Teoretyczne poniwaz dawki wtrysku na kanale 13 sa obliczane przez komputer dla ustabilizowania biegu jalowego. Nie swiadcza o cisnieniu cylindra , cisnieniu otwarcia wtryskiwacz , tak naprawde moga swiadczyc tylko o teoretycznej nieprawidlowosci w diagnostyce. Czesto jest tak ze wartosci sa w normie , a mimo to silniki kopca czy sa slabe.
Kilka razy pisalem ze komputerndiagnostyczy czy Vag , czy VAS to urzadzenia naprowadzajace i bardzo pomocne w diagnostyce ale tylko w niektorych przypadkach.
Rzecz ma sieninaczej do kanalu 07 , 10 , 11 bo te wartosci sa rzecywiste a wynikaja z informacji czujnikow lub sensorow. Oczywiste jest ze czujnik temperatury pokaze 80 stopni i to bedzie poprawnanwartosc o ile jest sprany. Tak samo rzecz ma sie do przeplywomierza czy czujnika cisniea doladowania. Mamy wtedy wartosc rzeczywista. Gdy istneieje podejrzenie usterki sensoru czy czujnika mierzy sie temp. lub cisnienie przyrzadami zewnetrzymi celem porownania z odczytami komputera. Nadal uwazamu te wartosci za rzeczywiste.
Kanal 13 to obliczona teoretyczna dawka paliwa zalezna od teoretycznej mocy danego cylidra. Trzeba sie zgodzic ze w cylindreze czy w wtryskiwaczu lub w
pompie czujnikow nie ma. Dawka ta obliczana jest dla stabilizacji biegu jalowego , czyli odczyt przyda sie gdy jeden wtryskiwacz sie zatnie. Wtedy strownik wskze dawki minus na mocnieszych cylindrach a zwieksyz dawke na slabszym. Sterownik nie wie bonislad czy cylinder jest slaby , czy wtryskiwacz ale zrobi co w jego mocy by utrzymac stabilna prace silnika. Wtedy zobaczymy roznice w odczytach.
Rzecz ma sie inaczej gdy naprzyklad mamy gorsze paliwo lub rownomiernie zuzyte wtrsykiwacze gdzie dawki beda wedlug kanalu 13 w normie a silnik bedzie ewidetnie slabszy lub bedzie kopcil a nawet zle zapala. Ten problem pojawia sie coraz czescie i bedzie pojawial sie z kazdym nastepnymnkilometrem przebiegu.
Ogolnie mowiac diagnostyka komputerowa sprawdza sie dla nie zmeczonych pomp wtryskowych i wtryskiwaczy. Duze przebiegi powoduja ze komputer przestaje sie sprawdzac jako narzedzie diagnostyczne. W ge wchodza stoly probircze , testery wtryskiwaczy i tym podobne.
Zeby nie narazic sie fan klubowi Vag czy Vas powtarzam , gdy diagnostyka dotyczy wartoaci kontrolowanych przez sesory i czujniki nie ma problemu, prawie niema VAG jest ok
Rzecz sie ma przy wartosciachnteoretycznych.
Rozpoczecie wtrysku jest tak samo teoretyczne przy TDI typu AFN. A o taki tu chodzi. Silniki z pompa rotacyjna nie maja czujnika polozenia walu korbowego czy walka rozrzadu. Rozpoczecie wtrysku wyliczane jest na podstawie danych z czujnik polozenia iglicy wtryskiwacza sterujacego. Tak wiec jest wartoscia teoretyczna bo EDC nie moze wiedziec czy tlok jest idealńie w GMP a walek rozrzadu na wachaniu krzywek pierwszego cylindra bo nie ma zadnego odniesienia.
Rzecz ma sie inaczej troche do TDI PD bo silnik zmpompo wtryskiwaczami dostaje sygnal z czujnika hala na walku rozrzadu a pompowtryskiwacze otwierane sa przez cewke sterowana przez EDC. Mimo to mozna uzyskac wartosc rozpoczecia wtrysu o wartosci bliskiej zera jako idealna ale nadal teoretyczna bi nie ma czujnika GMP . Czyli wal lekko przesuniety czyli zle ustawiony rozrzad a mimo to dobre odczyty. Praca silnika zbyt mieka lub zbyt twarda.
Z tego wlasnie powodu czesto pisze ze podstawa jest dobre ustawienie rozrzadu i dobre ustawienie naciagu paska. Jest to najwazniejszy element diagnostyki jesli jest podejrzenie ze cos jest nie tak. Dobry diagnostabdecyduje o tum intuicyjnie.
Wiara w komputer owszem , komputer diagnostyczny bardzo pomaga i eliminuje na pewnych etapach pozostale urzadzenia diagnostyczne ale przy mocniej zuzytych silnikach i ukladach wtryskowych przestaje sie sprawdzac. Wszysto z wyczuciem i rozwaga bez slepej fanatycznej milosci do VAG.