.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 24.lut.2025 10:58:18

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [TDI VP] Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku
PostNapisane: 25.cze.2010 16:15:28 
Użytkownik

Dołączył(a): 15.lis.2007 12:34:27
Posty: 1902
Lokalizacja: Wroclaw
Witam Wszystkich.
Poniżej link do wątku Meszruma o diagnostyce
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=53752

Jeżeli ktoś przebrnął, umie zlogować i chciałby zrozumieć bliżej co oznaczają cyferki w wyplutych przez VAGCOMa plikach CSV to poniżej postarałem się przybliżyć temat kąta (początku) wtrysku.

Pompa wtryskowa rozpoczyna proces wtrysku z odpowiednim momencie (kącie) uzależnionym od obrotów i dawki (czynnik temperatury pomijam). Ten moment (kąt) wyznacza ECU lecz ręką ludzką należy ustawić (przekręcić) pompę wtryskową tak by umożliwić pompie osiągnięcie zadane kąta wtrysku – jak sprawdzić poprawność ustawienia oraz jak to wszystko działa (wg mojej wiedzy) jest poniżej

Jednostki
Zacznijmy od jednostek, którymi jest kąt oznaczany
Jest parę konwencji przedstawiania kąta wtrysku.
Kąt po górnym martwym punkcie
- wartości ujemne bez „dodatku”
- wartości dodatnie z dodatkiem n.OT/ ATDC
Kąt przed górnym martwym punktem
- wartości dodatnie bez dodatku
- wartości dodatnie z dodatkiem v.OT/BTDC

Nowsze VAGCOMy używają konwencji ATDC/BTDC a stare (w takiej konwencji są logi, które przedstawiam) prezentują wartości z + i -.

Po co tym się zajmować i jak kontrolować
Pytanie zasadnicze: dlaczego trzeba cokolwiek ustawiać - przecież ECU wyznacza „zadany” kąt?

Odpowiedź: pompa nie jest w stanie uzyskać każdego kąta... mechanizm pozwala na pracę w określonym przedziale – jeżeli popatrzymy na problem kąta wtrysku jak na okrąg reprezentujący kąt to pompa potrafi pracować tylko w wycinku tego koła. Poprzez ustawienie (przekręcenie) mamy wpływ na to w jakim zakresie będzie możliwy do uzyskania kąt.. czy to od -4 (tzw. LATE) do 15 (tzw. EARLY) czy może od -1 do 17 itp.
Obrazek

Pytanie: Skąd mamy wiedzieć w jakim zakresie ECU może wyznaczać kąt wtrysku?
Odpowiedź: to widać jak na dłoni w logu 004!
Celowo przygotowałem Log 004D 'zahaczający” o wolne obroty (równie dobrze można skorzystać w loga 004 dla wolnych obrotów).
Obrazek
Jak widać pompa „ma” pracować w przedziale -1 (late) do + 10(early)

Pytanie; Jeżeli wiemy w jakim zakresie jest „zadany” przez ECU kąt wtrysku to jak mamy sprawdzić czy jest on możliwy do uzyskania? W Jaki sposób poznać możliwe do uzyskania krańcowe wartości?
Odpowiedź: to widać jak na dłoni w logu 004BS
Obrazek
Jak widać obecne ustawienie pozwala pracować pompie w przedziale ok -3.2 do ok 15

Pytanie: jak należy wykonać regulację gdy kąt jest ustawiony źle
Odpowiedź:
http://docs.google.com/fileview?id=0B_Z ... MGY0&hl=en

Pytanie: dlaczego instrukcja serwisowa ustawienia kąta wtrysku mówi o jakimś dziwnym zakresie 0-4 ATDC (0 - -4) a nie odnosi się do faktycznego zakresu pracy (kąta wtrysku)?
Odpowiedź: instrukcja serwisowa ma być jasna, prosta i zapewniająca dostatecznie dobre ustawienie, ma wymagać jak najmniej

Pytanie: co w sytuacji gdy kąt na late w 004BS wynosi np. -1 (1ATDC) a wyznaczony przez ECU na wolnych obrotach wynosi -2 (2ATDC)
Odpowiedź: ECU nigdy nie uzyska zadanego kąta, wysterowanie elektrozaworu kąta wtrysku (o tym poniżej) będzie wynosić 100% (dokładnie jak w przypadku 004BS – LATE) gdyż pompa będzie chodziła w skrajnym położeniu – taka sytuacja jest jednak formalnie poprawna (nazwijmy to „ocena dostateczna”)
to przykład takiej sytuacji (brak osiągania zadanego kąta mimo poprawnego formalnie ustawienia)
004BS
Obrazek

004S
Obrazek


Jak działa ten mechanizm w samej pompie
Pytanie: jak działa mechanizm ustawiania (przez pompę) kąta wtrysku?
Przed ODP 2 screeny (jakaś tam sobie pompa VP)
Obrazek
Obrazek

Odpowiedź: jeżeli dobrze to rozumiem to ECU (nie wnikam czy naszego silnika czy „na pompie” w przypadku VP44) odpowiednio wysterowując elektrozawór (na rysunku oznaczony jako N108) steruje przepływem ropy a ta w konsekwencji przesuwa „timing advance piston” zmieniając kąt wtrysku.. od określonych obrotów działa to jakoś inaczej (prawdopodobnie przy udziale elektrozaworu dawki – domyślam się...)

Pytanie: od czego zależy zadany przez ECU kąt wtrysku
Odpowiedź: zależy od dawki paliwa i obrotów
Obrazek
Jak widać zadany kąt wtrysku dla dawki 48 (życzenie) przy obrotach od 4000 wynosi 10

Co wiedziałem opisałem....
Inny mam nadzieję warty przeczytania wątek (przepływka, EGR)
TDI VP, PD...- Analizujemy Logi - przepływomierz
Pozdrawiam,
Przemek

_________________
TDI VP, PD: Analizujemy Logi - przepływomierz
TDI VP:Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.cze.2010 21:19:41 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.kwi.2010 23:37:33
Posty: 87
Lokalizacja: Wrocław
"Analizujemy logi ..." -super cykl, jesteś wielki!
Ten wątek o kącie musze przesłać gościowi, który probował go ustawić na mojej pompie. Pajac ! Ciekawe czy coś zrozumie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [TDI VP] Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku
PostNapisane: 02.wrz.2012 19:38:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 19.maja.2008 14:24:28
Posty: 1094
Lokalizacja: DW
Auto: AFN, BPP, BDN
przemekk74 napisał(a):
Pytanie: jak należy wykonać regulację gdy kąt jest ustawiony źle
Odpowiedź:
http://docs.google.com/fileview?id=0B_Z ... MGY0&hl=en
Link nie działa ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 48 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: