.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 02.lut.2025 14:04:12

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [80 B3] Wymiana płynu we wspomaganiu kierownicy
PostNapisane: 02.sty.2007 19:27:25 
Użytkownik

Dołączył(a): 11.sty.2006 08:50:08
Posty: 10
Lokalizacja: Tczew
Witam,

Przymierzam sie do wymiany płynu we wspomaganiu kierownicy, i zastanawiam sie jak dokladnie spuscic plyn, zeby nowy plyn nie mieszal sie ze starym, tym bardziej ze stary byl czerwony a powinien byc zielony.

Najlepszym sposobem bylo by pewnie wlanie nowego plynu przeplukanie układu, zlanie tego plynu i ponowne zalanie nowym plynem - ale to troche kosztowne :/ .
Moze ma ktos inne sposoby płukania układu :?:

pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [80 B3] Wymiana płynu we wspomaganiu kierownicy
PostNapisane: 02.sty.2007 20:19:20 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.lis.2005 22:28:47
Posty: 419
Lokalizacja: Poznań
Auto: Audi A4 Avant B8
hiszpan82 napisał(a):
Witam,

Przymierzam sie do wymiany płynu we wspomaganiu kierownicy, i zastanawiam sie jak dokladnie spuscic plyn, zeby nowy plyn nie mieszal sie ze starym, tym bardziej ze stary byl czerwony a powinien byc zielony.

Najlepszym sposobem bylo by pewnie wlanie nowego plynu przeplukanie układu, zlanie tego plynu i ponowne zalanie nowym plynem - ale to troche kosztowne :/ .
Moze ma ktos inne sposoby płukania układu :?:

pozdrawiam


koszt raczej nie duży, poniżej 60PLN. Dzisiaj właśnie kupiłem 2 litry zielonego febi. Do tego cała operacja jest opisana kilka wątków wcześniej więc prosimy o używanie specjalnego linku http://www.audiklub.org/phpBB2/search.php

_________________
Ford S-MAX 2.0 EcoBoost + powershift titanum X 2012
Audi A4 2.0TDI Avant Ambition B8 CAHA 2009
Ford S-Max 2.0 TDCI Platinum X 2009 - sprzedany
Hyundai i30 2009 - sprzedany
Audi A6 2.5TDI quattro AKE+virus 2001 - sprzedany
Chrysler Grand Voyager 2.8CRD Comfort 2007 - sprzedany
Audi A6 2.5TDI Avant C4 - sprzedany


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03.sty.2007 10:12:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 11.sty.2006 08:50:08
Posty: 10
Lokalizacja: Tczew
Znalazlem kilka ciekawych postow odnosnie wymiany płynu we wspomaganiu, chociaz troche ogolnikowe ale jakos sobie poradze :/

Oczywiscie zgodze sie Harry z Twoja wypowiedzia ze koszt jest niewielki jezeli zakupiles dwa litry -> ale układ wspomagania raczej nie zostal wyplukany tylko przemyty skoro użyłes do tego tylko litra płynu.

U mnie raczej litrem układu nie przeplukam z tego wzgledu ze poprzedni plyn byl czerwony. :(


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03.sty.2007 11:22:27 
Użytkownik

Dołączył(a): 11.sty.2006 08:50:08
Posty: 10
Lokalizacja: Tczew
To znowu ja, nie moglem sie oprzec i nie przedstawic wam ciekawego opisu na jednym z forum odnosnie wymiany płynu we wspomaganiu, okazuje sie ze mozna to zrobic nawet przy uznyciu dwóch litrow: :diabel:

Cześć,

Po pierwsze chciałem powiedzieć, że ten post powstał w oparciu o własne doświadczenia ale sama procedura jest oparta o porady jakie przeczytałem w innych wątkach na forum więc nie jest to mój pomysł.

Po pierwsze - czy trzeba wymieniać płyn hydrauliczny ? Nie, gdyż producent nie każe tego robić. Jednak w skrzyniach automatycznych wymiana odbywa się regularnie, co więcej mają one filtr oleju, wyłapujący metaliczne drobiny, którego w układzie wspomagania nie ma. Tak więc z biegiem czasu płyn zawiera coraz więcej mikroskopijnych opiłków, traci własności smarne na czym najbardziej traci pompa hydrauliczna (przekładnia jest raczej toporna ale pompa nie).
Olej zaczyna przypominać mętną brunatno-szarą ciecz podczas gdy nowy płyn jesz szklisty i czerwony.

