.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 01.lut.2025 08:57:37

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [80 B4 1.9TDi 1Z] EGR - pytanie do znawców.
PostNapisane: 29.gru.2006 22:19:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.gru.2005 18:35:46
Posty: 220
Lokalizacja: Rzeszów
Powiedzcie mi tak bez owijania w bawelne jakie pozytywne i negatywne skutki pociaga za soba zaslepienie EGRa? Zapoznalem sie juz z tym tematem stosujac opcji szukaj, ale gdybyscie mogli mi to wszystko raz jeszcze wylozyc na chlopski rozum to bylbym wdzieczny. Ktory z wezykow dochodzacych do tego zaworu nalezy zaslepic? Czy to ten, ktory na zdjeciu ( http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... aa3c9.html ) zwisa swobodnie obok przeplywomierza? Najbardziej nurtuje mnie to, czy odcinajac doplyw spalin, ktore w jakims stopniu schladzaja komore spalania i tloki, nie spowoduje skrocenia ich zywotnosci i zwiekszenia glosnosci silnika? Moja Audiczka ma na liczniku 255tys. Jestem pierwszysm wlascicielem w Polsce. Z gory zakladam, ze to nie jest realny przebieg. Pasowalo by mi jeszcze rzucic okiem na doloty i badziewie z tym zwiazane oraz katalizator. Ile kosztuje czyszczenie komor dolotowych i innych istotnych dla cyrkulacji spalin i powietrza? Co z katem? Gdy wstawie kawalek rury poprawi sie cos, czy lepiej go przebic lub wyproznic? Bo szczerze musze przyznac, ze jak sobie przygazuje to z tylu niezla czarna mglawica mi sie pojawia...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.gru.2006 23:03:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Co do EGR`a mądre głowy twierdzą że nic złego sę nie stanie jeśli go zaślepisz. Co do kata - wywalać i nic nie wstawiać - sprawdziłem na własnej skórze.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.gru.2006 00:11:25 
Klubowicz

Dołączył(a): 03.cze.2006 22:19:52
Posty: 283
Lokalizacja: Kraków i okolice
Zaślepienie EGRa
1. Nie zwiększy mocy czy dynamiki Twojego auta. Jeśli z zaślepionym EGR odczuwasz przyrost mocy, to najpewniej jest on uszkodzony.
2. Zmniejszy kulturę silnika - odczuwalne np tłukąc się w korkach. W mniejszym stopniu jadąc z średnimi obciążeniami na trasie
3. Nie wpłynie istotnie na funkcjonowanie Twojej turbiny - w tym aucie jest turbina na bypasie więc tam się na ma za bardzo co blokować/zapiekać
4. W teorii, może podnieść temperaturę denka tłoka - spaliny zmniejszają stężenie tlenu i tym samym (o ile mi wiadomo) zmniejszają temperaturę w trakcie spalania. Przy stabilnym, umiarkowanym obciążeniem (np na trasie) EGR dokłada sporo spalin więc myślę, że troszkę EGT zmniejsza
5. Zmniejszy tempo zachodzenia "glutem" kolektora dolotowego. Moim zdaniem jednak, trzeba się starać żeby zrobić w nim "zwężkę" która ograniczyła by moc - na dobrym paliwie i sprawnym motorze żadne ekscesy nie powinny się tam dziać.

Reasumując. Moim skromnym zdaniem, nie ma powodu aby zatykać sprawny EGR w sprawnym motorze.

Z ciekawostek które zauważyłem w AFNie - ilekroć zamknie mi się EGR na jałowym, turbinka zaczyna cicho pogwizdywać. Początkowo myślałem że to początek jej końca. Ale minęło kilkanaście tys km i nic się nie dzieje. Widziałem też kilka postów o gwizdaniu turbin po zaślepieniu EGRa. Pytanie czy taka praca bez obciążenia jest dla niej zdrowa :?:

Pozdrawiam

_________________
A4 Avant, AFN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.gru.2006 01:26:50 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2005 12:36:56
Posty: 1696
Lokalizacja: Zielona Góra 32 w zwi... hehe
Na zime mozesz zatkac EGR skoro masz duzo sadzy w kolektorze ssacym ale latem odradzam bo mocy nie przybedzie a jak lubisz poszalec to bez niego w komorze spalania bedzie znacznie podniesiona temperatura a to nie wplywa dodatnio na zywot tlokow i zaworow

_________________
(103KW)chip133 KW 375Nm AEL Tdi avant 6 gear
Q7 4.2 Tdi


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.gru.2006 11:46:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.gru.2005 18:35:46
Posty: 220
Lokalizacja: Rzeszów
No wlasnie - zmniejszenie zywotnosci elementow silnika jest dla mnie decydujace. Ale zamiast zatykac EGRa, wolalbym przeczyscic doloty itd. Co musialbym wyczyscic? Ile to kosztuje i ile czasu zejeloby mechowi?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.gru.2006 20:51:29 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.gru.2005 18:35:46
Posty: 220
Lokalizacja: Rzeszów
Tak swoja droga, najchetniej przeczyscilbym doloty i reszte (no wlsnie, co tam moge jeszcze we wlasnym zakresie przeczyscic?) w domowych warunkach. Powiedzcie mi co i gdzie sie znajduje i jak sie do tego zabrac, co bym sobie expa zwiekszyl...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.gru.2006 21:48:45 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.lip.2006 14:50:51
Posty: 256
Lokalizacja: KrK CITY
Jozef napisał(a):
Zaślepienie EGRa
1. Nie zwiększy mocy czy dynamiki Twojego auta. Jeśli z zaślepionym EGR odczuwasz przyrost mocy, to najpewniej jest on uszkodzony.
2. Zmniejszy kulturę silnika - odczuwalne np tłukąc się w korkach. W mniejszym stopniu jadąc z średnimi obciążeniami na trasie
3. Nie wpłynie istotnie na funkcjonowanie Twojej turbiny - w tym aucie jest turbina na bypasie więc tam się na ma za bardzo co blokować/zapiekać
4. W teorii, może podnieść temperaturę denka tłoka - spaliny zmniejszają stężenie tlenu i tym samym (o ile mi wiadomo) zmniejszają temperaturę w trakcie spalania. Przy stabilnym, umiarkowanym obciążeniem (np na trasie) EGR dokłada sporo spalin więc myślę, że troszkę EGT zmniejsza
5. Zmniejszy tempo zachodzenia "glutem" kolektora dolotowego. Moim zdaniem jednak, trzeba się starać żeby zrobić w nim "zwężkę" która ograniczyła by moc - na dobrym paliwie i sprawnym motorze żadne ekscesy nie powinny się tam dziać.

ad.1 Dlaczego :?: Przeciez motor dostaje mniej tlenu, to tak jakkby powiedziec że N20 nie wpływa na moc silnilka, oczywiscie troche przesadzone porownanie ze wzgledu na stosunek doplywajacego powietrza :?:
ad.4 Z ciekawości czy ktoś to potwierdzał bo same spaliny zaraz po wyjściu z cylindra mają bardzo wyskoką temperaturę, więc po przebyciu niezbyt krótkiej drogi przez EGR moze tylko nieznacznie sie ochłodzą :?:
ad.5 Główną przyczyną zachodzenia kolektora dolotwego mazią jest odpowietrzenie skrzyni korobowej przed turbosprężarką więc chyba EGR nie ma kluczowego znaczenia

@Rafał
Na Twoim miejscu w polerke dolotu bym sie nie bawił bo to jedynie zabieg kosmetyczny,który może nie musi w bardzo minimalnym stopniu polepszyć napełnianie cylindrów.Nie biorąc pod uwagę kosztów wykonania szkoda marnowac na to czas....

_________________
MÓJ IDEALNY SAMOCHÓD - BMW NA LATO (e39 528i), AUDI NA ZIME (A6 C5 2.8 quattro) / Sponsorem mojej nieobecności są browary Żywieckie S.A. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.gru.2006 21:54:56 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11651
Lokalizacja: Wrocław
ozzy napisał(a):
Jozef napisał(a):
Zaślepienie EGRa
1. Nie zwiększy mocy czy dynamiki Twojego auta. Jeśli z zaślepionym EGR odczuwasz przyrost mocy, to najpewniej jest on uszkodzony.

ad.1 Dlaczego :?: Przeciez motor dostaje mniej tlenu, to tak jakkby powiedziec że N20 nie wpływa na moc silnilka, oczywiscie troche przesadzone porownanie ze wzgledu na stosunek doplywajacego powietrza :?:

wiesz na czym polega rola EGR?
po cut-off'ie tlen silnikowi nie jest potrzebny.

_________________

było:
Q7 4M 3,0 TFSI
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 31.gru.2006 17:20:41 
Klubowicz

Dołączył(a): 03.cze.2006 22:19:52
Posty: 283
Lokalizacja: Kraków i okolice
ozzy napisał(a):
Jozef napisał(a):
Zaślepienie EGRa
1. Nie zwiększy mocy czy dynamiki Twojego auta. Jeśli z zaślepionym EGR odczuwasz przyrost mocy, to najpewniej jest on uszkodzony.
2. Zmniejszy kulturę silnika - odczuwalne np tłukąc się w korkach. W mniejszym stopniu jadąc z średnimi obciążeniami na trasie
3. Nie wpłynie istotnie na funkcjonowanie Twojej turbiny - w tym aucie jest turbina na bypasie więc tam się na ma za bardzo co blokować/zapiekać
4. W teorii, może podnieść temperaturę denka tłoka - spaliny zmniejszają stężenie tlenu i tym samym (o ile mi wiadomo) zmniejszają temperaturę w trakcie spalania. Przy stabilnym, umiarkowanym obciążeniem (np na trasie) EGR dokłada sporo spalin więc myślę, że troszkę EGT zmniejsza
5. Zmniejszy tempo zachodzenia "glutem" kolektora dolotowego. Moim zdaniem jednak, trzeba się starać żeby zrobić w nim "zwężkę" która ograniczyła by moc - na dobrym paliwie i sprawnym motorze żadne ekscesy nie powinny się tam dziać.

ad.1 Dlaczego :?: Przeciez motor dostaje mniej tlenu, to tak jakkby powiedziec że N20 nie wpływa na moc silnilka, oczywiscie troche przesadzone porownanie ze wzgledu na stosunek doplywajacego powietrza :?:


EGR jest precyzyjnie regulowany. Na podstawie pozycji pedału gazu i prędkości obrotowej silnika ECU wyznacza dawkę. Z dawki wyznacza wymagana ilość powietrza. Potem patrzy na sygnał z lmm - jeśli silnik łapie więcej powietrza niż to wynika z dawki, to na podstawie różnicy wyznacza stopień otwarcia EGRu. Przy pełnym obciążeniu EGR jest z zasady zamknięty. Więc, jak widać, sprawny EGR nie może spowodować zadymienia lub też zmniejszyć mocy silnika. Nawiasem mówiąc, przepływka pojawiła się w klekocie między innymi dlatego, że EURO II wymusiło stosowanie EGRów. Gdyby nie EGR dawkę można by regulować z ciśnienia doładowania.

ozzy napisał(a):
ad.4 Z ciekawości czy ktoś to potwierdzał bo same spaliny zaraz po wyjściu z cylindra mają bardzo wyskoką temperaturę, więc po przebyciu niezbyt krótkiej drogi przez EGR moze tylko nieznacznie sie ochłodzą :?:


Jak najbardziej potwierdzał ;)

http://md1.csa.com/partners/viewrecord.php?requester=gs&collection=TRD&recid=0192453EN
http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0196890403001948

Takich prac można znaleźć znacznie więcej. Tak naprawdę tu nie chodzi o to żeby coś chłodzić spalinami, które przecież mają większą temperaturę od ładunku. Może pomyłka wynika z faktu, że niektóre silniki mają dodatkowe chłodzenie spalin do EGRa :?: Spaliny mianowicie mają znacznie większą od powietrza właściwą pojemność cieplną. Czyli trudniej je ogrzać (wymaga to większej energii). W efekcie, wypełniając komorę spalania zmniejszają temperaturę płomienia. W pierwszym linku pisze się nawet o 50-100K a to, moim zdaniem, nie jest mało. Dodatkowo, w dieslu spaliny wypierają nadmiar tlenu co także ma wpływ na przebieg spalania. Jeśli zaś chodzi o dodatkowe chłodzenie spalin, to ma ono na celu (o ile mi wiadomo) zwiększenie ich gęstości. Tak żeby załadować do kolektora większą ilość spalin bez nadmiernego wypierania powietrza.
Z innych ciekawostek, jak wiadomo temperaturę ciężko pogodzić ze sprawnością. Gdyby więc usunąć EGR z silnika o wysokiej sprawności (może jakiś nowy V8 tdi) to najpewniej wzrosło by spalanie.

ozzy napisał(a):
ad.5 Główną przyczyną zachodzenia kolektora dolotwego mazią jest odpowietrzenie skrzyni korobowej przed turbosprężarką więc chyba EGR nie ma kluczowego znaczenia


Wydaje mi się jednak że EGR ma istotny wpływ na zabrudzenie kolektora. To właśnie on dokłada do niego sadzę, czyli drugi ze składników "gluta". Popatrz na forum http://www.tdiclub.com. W stanach mają problem z zasiarczonym olejem napędowym (co zwiększa emisje sadzy) i na tym forum eliminowanie EGRa jest mocno dyskutowane.

ozzy napisał(a):
@Rafał
Na Twoim miejscu w polerke dolotu bym sie nie bawił bo to jedynie zabieg kosmetyczny,który może nie musi w bardzo minimalnym stopniu polepszyć napełnianie cylindrów.Nie biorąc pod uwagę kosztów wykonania szkoda marnowac na to czas....


Tu się zgadzam - jeśli masz możliwość podpięcia pod VAGa, to wystarczy zobaczyć jakie są wskazania przepływomierza. Jeśli będą ok to nie ma sensu zabierać się za czyszczenie kolektora. Raczej zadbaj o stan filtru powietrza oraz szczelność dolotu i sprawdź jak ładuje turbina.

Pozdrawiam

_________________
A4 Avant, AFN


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 01.sty.2007 21:03:00 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.lip.2006 14:50:51
Posty: 256
Lokalizacja: KrK CITY
Dzięki za konkretną, wyczerpującą odpowiedź. Przy okazji zapraszam częściej do dyskusji na forum bo takich "głębszych" topiców tu troche brakuje :):
Pozdrawiam :peace:

_________________
MÓJ IDEALNY SAMOCHÓD - BMW NA LATO (e39 528i), AUDI NA ZIME (A6 C5 2.8 quattro) / Sponsorem mojej nieobecności są browary Żywieckie S.A. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 50 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: