Dzień dobry / dobry wieczór.
Pacjent to Audi A6 C6 z 2004 roku, silnik 2,4 v6, benzyna + lpg.
Na zimnym silniku (postój nocny) odpala normalnie ale ciężko wchodzi na obroty, dławi się podczas dodawania gazu. Nawet po kilku minutach pracy silnika i nieruszania pedału gazu, sam z siebie potrafi od tak zgasnąć. Zdarza się, że po odpaleniu silnika, wyjechania z garażu, i ponownym ruszeniu silnik nagle zaczyna się trząść, zachowuje się tak jak by przez chwilę pracował na 5 zamiast na 6 cylindrach - ale to tylko moja interpretacja, nie wiem czy rzeczywiście jeden cylinder przestaje na chwilę pracować. Po chwili takiego zachowania silnik potrafi pracować prawidłowo, ewentualnie jak sam zgaśnie to po odpaleniu jest ok. Tego typu zachowanie zauważyłem tylko na benzynie, nie na lpg.
Najpierw wykasowałem błędy, odpaliłem auto i poczekałem jak się rozgrzeje do 90 stopni od czasu do czasu gazując lub trzymając auto na 1500 obrotach. Celem takiego działania była nieudana próba znalezienia przyczyny dźwięku jakiś "otarć" tworzących "piszczenie" jakiegoś komponentu którego trudno jest mi zlokalizować. Jak auto się rozgrzeje to dźwięk piszczenia znika i nie wraca. Nie mam pojęcia co to może być.
Po takiej akcji rozgrzewania silnika pojawiły się dwa błędy:
Kod:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: Blablabla
Control Module Part Number: 4F0 910 552 R HW: 4F0 907 552 D
Component and/or Version: 2.4l V6 MPI 0010
Software Coding: Blablabla
Work Shop Code: Blablabla
VCID: Blablabla
2 Faults Found:
004409 - Fuel Trim: Bank 2 (Add)
P1139 - 007 - System too Rich
Freeze Frame:
Fault Status: 00010010
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 40
Mileage: 245512 km
Time Indication: 0
Date: 2020.12.20
Time: 16:51:45
Freeze Frame:
RPM: 704 /min
Mass Air / Rev.: 141.7 mg/str
Temperature: 85.5°C
Idle
Time: 486.4 s
Bin. Bits: 00000010
004407 - Fuel Trim: Bank 1 (Add)
P1137 - 007 - System too Rich
Freeze Frame:
Fault Status: 00010010
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 40
Mileage: 245512 km
Time Indication: 0
Date: 2020.12.20
Time: 16:51:54
Freeze Frame:
RPM: 704 /min
Mass Air / Rev.: 141.7 mg/str
Temperature: 85.5°C
Idle
Time: 486.4 s
Bin. Bits: 00000010
Błędy usunąłem, i następnie zostawiłem auto na kilka godzin w celu całkowitego schłodzenia.
Po całkowitym schłodzeniu odpaliłem silnik w celu zczytania poszczególnych grup: Od wypadania zapłonu, napięcia na stukowcach, korekt sond oraz ustawienia rozrządu. Oto info z VCDS:
Grupy 014 - 016, Wypadania zapłonu jak widać brak, wyższe obroty silnika chwilę po odpaleniu jak był bardzo zimny:
Kod:
Address 01: Engine (4F0 910 552 R)
21:20:39 Group 014: Ignition (Misfire Recognition - Total)
1095 /min Engine Speed (G28)
24.6 % Engine Load
0 Misfire Counter
Enabled Misfire Recognition
21:20:39 Group 015: Ignition (Misfire Recognition - Cylinder 1-3)
0 Misfire Counter Cylinder 1
0 Misfire Counter Cylinder 2
0 Misfire Counter Cylinder 3
Enabled Misfire Recognition
21:20:39 Group 016: Ignition (Misfire Recognition - Cylinder 4-6)
0 Misfire Counter Cylinder 4
0 Misfire Counter Cylinder 5
0 Misfire Counter Cylinder 6
Enabled Misfire Recognition
Sunday,20,December,2020,21:21:11:62939
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)
Data version: 20130910
Po chwili pracy obroty spadły, silnik działa do tej pory testu ok, no i nie dotykałem pedału gazu:
Kod:
Address 01: Engine (4F0 910 552 R)
21:21:10 Group 014: Ignition (Misfire Recognition - Total)
844 /min Engine Speed (G28)
30.1 % Engine Load
0 Misfire Counter
Enabled Misfire Recognition
21:21:10 Group 015: Ignition (Misfire Recognition - Cylinder 1-3)
0 Misfire Counter Cylinder 1
0 Misfire Counter Cylinder 2
0 Misfire Counter Cylinder 3
Enabled Misfire Recognition
21:21:10 Group 016: Ignition (Misfire Recognition - Cylinder 4-6)
0 Misfire Counter Cylinder 4
0 Misfire Counter Cylinder 5
0 Misfire Counter Cylinder 6
Enabled Misfire Recognition
Sunday,20,December,2020,21:21:33:62939
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)
Data version: 20130910
Grupy od 026 do 028, napięcie na stukowcach:
Kod:
Address 01: Engine (4F0 910 552 R)
21:21:31 Group 026: Ignition (Knock Control Cylinder 1-4)
1.030 V Knock Sensor Voltage Cylinder 1
1.004 V Knock Sensor Voltage Cylinder 2
0.996 V Knock Sensor Voltage Cylinder 3
0.772 V Knock Sensor Voltage Cylinder 4
21:21:31 Group 027: Ignition (Knock Control Cylinder 5-8)
1.106 V Knock Sensor Voltage Cylinder 5
0.788 V Knock Sensor Voltage Cylinder 6
Knock Sensor Voltage Cylinder 7
Knock Sensor Voltage Cylinder 8
21:21:31 Group 028: Ignition (Knock Sensor Test)
825 /min Engine Speed (G28)
32.8 % Engine Load
39.0°C Coolant Temperature (G62)
Test OFF Knock Sensor Test Result
Sunday,20,December,2020,21:21:54:62939
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)
Data version: 20130910
Grupy od 030 do 047, korekty sond:
Kod:
Address 01: Engine (4F0 910 552 R)
21:21:53 Group 030: Lambda Control (Sensor Status)
00111 Bank 1 Sensor 1
0100 Bank 1 Sensor 2
00111 Bank 2 Sensor 1
0100 Bank 2 Sensor 2
21:21:53 Group 031: Lambda Control (Lambda Sensor Voltages)
0.9971 Lambda Control Bank 1 (actual)
0.9980 Lambda Control Bank 1 (specified)
0.9971 Lambda Control Bank 2 (actual)
0.9980 Lambda Control Bank 2 (specified)
21:21:53 Group 032: Lambda Control (Mixture Adaptation)
0.0 % Adaptation (Idle) Bank 1 Sensor 1
0.0 % Adaptation (Partial) Bank 1 Sensor 1
0.0 % Adaptation (Idle) Bank 2 Sensor 1
0.0 % Adaptation (Partial) Bank 2 Sensor 1
21:22:09 Group 033: Lambda Control
0.5 % Lambda Control Bank 1 Sensor 1
1.988 V Sensor Voltage Bank 1 Sensor 1
-4.1 % Lambda Control Bank 2 Sensor 1
2.006 V Sensor Voltage Bank 2 Sensor 1
21:22:09 Group 034: Lambda Control (Aging Check: Bank 1 Sensor 1)
836 /min Engine Speed (G28)
288.0°C Catalytic Converter Bank 1 Temp.
0.0088 Dynamic Factor Bank 1 Sensor 1
Test OFF Result Lambda Aging
21:22:09 Group 035: Lambda Control (Aging Check: Bank 2 Sensor 1)
828 /min Engine Speed (G28)
288.0°C Catalytic Converter Bank 2 Temp.
0.0000 Dynamic Factor Bank 2 Sensor 1
Test OFF Result Lambda Aging
21:22:18 Group 036: Lambda Control (Sensor Readiness - After Catalyst)
0.708 V Sensor Voltage Bank 1 Sensor 2
Test OFF Result Lambda Availability
0.551 V Sensor Voltage Bank 2 Sensor 2
Test OFF Result Lambda Availability
21:22:18 Group 037: Lambda Control (Delta Lambda Bank 1)
31.6 % Engine Load
0.708 V Sensor Voltage Bank 1 Sensor 2
0.0 % Delta Lambda Bank 1 Sensor 2
Test OFF Result Delta Lambda B1
21:22:18 Group 038: Lambda Control (Delta Lambda Bank 2)
29.7 % Engine Load
0.551 V Sensor Voltage Bank 2 Sensor 2
0.0 % Delta Lambda Bank 2 Sensor 2
Test OFF Result Delta Lambda B2
21:22:31 Group 039: Lambda Control (Sensor Exchange)
5.36 g/s Mass Air Flow Sensor (G70)
0.750 V Sensor Voltage Bank 1 Sensor 2
0.590 V Sensor Voltage Bank 2 Sensor 2
Test OFF Result Sensor Exchange
21:22:31 Group 040
21:22:31 Group 041: Lambda Control (Lambda Sensor Heating Bank 1)
76 ohms Resistance Bank 1 Sensor 1
Htg. S1 ON Heater Condition Bank 1 Sensor 1
3.87 kOhm Resistance Bank 1 Sensor 2
Htg. S2 ON Heater Condition Bank 1 Sensor 2
21:22:44 Group 042: Lambda Control (Lambda Sensor Heating Bank 2)
76 ohms Resistance Bank 2 Sensor 1
Htg. S1 ON Heater Condition Bank 2 Sensor 1
5.64 kOhm Resistance Bank 2 Sensor 2
Htg. S2 ON Heater Condition Bank 2 Sensor 2
21:22:44 Group 043: Lambda Control (Aging Check: Bank 3 Sensor 2)
834 /min Engine Speed (G28)
296.0°C Catalytic Converter Bank 3 Temp.
0.776 V Lambda Voltage Bank 3 Sensor 1
OFF Lambda Sensor Aging Test B3S2
21:22:44 Group 044: Lambda Control (Aging Check: Bank 2 Sensor 2)
831 /min Engine Speed (G28)
296.0°C Catalytic Converter Bank 2 Temp.
0.633 V Lambda Voltage Bank 2 Sensor 1
OFF Lambda Sensor Aging Test B2S2
21:22:56 Group 045
21:22:56 Group 046: Lambda Control (Catalytic Conversion Test Bank 1)
820 /min Engine Speed (G28)
304.0°C Catalytic Converter Bank 1 Temp.
0.0000 Catalytic Conversion Bank 1
Test OFF Cat. Conversion Test Bank 1
21:22:56 Group 047: Lambda Control (Catalytic Conversion Test Bank 2)
805 /min Engine Speed (G28)
304.0°C Catalytic Converter Bank 2 Temp.
0.0000 Catalytic Conversion Bank 2
Test OFF Cat. Conversion Test Bank 2
Sunday,20,December,2020,21:24:01:62939
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)
Data version: 20130910
Grupy od 091 do 096, ustawienie rozrządu:
Kod:
Address 01: Engine (4F0 910 552 R)
21:24:00 Group 091: Camshaft Adjustment (Bank 1 Intake)
784 /min Engine Speed (G28)
10.2 % Cam. Adjustment Intake Bank 1
0.0°KW Cam. Adjustment Intake B1 (spec.)
0.0°KW Cam. Adjustment Intake B1 (act.)
21:24:00 Group 092: Camshaft Adjustment (Bank 2 Intake)
804 /min Engine Speed (G28)
10.2 % Cam. Adjustment Intake Bank 1
0.0°KW Cam. Adjustment Intake B2 (spec.)
0.4°KW Cam. Adjustment Intake B2 (act.)
21:24:00 Group 093: Camshaft Adjustment Adaptation
-1.1°KW Phase Position Bank 1 Intake
8.3°KW Phase Position Bank 2 Intake
Phase Position Bank 1 Exhaust
Phase Position Bank 2 Exhaust
21:24:14 Group 094: Camshaft Adjustment (Intake)
0.0°KW Cam. Adjustment Intake B1 (act.)
0.0°KW Cam. Adjustment Intake B2 (act.)
System OK Cam. Adj. Test Bank 1 Intake
System OK Cam. Adj. Test Bank 2 Intake
21:24:14 Group 095: Intake Manifold Change-Over
100.0 % Engine Speed (G28)
100.0 % Engine Load
3.042 V Coolant Temperature (G62)
ADP. O.K. Intake Manifold Change-Over
21:24:14 Group 096
Niestety podczas zczytywania błędów silnik sam z siebie nie zgasł bądź nie trząsł się tak jak opisałem na początku postu. Dwa błędy również nie pojawiły się ponownie.
Bardzo proszę o sugestię co może powodować takie zachowanie. Informacje dotyczące lokalizacji oraz przyczyny piszczenia będą mile widziane.
PS. Zrobiłem również logi silnika po osiągnięciu 75 stopni. W razie gdyby się przydały proszę pytać. Dodam tylko że po przegazowaniu pojawiło się jedno Misfire Counter Cylinder na drugim cylindrze. No właśnie, drugi cylinder jest gdzie? Jak liczyć cylindry stojąc przed otwartą maską silnika?