Tak więc nie zaszkodzi raz na jakieś 100km zrobić małą operację wymiany oleju a nie jest to ani skomplikowane ani drogie. Potrzebujemy:

- litr nowego płynu do skrzyń automatycznych i przekładni kierowniczych klasy Dexron III (jak kupiłem Texaco Texamatic 7205E Dexron III lub podobnie - butelka 1 litr = 18 zł)
- nowy zacisk do przewodu hudraulicznego o śr. wewn. w spoczynku ok. 2 cm (oryginalny jest jednorazowy)
- słoik lub butelka
- podstawowe klucze
- druga osoba do pomocy
- przyda się duża strzykawka

Rozpoczynamy od ustawienia kół w jednym ze skrajnych położeń. Odkręcamy pokrywkę zbiornika płynu i wyciągamy strzykawką jego zawartość. Można także odkręcić i rozgiąć obejmę zbiornika, wyjąć go i zlać olej do słoika przechylając zbiornik na bok (jest to dość trudne bo przewód ssący do pompy jest sztywny i gruby.
Radzę teraz wyczyścić zbiornik z osadu który u mnie występował na metalowym "drugim dnie" zbiornika.

Zdejmujemy teraz przewód powrotny (ten idący od przekładni - po prawo). Zacisk jest jednorazowy. Wygląda groźnie ale łatwo go zdjąć. Nie należy kombinować ze śrubokrętem bo można się pokaleczyć. Zamiast tego bierzemy obcęgi (przenie a nie boczne), łapiemy za zgrubienie w którym końcówki zacisku wchodzą na siebie i wyginamy złączenie w bok - zatrzask się otworzy i zdejmemy obejmę.

Ściągamy wąż i nachylamy go do słoika aby spłynął olej (i ew. resztka ze zbiornika). Zatykamy końcówkę zbiornika (ja w tym celu użyłem cienkiej folii plstikowej i ciasnej gumki recepturki), mocujemy go prowizorycznie i nalewamy świeży olej. Końcówkę węża powrotnego wkładamy do słoika, który stawiamy na skrzyni biegów (trzeba go trzymać w ręku bo wąż sztywny)

Prosimy teraz o pomoc drugą osobę. Prosimy ją aby uruchomiła silnik i natychmiast zaczęła kręcić kierownicą w przeciwną stronę niż są ustawione koła. Olej zacznie schodzić ze zbiorniczka a stary olej z układu zacznie napełniać słoik. Dzieje się to bardzo szybko - dosłownie kilka sekund. Gdy olej w zbiorniku zacznie się kończyć dajemy znak pomocnikowi aby natychmiast wyłączył silnik. Nie powinniśmy dopuścić do zassania powietrza do układu. Mnie się to zdarzyło i powiem co było potem.

Aby wypłukać układ ze starego płynu musiałem tą czynność wykonać dwa razy - wtedy na wylocie pojawił się świeży czerwony płyn (zużyłem na to ok. 0,5 litra płynu). Można teoretycznie zrobić to za jednym zamachem - dolewając na bieżąco płynu do zbiornika ale musimy jednocześnie obserowować też czy nam się olej nie przelewa w słoiku i jak jest kolor płynu wychodzącego z układu. Ja nie miałem aż tak podzielnej uwagi

Zakładamy teraz waż z powortem na króciec zbiorniczka, mocujemy za pomocą nowego zacisku, mocujemy ostatecznie zbiornik i nalewamy znów świeżego płynu. Włączamy silnik i obserwujemy poziom płynu, dolewamy w razie potrzeby. Każemy pomocnikowi kręcić kierownicą od odporu do oporu, tak, żeby cały układ się napełnił.

Przy drugim podejściu zagapiłem się i pompa wyssałsa cały olej i zassała powietrze. Zaczęła wtedy dziwnie buczeć. Co gorsze nie przestała nawet wtedy gdy podłączyłem z powrotem wąż do zbiornika i nalałem oleju. Pomyślałem, że uszkodziłem pompę ale nie !!! Po prostu zassane powietrze wymieszało się z olejem i zrobiła się jakby zawiesina mikroskopijnych pęcherzyków powietrza w oleju (płyn zrobił się mętny). Wystarczyło wyłączyć silnik i zaczekać dosłownie 10 minut aż powietrze ujdzie przez zbiornik (płyn zrobił się znów szklisty) i w tym momencie wszystko zaczęło działać po staremu Ale lepiej do tego nie dopuszczać.

Litr oleju spokojnie wystarcza - pół litra poszło na płukanie, ćwiartka poszła na dolanie do pełna i została jeszcze ćwiartka. Za jakiś czas (układ się całkiem wyczyści) odessie się strzykawką zbiorniczek i doleje tą resztkę...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03.sty.2007 16:25:48 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.lis.2005 22:28:47
Posty: 419
Lokalizacja: Poznań
Auto: Audi A4 Avant B8
hiszpan82 napisał(a):
To znowu ja, nie moglem sie oprzec i nie przedstawic wam ciekawego opisu na jednym z forum odnosnie wymiany płynu we wspomaganiu, okazuje sie ze mozna to zrobic nawet przy uznyciu dwóch litrow: :diabel:

Cześć,

Po pierwsze chciałem powiedzieć, że ten post powstał w oparciu o własne doświadczenia ale sama procedura jest oparta o porady jakie przeczytałem w innych wątkach na forum więc nie jest to mój pomysł.

