ozzy napisał(a):
Jozef napisał(a):
Zaślepienie EGRa
1. Nie zwiększy mocy czy dynamiki Twojego auta. Jeśli z zaślepionym EGR odczuwasz przyrost mocy, to najpewniej jest on uszkodzony.
2. Zmniejszy kulturę silnika - odczuwalne np tłukąc się w korkach. W mniejszym stopniu jadąc z średnimi obciążeniami na trasie
3. Nie wpłynie istotnie na funkcjonowanie Twojej turbiny - w tym aucie jest turbina na bypasie więc tam się na ma za bardzo co blokować/zapiekać
4. W teorii, może podnieść temperaturę denka tłoka - spaliny zmniejszają stężenie tlenu i tym samym (o ile mi wiadomo) zmniejszają temperaturę w trakcie spalania. Przy stabilnym, umiarkowanym obciążeniem (np na trasie) EGR dokłada sporo spalin więc myślę, że troszkę EGT zmniejsza
5. Zmniejszy tempo zachodzenia "glutem" kolektora dolotowego. Moim zdaniem jednak, trzeba się starać żeby zrobić w nim "zwężkę" która ograniczyła by moc - na dobrym paliwie i sprawnym motorze żadne ekscesy nie powinny się tam dziać.
ad.1 Dlaczego
Przeciez motor dostaje mniej tlenu, to tak jakkby powiedziec że N20 nie wpływa na moc silnilka, oczywiscie troche przesadzone porownanie ze wzgledu na stosunek doplywajacego powietrza
EGR jest precyzyjnie regulowany. Na podstawie pozycji pedału gazu i prędkości obrotowej silnika ECU wyznacza dawkę. Z dawki wyznacza wymagana ilość powietrza. Potem patrzy na sygnał z lmm - jeśli silnik łapie więcej powietrza niż to wynika z dawki, to na podstawie różnicy wyznacza stopień otwarcia EGRu. Przy pełnym obciążeniu EGR jest z zasady zamknięty. Więc, jak widać, sprawny EGR nie może spowodować zadymienia lub też zmniejszyć mocy silnika. Nawiasem mówiąc, przepływka pojawiła się w klekocie między innymi dlatego, że EURO II wymusiło stosowanie EGRów. Gdyby nie EGR dawkę można by regulować z ciśnienia doładowania.
ozzy napisał(a):
ad.4 Z ciekawości czy ktoś to potwierdzał bo same spaliny zaraz po wyjściu z cylindra mają bardzo wyskoką temperaturę, więc po przebyciu niezbyt krótkiej drogi przez EGR moze tylko nieznacznie sie ochłodzą
Jak najbardziej potwierdzał
http://md1.csa.com/partners/viewrecord.php?requester=gs&collection=TRD&recid=0192453ENhttp://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0196890403001948Takich prac można znaleźć znacznie więcej. Tak naprawdę tu nie chodzi o to żeby coś chłodzić spalinami, które przecież mają większą temperaturę od ładunku. Może pomyłka wynika z faktu, że niektóre silniki mają dodatkowe chłodzenie spalin do EGRa
Spaliny mianowicie mają znacznie większą od powietrza właściwą pojemność cieplną. Czyli trudniej je ogrzać (wymaga to większej energii). W efekcie, wypełniając komorę spalania zmniejszają temperaturę płomienia. W pierwszym linku pisze się nawet o 50-100K a to, moim zdaniem, nie jest mało. Dodatkowo, w dieslu spaliny wypierają nadmiar tlenu co także ma wpływ na przebieg spalania. Jeśli zaś chodzi o dodatkowe chłodzenie spalin, to ma ono na celu (o ile mi wiadomo) zwiększenie ich gęstości. Tak żeby załadować do kolektora większą ilość spalin bez nadmiernego wypierania powietrza.
Z innych ciekawostek, jak wiadomo temperaturę ciężko pogodzić ze sprawnością. Gdyby więc usunąć EGR z silnika o wysokiej sprawności (może jakiś nowy V8 tdi) to najpewniej wzrosło by spalanie.
ozzy napisał(a):
ad.5 Główną przyczyną zachodzenia kolektora dolotwego mazią jest odpowietrzenie skrzyni korobowej przed turbosprężarką więc chyba EGR nie ma kluczowego znaczenia
Wydaje mi się jednak że EGR ma istotny wpływ na zabrudzenie kolektora. To właśnie on dokłada do niego sadzę, czyli drugi ze składników "gluta". Popatrz na forum
http://www.tdiclub.com. W stanach mają problem z zasiarczonym olejem napędowym (co zwiększa emisje sadzy) i na tym forum eliminowanie EGRa jest mocno dyskutowane.
ozzy napisał(a):
@Rafał
Na Twoim miejscu w polerke dolotu bym sie nie bawił bo to jedynie zabieg kosmetyczny,który może nie musi w bardzo minimalnym stopniu polepszyć napełnianie cylindrów.Nie biorąc pod uwagę kosztów wykonania szkoda marnowac na to czas....
Tu się zgadzam - jeśli masz możliwość podpięcia pod VAGa, to wystarczy zobaczyć jakie są wskazania przepływomierza. Jeśli będą ok to nie ma sensu zabierać się za czyszczenie kolektora. Raczej zadbaj o stan filtru powietrza oraz szczelność dolotu i sprawdź jak ładuje turbina.
Pozdrawiam