No chłopaki wiecie że gdzieś coś dzwoni ale nie do końca wiecie gdzie..
Brakuje wam wiedzy technicznej wyraźnie widać.
No to mały wykład:
automat zawsze hamuje silnikiem. Czy przy tym fakcie następuje zmiana obrotów silnika "gaz - bez gazu" to nie świadczy o mniejszym wykorzystaniu hamowania a o pracy konwertera (coś zamiast sprzęgła w manualu) jesli mamy zapiety wysoki bieg i tak zwany LookUP wtedy różnica jest minimalna gdy konwertewr pracyje rożnica jest znaczna 400-600 obr. Ale niezmienia to faktu że samochód jest hamowamy silnikiem!.
Co do spalania na fisie podczas hamowania i obrotów poniżej 1800obr. to nie ze silnik hamuje mniej tylko komp przestaje korzystać z "cut off" aby nie zaistniała sytuacja zgaśnięcia silnika gdy np przełączymy na "N" mógłby silnik się nie zdążyć pozbierać i dlatego poniżej 1800obr wtryskiwacze podają paliwo jak na wolnych obrotach.
Tempomat fajnie działa niestety z ekonomią ma niewiele wspólnego ale też nie do tego go wymyślono tylko dla wygody kierowcy zupełnie jak klima nie jest ekonomiczna ale kto jej nie używa jak jest + 35*..
Swiadomy kierowca potrafi znacznie mniej spalić wachy niz tempomat na tej samej trasie.
co do pytania co jest bardziej ekonomiczne pozycja "D" czy tip powiedziałbym "D"!!. ekonomia polega na jak najniższych obrotach przy określonym opciązeniu i tu automat perfekcyjnie przerzuca biegi przy 1200-1500 obr oczywiście zakładamy delikatną jazdę nie pałowanie. Automat zmienia beg na podstawie pomiaru momentu obrotowego w konwerterze dlatego zależnie od tego jak mocno przyciskamy przy takich obrotach dokonywana jest zmiana człowiek niema tej wiedzy tak wiec automat będzie oszczedniejszy przy delikatnej jeździ niż używanie Tiptronica.
a teraz jeszcze kilka słów dlaczego automaty palą więcej niż manuale ( nie dotyczy nowych konstrukcji DSG, multi itp)
Dwie zasadnicze kwestie mają wpływ.
1 - obciążenie pracy samej skrzyni. czyli automat aby pracować potrzebuje ciśnienia ojeju które steruje całym procesem tak wiec dość dużo energii pracy silnika idzie na samą prace automatu. procentowo to niewiele ale ziarnko do ziarnka i mamy 10-20%.
2 - praca konwertera. konwerter obniża nam obroty na skrzyni biegów w porównaniu z silnikiem czyli silnik kreci sie z przędnością 2000obr a na skrzyni mamy 1700ob bo konwerter obniżył obroty daje nam to prędkość np 60km/h przy podobnych obrotach w manualu mamy np 70km/h. tu po prostu tracimy te obroty silnika tak jakbyśmy jechali cały czas na pół sprzęgle co ma odzwierciedlenie w spalaniu. dopiero zapięcie "lookup" przez ASB powoduje brak straty czyli lookup to po prostu przełożenie silnik skrzynia 1:1 bez straty. zapinane przeważnie na wysokich biegach. steruje tym komputer ASB.