Po pierwsze - czy trzeba wymieniać płyn hydrauliczny ? Nie, gdyż producent nie każe tego robić. Jednak w skrzyniach automatycznych wymiana odbywa się regularnie, co więcej mają one filtr oleju, wyłapujący metaliczne drobiny, którego w układzie wspomagania nie ma. Tak więc z biegiem czasu płyn zawiera coraz więcej mikroskopijnych opiłków, traci własności smarne na czym najbardziej traci pompa hydrauliczna (przekładnia jest raczej toporna ale pompa nie).
Olej zaczyna przypominać mętną brunatno-szarą ciecz podczas gdy nowy płyn jesz szklisty i czerwony.

Tak więc nie zaszkodzi raz na jakieś 100km zrobić małą operację wymiany oleju a nie jest to ani skomplikowane ani drogie. Potrzebujemy:

- litr nowego płynu do skrzyń automatycznych i przekładni kierowniczych klasy Dexron III (jak kupiłem Texaco Texamatic 7205E Dexron III lub podobnie - butelka 1 litr = 18 zł)
- nowy zacisk do przewodu hudraulicznego o śr. wewn. w spoczynku ok. 2 cm (oryginalny jest jednorazowy)
- słoik lub butelka
- podstawowe klucze
- druga osoba do pomocy
- przyda się duża strzykawka

Rozpoczynamy od ustawienia kół w jednym ze skrajnych położeń. Odkręcamy pokrywkę zbiornika płynu i wyciągamy strzykawką jego zawartość. Można także odkręcić i rozgiąć obejmę zbiornika, wyjąć go i zlać olej do słoika przechylając zbiornik na bok (jest to dość trudne bo przewód ssący do pompy jest sztywny i gruby.
Radzę teraz wyczyścić zbiornik z osadu który u mnie występował na metalowym "drugim dnie" zbiornika.

Zdejmujemy teraz przewód powrotny (ten idący od przekładni - po prawo). Zacisk jest jednorazowy. Wygląda groźnie ale łatwo go zdjąć. Nie należy kombinować ze śrubokrętem bo można się pokaleczyć. Zamiast tego bierzemy obcęgi (przenie a nie boczne), łapiemy za zgrubienie w którym końcówki zacisku wchodzą na siebie i wyginamy złączenie w bok - zatrzask się otworzy i zdejmemy obejmę.

Ściągamy wąż i nachylamy go do słoika aby spłynął olej (i ew. resztka ze zbiornika). Zatykamy końcówkę zbiornika (ja w tym celu użyłem cienkiej folii plstikowej i ciasnej gumki recepturki), mocujemy go prowizorycznie i nalewamy świeży olej. Końcówkę węża powrotnego wkładamy do słoika, który stawiamy na skrzyni biegów (trzeba go trzymać w ręku bo wąż sztywny)

Prosimy teraz o pomoc drugą osobę. Prosimy ją aby uruchomiła silnik i natychmiast zaczęła kręcić kierownicą w przeciwną stronę niż są ustawione koła. Olej zacznie schodzić ze zbiorniczka a stary olej z układu zacznie napełniać słoik. Dzieje się to bardzo szybko - dosłownie kilka sekund. Gdy olej w zbiorniku zacznie się kończyć dajemy znak pomocnikowi aby natychmiast wyłączył silnik. Nie powinniśmy dopuścić do zassania powietrza do układu. Mnie się to zdarzyło i powiem co było potem.

Aby wypłukać układ ze starego płynu musiałem tą czynność wykonać dwa razy - wtedy na wylocie pojawił się świeży czerwony płyn (zużyłem na to ok. 0,5 litra płynu). Można teoretycznie zrobić to za jednym zamachem - dolewając na bieżąco płynu do zbiornika ale musimy jednocześnie obserowować też czy nam się olej nie przelewa w słoiku i jak jest kolor płynu wychodzącego z układu. Ja nie miałem aż tak podzielnej uwagi

Zakładamy teraz waż z powortem na króciec zbiorniczka, mocujemy za pomocą nowego zacisku, mocujemy ostatecznie zbiornik i nalewamy znów świeżego płynu. Włączamy silnik i obserwujemy poziom płynu, dolewamy w razie potrzeby. Każemy pomocnikowi kręcić kierownicą od odporu do oporu, tak, żeby cały układ się napełnił.

Przy drugim podejściu zagapiłem się i pompa wyssałsa cały olej i zassała powietrze. Zaczęła wtedy dziwnie buczeć. Co gorsze nie przestała nawet wtedy gdy podłączyłem z powrotem wąż do zbiornika i nalałem oleju. Pomyślałem, że uszkodziłem pompę ale nie !!! Po prostu zassane powietrze wymieszało się z olejem i zrobiła się jakby zawiesina mikroskopijnych pęcherzyków powietrza w oleju (płyn zrobił się mętny). Wystarczyło wyłączyć silnik i zaczekać dosłownie 10 minut aż powietrze ujdzie przez zbiornik (płyn zrobił się znów szklisty) i w tym momencie wszystko zaczęło działać po staremu Ale lepiej do tego nie dopuszczać.

Litr oleju spokojnie wystarcza - pół litra poszło na płukanie, ćwiartka poszła na dolanie do pełna i została jeszcze ćwiartka. Za jakiś czas (układ się całkiem wyczyści) odessie się strzykawką zbiorniczek i doleje tą resztkę...


osobiście jeszcze tego nie robiłem ale własnie to miałem na myśli :-)

harryON

_________________
Ford S-MAX 2.0 EcoBoost + powershift titanum X 2012
Audi A4 2.0TDI Avant Ambition B8 CAHA 2009
Ford S-Max 2.0 TDCI Platinum X 2009 - sprzedany
Hyundai i30 2009 - sprzedany
Audi A6 2.5TDI quattro AKE+virus 2001 - sprzedany
Chrysler Grand Voyager 2.8CRD Comfort 2007 - sprzedany
Audi A6 2.5TDI Avant C4 - sprzedany


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03.sty.2007 19:36:13 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.maja.2006 06:15:52
Posty: 1456
Lokalizacja: Kraków, Warszawa
hiszpan82 napisał(a):
- litr nowego płynu do skrzyń automatycznych i przekładni kierowniczych klasy Dexron III (jak kupiłem Texaco Texamatic 7205E Dexron III lub podobnie - butelka 1 litr = 18 zł)


O ile dobrze wiem, to we wspomaganiu w Audi ma byc zielony olej mineralny Febi lub tanszy Boxol. Czerwony niszczy uszczelnienia w maglownicy i pompie.

_________________
Audi A6 2,5 TDI quattro 99r.
Audi 200 2,2 Turbo Quattro 88r
http://audi200tq.dzs.pl
http://www.audi200.cba.pl/forum


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03.sty.2007 22:25:52 
Klubowicz

Dołączył(a): 21.lis.2006 12:54:43
Posty: 1516
Lokalizacja: Łódź
photokom napisał(a):
hiszpan82 napisał(a):
- litr nowego płynu do skrzyń automatycznych i przekładni kierowniczych klasy Dexron III (jak kupiłem Texaco Texamatic 7205E Dexron III lub podobnie - butelka 1 litr = 18 zł)


O ile dobrze wiem, to we wspomaganiu w Audi ma byc zielony olej mineralny Febi lub tanszy Boxol. Czerwony niszczy uszczelnienia w maglownicy i pompie.


DOKŁADNIE TAK mnie zaje...cie mądry mechanik dolał czerwonego i sika w kilku miejscach


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 04.sty.2007 00:27:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 11.sty.2006 08:50:08
Posty: 10
Lokalizacja: Tczew
Oczywiscie ze zielony FEBI, ja tylko przytoczylem opis kolegi z innego forum jak prawidlowo i efektywnie wymienic płyn we wspomaganiu.

Prosze o uwarzniejsze czytanie postow to unikniemy zbednych opisow.

Kolor płynu we wspomaganiu odzwierciedla kolor korka w zbiorniczku wspomagania, czyli jak korek zielony to zielony płyn - febi...itd.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 04.sty.2007 11:23:12 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.maja.2006 06:15:52
Posty: 1456
Lokalizacja: Kraków, Warszawa
hehe. Wiem ze najpierw napisales o zielonym, ale jak wklepiles ten cytat to juz nie bylo wiadomo jaki zalales :-) Trzeba bylo zmienic ten tekst o czerwonym na zielony zeby nikogo nie wprowadzal w blad. Myslisz ze to tylko ja tak zrozumialem ze ma byc czerwony? Lepiej to dobrze zaznaczyc, bo po co ludzie maja sobie wspomaganie psuc. Wystarczy ze mechaniki - partacze leja czerwony.

_________________
Audi A6 2,5 TDI quattro 99r.
Audi 200 2,2 Turbo Quattro 88r
http://audi200tq.dzs.pl
http://www.audi200.cba.pl/forum


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 62 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: