Witam Wszystkich.
Poniżej link do wątku Meszruma o diagnostyce
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=53752
Jeżeli ktoś przebrnął, umie zlogować i chciałby zrozumieć bliżej co oznaczają cyferki w wyplutych przez VAGCOMa plikach CSV to poniżej postarałem się przybliżyć temat kąta (początku) wtrysku.
Pompa wtryskowa rozpoczyna proces wtrysku z odpowiednim momencie (kącie) uzależnionym od obrotów i dawki (czynnik temperatury pomijam). Ten moment (kąt)
wyznacza ECU lecz ręką ludzką należy ustawić (przekręcić) pompę wtryskową tak by umożliwić pompie osiągnięcie zadane kąta wtrysku – jak sprawdzić poprawność ustawienia oraz jak to wszystko działa (wg mojej wiedzy) jest poniżej
Jednostki
Zacznijmy od jednostek, którymi jest kąt oznaczany
Jest parę konwencji przedstawiania kąta wtrysku.
Kąt po górnym martwym punkcie
- wartości ujemne bez „dodatku”
- wartości dodatnie z dodatkiem n.OT/ ATDC
Kąt przed górnym martwym punktem
- wartości dodatnie bez dodatku
- wartości dodatnie z dodatkiem v.OT/BTDC
Nowsze VAGCOMy używają konwencji ATDC/BTDC a stare (w takiej konwencji są logi, które przedstawiam) prezentują wartości z + i -.
Po co tym się zajmować i jak kontrolować
Pytanie zasadnicze: dlaczego trzeba cokolwiek ustawiać - przecież ECU wyznacza „zadany” kąt?
Odpowiedź: pompa nie jest w stanie uzyskać każdego kąta... mechanizm pozwala na pracę w określonym przedziale – jeżeli popatrzymy na problem kąta wtrysku jak na okrąg reprezentujący kąt to pompa potrafi pracować tylko w wycinku tego koła. Poprzez ustawienie (przekręcenie) mamy wpływ na to w jakim zakresie będzie możliwy do uzyskania kąt.. czy to od -4 (tzw. LATE) do 15 (tzw. EARLY) czy może od -1 do 17 itp.
Pytanie: Skąd mamy wiedzieć w jakim zakresie ECU może wyznaczać kąt wtrysku?
Odpowiedź: to widać jak na dłoni w logu 004!
Celowo przygotowałem Log 004D 'zahaczający” o wolne obroty (równie dobrze można skorzystać w loga 004 dla wolnych obrotów).
Jak widać pompa „ma” pracować w przedziale -1 (late) do + 10(early)
Pytanie; Jeżeli wiemy w jakim zakresie jest „zadany” przez ECU kąt wtrysku to jak mamy sprawdzić czy jest on możliwy do uzyskania? W Jaki sposób poznać możliwe do uzyskania krańcowe wartości?
Odpowiedź: to widać jak na dłoni w logu 004BS
Jak widać obecne ustawienie pozwala pracować pompie w przedziale ok -3.2 do ok 15
Pytanie: jak należy wykonać regulację gdy kąt jest ustawiony źle
Odpowiedź:
http://docs.google.com/fileview?id=0B_Z ... MGY0&hl=en
Pytanie: dlaczego instrukcja serwisowa ustawienia kąta wtrysku mówi o jakimś dziwnym zakresie 0-4 ATDC (0 - -4) a nie odnosi się do faktycznego zakresu pracy (kąta wtrysku)?
Odpowiedź: instrukcja serwisowa ma być jasna, prosta i zapewniająca dostatecznie dobre ustawienie, ma wymagać jak najmniej
Pytanie: co w sytuacji gdy kąt na late w 004BS wynosi np. -1 (1ATDC) a wyznaczony przez ECU na wolnych obrotach wynosi -2 (2ATDC)
Odpowiedź: ECU nigdy nie uzyska zadanego kąta, wysterowanie elektrozaworu kąta wtrysku (o tym poniżej) będzie wynosić 100% (dokładnie jak w przypadku 004BS – LATE) gdyż pompa będzie chodziła w skrajnym położeniu – taka sytuacja jest jednak formalnie poprawna (nazwijmy to „ocena dostateczna”)
to przykład takiej sytuacji (brak osiągania zadanego kąta mimo poprawnego formalnie ustawienia)
004BS
004S
Jak działa ten mechanizm w samej pompie
Pytanie: jak działa mechanizm ustawiania (przez pompę) kąta wtrysku?
Przed ODP 2 screeny (jakaś tam sobie pompa VP)
Odpowiedź: jeżeli dobrze to rozumiem to ECU (nie wnikam czy naszego silnika czy „na pompie” w przypadku VP44) odpowiednio wysterowując elektrozawór (na rysunku oznaczony jako N108) steruje przepływem ropy a ta w konsekwencji przesuwa „timing advance piston” zmieniając kąt wtrysku.. od określonych obrotów działa to jakoś inaczej (prawdopodobnie przy udziale elektrozaworu dawki – domyślam się...)
Pytanie: od czego zależy zadany przez ECU kąt wtrysku
Odpowiedź: zależy od dawki paliwa i obrotów
Jak widać zadany kąt wtrysku dla dawki 48 (życzenie) przy obrotach od 4000 wynosi 10
Co wiedziałem opisałem....
Inny mam nadzieję warty przeczytania wątek (przepływka, EGR)
TDI VP, PD...- Analizujemy Logi - przepływomierz
Pozdrawiam,
Przemek