arti_dg napisał(a):
I mala dygresja na temat jazdy na biegu jalowym - owszem silnik spala ponizej 1l/100lkm, ale gdy jedziemy z predkoscia 100km/h. Przy predkosci 50km/h bedzie to juz 2l/100km, przy 25km/h - 4;/100, itd. Wynika to z tego, ze silnik pali 1l/godz i od tego z jaka predkoscia sie poruszamy wychodzi srednie zuzcie paliwa na 100km.
To bardzo ważne i trafne stwierdzenie! W moim aucie jest trochę inaczej. Był czas, że jak chyba każdy, bawiłem się w różne eksperymenty. I na przykład, przy prędkości 120 km/h wrzucałem sobie na luz - oczywiście na prostej przy małym natężeniu ruchu. Komputer wskazał 0,3 l/100 km (0,2 też się zdarzyło - jak trafnie wskazałeś, było to przy jeszcze większej prędkości).
Pisząc poniżej 1 l/100 km miałem na myśli toczenie się na luzie, bo wiadomo - gdy auto stoi, się nie przemieszcza i jedynym wyznacznikiem może być właśnie l/h.
Mam na tyle stare auto, że FIS mi nie działa w "l/h" - tak jest w nowszych autach.
Szacuję jednak sobie, że jakieś 0,6 l/h powinno moje auto spalić - raczej nie więcej, a może i mniej.
Oczywiście nie zapominajmy, że FIS służy do otrzymania przybliżonych wartości. Ale w moim przypadku, po zatankowaniu i przeliczeniu spalania, maksymalny zauważony błąd dla wartości ŚREDNIE SPALANIE wyniósł +0,2 l/100km. A to dla spalania w okolicach 6 l/100 km wynosi około 3%, czyli na granicy błędu statystycznego!!!
W pełni zgadzam się z pozostałymi uwagami (dodam, że wyprzedzając na każdym biegu nawet przekraczam 3000 obr/min, za to po jego zmianie, na wyższym mam nadal ponad 2000 obr/min - wiem, że nowsze auta mają turbinę dostępną wcześniej, nawet od 1500 obr/min - ale technika jazdy musi być dopasowana do danego typu silnika!)! Warto znać te wszystkie reguły chcąc minimalizować wydatki na paliwo.