi A6 2.5 TDi AKE @200PS quattro tip avant
Audi allroad quattro 2.5 TDi BAU tip
Audi Q8 e-tron 55 s-line

..member of room 119


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 11:42:27 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sie.2003 15:20:59
Posty: 2049
Lokalizacja: The Great Lakes
geeza napisał(a):
maciu, ciekawe spostrzeżenie dot. "..co zrobić, gdy zepsuje się jedna z opon?"

Na forum AudiWorld jest taki fajny zaprzyjaźniony gość z TireRack, który udziela cennych porad (czytaj: nie wyłudza niepotrzebnie kasy). Twierdzi, że w quattro (torsen), jeśli w takim wypadku 3 pozostałe opony są zużyte w w ponad 50%, to należy wymienić wszystkie 4.

A od siebie mogę tylko zacytować instrukcję obsługi:

Kod:
Vehicles with quattro must always have tires of the same size, construction and tread type.


Kod:
All four wheels must always have the same rolling radius.  Different tires on the front and rear wheels may impair vehicle control and will damage the All Wheel Drive because of the constantly different wheel speeds.  The proper function of the system is not affected by unevenly worn tires.



PS. Maciu, ty się lepiej przyznaj co za wynalazki nabyłeś, że się o to pytasz. :P

_________________
Było: B5 1.8Tq
Jest: E39 530i, 8R Q5 3.0T, Charger SRT392


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 11:42:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12008
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
Vanderlei napisał(a):
... spekulacje o tym, że różnica w obwodzie kół jest w stanie uszkodzić mechanizm jest wg mnie jak najbardziej mylna - miało by to miejsce w przypadku starego mostu (audi z dwoma szperami), gdy zapięlibyśmy blokade pomiędzy osiami, i oczywiście jadąc długi czas testowali jego wytrzymałość na asfalcie - choć i tak pozostaje jeszcze luz pomiędzy półosiami z przodu - tego nie zblokujemy......


A widzisz, a tutaj się nie zgodzę.
1. torsen jest spięty na sztywno
2. zakładasz na tył (lub przód) opony wyższe od przodu
3. tylne koła kręcą się wolniej od przodu (prędkość kątowa kół jest mniejsza) -> symuluję że przód się ślizga
4. więcej momentu na tył w celu wyrównania poślizgu
5. niestety, ani przód ani tył się nie ślizga, więc moment nigdzie nie uchodzi -> torsen dostaje po dupie.

jest to tak zwany układ sprzężenia zwrotnego, gdzie sygnał nigdy nie zanika dążąc do nieskończoności (czyli domniemany poślizg przodu, który nigdy nie jest zrównoważony, bo wszystkie koła mają przyczepność), no a dalej już wiadomo, torsen dostaje po dupie.

chyba nigdzie nie popełniłem błędu logicznego ? Jeśli tak, to proszę o korektę :)

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.kwi.2005 12:02:44 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
centralny mechanizm roznicowy pada glownie wtedy jak sie cos do niego dostanie ...w moim przypadku padl na skutek dostania sie do niego zbytniej ilosci opilkow metalu ktore zgromadzily sie na magnesie tuz pod tosenem ... moral dla mnei z tego byl taki ze 2 sezony katowania skrzyni daly opilki metalu a brak serwisu skrzyni z mojej strony spowodowal awarie "dzieki" ktorej stanalem na srodku skrzyzowania w warszawie z gosciem z japonii na pokladzie :P ... generalnie im wieksza jest roznica obrotowa osi tym wiecej pracuja satelity w mechanizmie ... powoduje to wytwarzanie sie wiekszej iliosci ciepla i nic wiecej ... jezeli katulemy auto jezdzac na roznym ogumieniu lub latamy non stop bokami gdzie te roznice miedzy osiami sa duze to torsen grzeje sie i cala filozofia polega na tym zeby go wtedy dobrze schlodzic i nasmarowac jezeli tego nie zrobimy to metal w koncu spuchnie , zatrze sie i w momecie kiedy jedna satelita sie zatrzyma , skosi zeby na glownych trybach napedowych

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-
A2 '01 1.4 - 24-


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 64 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: