Ogólnie problemy zaczęły się zaraz po kupnie auta, także trudno mi zweryfikować czy były jakieś przyczyny. Początkowo zaczął więcej palić (przed założeniem gazu). Stopniowo, nie tak, żeby od razu skoczyło mu w kosmos. Aż doszło do ponad 25l / 100km. Później po wymianie drobnej elektryki od świateł pod kierownicą okazało się, że w klimatroniku pokazuje temperaturę silnika 255 i błąd 9 - czyli rozwarcie obwodu według dokumentacji. Był wymieniany czujnik temperatury i sprawdzona instalacja. Sygnał jest poprawny i dochodzi aż do złącza komputera - z tego elektryk wnioskuje, że komputer jest uszkodzony, a przynajmniej wejście przetwornika A/C. No chyba, że połączenie komputer silnika
![n ->](./images/smilies/013.gif)
komputer klimatronika jest wadliwe co jest dużo mniej prawdopodobne. Byłem w międzyczasie u gaziarzy zapytać się o regulację. Stwierdzili, że czasowtryski są zbyt duże i nie mogą zbyt dużo zrobić. (Tutaj chcę zaznaczyć, że jestem zaledwie raczkujący w mechanice pojazdowej więc nie czepiajcię się proszę mojej terminologii, ani ewentualny niepoprawnych wniosków). Twierdzą, że komputer gazu (STAG) jedyne informacje jakie pobiera to temperatura silnika i właśnie czasowtryski. Podejrzewam, że chodzi o czas otwarcia wtrysków, którym steruje komputer silnika. Więc dalsze przypuszczenia również wskazują na wadliwy komputer. Chciałbym pożyczyć taki komputer i sprawdzić czy po jego wymianie jest ok. Dodam tylko, że auto nie ma problemów z odpalaniem. A duże zużycie paliwa jest zarówno na gazie jak i na paliwie. A i jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała. W klimatroniku są dwa kanały odpowiedzialne za potencjometr przepustnicy, według tego co wyczytałem jeden odpowiedzialny jest za odczyt wartości potencjometru, a drugi odpowiedzialny za to jaki powinien być ustawiony (znaczy pewnie przepustnica). Nie powinno być między nimi dużej różnicy, dokumentacja mówi o pojedyńczych wartościach. Jednak u mnie wartość odczytana jest zawsze dużo niższa. Podejrzewam, że to również błąd odczytu, ponieważ auto nie ma problemów z trzymaniem obrotów na postoju bez gazu. A z tego co wiem, to chyba przepustnica ma tu duże znaczenie. To chyba wszystkie informacje jakie mogę wam przekazać, jeśli coś sobie przypomnę to dopiszę. Bardzo proszę poprawcie mnie jeśli moja teoria jest w którymś miejscu błędna. Dziękuję z góry za pomoc!