przyczyną jest blokujący się zawór recyrkulacji spalin [EGR].
z kolei jego blokowanie się może mieć swoje źródło w:
1. niesprawnym elektrozaworze N18;
2. nieszczelnym układzie podciśnienia;
3. niesprawnym EGRze.
w zasadzie najtańszą formą przywrócenia mocy jest zaślepienie blaszką zaworu EGR. niemniej, nie jest to jednak naprawa.
zatem jeżeli zależy Ci tylko na zatuszowaniu problemu - nie czytaj dalej, jeno zaślep blaszką [np. z puszki po ulubionym napoju chłodzącym] zawór EGR - jeżeli nie wiesz, to akurat to zrobi Ci co drugi mechanik]. samochód będzie nieco głośniej i twardo pracować na jałowym.
jeżeli chcesz naprawić samochód, to zaczynamy od tego:
1. włącz 011BS [silnik oczywiście pracuje];
2. podnieś maskę i zdejmij przewód podciśnieniowy z gruszki T - zatkaj go palcem wskazującym [jak zakładam - ten palec ma najwrażliwszy opuszek, gdyż zazwyczaj służy do dłubania w nosie/uchu

] - zamknij oczy i tak będąc skoncentrowanym wyczuj delikatne podciśnienie, które będzie się pojawiać cyklicznie;
4. załóż przewód na gruchę;
5. wyłącz 011BS, włącz 003BS;
6. zdejmij przewód podciśnieniowy z EGR i tym samym palcem zatkaj go starając się wyczuć cykliczne podciśnienie:
a. jeżeli jest wyczuwalne, to popsuty jest zawór EGR i trzeba kupić nowy/używany sprawny;
b. jeżeli nie jest wyczuwalne, to winę ponosi popsuty N18 bądź problem ze szczelnością instalacji podciśnienia na drodze N18 => EGR.
do dzieła.